![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben van Turnhout naar Soest in Duitsland vertrokken op het moment dat ik politiekamer had. Mijn ouders kenden me min of meer en waren niet verwondert ik had de muur gedaan om Turnhoutse cafés en hete grieten te verkennen. Ze hebben me nog eens bezocht voor ik vertrok want ik mocht niet meer zoals de andere miliciens naar huis gaan. Het vroor toen en ze hebben zich bijna verongelukt op de baan. Wat ouders ook moeten doen voor een verkeerd gelopen kind. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Soest in Duitsland was het beter. Toen was ik de chauffeur van de kolonel Symons de baas van de kazerne en de latere stafchef van de koning. De andere soldaten noemden me dan de jeannet van de company omdat ik altijd pico bello was. Het was helaas een verloren jaar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Denk niet dat instellingen zoals UNICEF, Artsen zonder grenzen, het Internationale Rode Kruis en andere hulporganisaties de hulp van de Belgische Krijgsmacht gaan inroepen, als ze het werk door burgers kan laten uitvoeren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Banneling
|
![]() Wat horen we hier toch veel 'heldendaden' van ouwe rukkers in hun legerdienst.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Nog een kleine bedenking... het is geen argument pro legedienst maar wat ik ergens altijd wel wat spijtig heb gevonden is dat het sociale aspect vh wegvallen ervan.
Zelf heb ik geen legerdienst gedaan, maar mijn vader wel en die heeft daar toch een aantal vrienden voor het leven aan overgehouden... ik vermoed dat er zo wel veel zijn... als je dag in dag uit ergens in Duitsland zit met dezelfde mensen schept dat wel een band vermoed ik. En... het is ook een van de enige omgevingen waarin je werkelijk nog in contact kwam met mensen uit alle geledingen vd maatschappij. Als ik naar mezelf kijk bvb dan is mijn hele vrienden- en kenniskring bijna exclusief samengesteld uit mensen met een vergelijkbare achtergrond als de mijne. Het is niet dat ik daar doelbewust op filter of zo maar ga maar na... De lagere school is zowat de laatste keer geweest dat ik nog echt veel contact heb gehad met 'alle' types mensen. Op het middelbaar was er al een grote filter... van heel mijn klas was er 1(!) student wiens vader arbeider was... (grappig genoeg is die nu zelf prof aan een univ).. En na het middelbaar volgt het univ enz..
![]() |
#149 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Bij ons werd dan de loop in de grond gestoken en kon je 's avonds goed poetsen.
![]() |
#150 | |
|
![]() Citaat:
Een derde deel voert taken uit in Nederland zelf op civiel vlak. Daarnaast is het verplicht 4000 á 5000 man beschikbaar te hebben ingeval rampen. De Legerdienst weer invoeren. Hoe lang zou dat moeten zijn dan? Waar moeten ze voor ingezet worden? Tal van opleidingen duren zo lang, na de militaire basis opleidingen, dat het nauwelijks of geen zin heeft iemand op te leiden die bijvoorbeeld 1,5 jaar als dienstplichtige in dienst zit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gedurende die 36 maanden was ik steeds in opleiding of op oefeningen of op missie. Maar zelfs vandaag ben ik nog steeds bezig met leren en ondanks het feit dat ik reeds 54 ben en reeds 34 ben afgezwaaid, volg ik nog steeds trainingen en opleidingen binnen de krijgsmacht. Wie zin heeft moet op 12 september maar eens gaan kijken in het opleidingscentrum voor commando's, daar zijn dan een hoop oud paracommando's bezig aan het onderhouden van hun technische kennis en paraatheid om in geval van nood de bevolking te kunnen helpen. Sommige van deze mensen voeren zelfs vandaag nog burgerlijke opdrachten voor internationale en nationale instellingen uit als burger. Maar hebben hun militaire kennis nodig om de situatie in hun werkomgeving juist te kunnen inschatten, maar zij hebben voor dit werk gekozen, juist omdat zij tijdens hun legerdienst hebben geleerd zich voor derde in te zetten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die soldaten komen "gratis" (lees: zijn heel duur voor de belastingbetaler). Als