![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#581 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#582 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Opvallend is dat men het Nederlandse taaleigen op diverse manieren kan benaderen. Als het ware al naargelang het boek of het wikipedialemma dat men wenst te hanteren of de politieke inzichten, die men wenst in de verf te zetten.
Jammer genoeg maakt men hierdoor van al die taalkundige en historische interpretaties zo'n ongelooflijke janboel, dat uiteindelijk iedereen een beetje ongelijk heeft. Ook degenen die anderen intellectuele zwakte toedichten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#583 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niets van dus. De Orangisten waren grote meerderheid Franstalig, het Orangisme was een Franstalige bedoening, ze spraken Frans onder mekaar, ze bleven Frans praten gedurende heel de periode van het VKN. Dixit Witte die er onderzoek naar deed. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 oktober 2014 om 07:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#584 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
• de manier van akteren verschilt: de Nederlandse akteurs dikken alles meer aan; • de manier van schrijven is anders, draaiboeken zijn in Nederland veel direkter en hebben geen dubbele bodem; • in de film zijn de Nederlandse figuren jonger, de Vlaamse ouder zodat er voor die figuren in het verhaal meer op het spel staat en in de Vlaamse versie maakt het "onuitgesprokene" de invulling daarvan voor de toeschouwer veel interessanter; • een Vlaamse film kan meer uit de bocht vliegen dan een Nederlandse: in De helaasheid der dingen bijvoorbeeld zit er veel meer fantasie; • de kostumering verschilt; • het publiek kiest een film op basis van de promotie of gekende akteurs en niet op basis van waar hij gemaakt is. Nergens, maar dan ook nergens was er sprake al dan niet verstaan van de film.
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#585 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U gelooft dit toch zelf niet zeker? Als we elke keer daarvoor een Vlaamse film moeten hermaken, het zou nog een grotere soep worden. Het verschil in taal zal er ook voor een groot stuk tussen gezeten hebben. En trouwens, moest het waar zijn hetgeen u poneert, dan is het weer eens een bewijs dat het Noorden en het Zuiden grondig verschillen. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 oktober 2014 om 08:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#586 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Willem I verleende in 1818 zijn persoonlijke steun aan een grondwettelijke kommissie genaamd Nationale taal Nederduits, zijnde Hollands, Vlaams, Brabants....
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#587 |
Lokaal Raadslid
|
![]() De wetenschappelijke waarde van "gij gelooft dat toch zelf niet" ontgaat me enigszins.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#588 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De puberachtige mentaliteit van een groot kind om onmiddellijk naar de baas of de leraar te stappen indien men problemen heeft met een kollega of klasgenoot. En dat in de plaats van het met de persoon in kwestie zelf trachten te regelen... De betreurenswaardige mentaliteit van: ik heb pech gehad en nu ga ik eens lekker de anderen kloten..... En uitgerekend diezelfde zegt dan nog: Hahahaaa....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 oktober 2014 om 09:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#589 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#590 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 oktober 2014 om 09:23. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#591 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hahah!
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#592 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
IK stelde reeds hierboven dat de algemene verbreiding van de standaardtaal een relatief recent fenomeen is. Maar ge registreert niet wat men u zegt en daarom draait ge steeds rondjes en daarom is diskussieren met u tijdverlies. Ik zet u dan beter op de negeerlijst.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 oktober 2014 om 09:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#593 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ze bestonden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#594 |
Europees Commissaris
|
![]() [quote=Jan van den Berghe;7345127]U leest dan echt niet wat er staat: die taal bestond weldegelijk, maar werd, zoals trouwens in heel Europa het geval was met standaardtalen, alleen gehanteerd door een geletterde bovenlaag.
Orangisten? Mij een raadsel waarom u daarmee komt aanzetten. U begint een beetje wil om u heen te schoppen. [b]Dit moet echt wel frustratie zijn...[/B[/]QUOTE] Tja, waarmee houden we ons bezig...?
![]() |
![]() |
![]() |
#595 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Trouwens: Een toehoorder op dat Utrechtse festival beaamde dat de Vlaamse film het wel goed doet op de Nederlandse televisie: Aanrijding in Moscou werd drie keer uitgezonden en haalde samen meer dan 700 000 kijkers, gevolgd door Helaasheid der dingen die er 500 000 haalde en De zaak Alzheimer die op 450 000 afklokte, allemaal zónder zware promotiecampagnes.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#596 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#597 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
gezien de verkiezingsuitslagen en de mogelijks te verwachten toekomstige verkiezingsuitslagen, doet mij besluiten dat ik me geen zak aantrek van jouw mening. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#598 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Belangrijk waren de taalwetten van Willem, niet wat mensen privé spraken. Net zoals het belangrijk is dat de faciliteiten niet uitgebreid worden, wat de mensen privé spreken in de rand is in dat opzicht van ondergeschikt belang.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 oktober 2014 om 09:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#599 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat zie ik dan net omgekeerd....
![]() |
![]() |
![]() |
#600 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |