Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 oktober 2014, 20:16   #521
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ongefundeerde bewering.
Het zal nog niet zijn. Ik heb zelden geweten dat een feuilleton uit Nederland bij ons ondertiteld werd.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 oktober 2014 om 20:16.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2014, 20:22   #522
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U maakt er een karikatuur van.
Neen, ik pas uw eigen karikatuur toe op de situatie gids zodat ge zoudt inzien dat ge van de tegenstelling Vlaams-Hollands precies een karakatuur maakt door te stellen/suggereren dat het voor mekaar vreemde talen zijn.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 oktober 2014 om 20:26.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2014, 20:25   #523
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Soms hoor ik van Nederlanders dan 'ons' AN "lekker ouderwets" klinkt.
Prachtig dus zitten we op het spoor. Als neoromantikus zwaai ik graag met predikaten als authenticiteit. We zijn inderdaad de hoeders van het Nederlands.
Oud 1 oktober 2014, 20:27   #524
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Neen, ik pas uw eigen karikatuur toe op de situatie gids zodat ge zoudt inzien dat ge van de tegenstelling Vlaams-Hollands precies een karakatuur maakt door te stellen dat het voor mekaar vreemde talen zijn.
U overdrijft zeer sterk en dan wordt het een karikatuur. Is Afrikaans voor u een vreemde taal? Vanuit taalkundig oogpunt misschien niet (alhoewel de meningen daarover verdeeld zijn) maar in de praktijk wel.
Oud 1 oktober 2014, 20:27   #525
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zal nog niet zijn. Ik heb zelden geweten dat een feuilleton uit Nederland bij ons ondertiteld werd.
Op basis van dit laatste element moet ik dan, in weerwil van uw eerdere bewering, dat ook Vlamingen niet begrijpen van het Nederlands uit Nederland. Waarom worden anders ook Nederlandse reeksen ondertiteld?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2014, 20:27   #526
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het draait niet rond begrip, maar rond vertrouwdheid. In Duitsland is men bijvoorbeeld door allerlei tv-programma's vertrouwd met Duits met Oostenrijkse tongval. Nochtans, en ik kan het u verzekeren, dat Oostenrijks-Duits (geen dialect) kan in woordenschat alleen al sterk verschillen wat gangbaar is in Duitsland.
Dat klopt. Maar in tegenstelling tot system die liever zou zien dat onze formele taal in Vlaanderen niet Nederlands maar "Vlaams" genoemd wordt aarzelen de Oostenrijkers op dat punt niet het minst en noemen zij hun taal (met zijn eigen tongval en zelfs een aantal eigen termen) onverkort Deutsch.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2014, 20:30   #527
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat klopt. Maar in tegenstelling tot system die liever zou zien dat onze formele taal in Vlaanderen niet Nederlands maar "Vlaams" genoemd wordt aarzelen de Oostenrijkers op dat punt niet het minst en noemen zij hun taal (met zijn eigen tongval en zelfs een aantal eigen termen) onverkort Deutsch.
Naar mijn aanvoelen zit system/het oosten op dat vlak vast in een typische Franse denkwijze: eenheid betekent gelijkheid op alle vlakken. In de Duitstalige wereld wordt daar anders over gedacht. Je kan gerust eenzelfde taal met varianten spreken en schrijven, zonder dat er getwijfeld wordt aan de eenheid van die taal. Zo hadden de Zwitsers lange tijd bepaalde afwijkende spellingsregels die niet gevolgd werden in de rest van de Duitstalige wereld. En toch hoorde je in Zwitserland niet beweren dat ze geen Duits daardoor spreken.
Oud 1 oktober 2014, 20:32   #528
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Naar mijn aanvoelen zit system/het oosten op dat vlak vast in een typische Franse denkwijze: eenheid betekent gelijkheid op alle vlakken. In de Duitstalige wereld wordt daar anders over gedacht. Je kan gerust eenzelfde taal met varianten spreken en schrijven, zonder dat er getwijfeld wordt aan de eenheid van die taal. Zo hadden de Zwitsers lange tijd bepaalde afwijkende spellingsregels die niet gevolgd werden in de rest van de Duitstalige wereld. En toch hoorde je in Zwitserland niet beweren dat ze geen Duits daardoor spreken.
Ik moet u melden bij de moderatie. Het spijt me.
Oud 1 oktober 2014, 20:32   #529
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U overdrijft zeer sterk en dan wordt het een karikatuur. Is Afrikaans voor u een vreemde taal? Vanuit taalkundig oogpunt misschien niet (alhoewel de meningen daarover verdeeld zijn) maar in de praktijk wel.
Eerlijk gezegd beschouw ik Afrikaans niet als een vreemde taal, maar als een facet in ons Nederlands idioom. In het begin vergt het wat aanpassing, maar eens je die fase voorbij bent, voelt het net als de eigen taal aan.
Oud 1 oktober 2014, 20:33   #530
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik moet u melden bij de moderatie. Het spijt me.
Dat mag u. Dat is nu eenmaal uw vrijheid. Kunt u mij ook zeggen welk artikel in het forumreglement overtreden werd?
Oud 1 oktober 2014, 20:35   #531
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kunt u aangeven welke serie niet ondertiteld wordt? Een tijdje geleden werd Flikken Maastricht inderdaad niet meer ondertiteld, maar dat was vroeger niet het geval en nadien verschenen de ondertitels toch weer.
Oud 1 oktober 2014, 20:35   #532
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik zal u tevens moeten melden bij de moderatie. U staat niet boven de richtlijnen van de moderatie. Verwijzingen naar mogelijke nicknames worden nu gesanctioneerd.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 oktober 2014 om 20:36.
Oud 1 oktober 2014, 20:36   #533
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kunt u aangeven welke serie niet ondertiteld wordt? Een tijdje geleden werd Flikken Maastricht inderdaad niet meer ondertiteld, maar dat was vroeger niet het geval en nadien verschenen de ondertitels toch weer.
Niet flauw doen Van den Berghe.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 oktober 2014 om 20:36.
Oud 1 oktober 2014, 20:36   #534
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zal u tevens moeten melden bij de moderatie. U staat niet boven de richtlijnen van de moderatie. Verwijzingen naar mogelijke nicknames worden gesanctioneerd.
In welk artikel van het forumreglement?
Oud 1 oktober 2014, 20:37   #535
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet flauw doen Van den Berghe.
Geeft u nu toe dat u eigenlijk geen weet hebt van Nederlandse series die op Vlaamse tv-zenders niet worden ondertiteld?

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 1 oktober 2014 om 20:37.
Oud 1 oktober 2014, 20:37   #536
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat was mij ook al opgevallen:
Citaat:
-het Hollands (Nederduits) wordt ervaren als een vreemde taal.

Dat zijn de feiten. Dit voor wat de gesproken taal betreft. Hier in ieder geval een fikse streep door uw Groot-Nederlandse gedachte wellicht, maar afijn, het is dan maar zo.
Waarop ik antwoordde met:
Citaat:
Gij denk totaal ondiets; IK zie dat niet zo bekrompen.
Weg met de centralistische, gestandaardiseerde, uniforme éénheidsworst. Dietsland is een mooi verhaal van eenheid in verscheidenheid, er is de Dietse stam en er zijn de verschillende takken. En dat in tegenstelling tot het Jacobijnse centralisme. De taalvarieteit der dialekten die helaas tanende is vormt nu net de verschillende parels aan de Dietse Kroon.
Konfederalisme en regionalisme is net eigen aan de Dietse geschiedenis.
De Bourgondische pro-natiestaat, de Verenigde Nederlandse Republiek, de Verenigde Nederlandse Staten, het waren allemaal konfederale staatsverbanden. En dat is nu net de reden dat het VKN jammerlijk genoeg mislukte. En ja, zelfs België zal konfederaal zijn, of zal niet zijn.
(Het was trouwens een Waal die als eerste pleitte voor konfederalisme.!)
En het huidige Nederland, wel dat is in zekere zin een erfenis van het Koninkrijk Holland, een Franse uitvinding.
Mooi hoe we beiden onafhankelijk van mekaar tot dezelfde konklusie komen over System, Jan....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 oktober 2014 om 20:45.
Oud 1 oktober 2014, 20:39   #537
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat mag u. Dat is nu eenmaal uw vrijheid. Kunt u mij ook zeggen welk artikel in het forumreglement overtreden werd?
De richtlijnen van Akira zijn zeer duidelijk. Ikzelf liep eerder een sanctie op omdat ik verwees of allusie maakte bij een poster naar zijn nickname. Nu krijgt iedereen van mij van hetzelfde laken een broek. Wie het ook moge wezen.
Oud 1 oktober 2014, 20:41   #538
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geeft u nu toe dat u eigenlijk geen weet hebt van Nederlandse series die op Vlaamse tv-zenders niet worden ondertiteld?
Niet flauw doen Van den Berghe. Ik kijk niet naar al die series. Zo interessant zijn ze nu ook weer niet. Maar slechts weinigen Nederlandse series waren ondertiteld. Bijna geen.
Oud 1 oktober 2014, 20:47   #539
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet flauw doen Van den Berghe. Ik kijk niet naar al die series. Zo interessant zijn ze nu ook weer niet. Maar slechts weinigen Nederlandse series waren ondertiteld. Bijna geen.
Raar, u meent te weten of ze ondertiteld worden of niet, terwijl u er helemaal niet naar kijkt.

Bijna geen?

Flikken Maastricht: eerste series ondertiteld, nieuwe serie niet, laatste serie weer wel
Penoza: ondertiteld (na de tweede aflevering al ondertiteld, omdat er vrij veel plat Hollands in wordt gesproken)
Meiden van de Wit: integraal ondertiteld
Baantjer: alle series en afleveringen ondertiteld
Oud 1 oktober 2014, 20:49   #540
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De richtlijnen van Akira zijn zeer duidelijk. Ikzelf liep eerder een sanctie op omdat ik verwees of allusie maakte bij een poster naar zijn nickname. Nu krijgt iedereen van mij van hetzelfde laken een broek. Wie het ook moge wezen.
Het is een algemeen aanvoelen op dit forum dat u opereert onder twee verschillende schuilnamen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be