Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Arabische lente
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht.

Discussietools
Oud 2 september 2014, 16:17   #141
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Daar heb ik toch mijn twijfels over. Misschien gaat het over manschappen die aangesloten waren bij één of andere oppositiefractie, maar waar in Jordanië zaten dan die ISIS-strijders?
En dat sommigen van hen, en van elders zich aangesloten hebben bij ISIS?

Kijk, daar wordt te weinig informatie over gegeven. Het zijn restjes hier, restjes daar die je moet samen puzzlelen. Ik heb de indruk dat al een hele tijd iedereen maar achter de feiten hinkelt.
ik heb al gelezen dat het de Mossad was die achter die training zat...
Jordanie is de ontstaanplaats van IS, vooraleer het zichzelf IS noemde.
Oud 2 september 2014, 17:07   #142
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
ik heb al gelezen dat het de Mossad was die achter die training zat...
Jordanie is de ontstaanplaats van IS, vooraleer het zichzelf IS noemde.
Misschien is het interessant om er een datum op te plakken. Vanaf wanneer kunnen we spreken van ISIS?

Ik heb de indruk dat ISIS ontsproten is na Golfoorlog II, gegroeid is vanuit LIbië en nadien Syrië. Dat is een indruk die ws moet gecorrigeerd worden.
parsprototem is offline  
Oud 2 september 2014, 17:30   #143
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Misschien is het interessant om er een datum op te plakken. Vanaf wanneer kunnen we spreken van ISIS?

Ik heb de indruk dat ISIS ontsproten is na Golfoorlog II, gegroeid is vanuit LIbië en nadien Syrië. Dat is een indruk die ws moet gecorrigeerd worden.
Ergens na het jaar 600 . Toen was er de opperpedofiel . De werkwijze en het doel werd veel later opgesteld . In een boek " de koran ".
De namen van tijdelijke groeperingen zijn niet belangrijk . Feit is dat de manier van slachten , onderdrukken , verkrachten in de koran staan . En dat het innemen van gebied steeds met veel geweld gepaard ging .
vlaams realist is offline  
Oud 2 september 2014, 18:12   #144
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor mij is het altijd oké als je mijn geschreven dingen niet au sérieux neemt. Qua bronnen ben ik heel kritisch. De pers trekt bij wijze van spreken elke dag een ander mantelpakje aan.
maar geen linkje geven is wel heel zwak... hoe kunnen we je uitlatingen nu serieus nemen?
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline  
Oud 2 september 2014, 20:13   #145
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
maar geen linkje geven is wel heel zwak... hoe kunnen we je uitlatingen nu serieus nemen?
Ik ga er van uit en misschien onterecht, dat jullie de zaken ook wel volgen op de grote zenders.

Ik heb heel weinig vertrouwen in sites die hier als bron worden gegeven, maar ja.

Ik puzzlel bijeen wat de massa mensen voorgeschoteld krijgen die het nieuws volgen. En na 23u heb je soms hier en daar reportages die de actieve burger niet verondersteld te zien is, maar die zeer professioneel gemaakt zijn. Ik ben verschrikkelijk kritisch. En als drie nieuwszenders uit drie landen in een maand tijd qua nieuws dezelfde richting uitgaan, dan neem ik dat aan.

De bronnen die hier aangeboden worden, kijk ik wel na, maar soms heb ik mijn twijfels daarover.

Uiteindelijk leent de taal en het geschreven woord zich meer dan excellent om een bepaald feit roetzwart of sneeuwwit voor te stellen.

