![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#701 |
Lokaal Raadslid
|
![]() En wat die halve Vlamingen in Nederland betreft. Een poosje geleden gebruikte ik het woord "symbiose" en dat heb ik afgezwakt, nadat het door de usual wiseasses werd weggelachen. Misschien terecht, het zou kunnen.
Maar in heel het heen en weer gehuppel van de achttiende eeuw, over Hier Spreekt Men Nederlands, tot de éénentwintigste eeuw en terug, mogen we toch niet vergeten dat we voor de Spaanse tijd zowat één land vormden. Een florerende handelsnatie, met een gemeenschappelijke taal, over de dialecten heen, die in Hanzesteden van Duitsland tot Zweden begrepen en zelfs gehanteerd werd. Het ligt nogal voor de hand dat die gemeenschappelijke taal beter onderhouden werd in het onafhankelijke noorden, eerder dan in het door Spanjaarden, Oostenrijkers en Fransen bezette zuiden. Maar dat wil nog niet zeggen dat er in 1815 plots een algemeen Nederlands uit het Noorden kwam aangewaaid, dat geen enkel verband meer had met het gezamenlijke Nederlands van voor de Acte van Verlatinghe (moest ik even googlen). En wie wou er nu eigenlijk weer w�*t bewijzen? Laatst gewijzigd door Rikm : 5 oktober 2014 om 21:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#702 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#703 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#704 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#705 |
Europees Commissaris
|
![]() De Nederlandstaligheid was dus beter gediend geweest met de "Hollandse" elite ten tijde van het VKN dan met de Belgische daarna.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#706 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar dat is niets meer dan zijn persoonliojke perceptie. Ik kan zowel beweren dat ik Vlaanders versta dan dat ik het niet versta. IK kan zowel beweren dat Antwerps Brabants totaal verschillend is van Leuvens Brabants dan dat er eigenlijk maar een klein verschil is. Wat kopen we daar allemaal mee ? Het is allemaal zo relatief als het groot is.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 oktober 2014 om 15:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#707 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Willem wilde het Nederduits=Nederlands invoeren bij wijze van een taalpolitiekswijziging. Tijdens de Franse bezetting was het Nederlands geen bestuurstaal en Willem wilde die in invoeren. Dat staat dus los van de spellingsverschillen tussen Noord- en Zuid.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 oktober 2014 om 15:11. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#708 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#709 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De Nederlanden werden nadien gewoon herenigd. Dat de vorst uit het noorden kwam is historisch perfekt te verantwoorden. Of dacht ge dat pakweg iemand als Gendebien meer historische rechten had opgebouwd om koning te worden....? En die hereniging was in geopolitiek opzicht een prachtige bufferstaat, een vuist tegen onze eeuwenoude aarts-en erfvijand. Dat was dus geen bezetting. Of wordt volgens u Oost-DUuitsland bezet door West-Duitsland. Wordt Noord-Vietnam bezet door Zuid-Vietnam...? En in kultureel opzicht was voor de Nederlandstaligheid die hereinging een ware zegen. Ik kan het niet genoeg benadrukken: als de Nederlanden herenigd waren gebleven, was Brussel nu aan het oprukken naar anderhalf miljoen....Nederlandstaligen. Dat alleen al is voor mij voldoende om de Groot-Nederlandse kaart te trekken. En zolang de Nederlanden gescheiden blijven kunnen zich nog dergelijke "Brusselincidenten" voordoen; ontwikkelingen die uiteindelijk ten nadele van de Nederlandstaligheid zullen spelen . Dat is gewoonweg voorgeprogrammeerd.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 oktober 2014 om 15:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#710 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 oktober 2014 om 15:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#711 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En zegt dus niets over de geschreven standaardtaal. Maar goed, eens te meer isoleert ge hier dus weer een kort citaat uit zijn kontekst, zonder enige duiding, maar wel met uw dogma/mantra in de laatste zin van uw post. En stel, veronderstelstel nu dat ge gelijk zoudt hebben, wat is dan uw konklusie....? Iets wat we ons al bladzijdenlang afvragen? Ik gaf ze hierboven zelf al, maar zou het graag uit uw mond willen bevestigd zien.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 oktober 2014 om 16:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#712 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar in 1830 zijn de Brusselse stadsgeschriften dan plots in het Frans, tenminste al ik mij niet vergis...(?), Dat laaste zegt dus met andere woorden niets over de verfransingsgraad van Brussel in 1830. De taalkeuze van na 1830 was dus niets meer dan een politieke keuze die men op echter op taalvlak wou uiten. Te vergelijken met de situatie in de Platdietse Streek.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 oktober 2014 om 16:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#713 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#714 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#715 |
Europees Commissaris
|
![]() Het Oosten wou aantonen dat we moeten aanvaarden en begrijpen dat de bestuurlijke taal van na 1830 het Frans was want het Nederlands dat Willem wou invoeren was voor ons een vreemde taal in tegenstelling tot het Frans dat tenminste nog de taal was van onze elite.
Een goede machtswissel dus in 1830 volgens het Oosten!
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 oktober 2014 om 16:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#716 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Allez, de Mauste komt zich ook nog eens moeien. Hoe kan het ook anders: Rikm is aan het zeveren... Waarom dat is, zullen we van Mauste niet vernemen. Want Rikm is natuurlijk helem�*�*l niet aan het zeveren. Rikm trekt gewoon de enig mogelijke conclusie uit de opmerking van Het Oosten dat Van Hogendorp beter uit de voeten kon met de Franse, dan met de Nederlandse taal.
En nogmaals : het was niet eens essentieel voor het hele verhaal. Maar goed, hoe kan je ook maar het eerste woord van onze geschiedenis begrijpen als je alleen maar slaafs het éne gezagsargument na het andere wenst te volgen. Van Hogenschwanz was een minister, een politicus, een bourgeois,... een politicus (laat ik daar de nadruk op leggen) en dus compleet onbetrouwbaar als bron. |
![]() |
![]() |
![]() |
#717 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De Lodense City, bijvb, dankt zijn financiële kennis aan Zuid-Nederlandse immigranten. Ik denk dat we ons maar moeilijk kunnen voorstellen waar nu de Nederlanden zouden gestaan hebben als ze één gebleven waren, én nadien de Franse leger van Lowie Kators de Zuidelijke Nederlanden niet zouden teruggestuurd hebben naar de middeleeuwen. Want na de kaalpluk door de Spanjaarden deden de Fransen het nogmaals over. Pas rond de jaren 1960 kwam Vlaanderen die tabula rasa te boven (nadat Wallonië weliswaar zijn industriële Revolutie kende in de 19 e eeuw.)
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 oktober 2014 om 17:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#718 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat lijkt te kloppen. De bevolking verkoos Frans als standaardtaal. Omdat ze Willem en de Hollanders kotsbeu waren en zoals ge aanhaalt door de keuze van Frans als eenheidstaal dit wilden benadrukken. Hetgeen dan ook aantoont dat de Belgische revolutie gedragen werd door een brede laag van de bevolking. Hetgeen door sommige onwetenden hier betwist wordt.
Laatst gewijzigd door pajoske : 6 oktober 2014 om 17:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#719 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 oktober 2014 om 18:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#720 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |