Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 oktober 2014, 10:52   #481
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Misschien is het geen kwestie van "voor" of "tegen" zijn, hoor. Maar gewoon een kwestie van in het echte leven te leven, en niet in een geromantiseerde werkelijkheid waar een niet-erkende referendum voldoende zal zijn om ineens onafhankelijk te worden.
Als Madrid nu al bijkomende eenheden van de Policia Nacional naar Catalonië stuurt,
dan wordt dat referendum blijkbaar toch niet
in een geromantiseerde schijn- werkelijkheid gehouden.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2014, 11:30   #482
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Als Madrid nu al bijkomende eenheden van de Policia Nacional naar Catalonië stuurt,
Inderdaad, Madrid voelt blijkbaar dat er een daadwerkelijk gevaar uitgaat van dat referendum.

Of sturen ze de politie naar een denkbeeldig gevaar dat romantisch gedragen wordt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2014, 13:00   #483
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bijdrage Bekijk bericht
Ik vind dat in heel deze kwestie Europa serieus uit de bocht gaat! Een regio wil zich democratisch afsplitsen van een natie. Dit is een terecht democratisch streven, zoals streven voor minder armoede, een beter klimaatbeleid of een meer gecentraliseerde overheid. Ik begrijp dat hier mensen tegen dit streven zijn. Geen enkel probleem! Maar dat ze dit streven illigaal gaan bestempelen en buiten het democratisch bestel plaatsen, baart me grote zorgen! Dit is een aanzet tot geweld.

Voorbeeld: Catalonië haalt een meerderheid voor onafhankelijkheid. Catalonië weigert belastingen over te dragen aan Madrid. De kans bestaat dat Madrid bepaalde politiekers of ambtenaren in de gevangenis gooit. Er zal oproer zijn. Catalanen zullen misschien bepaalde gebouwen vandaliseren. Als reactie stuurt madrid een grote politiemacht. Er komen rellen. Meer politie. En voor je het weet heb je een dooie.
Ik dacht wel dat spanje centraal de belastingen int hoor.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2014, 14:37   #484
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik dacht wel dat spanje centraal de belastingen int hoor.
Na een positief referendum zullen de Catalanen hun belastingen
wel overschrijven naar Barcelona en niet meer naar Madrid.
Oud 2 oktober 2014, 15:54   #485
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
²

Klopt volledig. Peiling na peiling geeft aan dat de Catalanen, als ze kunnen kiezen tussen federalisme of onafhankelijkheid, met een ruime meerderheid voor federalisme kiezen. Maar als de Spaanse regering hen alleen de keuze geeft tussen (een weliswaar sterk gedecentraliseerd) unitarisme of onafhankelijkheid, tja...

Dat geldt overigens ook voor Schotland. Als "devo max" een keuzemogelijkheid was bij dit referendum, dan zou nog geen kwart van de Schotten voor onafhankelijkheid kiezen.
Dat is ook precies hoe ik er tegenaan kijk. Het is het geblunder van Madrid waardoor het Catalaanse nationalisme opbloeit. Ik schat het aantal Catalanen dat alleen onafhankelijkheid wil in rond de 25 procent.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2014, 16:02   #486
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De scheiding tussen Valencia en Catalonië is puur kunstmatig.

Wees gerust ,eens Catalonië onafhankelijk is ,
zullen de Balearen en Valencia
snel aansluiting zoeken bij Barcelona.
Valencia heeft historisch gezien een veel nauwere band met de rest van Spanje dan Catalonië heeft. Bovendien wordt er meer Spaans gesproken en halen pro-Spaanse partijen een ruime meerderheid.
Oud 2 oktober 2014, 16:09   #487
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
²

