![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Voor De Standaard schreef Tinneke Beeckman in een publieke tribune, dat het historische lot van joden niet over één kam mag worden geschoren met wat moslims nu ondervinden. Zij beriep zich daarbij nadrukkelijk op Hannah Arendt. Anya Topolski, kenner van Arendts oeuvre reageert – en kraakt een paar harde noten.
![]() Het verbaast mij dat een filosoof een opiniestuk schrijft dat getuigt van een groot gebrek aan historische correctheid en filosofische nuance. Tinneke Beeckman suggereert dat we het slachtofferschap van joden en moslims niet kunnen vergelijken omdat ze niet gelijk zijn. Maar is dat terecht? Niemand heeft ooit gezegd dat er geen verschillen zijn, maar het mag ons niet verbazen dat vergelijkingen tussen het slachtofferschap van joden in de negentiende eeuw en moslims vandaag aan populariteit winnen. De vergelijking die mensen maken is niet tussen joden tijdens de Shoah en moslims vandaag, maar tussen joden in de negentiende eeuw en moslims vandaag. Deze vergelijkingen zouden leiden tot haat en ressentiment. Maar voor wie? Voor mij als Jodin met Europese wortels is deze vergelijking een zeer belangrijke vorm van solidariteit. Er moet meer solidariteit zijn tussen joden en moslims overal ter wereld – en niet minder. Dehumanisering Hannah Arendt, een uitstekend filosoof, heeft zelf heel duidelijk het verschil gemaakt tussen antisemitisme als element of antisemitisme als origine van het totalitarisme. Antisemitisme is niet de Shoah – ik schrijf niet Holocaust, want dit betekent verbrand offer en joden, zoals moslims vandaag, zien zichzelf niet als offer. Evenmin leidt islamofobie automatisch tot een nieuwe Shoah op moslims. Desalniettemin kunnen wij niet ontkennen dat de discriminatie, uitsluiting en dehumanisering van moslims vandaag in ons milieu vergelijkbaar zijn met de discriminatie, uitsluiting en dehumanisering van joden in de negentiende eeuw. Beeckman stelt: “Arendt vermeldt nergens de discriminatie van moslims als kern van het koloniale probleem”. Ook als Arendt een prima kritische filosofe was, heeft ze vast en zeker niet het laatste woord over moslims en kolonialisme. Arendt was spijtig genoeg een eurocentrist, germanofiel en raciste. Ze was ook, net als Beeckman, geen goede historicus. Dit blijkt duidelijk uit haar boeken over de Shoah, Eichmann, en de Franse en Amerikaanse revoluties. Om de ingewikkelde ideologische link tussen Europese racisme, moslims en kolonialisme te begrijpen, is het beter zich te wenden tot auteurs als de Palestijnse filosoof Edward Said en zijn boek Oriëntalisme. Inquisitie Daarnaast maakt Beeckman het volgende punt: “Dan is er het vermeende gedeelde racistische slachtofferschap. In 1935 kondigde nazi-Duitsland de Nurnberg-wetten af, die raciaal discrimineerden. Ze betroffen geen religieuze discriminatie.” Wederom mis ik hier de nuance en de historische correctheid. Religie en ras kunnen niet zo gemakkelijk van elkaar gescheiden worden en zeker niet in Europa. De relatie tussen ras en religie komt op in de negentiende eeuw door het misbruiken van de filologie, maar heeft wortels in de Spaanse inquisitie. Om deze ingewikkelde relatie te kunnen begrijpen moet je het werk lezen van Ernest Renan, theoloog, filoloog en politicus, alsook de hedendaagse auteur Gil Anidjar. Duidelijk is dat de joden en moslims allebei gezien werden als Semieten (of Oriëntalen). Het verschil was geografisch. De joden waren de Semieten binnen de grenzen van Europa en de moslims waren de Semieten buiten die grenzen. Dit is nu anders. Spijtig genoeg zijn er sinds de Shoah weinig joden in Europa (zeker niet in vergelijking met 1933), maar er zijn wel meer moslims. Ze waren nodig om België te herbouwen en economisch sterker te maken in de jaren na de oorlog. Deze demografische verandering heeft ook een impact op uitsluiting. Islamofobisch Ten slotte valt de impliciete en islamofobische link die Tinneke Beeckman legt tussen moslims in Europa en Hamas, niet te tolereren. Waarom is het nodig over Hamas te spreken in een stuk over moslims in Europa? Zijn alle moslims vergelijkbaar (net zoals ooit mensen over joden dachten)? Het is belangrijk dat een academicus die het publieke domein betreedt, meer historische en filosofische nuance gebruikt en zich bewust is van haar verantwoordelijkheid. Want zoals Said schrijft: “Perhaps if we remember that the study of human experience usually has an ethical, to say nothing of a political, consequence in either the best or worst sense, we will not be indifferent to what we do as scholars.” http://www.dewereldmorgen.be/artikel...g-zijn-terecht |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Desalniettemin kunnen wij niet ontkennen dat de discriminatie, uitsluiting en dehumanisering van moslims vandaag in ons milieu vergelijkbaar zijn met de discriminatie, uitsluiting en dehumanisering van joden in de negentiende eeuw.
Meent u dat echt? Dehumanisering? Moslims nu? Ik ken een paar moslims in mijn voetbalploegje. Geen enkele heeft mij ooit verteld dat hij al 'gedehumaniseerd' is geweest. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je hoort deze bijzonder politiek correcte mevrouw ook niet over de dehumanisering van vrouwen, ongeacht of ze moslima zijn of niet,waar nochtans vele mannelijke moslims mee bezig zijn zodra ze een vrouw zien die niet beantwoord aan hun norm. En Moslims na de tweede wereldoorlog nodig voor de opbouw? Denk het niet, want de migratie begon in de gouden jaren zestig, toen de welvaart hier al opnieuw was opgebouwd. Maar kan die mevrouw even aantonen waar moslims het park niet inmogen, geen gebruik mogen maken van openbaar vervoer, of andere vormen de " dehumanisering " die ze ondervinden? Voor alle duidelijkheid ook nog dit, Joden mochten onder Hitler niet trouwen met niet Joden, moslims leggen zichzelf dit op, tenminste aan hun vrouwen, mag hier een verglijking gemaakt worden met het derde rijk? Uiteraard niet, ik hoop dat deze mevrouw en vele anderen doorkrijgen dat het afgelopen is met dat vingerwijzen richting onze samenleving, dat pikken we niet meer want de migratie heeft juist voor veel moslims voor grote welvaart gezorgd, met recht op onderwijs, gezondheidszorg, en een sociale zekerheid die in thuislanden niet eens bestaat, de vergelijking Moslims- Joden is schandalig en totaal onterecht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Veel jonge moslims die naar hier migreren, worstelen met hun identiteit. Sommigen gaan daarom ook meer waarde hechten aan islamitische tradities en gaan de islam volgen om hun identiteit beter te kunnen uitstralen en opbouwen. En dan verwonderd zijn dat ze hier niet geïntegreerd raken, tja... Laatst gewijzigd door Dutch_Strawberry : 10 september 2014 om 14:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk is dat vergelijk een ware schande en onterecht.
Ik heb nooit geweten dat de gevangenissen pre-1930 vol zaten met joodse criminelen vb. Ook niet dat de joden een onevenwichtig groot aandeel hadden in de werkloosheidscijfers en dan gingen handje-ophouden bij de Duitse burgers. Ik zie de vergelijk wèl de de pre-oorlogse bruinhemd praktijken, de bepalingen van de uebermenschen en untermenschen. De jodenvervolging bij zowel moslims als nazi's. En dan nog best dit document: Nazislamisme
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ipv de moeite te doen die _ volgens jou die onterechte slachtoffer rol _ eronder uit te halen begin je onmiddellijk 'redenen' die een negatieve kijk zouden moeten verantwoorden.. Citaat:
( btw dat Godwin punt hier is het jouwe hé ) We kunnen alleen maar hopen dat die volgende stap geen feit zal worden... alhoewel als het aan bepaalde politieke partijen lag was 't één en 't ander al een feit Citaat:
( zie zelfde opmerking als in het begin van deze post ) Citaat:
Laatst gewijzigd door praha : 10 september 2014 om 22:03. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
waarom zou een bepaalde groep niet een slachtofferschap kunnen toebedeeld worden als zelfs blijkt dat er procentueel méér rotte appels tussen zitten ? Daarbij 't klopt niet hé Afhankelijk van de statistieken is meer dan een 3de van die plaats nog steeds door niet-moslims ingevuld ... dus 'vol met' is al overroepen En de befaamde Neurenbergwetten uit 1935 luidde het begin van de actieve vervolging in door de staat... die demonisering ( en al wat er bij kwam ) was al veel langer aan de gang. bv een gedocumenteerd gebeurtenis uit 1933 ( vóór de effectieve wetten dus ) : "1 april : boycot van Joodse winkels en bedrijven gehouden. In de nacht voordien wordt op de ruiten geschilderd: "Gevaar! Joodse winkel." Vrij actueel meen ik me te herinneren in het licht van de reacties hier op het forum gelezen ivm halal toestanden. Laatst gewijzigd door praha : 10 september 2014 om 22:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik hoef toch geen verhandeling te schrijven hoop ik om de onzin van die mevrouw te weerleggen? Weerlegt u maar eens onderbouwd de argumentatie in mijn vorig betoog, of lukt dit niet? Maar laat ik u even wat vragen stellen. - Waar ter wereld bestaat een toegankelijke sociale zekerheid voor iedereen wat beter is dan in dit land? -Waar ter wereld worden vrowen- kinder- holebirechten beter bij wet beschermt dan hier? -Waar ter wereld hebben mensen meer rechten op onderwijs, huisvesting en inkomen? En dan vooral , in welk moslimland is dit zo? Omdat dit niet zo is, vind ik het een schande om dit ontvangend land te stigmatiseren als zou er een vorm van "nazisme" tegenover moslims bestaan, integendeel, het is een terechte vraag waarom het veel van die mensen over generaties heen niet lukt er iets van te bakken, ondanks alle kansen die ze hier krijgen. Maar het is duidelijk dat die kritische houding u irriteert, uw probleem maar daarom laat ik me nog geen vorm van totalitaire ideologie in mijn schoenen schuiven als zijnde mijn gedachtengoed, dus graag nu een onderbouwd betoog waarom u denkt reden te hebben om te beledigen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Je moet eens proberen iets te lezen, voordat je begint te razen, Alice!
