Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 september 2014, 21:20   #1
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard Ziel vs Lichaam

Ik hoorde onlangs een interessante theorie.

Vroeger waren de mensen meer gericht op God of het goddelijke, hun ziel en het hiernamaals. In onze tijd kun je daar het universum, hun lichaam en dit leven lijnrecht tegenover plaatsen.
De focus is dus verschoven van het onzichtbare (of niet meteen waarneembare) naar het zichtbare. Veel mensen vinden het onzichtbare of er aandacht aan besteden zelfs onzin, terwijl hun ziel (ruh in het Arabisch) net datgene is hoe God hen heeft geëerd en hen van de rest van de aardbewoners onderscheidt.

Toen uw Heer tot de engelen zeide: "Ik ga de mens uit droge, klinkende klei scheppen, uit leem gewrocht."
En let goed op: "Wanneer Ik hem daaruit heb gevormd en hem Mijn geest heb ingeblazen, valt dan in onderdanigheid voor hem neer."
Soera Al-Hidjr 15: 28-29


Maar zij die God vergeten, doet God henzelf vergeten:

O gij die gelooft, vreest God; en laat iedere ziel acht geven op hetgeen zij voor morgen voorbereidt. En vreest God, voorzeker God is op de hoogte van hetgeen gij doet.
En weest niet als degenen die God vergaten, zodat Hij hun hun eigen ziel heeft doen vergeten.
Soera Al-Hashr 59: 18-19

Dit verklaart o.a. blasfemische theorieën als zou de mens uit de aap zijn ontstaan of een meer ontwikkeldere vorm daarvan zijn, enzovoort.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2014, 21:23   #2
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.178
Standaard

euh wat wilt dat zeggen blasfemisch?
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2014, 21:32   #3
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
euh wat wilt dat zeggen blasfemisch?
http://www.vandale.be/

Wat een niveau bembem, je doet het erom.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2014, 21:36   #4
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
http://www.vandale.be/

Wat een niveau bembem, je doet het erom.
ok thx

tja, ik kanie alles weten hé hihihi
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2014, 21:47   #5
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Ik hoorde onlangs een interessante theorie.

Vroeger waren de mensen meer gericht op God of het goddelijke, hun ziel en het hiernamaals. In onze tijd kun je daar het universum, hun lichaam en dit leven lijnrecht tegenover plaatsen.
De focus is dus verschoven van het onzichtbare (of niet meteen waarneembare) naar het zichtbare. Veel mensen vinden het onzichtbare of er aandacht aan besteden zelfs onzin, terwijl hun ziel (ruh in het Arabisch) net datgene is hoe God hen heeft geëerd en hen van de rest van de aardbewoners onderscheidt.

Toen uw Heer tot de engelen zeide: "Ik ga de mens uit droge, klinkende klei scheppen, uit leem gewrocht."
En let goed op: "Wanneer Ik hem daaruit heb gevormd en hem Mijn geest heb ingeblazen, valt dan in onderdanigheid voor hem neer."
Soera Al-Hidjr 15: 28-29


Maar zij die God vergeten, doet God henzelf vergeten:

O gij die gelooft, vreest God; en laat iedere ziel acht geven op hetgeen zij voor morgen voorbereidt. En vreest God, voorzeker God is op de hoogte van hetgeen gij doet.
En weest niet als degenen die God vergaten, zodat Hij hun hun eigen ziel heeft doen vergeten.
Soera Al-Hashr 59: 18-19

Dit verklaart o.a. blasfemische theorieën als zou de mens uit de aap zijn ontstaan of een meer ontwikkeldere vorm daarvan zijn, enzovoort.
Tiens, is de evolutietheorie blasfemisch dan?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2014, 22:07   #6
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Tiens, is de evolutietheorie blasfemisch dan?
Deels wel, deels niet uiteraard.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2014, 22:20   #7
microwezen
Parlementsvoorzitter
 
microwezen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2013
Locatie: Cranleigh, UK
Berichten: 2.398
Stuur een bericht via ICQ naar microwezen Stuur een bericht via Yahoo naar microwezen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
http://www.vandale.be/
Wat een niveau bembem, je doet het erom.
Of de TS heeft niet door dat theorieën zoals beschreven:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Dit verklaart o.a. blasfemische theorieën als zou de mens uit de aap zijn ontstaan of een meer ontwikkeldere vorm daarvan zijn, enzovoort.
NIET de gangbare theorieën binnen de wetenschap zijn, maar die uitsluitend bij creationisten te vinden zijn (met uiteraard de bedoeling alle feiten te ontkennen en/of belachelijk te maken, en domheid gebrek aan kennis is géén argument) en dat dus tot 'blasfemisch' verklaart.
En uiteraard is dat onzin. Wij komen niet van de apen, maar hebben een gemeenschappelijke voorouder, samen met de apen .
__________________
Orwell's 1984 was een waarschuwing! GEEN HANDLEIDING!
Atheïsme is geen geloofssysteem.
Het vertelt niet hoe en wat je moet denken.
Het is het resultaat van denken!

Laatst gewijzigd door microwezen : 26 september 2014 om 22:26.
microwezen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2014, 22:32   #8
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Deels wel, deels niet uiteraard.
Sommige mensen zijn deels gek en deels normaal, uiteraard.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2014, 12:08   #9
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Ik hoorde onlangs een interessante theorie.

1)Vroeger waren de mensen meer gericht op God of het goddelijke, hun ziel en het hiernamaals. In onze tijd kun je daar het universum, hun lichaam en dit leven lijnrecht tegenover plaatsen.
De focus is dus verschoven van het onzichtbare (of niet meteen waarneembare) naar het zichtbare. Veel mensen vinden het onzichtbare of er aandacht aan besteden zelfs onzin,
2)terwijl hun ziel (ruh in het Arabisch) net datgene is hoe God hen heeft geëerd en hen van de rest van de aardbewoners onderscheidt.


Toen uw Heer tot de engelen zeide: "Ik ga de mens uit droge, klinkende klei scheppen, uit leem gewrocht."
En let goed op: "Wanneer Ik hem daaruit heb gevormd en hem Mijn geest heb ingeblazen, valt dan in onderdanigheid voor hem neer."
Soera Al-Hidjr 15: 28-29


Maar zij die God vergeten, doet God henzelf vergeten:

O gij die gelooft, vreest God; en laat iedere ziel acht geven op hetgeen zij voor morgen voorbereidt. En vreest God, voorzeker God is op de hoogte van hetgeen gij doet.
En weest niet als degenen die God vergaten, zodat Hij hun hun eigen ziel heeft doen vergeten.
Soera Al-Hashr 59: 18-19

Dit verklaart o.a. blasfemische theorieën als zou de mens uit de aap zijn ontstaan of een meer ontwikkeldere vorm daarvan zijn, enzovoort.
1) Dat klopt wel denk ik

2) Is gebaseerd op geloof (nog niet bewezen)


Persoonlijk geloof ik dat er meer is dan hetgeen we kunnen waarnemen.

Hetgeen ons op dat vlak echter voorgekauwd voorgeschoteld wordt is voor zover ik weet ook maar afkomstig van simpele mensenhanden.

Mensenhanden die de pen ter hand namen en beweerden om rechtstreeks de woorden van het/een opperwezen neer te schrijven.

Er zijn er behoorlijk wat geweest die beweerden geïnspereerd geweest te zijn door dit opperwezen.

Hun verslagen vertonen overeenkomsten maar ook verschillen.

Je zou hieruit kunnen concluderen dat het niet gemakkelijk is om uit alle versies die er bestaan de juiste uit te pikken.

Iets dat ook munitie geeft aan de atheïsten om meteen maar alles wat hierover bestaat van tafel te vegen.

Persoonlijke ervaringen kunnen misschien helpen om toch tot een enigszins genuanceerd beeld te komen dat ergens tussenin ligt?
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2014, 22:14   #10
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Ik hoorde onlangs een interessante theorie.

Vroeger waren de mensen meer gericht op God of het goddelijke, hun ziel en het hiernamaals. In onze tijd kun je daar het universum, hun lichaam en dit leven lijnrecht tegenover plaatsen.
De focus is dus verschoven van het onzichtbare (of niet meteen waarneembare) naar het zichtbare. Veel mensen vinden het onzichtbare of er aandacht aan besteden zelfs onzin, terwijl hun ziel (ruh in het Arabisch) net datgene is hoe God hen heeft geëerd en hen van de rest van de aardbewoners onderscheidt.
Het onderscheid dat u maakt zie ik niet zo goed. Als uw opvatting juist is dan zou dit weerspiegeld worden door de actuele beeldende kunst, die is immers altijd een spiegel van zijn tijd. We zien dan dat sedert ca 1936 er juist afstand genomen wordt van de verbeelding van de werkelijkheid, van het naturalisme en realisme en het schone. Er ontstaat abstracte kunst en abstract expressionisme. Daarin gaat het over spiritualiteit, transcendentie, het verhevene en een religieuze ervaring.

Piero is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be