![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#121 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik vind dat juist een heel goede zaak, opdat er een zekere samenhang blijft. Bij ons hebben we decennia een beleid gehad dat op niets trok, met de schreeuwlelijke gevolgen van dien. |
|
|
|
|
|
|
#122 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Ik vind dat de overheid dat recht niet heeft, u wel.
|
|
|
|
#123 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
U vertoont een typische trek van de oude belgitude: mijn woning is mijn terrein en ik doe er wat ik wil. Juist deze belgitude heeft ons land en gewest herschapen tot een van de lelijkste van westelijk Europa. |
|
|
|
|
|
|
#124 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het begint sluipend: Het bisdom Hasselt schaft vanaf januari in heel Limburg de eucharistieviering bij begrafenissen af. en het eindigt: (2011 NU) Het bisdom Roermond sluit tot 2020 vele tientallen, mogelijk zelfs honderd kerken. De huidige driehonderd parochies worden ondergebracht in vijftig federaties met elk gemiddeld zes parochies. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 september 2014 om 20:07. |
|
|
|
|
|
|
#125 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Zolang men het eigendomsrecht van anderen niet schendt en voor zover men de uitoefening van het eigendomsrecht via contracten vrijwillig niet beperkt heeft, mag men met de eigen eigendom doen wat men wil.
|
|
|
|
#126 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Daarnaast stippelt ieder bisdom in België nog altijd zijn eigen beleid uit. In bisdom Brugge heeft men voor een heel andere aanpak gekozen dan in Hasselt. Wat Hasselt doet, is trouwens grotendeels geïnspireerd door wat in een aantal Franse bisdommen al tientallen jaren geleden werd beslist. |
|
|
|
|
|
|
#127 |
|
Minister-President
|
En wat is het probleem nu precies? Wordt uw vrijheid geschonden omdat ge in een lelijk land moet (enfin, u bent vrij om te vertrekken uiteraard) wonen? Is er dan ergens een moreel recht op een mooie omgeving? Of een moreel recht op een authentieke omgeving?
|
|
|
#128 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Eigendomsrecht is nooit absoluut. Ook al is het uw grond, u mag bijvoorbeeld er geen plastic verbranden. Ook al is het uw eigendom, u mag niet zomaar uw huis verbouwen. Al bent u jaren eigenaar van een lap grond, u mag er niet naar willekeur bomen platen. Enzovoort. Gelukkig maar, anders wordt het in onze tijd de volledige anarchie en wordt ons land nog lelijker dan het al is. |
|
|
|
|
|
|
#129 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En ja, ik loop op dat vlak liever rond in de mooie, harmonisch gebleven Oostenrijkse dorpen dan veel in stukken en brokken verknipte dorpen in Vlaanderen. Bekijk alleen al de open ruimte die wij in Vlaanderen met een vergrootglas moeten zoeken. Er is genoeg ruimte, maar we hebben op allerlei verkeerde plaatsen gebouwd, zodanig dat de open ruimte volledig verscholen zit achter eindeloze muren van schreeuwlelijke gebouwen. |
|
|
|
|
|
|
#130 |
|
Minister-President
|
Dat klopt juridisch gezien. Maar wat ik vraag is waarom mag ik niet naar willekeur bomen planten als die het eigendomsrecht van mijn buren niet schaden? Waarom mag ik mijn huis niet zomaar verbouwen als dit het eigendomsrecht van mijn buren niet schaadt? Wat is reden voor die beperkingen? Om te voorkomen dat Vlaanderen naar uw subjectieve mening nog lelijker wordt?
|
|
|
#131 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 september 2014 om 20:12. |
|
|
|
|
|
|
#132 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
U geeft dus toe dat u geen moer geeft om vrijheid (in deze discussie), zolang uw visie op een 'mooie omgeving' maar in de praktijk omgezet wordt. De evenaar loopt niet door uw achterste, u bent het centrum van de wereld niet. Vrijheid is belangrijker dan de persoonlijke mening van wie dan ook over wat al dan niet mooi is.
Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman. Laatst gewijzigd door Nebur : 17 september 2014 om 20:15. |
|
|
|
|
|
|
#133 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Alleen valt dat wel als eerste op. Daarom ook dat zovele mensen graag naar Oostenrijk komen: schitterende natuur, mooie dorpen. |
|
|
|
|
|
|
#134 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als wij geen open ruimte meer hebben dan komt dit ook door de precepten van uw kerk die onze voorouders voorhield dat zich moesten voortplanten als de konijnen. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 september 2014 om 20:14. |
|
|
|
|
|
|
#135 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#136 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
En welke verkeersproblemen?
|
|
|
|
#137 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Mocht er in het verleden een samenhangend stedebouwbeleid zijn geweest, dan hadden we nog heel veel open ruimte. Het probleem zit niet in het aantal mensen, maar wel in de aard en spreiding van de huizen.
|
|
|
|
|
|
#138 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 september 2014 om 20:19. |