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() """De vergelijking die mensen maken is niet tussen joden tijdens de Shoah en moslims vandaag, maar tussen joden in de negentiende eeuw en moslims vandaag"""
Ik ken eigenlijk niemand die die vergelijking maakt ![]() Edit : eigenlijk vind ik, behalve deze discussie, enkel dit (uit 2010 én dan nog in Nederland) : 15 dec 2010 Citaat:
Dus, waar komt die discussie nu eigenlijk vandaan, wat België betreft ?
Proud to be a koljo, sorry, klojo. Baai de wei : Het enige alternatief voor het beleid in belgië... Steun de P.O.K.. http://forum.politics.be/showthread....=1#post7447175 Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 11 september 2014 om 11:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik heb nog nooit iets gehoord over een halal winkel met ingeslagen ruiten of verfvandalisme, wel over Israelische bedrijven die wereldwijd geboycot worden. Nochtans is overduidelijk dat het geld dat verkregen wordt door maffiose halal-certificering rechtstreeks naar het terrorisme gaat; Maar dat kan natuurlijk geen kwaad.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Leuk om weten. Het grappige is wel dat dit een zuiver links politiek correct standpunt is, om islamofoben zoals ik tot de status van GORE RACIST te kunnen promoveren. Wat is het nu mensen? Is religie een ras? of is een ras een religie? of is een religieuze opinie overerfbaar zoals Hitler (én de moslims) vinden. Trouwens: ondertussen zouden de meesten mensen toch al moeten weten dat "jood" evenmin een RAS is. Gaan we nu helemaal terug naar de 19de eeuw ? (mij niet gelaten hoor, de sneltrein is toch al aan het razen, ik verwacht dat hij pas stopt als we in de donkere middeleeuwen terechtkomen zoals nu in Syrie en de andere islamitische paradijzen).
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 11 september 2014 om 12:52. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Jij maakt de vergelijking tussen de positie van de joden vlak voor en tijdens de tweede wereldoorlog en de moslims vandaag. Zoals je misschien wel weet, speelde die tweede wereldoorlog zich af in de twintigste en niet in de negentiende eeuw.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Onze samenleving heeft moslims met quasi open armen ontvangen, alle kansen geboden die ze in eigen land niet hadden en dan komt een of andere gek voor de zoveelste maal racisme en haat verspreiden. Als er vandaag al parallellen moeten gezocht worden met het verleden dan zijn deze voornamelijk te vinden in de moslimwereld waar de jacht ,met wisselende intensiteit en niveau van wreedaardigheid, op andersdenkende lustig doorgaat. Waar haalt men verdomme in dergelijke context nog het beestachtige lef vandaan om een verachtelijk begrip als islamobie aan te wenden. Laatst gewijzigd door Ulrik : 11 september 2014 om 13:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dutch_Strawberry : 11 september 2014 om 13:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
"""De vergelijking die mensen maken is niet tussen joden tijdens de Shoah en moslims vandaag, maar tussen joden in de negentiende eeuw en moslims vandaag""" Ik ken eigenlijk niemand die die vergelijking maakt Wie wel ? Edit : eigenlijk vind ik, behalve deze discussie, enkel dit (uit 2010 én dan nog in Nederland) : 15 dec 2010 Citaat: PvdA-leider Job Cohen noemt de situatie van moslims in Nederland nu vergelijkbaar met de situatie van joden in de beginjaren van de de Tweede Wereldoorlog. http://www.elsevier.nl/Politiek/nieu...SEVIER284096W/ Dus, waar komt die discussie nu eigenlijk vandaan, wat België betreft ?
Proud to be a koljo, sorry, klojo. Baai de wei : Het enige alternatief voor het beleid in belgië... Steun de P.O.K.. http://forum.politics.be/showthread....=1#post7447175 Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 11 september 2014 om 15:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() Ik zweer het, heel die islamzooi BESEFT nog geeneens hoe goed ze het hier hebben in vergelijking met de beerputlanden waarin ze zijn geboren...
|
![]() |
![]() |