![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#781 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Bukt zich, ô Neêrlands Taal! Uw voorhoofd niet meer neder; Bekroond met ongeleenden glans Verheft het zich voor ’t oog van Neêrlands kinder weder, En dankbaar voegt hun hand een blaadjen aan uw’ krans. Gehandhaafd door den Vorst, moogt ge in hun zege deelen; En, bij het edelmoedigst doel, Kan niet hun vrije ziel meer streelen Dan vaderlandsche taal bij vaderlandsch gevoel. Dit stroomt in uwe borst, dit doet uw’ ijver gloeijen, ô Gij, wie de Eendragt met Oranje-strikken snoert, Eerwaarde Maatschappij, wie deze spraak kan boeijen, Wie haar jonkvrouwlijk schoon en mannekracht ontroert. Gij spraakt: en ‘k voelde mij met moed ter kamp omgord. Ik, zwakke Bard van Vlaandren’s oorden, Wijdde ook Haar ’t kunsteloos, — maar rein en innig lied; En ‘k zocht naar zangen, ‘k zocht naar woorden, Terwijl de ontroeringstraan mijne onmagt vaak verried, En gij wraakt deze hulde niet, En gij verwerpt niet mijne zangen, Die zangen, de afdruk van mijn jeugdige warme ziel. Meer dan ik wenschen dorst doet mij uw gunst erlangen, En roemen mag ik, dat mijn offer uw beviel. ô Onvervreemdbaar pand der aangebeden Vadren, Zie mij ontroerd, verrukt uw heilig outer nadren; Ik hecht mijn kransje er aan met ongewisse hand. ô Gouden Taal, waarin Van Merken, Vondels zongen, En hunne onsterflijkheid voldongen, Wordt mijne blijde hoop gestand, Dan zullen tot hunne eer en de eer van ’t Vaderland, Hier ook Van Merken, Vondels zingen En hunne onsterfelijkheid voldingen. ‘k Wijde u voor ’t zoetst genot mijn’ onuitspreekbren dank! Uw vuur beziele altijd den onbezielden klank. Mijn citers; dan mag ’t mij gelukken Van ver het blinkend spoor der Bilderdijk’s te drukken; Dan zegt het nakroost eens: hij minder zijne Taal En zegepraalde jong bij hare zegepraal. Dendermonde, december 1827. P. Van Duyse
![]() |
![]() |
#782 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kunt u dus concreet aanwijzen waar de taalkundige verschillen zitten tussen het toenmalig Nederlands uit Noord en Zuid? Je kan hier heel gemakkelijk gelijkenissen trekken met de Duitstalige wereld. Een Duitser uit het Noorden zal zich niet weten uit te drukken zoals een Oostenrijker, maar toch gaat het wel om dezelfde taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#783 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kijk maar eens na in een encyclopedie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#784 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 oktober 2014 om 16:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#785 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 oktober 2014 om 17:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#786 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#787 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu spreekt u al van 'kunnen geweest zijn'. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 oktober 2014 om 17:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#788 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar zo werkte het toen niet. 'Het volk' toen, dat was de elite. Zij verleende al dan niet de juridische legitimiteit. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 oktober 2014 om 18:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#789 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U schiet weer eens in het wilde weg. Waar zou ik immers iets geschreven hebben over de Vlaamse Beweging?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#790 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U probeert echt wel vijandbeelden te creëren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#791 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 oktober 2014 om 09:04. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#792 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#793 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En bijgevolg is de bewering 'het volk had geen zeggenschap' eigenlijk van nul en generlei waarde om een stelling kracht bij te zetten. Want men beoordeelt een gegeven uit 1815 of 1831 met argumenten uit 2014.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#794 |
|
![]() Met alle respect, maar u bent daar ook niet vies van...
![]() |
#795 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Men zou de aanhangers van het Orangisme kunnen indelen in drie groepen: 1 - zij die meenden dat de Nederlanden een legitiem land waren, geruggensteund door het Congres van Wenen in 1815: België kon slechts gelegitimeerd worden door een langdurig, stabiel bestuur. Deze groep rekruteerde vooral onder de elite en telde ook onder de Franstaligen en katholieken een zeer grote aanhang. Hun openlijke Oranjecultus werd door de jonge Belgische staat als een acuut gevaar beschouwd. Ze werden dan ook met harde hand onderdrukt. 2 - zij die er economisch voordeel bij hadden: onder het bewind van Willem I kende het Zuiden een ongekende bloei, door een sterk uitgebreid onderwijs, introductie van nieuwe industrieën en het aanleggen van nieuwe wegen. In de haven van Antwerpen kwamen goederen van de Nederlandse koloniën binnen, en in Gent bloeide de textielproductie. Na 1830 ging het land economisch sterk achteruit, en kende het vele orangisten uit deze categorie. Bijzonder is dat hier veel Franstalige fabrikanten bij waren. 3 - de taalminnaren: dezen stelden het Nederlands als cultuurtaal centraal, en betreurden de afscheiding van hun Noordelijke broeders, zeker omdat deze gepaard ging met een ernstige sociale achterstelling. Voorbeelden zijn onder andere Prudens Van Duyse en Jan Frans Willems. De eerste groep deemsterde weg nadat Willem I in 1839 het bestaan van de Belgische staat had aanvaard. In 1841 deden ze nog een laatste poging tot staatsgreep. De tweede groep ging over naar de liberalen (onder andere in Gent). De laatste, de taalminnaren, groeide uit tot de Vlaamse Beweging.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 oktober 2014 om 12:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#796 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 oktober 2014 om 15:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#797 |
Europees Commissaris
|
![]() Een mooi voorbeeld van hoe het Oosten een genuanceerde bewoording herleidt tot een zwart-wit spiegeling...
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 oktober 2014 om 15:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#798 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#799 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat hij al dan niet onrechtstreeks bijdroeg tot het promoten van het Nederlands in Vlaanderen zal ik zeker niet ontkennen. Alhoewel we dat ook moeten relativeren, want het analfabetisme was groot in die dagen. Met andere woorden, alles valt of staat met wat men onder 'Vlaamse Beweging' verstaat. U weet nu hoe ik over die term denk. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 oktober 2014 om 17:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#800 | |
|
![]() Citaat:
![]() |