Het is een heel moeilijke oefening.
parsprototem is offline  
Oud 2 september 2014, 20:23   #146
Peche
Banneling

Standaard

Zo is dat parsprototem.
Je hebt mensen die een consensus bereiken, en je hebt mensen die op repeat staan en nooit zagen wat tussen de lijnen stond.
Peche is offline  
Oud 2 september 2014, 20:26   #147
morte-vivante

Standaard

Citaat:

tijdens. Na de inval in Irak richtte Abu Musab al-Zarqawi in 2004 Jamāʻat al-Tawḥīd wa-al-Jihād op. Gericht tegen de Amerikaanse invasie dus. Op het einde van 2004 allieerde het met Al Quada, en ging verder onder de naam Tanẓīm Qāʻidat al-Jihād fī Bilād al-Rāfidayn (Al Quada in Irak). Na de dood van Al-Zarqawi werd het al snel ISI (Islamitische Staat van Irak). Onder leiding van Abu Abdullah al-Rashid al-Baghdadi en Abu Ayyub al-Masri. Zij leidden de groep tot ze in 2010 werden geëlimineerd door de US/Iraakse regering. Abu Bakr al-Baghdadi neemt de leiding over, en de groep verdween op de achtergrond. Met de "Syrische Lente" zagen ze een opportuniteit, en ISI richtte er Jabhat al-Nusra op. Na een machtstrijd met de leider van Jabhat al-Nusra en met al-Zawahiri, de leider van Al Quada die al-Nusra steundde, vervoegde meer dan 80% van de strijders van al-Nusra de rangen van ISI, en ISIL was een feit. ISIS veroverde gebied, en werd IS

kort samengevat.

Zijn ze getraind door de US of MOSAD? zou me verwonderen, gezien de geschiedenis van de groep. Hebben ze wapens gekregen, rechtstreeks of onrechtstreeks buitgemaakt, van de US, via de CIA en Turkije? Meer dan waarschijnlijk. Waar komt hun militaire kunnen dan vandaan? Ik gok op ex-baath leden, die een sleutelrol spelen de laatste maanden.
Oud 2 september 2014, 20:28   #148
morte-vivante

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Ergens na het jaar 600 . Toen was er de opperpedofiel . De werkwijze en het doel werd veel later opgesteld . In een boek " de koran ".
De namen van tijdelijke groeperingen zijn niet belangrijk . Feit is dat de manier van slachten , onderdrukken , verkrachten in de koran staan . En dat het innemen van gebied steeds met veel geweld gepaard ging .
zou je je naam niet beter veranderen in vlaamse simplist?
Oud 2 september 2014, 20:32   #149
morte-vivante

Standaard

Citaat:
Dat Turkije ISIS steunt, heb ik van een VRT-nieuws uitzending, en van DS, en van CNN. MAAR het wordt in kleine zinnen gezegd en geschreven. Je hoort en leest er zo overheen.

Turkije steunt ook Hamas. Ik geef dat aan als een negatieve connatie omdat ik vind dat Hamas de Palestijnse bevolking misleidt en misbruikt. Het martelaarsdom draagt Hamas wel extreem hoog in het vaandel. Al die kinderen ...
ik denk niet dat Turkije ISIS steunt. Turkije speelt wel een sleutelrol in wapenleveringen aan de opposanten van Assad, gefaciliteerd door de CIA, en betaalt door Sunni staten als SA, onderdeel van een proxi-oorlog tegen Iran. Dat een deel van die wapens in handen is gevallen van ISIS is natuurlijk niet uit te sluiten, maar ik denk dat dat initieel niet het opzet was
Oud 2 september 2014, 20:40   #150
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... Waar komt hun militaire kunnen dan vandaan? Ik gok op ex-baath leden, die een sleutelrol spelen de laatste maanden.
IS bestaat uit extremistische soennieten. Ze moet bestreden worden door 'verlichte soennieten'. Het is hun plicht.
Piero is offline  
Oud 2 september 2014, 21:24   #151
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
tijdens. Na de inval in Irak richtte Abu Musab al-Zarqawi in 2004 Jamāʻat al-Tawḥīd wa-al-Jihād op. Gericht tegen de Amerikaanse invasie dus. Op het einde van 2004 allieerde het met Al Quada, en ging verder onder de naam Tanẓīm Qāʻidat al-Jihād fī Bilād al-Rāfidayn (Al Quada in Irak). Na de dood van Al-Zarqawi werd het al snel ISI (Islamitische Staat van Irak). Onder leiding van Abu Abdullah al-Rashid al-Baghdadi en Abu Ayyub al-Masri. Zij leidden de groep tot ze in 2010 werden geëlimineerd door de US/Iraakse regering. Abu Bakr al-Baghdadi neemt de leiding over, en de groep verdween op de achtergrond. Met de "Syrische Lente" zagen ze een opportuniteit, en ISI richtte er Jabhat al-Nusra op. Na een machtstrijd met de leider van Jabhat al-Nusra en met al-Zawahiri, de leider van Al Quada die al-Nusra steundde, vervoegde meer dan 80% van de strijders van al-Nusra de rangen van ISI, en ISIL was een feit. ISIS veroverde gebied, en werd IS

kort samengevat.