je beroep moet doen op professionelen van een bedrijf, moet je ze navenant betalen. Maar uw bewering wordt in elk geval onderuit gehaald: er zijn beroepslegers, waar de werknemers wel degelijk prive personen zijn die in loondienst zijn gegaan op vrijwillige basis. Betaal je diezelfde mensen hetzelfde of evenveel, aan dezelfde of betere condities, als bedrijf, dan heb je bij definitie een bedrijf dat even capabel is om te doen wat die mensen doen. Je hebt dus geen "legerdienst" nodig om die diensten te verzorgen, en het is bij definitie mogelijk met een prive firma. Het volstaat dat die prive firma mensen inhuurt die anders in een beroepsleger zouden intekenen. Die bestaan, trouwens: http://en.wikipedia.org/wiki/Private_military_company Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 8 september 2014 om 08:45. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
|
![]() Citaat:
Ik volg je echter niet als je schrijft dat we binnenkort HOPELIJK weer de oorlog in gaan. Niemand wil oorlog. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
|
![]() Citaat:
Het heeft geen enkele zin om meer dienstplichtigen op te roepen daar tal van functies, na de eerste militaire vorming, tegenwoordig teveel (langdurige) opleiding vereisen. Bij onderdelen die voorheen ook uit dienstplichtigen bestonden zouden ze zelfs niet meer geplaatst kunnen worden. Laatst gewijzigd door Adrian M : 8 september 2014 om 11:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
|
![]() Citaat:
Ze vallen bijvoorbeeld niet onder de krijgstucht. Daarnaast gelden voor hen niet de regels die voor militairen gelden. Militairen is het bijvoorbeeld verboden om hollow point munitie te gebruiken. Voor dergelijke burgers gelden deze regels en tal van andere zaken niet. Iets (hollow point munitie bijvoorbeeld) wat een regering overigens kan opzeilen door speciale militaire eenheden onder justitie te laten opereren en niet onder Defensie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze zijn zelfs niet eens uitgerust om de opdrachten van het Internationale Rode Kruis en UNICEF uit te voeren, noch opgeleid voor dergelijke opdrachten. Daarnaast worden opdrachten uitgevoerd voor derde ook betaald door derde. Defensie werkt dus niet gratis derde, ook al is het een grote internationale instelling. Die opdrachten worden dus niet op kosten van de belastingbetaler uitgevoerd. Dit zijn trouwens niet gewapende opdrachten met 100% humanitaire doeleinden en zijn dus niet besteed aan huurlingen. Dergelijke bedrijven zijn in Europa trouwens verboden. Ook in veel landen buiten Europa zijn die bedrijven verboden en vallen onder de wet van privé-milities. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Op zich al een prima argument om het terug in te voeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
|
![]() Citaat:
Mannen maken in het leger? Als gij vindt dat ge man zijt als ge noodgedwongen u moet laten afblaffen door boefers die met moeite tot 10 kunnen tellen. Moet ge dat zeker doen. Wat ze mij in het leger vooral geleerd hebben is zuipen. Besparen op VDAB-cursussen? Wat denkt ge dat het leger een opleidingscentrum is voor miliciens? Die werden vooral gebruikt om het vuil werk van de boefers op te knappen. Denkt gij iemand een beroep aan te leren op één maand tijd? Niet te geloven dat elk jaar wel een achterlijke op dit forum met het idee afkomt om verplichtte legerdienst in te voeren. Ooit bij nagedacht dat legerdienst in wezen eigenlijk vrijheidsberoving is? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kon KROO worden vanaf het ogenblik dat je een A3 had en KRO als je een A2 of hoger had. Daarnaast had je veel dienstplichtigen die hun verstand gebruikt op het klein kasteeltje en daar vroegen om een dienst waarbij ze een opleiding van de krijgsmacht kregen. Het nadeel was dat ze 12 maanden dienst in België moesten doen in plaats van 10 maanden in Duitsland. Ik ken verschillende mensen die na hun legerdienst, dankzij hun opleiding in de krijgsmacht, voor de jobs zijn gegaan waar de poen te pakken was. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |