Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 augustus 2010, 19:24   #981
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
En sinds wanneer weert Vlaanderen krampachtig elke "buiten(w)aardse" invloed? Worden op onze radio alleen maar Vlaamse plaatjes gedraaid, mogen op Rock Werchter alleen Nederlandstalige groepen optreden? Bestaat er een verbod op het lezen van anderstalige literatuur. Man man, hoe kan je zo doordrongen zijn van racistische clichés over de Vlamingen.
Je hebt een punt, maar je focust op louter Vlaamse plaatjes, waarom geen 'Nederlandstalige' plaatjes waaronder 'Vlaamse'? De invloeden die 'ongewenst' beschouwd worden zijn toevallig die van onze noorderburen, een abnormale situatie in Europa. Verder staat men inderdaad vrijwel enkel eenzijdig open tegenover de Angelsaksische cultuur (en ook de slechte kopie ervan). De geslotenheid jegens andere culturen is te wijten aan het valse gevoel dat dat Engels de 'bevrijding' van dat Frans zou zijn volgens mij. Waarom echter gesloten zijn jegens de eigen cultuur en je eigen taalgebied bij voorbaat 'armoedig' beschouwen? Dit bestaat al langer hoor: zo schreef de bombastische schrijver Hendrik Conscience in zijn inleidingen pleidooien om zich niet te schamen een Germaanse taal te spreken, omdat die volgens hem meer mogelijkheden hebben tot creativiteit, waar dat Romaanse talen bijna louter uit de bron van het Latijn dienen te putten. De Vlaming van toen was immers beschaamd om zijn taal en keek op naar het Frans zoals hij nu opkijkt naar het Engels, en keek zelfs neer op de arrogantie van de Nederlander die het aandurfde zijn 'armoedige' Nederlands boven het Frans te plaatsen. Hendrik Conscience was een Franstalige zoon van een Fransman en een Vlaamse moeder die de gecomplexeerde Vlaming uit die tijd een beetje eigenwaarde trachtte in te praten. Uit eigen kracht zou men die trots moeilijker gevonden hebben, blijkbaar.

Citaat:
In vergelijking met de typische franse arrogantie valt het hier met zelfgenoegzaamheid best mee hoor.
Ik heb het vooral over de overschatting van Vlaanderen, dat is een gevaarlijke ingesteldheid. Je mag best trots zijn, maar navelstarerij is niet het beste idee volgens mij, evenmin is blindstaren naar een Angelssaksische kopie dat.

Citaat:
Ik heb altijd duidelijk proberen te maken dat er geen Vlaams-taligheid is. Misschien komt dat ooit als het Antwerps/Brabants fusiedialect zich nog verder verbreidt, maar vooral die koppige Limburgers willen niet mee
In mijn ervaring is Limburg nog de provincie waar men het beste AN beheerst. Dat spreekt grotendeels wel nog voor hen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 1 augustus 2010 om 19:26.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2010, 19:31   #982
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ja en, maar je hebt wel potentieel in Vlaanderen overal TF1, maar slechts enkel via illegale methodes de Nederlandse commerciële zenders. Niet dat die zenders mij potentieel interesseren, maar een zeker volk waarschijn wel. Je hebt gewoon ALLE Franse zenders tot France 5 indien je ervoor betaalt, maar quasi-absoluut de ontoegankelijkheid tot RTL, SBS6 en dergelijke. Daar gaat het om. De Nederlandstaligen zijn de uitzondering.
Daar heb je wel een punt. Anderzijds vraag ik me af of Nederlanders VTM, Kanaal2 (allez, 2be) en VT4 kunnen ontvangen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2010, 22:03   #983
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Over de NL commercielen:

Citaat:
... Niet dat die zenders mij potentieel interesseren, maar een zeker volk waarschijn wel. ...

Ik ben zo vrij om te denken dat een aantal programma's op deze zenders jou zeer zeker zouden interesseren.

Een mooi voorbeeld is altijd nog de 'Fortuijn-revolutie' in Nederland. Waar de commercielen Fortuijn-leunend waren (Barend en van Dorp, Jensen, RTLnieuws), waren de NL staatschomroepen fel tegen en begonnen de verwachte en politiek geinstigeerde smeercampagne, en werd in de Vlaamse media de beste man gekarikatureerd als de gebruikelijke fascist/racist aan de 'gevaarlijke' rechterkant.
Weinig Vlamingen begrepen dan ook de uitverkiezing van de Grote Pim tot 'grootste Nederlander'. Hoe kon z'n 'extremist' toch zo mateloos populair zijn geworden?

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 1 augustus 2010 om 22:10.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2010, 22:09   #984
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
.... Verder staat men inderdaad vrijwel enkel eenzijdig open tegenover de Angelsaksische cultuur...
idd

De Angelsaksische cultuur vooral van de grote mediabedrijven dan.

Hetgeen veel Vlamingen de illusie geeft dat ze 'open' en 'internationaal' zouden zijn.
Oud 8 augustus 2010, 21:45   #985
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
En waarom zouden die dan wel verboden zijn en door wie?
Vtm wil niet op de Nederlandse kabel en omgekeerd;
dan kunnen ze bijv. de pfaffs enz. ook nog eens aan nederland verkopen.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 21:49   #986
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alle zenders zelfs! Straf! Het verwondert me niets trouwens dat er geen commerciële Nederlandse zenders bij zijn en het is schandalig uiteraard.

Op het analoge pakket heb je uiteraard geen TF1 en enkel France 2 en uiteraard enkel de drie openbare NLse zenders (die ik zelf het liefst bekijk, maar we kunnen niet ontkennen dat het volk liever commercieel ziet).
Commerciële zenders uit nederland die ook in VL op de kabel zouden zitten; zouden meer uitzendrechten moeten betalen voor hun films enz.
De Amerikanen kijken daar streng op toe omdat die films en series in het Engels worden uitgezonden.

Franstalige, Duitse zenders mogen zover uitzenden als ze willen van de Amerikanen. Die films en series zijn toch gedubd; dat kan hen niet veel schelen.
Oud 8 augustus 2010, 21:51   #987
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
http://telenet.be/347/0/1/nl/?zip=20...ion=Interkabel

Waarom zijn de Duitse zenders RTL en SAT1 dan bijvoorbeeld wel in Antwerpen te ontvangen, maar de Nederlandse commerciële zenders niet?
die zenden de films en series gedubd uit en de Amerikanen hebben daar geen bezwaar tegen.
Wie de originele versie uitzendt, met eventueel ondertitels; mag echter dokken per land dat bereikt wordt.
Oud 8 augustus 2010, 21:55   #988
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Daar heb je wel een punt. Anderzijds vraag ik me af of Nederlanders VTM, Kanaal2 (allez, 2be) en VT4 kunnen ontvangen.
nee want VTM kan zo ook een aantal van haar programma's aan Ned. verkopen.
indien ze BE2 in ned uitzenden zouden ze serieus wat meer uitzendrechten mogen betalen.
Oud 20 augustus 2014, 07:07   #989
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Miljarden euroos worden geinvesteerd in de gehate plicht voor elke goede Vlaam. Maar veel helpt het niet:

Kennis Frans holt achteruit

Terwijl in 1993 de studenten nog een gemiddelde score van 54,3 procent haalden, was dat in 2003 nog maar 42,9 procent.
Vorig jaar was een absoluut dieptepunt, met een score van slechts 35,9 procent

http://www.gva.be/cnt/dmf20140820_01...ooit-zo-slecht
Oud 4 september 2014, 20:32   #990
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Delen van Zwitserland zijn er mee gestopt:

Kampf um Französisch in der Schule.
it einigen Jahren fallen die Barrieren in verschiedenen Deutschschweizer Kantonen (Zürich, St. Gallen, Thurgau, Schwyz, Glarus und Appenzell Innerrhoden): Der der nationale Zusammenhalt hat gegenüber den Anforderungen der Marktwirtschaft verloren. Dies führte zuerst dazu, Englisch als erste Fremdsprache in der Schule zu lehren und Französisch und Italienisch auf die zweite Stelle zu verbannen. Nun hat im Rahmen von Harmos und «Lehrplan 21» – dem Deutschschweizer Pendant unseres «Plan d‘étude romand» – das Ringen um das Zurückstellen der zweiten Fremdsprache begonnen. Französisch soll demnach erst nach der Orientierungsschule in den drei letzten obligatorischen Schuljahren unterrichtet werden.

http://politblog.tagesanzeiger.ch/bl...anger/?lang=de
Oud 4 september 2014, 20:39   #991
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Miljarden euroos worden geinvesteerd in de gehate plicht voor elke goede Vlaam. Maar veel helpt het niet:
Wat ook te maken heeft met het steeds verder sociologisch verdwijnen van het Frans in onze Vlaamse samenleving.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2014, 20:41   #992
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Delen van Zwitserland zijn er mee gestopt:
Afgezien van Zürich, vrij kleine gebieden. In grote kantons als bijvoorbeeld Wallis geldt de studie van het Frans nog steeds.
Oud 4 september 2014, 22:40   #993
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Afgezien van Zürich, vrij kleine gebieden. In grote kantons als bijvoorbeeld Wallis geldt de studie van het Frans nog steeds.
Een groot kanton in oppervlakte ja dat ook nog eens tweetalig is.

Veel mensen wonen er echter niet in Wallis
Oud 4 september 2014, 23:03   #994
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een groot kanton in oppervlakte ja dat ook nog eens tweetalig is.

Veel mensen wonen er echter niet in Wallis
Hoeveel wonen er in Appenzell Innerrhoden, denkt u wel?

Een goede zestienduizend.

En in Wallis?