Zijn ze getraind door de US of MOSAD? zou me verwonderen, gezien de geschiedenis van de groep. Hebben ze wapens gekregen, rechtstreeks of onrechtstreeks buitgemaakt, van de US, via de CIA en Turkije? Meer dan waarschijnlijk. Waar komt hun militaire kunnen dan vandaan? Ik gok op ex-baath leden, die een sleutelrol spelen de laatste maanden.
Jij geeft meer details. Dank je wel!

Dat ISI al-Nusra oprichtte vind ik heel straf. Ik dacht dat al-Nusra naast Isi was ontstaan en ietsjes gematigder was dan Al Quaida. Niet dus.
Maar ze zullen wel elk hun eigen stempeltje hebben.

Ik denk ook aan ex-Baath expertise. Omdat verschillende nieuwsposten dat er vlug tussendoor zeggen op TV.

En inderdaad is er gesprongen op die lente in Syrië. Zelfs voordien al in Libië.

In mijn meest optimistische bui denk ik aan Joegoeslavië en de voordien ondergedompelde verschillen onder Tito die naar de oppervlakte kwamen met een burgeroorlog als gevolg (Kosovo, Servië, de belegering van Sarajevo, de verschillende fracties, ...). Wandaden van hier tot ginder.

Dit lijkt er toch wel op. Als je even afstand neemt, kan je dit gedoe dan een pijnlijke groeifase noemen?

Laatst gewijzigd door parsprototem : 2 september 2014 om 21:26.
parsprototem is offline  
Oud 2 september 2014, 21:31   #152
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
ik denk niet dat Turkije ISIS steunt. Turkije speelt wel een sleutelrol in wapenleveringen aan de opposanten van Assad, gefaciliteerd door de CIA, en betaalt door Sunni staten als SA, onderdeel van een proxi-oorlog tegen Iran. Dat een deel van die wapens in handen is gevallen van ISIS is natuurlijk niet uit te sluiten, maar ik denk dat dat initieel niet het opzet was
Turkije laat toch wat infrastructuur toe om kandidaat strijders vlot over te brengen naar 'gevechtsgebied'? En biedt onderdak aan families van IS-strijders. O beeld ik me dat allemaal in?

In al dit gedoe, snap ik niet goed wat de VS nu tegen Iran heeft? Welke rol speelt Iran in dit alles? En zelfs voor ISIS is het altijd Iran die in een slecht daglicht wordt gesteld. Waarom? Vanwege dat nucleaire?
parsprototem is offline  
Oud 2 september 2014, 21:56   #153
bartelx
Parlementslid

bartelx's schermafbeelding

Standaard

In Groot-Brittannië hebben een aantal invloedrijke geestelijken een fatwa uitgesproken tegen IS. Ze roepen moslims in het land op IS niet te steunen, en al helemaal niet naar Irak of Syrië te trekken.

http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bui...tegen-IS.dhtml

Wanneer een fatwa vanuit de Belgische Islamitische geestelijkheid?

Laatst gewijzigd door bartelx : 2 september 2014 om 22:14.
bartelx is offline  
Oud 3 september 2014, 15:26   #154
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Turkije laat toch wat infrastructuur toe om kandidaat strijders vlot over te brengen naar 'gevechtsgebied'? En biedt onderdak aan families van IS-strijders. O beeld ik me dat allemaal in?

In al dit gedoe, snap ik niet goed wat de VS nu tegen Iran heeft? Welke rol speelt Iran in dit alles? En zelfs voor ISIS is het altijd Iran die in een slecht daglicht wordt gesteld. Waarom? Vanwege dat nucleaire?
Isis op of af......de dag dat ISIS iets riskeert wat de oliebaronnen tegen de borst stuit zal je eens zien hoe lang het gaat duren met ISIS....Ik denk dat 2 dagen al veel gaat zijn....Remember De Saddam die was vlugger uit Koeweit dan er binnen....Op 1 week was er van gans zijn leger geen bottin meer te vinden.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 3 september 2014 om 15:28.
fred vanhove is offline  
Oud 3 september 2014, 23:35   #155
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ga er van uit en misschien onterecht, dat jullie de zaken ook wel volgen op de grote zenders.
ja maar de onzin die jij plaatst heb ik er nog nooit gezien dus zijn we terug bij het begin punt linkje van je beweringen
Dixie is offline  
Oud 4 september 2014, 17:46   #156
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Isis op of af......de dag dat ISIS iets riskeert wat de oliebaronnen tegen de borst stuit zal je eens zien hoe lang het gaat duren met ISIS....Ik denk dat 2 dagen al veel gaat zijn....Remember De Saddam die was vlugger uit Koeweit dan er binnen....Op 1 week was er van gans zijn leger geen bottin meer te vinden.
Dat is niet ondenkbaar. Voor hetzelfde geld volgen ze een andere strategie zoals bv de strategie van de kleine ongelukken. Het is m.i. niet moeilijk om een land plat te leggen, te verzwakken en dan toe te slaan.

Op BBC1 gisterenavond om 19u, sprak men over een International Team dat IS analyseert. Documenten werden getoond (die krijgen ze af en toe toegespeeld) over de structuur van IS. Ze hebben een zeer uitgekiende, strakke structuur. En een woordvoerder van het International Team zei "This is golddust for us."

Dat deze informatie op het scherm komt, doet mij vermoeden dat dit International Team het topje van een ijsberg is. Ik vind het eigenlijk niet zo snugger dat ze dat hebben vrijgegeven, maar ja.

Wat er gezegd werd ongeveer een maand geleden op TV5 in 'C'est dans l'air' dat ISIS een bende analfabeten waren, klopt dus ondertussen niet meer.
parsprototem is offline  
Oud 4 september 2014, 17:48   #157
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
ja maar de onzin die jij plaatst heb ik er nog nooit gezien dus zijn we terug bij het begin punt linkje van je beweringen
Noem het dan maar onzin. Mij goed.
parsprototem is offline  
Oud 4 september 2014, 18:04   #158
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is niet ondenkbaar. Voor hetzelfde geld volgen ze een andere strategie zoals bv de strategie van de kleine ongelukken. Het is m.i. niet moeilijk om een land plat te leggen, te verzwakken en dan toe te slaan.

Op BBC1 gisterenavond om 19u, sprak men over een International Team dat IS analyseert. Documenten werden getoond (die krijgen ze af en toe toegespeeld) over de structuur van IS. Ze hebben een zeer uitgekiende, strakke structuur. En een woordvoerder van het International Team zei "This is golddust for us."

Dat deze informatie op het scherm komt, doet mij vermoeden dat dit International Team het topje van een ijsberg is. Ik vind het eigenlijk niet zo snugger dat ze dat hebben vrijgegeven, maar ja.

Wat er gezegd werd ongeveer een maand geleden op TV5 in 'C'est dans l'air' dat ISIS een bende analfabeten waren, klopt dus ondertussen niet meer.
Als ze aan de olierijkdommen raken blijft er van ISIS na 2 dagen nog amper een paar zwartgeblakerde sandalen over.....Wees daar maar heel zeker van.
fred vanhove is offline  
Oud 4 september 2014, 20:22   #159
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Als ze aan de olierijkdommen raken blijft er van ISIS na 2 dagen nog amper een paar zwartgeblakerde sandalen over.....Wees daar maar heel zeker van.
We zullen zien wat ze verder nog gaan uitsteken.
parsprototem is offline  
Oud 4 september 2014, 21:02   #160
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Noem het dan maar onzin. Mij goed.
neen onzin zonder bronvermelding dat is nog een gradatie erger
Dixie is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be