En de kans dat Spanje toestaat dat een onafhankelijk Catalonië op korte termijn opnieuw in de eenheidsmarkt wordt geïntegreerd is onbestaande. Zelfs als de 27 andere regeringsleiders wél voor een snelle Catalaanse toetreding te vinden zijn, als Madrid 'njet' zegt gaat het niet door.
Jij zegt veel verstandige zaken. Catalonië begint op 0 als het zich afscheidt van Spanje. Bedrijven en banken houden van stabiliteit in een regio en het is zeer aannemelijk dat die zullen verkassen. Bovendien verliest Catalonië de euro als munteenheid wat grote gevolgen gaat hebben voor de export. Catalonië handelt meer met de EU dan met de rest van Spanje, dus dat is in hun nadeel. Ik gun de Catalanen hun onafhankelijk als ze dat willen, maar een eenzijdige afscheiding van Spanje betekent een onberekenbaar avontuur met hoogstwaarschijnlijk een hoop negatieve gevolgen.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 2 oktober 2014 om 16:10.
Oud 2 oktober 2014, 17:46   #488
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Jij zegt veel verstandige zaken. Catalonië begint op 0 als het zich afscheidt van Spanje. Bedrijven en banken houden van stabiliteit in een regio en het is zeer aannemelijk dat die zullen verkassen. Bovendien verliest Catalonië de euro als munteenheid wat grote gevolgen gaat hebben voor de export. Catalonië handelt meer met de EU dan met de rest van Spanje, dus dat is in hun nadeel. Ik gun de Catalanen hun onafhankelijk als ze dat willen, maar een eenzijdige afscheiding van Spanje betekent een onberekenbaar avontuur met hoogstwaarschijnlijk een hoop negatieve gevolgen.
Andorra is reeds onafhankelijk.
Andorra zit niet in de EU en voert handel met de EU
en Andorra gebruikt zonder enig probleem de € als nationale munt.

Waarom zou volgens U,
Catalonië de € dan niet verder kunnen blijven gebruiken ?
Oud 2 oktober 2014, 18:15   #489
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Eerlijk gezegd is het een heel slecht argument om te dreigen met uitsluiting uit de EU.
Ik ben op nationaal vlak geen separatist, maar als er morgen een referendum komt om uit de EU te stappen, dan neig ik naar het kamp van 'JA ik wil er uit'...
Oud 2 oktober 2014, 18:33   #490
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het dan ook niet over het referendum, maar over de eventuele gevolgen ervan.
Oud 2 oktober 2014, 19:29   #491
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Eerlijk gezegd is het een heel slecht argument om te dreigen met uitsluiting uit de EU.
Ik ben op nationaal vlak geen separatist, maar als er morgen een referendum komt om uit de EU te stappen, dan neig ik naar het kamp van 'JA ik wil er uit'...
U blijft ook volharden vanuit een verkeerd standpunt. In de onmogelijke utopie dat Catalonië zich afscheurt van Spanje stappen ze de facto uit de EU. De EU gooit er hen niet uit, ze stappen er zelf uit.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2014, 19:38   #492
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
U blijft ook volharden vanuit een verkeerd standpunt. In de onmogelijke utopie dat Catalonië zich afscheurt van Spanje stappen ze de facto uit de EU. De EU gooit er hen niet uit, ze stappen er zelf uit.
Engeland zal volgend jaar mogelijk vrijwillig uit de EU stappen.

Dus zo gegeerd is het lidmaatschap van de EU niet meer bij de iets rijkere landen.

Albanië,Kosovo ,Moldavië en consoorten die staan natuurlijk nog te springen om in de EU te geraken .
Oud 2 oktober 2014, 19:47   #493
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Andorra is reeds onafhankelijk.
Andorra zit niet in de EU en voert handel met de EU
en Andorra gebruikt zonder enig probleem de € als nationale munt.

Waarom zou volgens U,
Catalonië de € dan niet verder kunnen blijven gebruiken ?
Andorra beschikt over een overeenkomst met de EU om de euro te mogen gebruiken.
Catalonië zal eerder is de situatie van Montenegro terecht komen. Dat heeft zijn voordelen, en ook zijn nadelen.

Voor handelsakkoorden, daarentegen, zal het zeker met de EU moeten overeenkomen.
Oud 2 oktober 2014, 19:58   #494
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dus zo gegeerd is het lidmaatschap van de EU niet meer bij de iets rijkere landen.

Albanië,Kosovo ,Moldavië en consoorten die staan natuurlijk nog te springen om in de EU te geraken .
Het zou me verwonderen dat England uit de EU stapt en nogmaals ik ben geen ideoloog. Ik ben een ondernemer en zal dan berekenen hoe ik daar profijt kan uit trekken. De verliezers zijn altijd de idealisten. Plat gezegd de mensen vragen brood op tafel geen romantische ideologie.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2014, 19:59   #495
Ja_an
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:

Ik blijf mij verbazen over het totaal gebrek aan enige relevante kennis bij u in deze zaken en hoe u dat totaal niet tegenhoudt om uw ongeïnformeerde bullshit hier te blijven verkondigen.