Juist, bijna 330.000. In Thurgau, Schwyz en zeker Glarus wonen er alvast minder. Zoals al eerder gezegd, is Zürich natuurlijk een zwaargewicht. Enkel over Sankt Gallen ben ik een beetje verwonderd, daar ik dacht dat het minder bevolkt was.
Oud 5 september 2014, 00:07   #995
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En in Wallis?

Juist, bijna 330.000. In Thurgau, Schwyz en zeker Glarus wonen er alvast minder.
In Wallis wonen slechts 97.000 Duitstaligen. In Thurgau bv 254.000. In Schwyz 152.000.

Nogmaals, Wallis heeft een grote opp, maar wat ze daar in het onderwijs besluiten heeft minder gewicht doordat er gewoon niet zoveel Duitstaligen wonen.
Oud 5 september 2014, 07:06   #996
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja maar Wallis is een tweetalig kanton met een Franstalige meerderheid
Witte Kaproen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2014, 07:12   #997
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cdekeule Bekijk bericht
Ik ga akkoord dat meertaligheid een voordeel is. Dat het een troef is van Vlaanderen betwijfel ik, want ik betwijfel dat vele Vlamingen effectief meertalig zijn. Ik ga eveneens akkoord dat Frans, naast andere talen zoals Engels, Duits, ..., aangeboden moet worden op school.

Waar ik persoonlijk niet akkoord mee ben, is dat Frans verplicht wordt opgelegd als tweede taal. Ik denk dat de kinderen (of de ouders) zelf moeten kunnen kiezen welke talen ze het belangrijkst vinden. Voor sommigen zal Frans minder belangrijk zijn, maar Engels, Spaans, Arabisch, Chinees, ... des te belangrijker. Ik vind dat ze zelf die keuze moeten kunnen maken.

En neen, ik ben geen Vlaams Nationalist, wel sterk voorstander van vrijheid van onderwijs.
Wat ik mij afvraag of dat ieder kind in de klas in staat is Chinees en Arabisch aan te leren .... dit zijn niet de gemakkelijkste talen,
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2014, 07:13   #998
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Precies of alles zo voor de hand ligt...
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2014, 12:47   #999
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Om een andere taal te leren heb je een goede basis nodig.
Voor ons is dat het Nederlands en die taal is een stuk van onze
Vlaamse identiteit.
Ik stel echter vast dat op dit forum onze Vlaamse identiteit wordt verkracht
aan de lopende band.

Een grote voorganger, alhoewel klein van gestalte, was Karel de Grote.
Die zei ooit: "Zoveel talen dat je spreekt, zoveel maal meer ben je mens".

Studenten kan ik aanraden om Chinees te leren.
(naast het Engels en het Frans natuurlijk)
En volg ook het voorbeeld van de NVA-leider , met zijn Duits en Latijn.
Ze hadden het hier over verplicht Frans als tweede taal. Verplicht is eenden voor wat een slechte zaak. Laat mensen zelf maar bepalen wat ze willen leren.

Als ze al iets moeten verplichten dan is het de langdurig werkloze aan de slag zetten. Wat mij betreft geven ze ze allemaal een spade en een kruiwagen en laten ze ze een kuil graven tot dat ze kangoeroes zien lopen. Zowel de mannen als ook de vrouwen. Een merry trekt zo goed de kar als een hengst.

Laatst gewijzigd door Garry : 5 september 2014 om 12:51.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2015, 23:41   #1000
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Christophe Deborsu in De Standaard

...

De studie van het Nederlands blijft achteruitgaan op de Waalse scholen. Zoals u weet, kunnen de Waalse leerlingen in het eerste middelbaar vrij bepalen wat hun eerste vreemde taal wordt. Ze kunnen kiezen tussen Nederlands, Engels en (soms) Duits.

In 2009, vóór de grote doorbraak van de N-VA, koos 49 procent voor het Nederlands, 49 procent voor Engels en 2 procent voor Duits. Toen al liet de helft van de jonge Walen het Nederlands liggen. Kon het erger? Ja.

Dit schooljaar kiest 40 procent van de leerlingen voor Nederlands, terwijl 58 procent opteert voor Engels en 2 procent voor Duits. Deze cijfers geef ik u in primeur – dat opeisen van een primeur, alweer een voorbeeld van journalistieke ijdelheid, kinderachtig, maar blijkbaar sterker dan mezelf, soit.

Van 49 naar 40 procent in 5 jaar tijd: het Nederlands wordt steeds meer verdrongen in het zuiden. Natuurlijk komt er nog een tweede vreemde taal bij, de zogenaamde derde taal. Die is vaker Nederlands dan Engels. Maar ze wordt pas vanaf het derde middelbaar onderwezen, soms niet meer dan twee uren per week. In sommige richtingen behoort zo’n derde taal niet eens tot het leerprogramma.

Het Nederlands is al langer het zuiden kwijt omdat de Walen het Nederlands ervaren als een lelijke en moeilijke taal, terwijl het Engels hip en simpel overkomt. Vlaamse jongeren vinden het Engels trouwens ook hipper en eenvoudiger dan het Frans.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be