Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 18 september 2014, 19:01   #261
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Blijkbaar vond het heerschap het al niet nodig om op het fietspad te rijden aangezien dat naar zijn eigen zeggen te "ruw" was ('t is op een nieuwe brug die nu een maand of twee open is, nieuwer dan dat krijg je het wellicht niet), en vond hij op de koop toe dat het normaal was om over de baan te zwalpen in een poging om in het midden van het rijvak te rijden ipv aan de kant.
Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...jtspelen.dhtml

Dronken fietser kan rijbewijs kwijtspelen
"Daarom" dient een verplicht fietspad...
...als er een is tenminste:

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...-peloton.dhtml

Men weet nooit in welke toestand de auto/moto/bus/vrachtwagen/...-bestuurder rijdt. Bij fietsers natuurlijk ook niet.

Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/article/det...40602_01127489

Bob jaagt tijdens WK ook op dronken fietsers

dinsdag 03 juni 2014
Best niet alleen tijdens het WK...

Laatst gewijzigd door Micele : 18 september 2014 om 19:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2014, 19:43   #262
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Gefrustreerde praat.
Neen hoor, pure waarheid.

En voor u mij uitmaakt voor "gefustreerde bestuurder". Ik zal altijd voorrang verlenen aan zwakke weggebruikers als de wet het toelaat en let heel braafjes op mijn snelheid.
Oud 18 september 2014, 21:02   #263
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN

Wapper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vooral in België, waar menig automobilist nog steeds denkt dat hij koning en keizer tegelijkertijd is en dan aan niemand verantwoording hoeft af te leggen.
Gefrustreerde praat, of telt dat voor u niet?
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2014, 21:46   #264
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Neen hoor, pure waarheid.
Aha. "Pure waarheid" ondersteund door statistieken, studies... of slechts getrokken uit uw dikke duim?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2014, 21:48   #265
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Gefrustreerde praat, of telt dat voor u niet?
Kijk maar naar het aantal verkeersovertredingen. Er wordt aan de lopende band geflitst, wat erop wijst dat mensen schijnbaar de regels aan hun laars lappen.
Oud 18 september 2014, 22:12   #266
Schelfie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Kijk maar naar het aantal verkeersovertredingen. Er wordt aan de lopende band geflitst, wat erop wijst dat mensen schijnbaar de regels aan hun laars lappen.
Dat komt voor een deel ook wel omdat de snelheidslimieten niet zijn afgesteld naar de situatie.

Zone 30 aan een school: Perfect begrijpelijk en logisch.
Zone 30 ergens anders dan aan scholen? Vrij fustrerend en absurd
Zone 50 in bebouwde kom: Perfect begrijpelijk en logisch
Zone 50 in een straat waar amper een huis staat: onlogisch en vrij idioot
70 km/u om dan 100 meter verder naar 50 te gaan om dan 500 meter verder naar 90 te gaan: Absurd...
90 km/u aan een autosnelweg (bv. weg tussen A12 en Ring rond Antwerpen of de viaduct in Gent): Idioot en ronduit debiel...

Laatst gewijzigd door Schelfie : 18 september 2014 om 22:13.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2014, 22:25   #267
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat komt voor een deel ook wel omdat de snelheidslimieten niet zijn afgesteld naar de situatie.
Dat is slechts uw bewering. Mijn enige en ook laatste snelheidsovertreding dateert uit mijn studententijd. Wie de regels wil volgen, rijdt gewoonweg niet te vlug.
Oud 18 september 2014, 22:37   #268
Schelfie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat is slechts uw bewering. Mijn enige en ook laatste snelheidsovertreding dateert uit mijn studententijd. Wie de regels wil volgen, rijdt gewoonweg niet te vlug.
Soms is het gewoon vrijwel onmogelijk.

Neem de Zone 30 nu. Weet u hoe extreem moeilijk het is om voor lange tijd 30 te rijden met een wagen? Ook zeer gevaarlijk omdat een automobilist dan vaker naar de snelheidsmeter ziet dan naar de omgeving...
Oud 18 september 2014, 22:45   #269
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Soms is het gewoon vrijwel onmogelijk.

Neem de Zone 30 nu. Weet u hoe extreem moeilijk het is om voor lange tijd 30 te rijden met een wagen? Ook zeer gevaarlijk omdat een automobilist dan vaker naar de snelheidsmeter ziet dan naar de omgeving...
Nooit problemen mee gehad. Ik denk gewoon dat u geen weg kunt met uw eigen ongeduld.
Oud 18 september 2014, 22:47   #270
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Zone 30 aan een school: Perfect begrijpelijk en logisch.
Zone 30 ergens anders dan aan scholen? Vrij fustrerend en absurd
Zone 50 in bebouwde kom: Perfect begrijpelijk en logisch
Zone 50 in een straat waar amper een huis staat: onlogisch en vrij idioot
70 km/u om dan 100 meter verder naar 50 te gaan om dan 500 meter verder naar 90 te gaan: Absurd...
90 km/u aan een autosnelweg (bv. weg tussen A12 en Ring rond Antwerpen of de viaduct in Gent): Idioot en ronduit debiel...
Idd men kan zeggen dat de meeste snelheidslimieten ongeloofwaardig (geworden) zijn.

Snelheidsborden mag men in de regel ook nooit apart gebruiken om op gevaar te wijzen, daarvoor bestaan er gevaarsborden, zie Art 9.9:
http://wegcode.be/wetteksten/secties...76/864-hs2art9

Naja de wegwanbeheerder veegt daar zijn laars aan en verkracht zijn eigen regels plaatsingsvoorwaarden.

Ook artikel 11 van de wegcode wordt voortdurend misbruikt, ik val in herhaling.

Ongeloofwaardige snelheidslimieten zijn eerder nefast voor de verkeersveiligheid. Daarom hebben veel landen hun (absurde) limieten verhoogd op basis van de V85.

Laatst gewijzigd door Micele : 18 september 2014 om 22:51.
Oud 18 september 2014, 22:50   #271
Schelfie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nooit problemen mee gehad. Ik denk gewoon dat u geen weg kunt met uw eigen ongeduld.
Ongeduld? U kent mij niet en noemt mij bijna een racer dat voortdurend de snelheidsregels aan zijn laars lapt? Bah...

Ik zal zo goed ik kan braafjes de regels volgen, hoe absurd ik ze ook vind. Maar men moet mij niet kwalijk nemen als ik iemand aanrij omdat ik voortdurend naar mijn snelheidsmeter kijk om braaf 30 km/u te rijden en plots een fietser zonder te kijken of iets aan te geven over steekt...
Oud 19 september 2014, 09:02   #272
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
"Daarom" dient een verplicht fietspad...
...als er een is tenminste:

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...-peloton.dhtml
En dan heeft men het vaak over wieler-terroristen terwijl dat eigenlijk de waarheid geweld aandoen is en het correcter zou zijn te spreken van auto-terroristen. Zie link hierboven alsook onderstaande;

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...aar-tijd.dhtml
Oud 19 september 2014, 11:29   #273
IanVD
Parlementsvoorzitter

IanVD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
En dan heeft men het vaak over wieler-terroristen terwijl dat eigenlijk de waarheid geweld aandoen is en het correcter zou zijn te spreken van auto-terroristen. Zie link hierboven alsook onderstaande;

Om volledig correct te zijn: elk vervoersmiddel heeft wel 'terroristen'.
Oud 19 september 2014, 12:31   #274
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Citaat:
Als ik zo iemand tegenkom met de auto steek ik die gewoon met een ruime bocht voorbij en daarmee is de kous af.
Ja "de kousen kunnen eraf vliegen" als men het als fietser vertikt op het verplicht fietspad te rijden. Daarom die lerende rijbaan-foto.

Dat JIJ de perfecte (robot?) met een ruime bocht steeds rond een zwalpende fietser zal rijden hoefden we niet te weten. Daarom doen dat alle motorvoertuigbestuurders nog niet want dat zijn mensen en maken ook menselijke fouten. Vele bestuurders verwachten ook geen fietsers op de rijbaan als er verplichte fietspaden langs de rijbaan liggen. Maar blijkbaar denkt de gemiddelde fietser niet zo. Zij zijn immers perfect zichtbaar en voorzienbaar voor iedereen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
't Is nochtans schering en inslag.
Voorbije weekend nog een wielerterrorist (iedereen kent ze wel, opgefokt op hun koersveloke en denken dat ze de volgende Indurain zijn) die dacht dat zijn wil wet was. Blijkbaar vond het heerschap het al niet nodig om op het fietspad te rijden aangezien dat naar zijn eigen zeggen te "ruw" was ('t is op een nieuwe brug die nu een maand of twee open is, nieuwer dan dat krijg je het wellicht niet), en vond hij op de koop toe dat het normaal was om over de baan te zwalpen in een poging om in het midden van het rijvak te rijden ipv aan de kant.

Een claxon was er al teveel aan voor hem en lokte al heftige gebaren uit, waarna het voor hem blijkbaar logisch was om, nadat ik ietwat vertraagd was om te vragen wat zijn probleem was, naast de wagen te komen rijden in een poging die te beschadigen. Maakt mij niet uit hoe gefrustreerd en opgefokt je bent als zo'n badpak dragend, zwetend en stinkend wannabe coureurke, dat doe je niet en dat heeft ie geweten ook.
Citaat:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140918_01274494

Elke dag 150 gewonden in het verkeer
Gisteren

In de eerste helft van 2014 zijn in België 27.180 gewonden gevallen bij verkeersongevallen. Dat zijn er 1.985, of 8 procent, meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De gegevens staan in de Verkeersveiligheidsbarometer van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid, die Het Nieuwsblad kon inkijken. Ook De Standaard bericht over de cijfers.

In Vlaanderen stijgt zowel het aantal gewonden (+1.129) als het aantal doden (+13). Vooral het aantal ongevallen met fietsers (+23 procent) springt in het oog. Ook bij motorrijders (+22 procent) en voetgangers (+7,8 procent) is de stijging onrustwekkend.
En NEEN ik trek geen conclusies uit die cijfers, ik stel alleen maar vast.
Bron BIVV, bvb cijfers letselongevallenevolutie voor BE (figuur 3, page 6):
Citaat:
http://www.bivv.be/frontend/files/us...er_2014_NL.pdf

Voetganger Fietser Bromfietser Motorfietser Personenwagen Lichte vrachtwagen Vrachtwagen
Eerste 6 maanden 2013: 2078 3549 1663 1314 15592 1737 1049
Eerste 6 maanden 2014: 2240 4399 1808 1605 16352 1708 1078
Evolutie # ------ --- - > : +162 +850 +145 +291 +760 -29 +29
Evolutie % ----- ---->: +7,8% +24,0% +8,7% +22,1% +4,9% -1,7% +2,8%

Laatst gewijzigd door Micele : 19 september 2014 om 12:55.
Oud 19 september 2014, 13:34   #275
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ja "de kousen kunnen eraf vliegen" als men het als fietser vertikt op het verplicht fietspad te rijden. Daarom die lerende rijbaan-foto.

Dat JIJ de perfecte (robot?) met een ruime bocht steeds rond een zwalpende fietser zal rijden hoefden we niet te weten. Daarom doen dat alle motorvoertuigbestuurders nog niet want dat zijn mensen en maken ook menselijke fouten. Vele bestuurders verwachten ook geen fietsers op de rijbaan als er verplichte fietspaden langs de rijbaan liggen. Maar blijkbaar denkt de gemiddelde fietser niet zo. Zij zijn immers perfect zichtbaar en voorzienbaar voor iedereen.

En NEEN ik trek geen conclusies uit die cijfers, ik stel alleen maar vast.
Bron BIVV, bvb cijfers letselongevallenevolutie voor BE (figuur 3, page 6):
Het gaat er eerder om dat bestuurders bewust wielertoeristen proberen intimideren door ze aan hoge snelheid rakelings te passeren en ze die daarbij net wel of net niet raken met alle gevolgen van dien. Zoiets wordt dan geklasseerd als ongeval terwijl het dat helemaal niet is. Wielertoeristen werken als een rode lap op een stier bij vele automobilisten, ook zonder enige aanleiding.