Wat betreft de euro wijst Bad Attila u hierboven fijntjes op hoe één en ander ineenzit. En zo kunnen we u op quasi alles wat u hier post corrigeren.
Ja_an is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2014, 20:01   #496
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ja_an Bekijk bericht
Ik blijf mij verbazen over het totaal gebrek aan enige relevante kennis bij u in deze zaken en hoe u dat totaal niet tegenhoudt om uw ongeïnformeerde bullshit hier te blijven verkondigen.

Wat betreft de euro wijst Bad Attila u hierboven fijntjes op hoe één en ander ineenzit. En zo kunnen we u op quasi alles wat u hier post corrigeren.
Eigenlijk weten we niets. Op Europees vlak zijn er geen procedures (voorzien) als een deelstaat zich afscheidt. Niemand weet goed hoe het staatsrechtelijk dan eigenlijk moet. De grote EU-bonzen kunnen dan wel van alles verklaren, maar hun straffe uitspraken zijn niet de wettelijke basis voor wat kan volgen.
Oud 2 oktober 2014, 20:02   #497
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Na een positief referendum zullen de Catalanen hun belastingen
wel overschrijven naar Barcelona en niet meer naar Madrid.
Kom, we gaan nu toch niet kleuterig doen hé...
Denk je nu echt dat de administratieve en bestuurlijke realiteit stopt op 10 november omdat er een een soort volksfeestje is gehouden ?
Oud 2 oktober 2014, 20:11   #498
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eigenlijk weten we niets. Op Europees vlak zijn er geen procedures (voorzien) als een deelstaat zich afscheidt. Niemand weet goed hoe het staatsrechtelijk dan eigenlijk moet. De grote EU-bonzen kunnen dan wel van alles verklaren, maar hun straffe uitspraken zijn niet de wettelijke basis voor wat kan volgen.
Binnen de regels van het internationaal recht is het meest logische dat Catalonië, als nieuwe staat (geen opvolgerstaat) de hele toetredingsprocedure doorloopt. Zomaar lid blijven van de EU kan enkel als de Ministerraad hierover beslist, en ik betwijfel toch heel sterk dat dit zal gebeuren...

Maar zover zijn wij uiteraard niet, de onafhankelijkheid van Catalonië zal internationaal waarschijnlijk weinig tot niet erkend worden (door EU-landen althans), waardoor het nieuw land buiten de oevers van de internationale gemeenschap zal treden. Het zal dus zeker geen EU-lidstaat kunnen worden, noch enige overeenkomst met de EU kunnen afsluiten. Nu, andere landen zitten in hetzelfde geval, hè.

Nog los van het feit dat Spanje het recht heeft om haar territoriale integriteit te beschermen, zolang zij binnen bepaalde perken blijft. Ook dat is internationaal recht.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 2 oktober 2014 om 20:12.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2014, 20:14   #499
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Ook jij gebruikt een heel slecht argument...
Niemand sluit catalonië uit, alleen wijst men erop dat er in een unie die bestaat door een heel precies verdrag, dat verdrag ook de regels bepaalt. En dat verdrag is streng. Wat indertijd een bewuste keuze was. Dat die nu functioneel goed van pas komt is onloochenbaar. Maar dat maakt het niet minder tot een realiteit.
De unanimiteitsregel behoort tot het cement van het verdrag.
Het is totaal geen discussie of iemand wil lid worden of niet, het is een discussie of 28 lidstaten (inbegrepen spanje uiteraard) unaniem akkoord geven. Anders blokkeert dit de toelatingsprocedure en alle dromerijen van de regionalisten ten spijt zal dat heel weinig indruk maken.
Oud 2 oktober 2014, 20:14   #500
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Maar zover zijn wij uiteraard niet, de onafhankelijkheid van Catalonië zal internationaal waarschijnlijk weinig tot niet erkend worden (door EU-landen althans), waardoor het nieuw land buiten de oevers van de internationale gemeenschap zal treden.
Erkent Duitsland de jonge staat, dan is uiteindelijk veel mogelijk. Op dat vlak heeft Duitsland een heel belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkelingen in de Oost-Europese en Baltische landen.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 2 oktober 2014 om 20:21.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be