Ik zou niet graag wielrenner zijn in Vlaanderen met al die zotten op de baan.
Oud 19 september 2014, 13:55   #276
IanVD
Parlementsvoorzitter

IanVD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat er eerder om dat bestuurders bewust wielertoeristen proberen intimideren door ze aan hoge snelheid rakelings te passeren en ze die daarbij net wel of net niet raken met alle gevolgen van dien. Zoiets wordt dan geklasseerd als ongeval terwijl het dat helemaal niet is. Wielertoeristen werken als een rode lap op een stier bij vele automobilisten, ook zonder enige aanleiding.

Geef aub duidelijke bewijzen voor u die haat komt verspreiden. Ik ken persoonlijk niemand die zich als een gek gaat gedragen bij het zien van een wielertoerist, integendeel ik ken zeer veel mensen die extra afstand nemen juist omdat die wielertoeristen zich zo onvoorspelbaar gedragen op de rijbaan.
Oud 19 september 2014, 14:01   #277
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Zoek vooral steeds weer de fout bij de automobilist en veralgemeen er maar op los. Zo kennen we jou. Kun je het verschil ook eindelijk eens maken tussen specifiek bestuurders en automobilisten, want fietsers zijn ook bestuurders, maar dat bedoelde je niet zeker.

Ik had graag de bron van uw beweringen. Indien geen geloofwaardige bron zijn het maar flutbeweringen van een "gefrustreerde fietser".

Citaat:
Zoiets wordt dan geklasseerd als ongeval terwijl het dat helemaal niet is.
Toon me eens die cijfers.

Laatst gewijzigd door Micele : 19 september 2014 om 14:12.
Oud 19 september 2014, 14:32   #278
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IanVD Bekijk bericht
Geef aub duidelijke bewijzen voor u die haat komt verspreiden. Ik ken persoonlijk niemand die zich als een gek gaat gedragen bij het zien van een wielertoerist, integendeel ik ken zeer veel mensen die extra afstand nemen juist omdat die wielertoeristen zich zo onvoorspelbaar gedragen op de rijbaan.
Bewijzen? Ga alvast zelf eens rijden met de fiets en je zal zelf ervaren hoe dicht en aan welke snelheid ze je voorbij vlammen. Ik merk dat trouwens ook wanneer ik met de auto rijdt, de meesten wijken nauwelijks of zelfs niet uit, enkelingen doen dat wel. Je kan ook eens gaan praten met wielertoeristen wat hun ervaring is.

http://www.wielertoerist.be/agostinh...321&modus=view

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 19 september 2014 om 14:36.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2014, 14:40   #279
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Elke bestuurder - dus ook fietsers tov voetgangers - moeten een zijdelingse afstand van ~ 1 m respecteren bij het inhalen ttz voorbijrijden (in de mate van het mogelijke). De snelheidsverschillen zijn evident.

Citaat:
Artikel 40. Gedrag van de bestuurders tegenover voetgangers

40.7. De bestuurder moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de voetganger wanneer laatstgenoemde zich op de rijbaan bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden.

Indien deze minimumafstand niet nageleefd kan worden, mag de bestuurder slechts stapvoets rijden en zo nodig moet hij stoppen.

http://www.wegcode.be/wetteksten/sec...code/210-art40
Citaat:
Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen

De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.

Hij moet dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van fietsende kinderen en bejaarden.

Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets.

http://www.wegcode.be/wetteksten/sec...e/213-art40ter

Laatst gewijzigd door Micele : 19 september 2014 om 14:47.
Oud 19 september 2014, 15:05   #280
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

Ik net terug uit Sicilie-het bord 50 km/h betekent hier 90 a 110 km/h
-Zo lang je nog "coup frein"kunt doen heb je geen voorrang op een rondpunt
-Ieder kruispunt of zelfs een uitrit van een huis dat je dwarst heeft iets weg van een duel in een spagetti-western,hoe dwing ik voorrang af.
-Volle lijn betekent inhalen moet.
-Wat wij pechstrook noemen heet daar inhaalstook.
-Sicilianen hebben 6 armen,eentje om uit het raam te laten hangen,een voor hun sigaret vast te houden,een om te sms'en,een om te sturen,een om te schakelen,en een om gebaren te maken.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be