Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 oktober 2014, 19:28   #821
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Er was onverdraagzaamheid aan beide kanten. Ook aan calvinistische zijde. De Beeldenstorm is hier een perfect voorbeeld van. Ik hoef u evenmin te herinneren aan de zogenaamde 'Gentse Calvinistische Republiek'. Een waar schrikbewind voor de anders gelovigen.
Tja! De Beeldenstorm... En laat het nu eens "toevallig" zo zijn dat die beeldenstorm in gang werd gezet in het uiterste zuiden van het toenmalig Graafschap Vlaanderen. De Beeldenstorm was dus een initiatief van VLAAMSE Calvinisten, begon op 10 augustus 1566 in de Westhoek en bereikte pas in september en oktober Friesland en Drenthe. Als munitie tegen de "Hollandse" Calvinisten snijdt het dus geen hout.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2014, 19:38   #822
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Tja! De Beeldenstorm... En laat het nu eens "toevallig" zo zijn dat die beeldenstorm in gang werd gezet in het uiterste zuiden van het toenmalig Graafschap Vlaanderen. De Beeldenstorm was dus een initiatief van VLAAMSE Calvinisten, begon op 10 augustus 1566 in de Westhoek en bereikte pas in september en oktober Friesland en Drenthe. Als munitie tegen de "Hollandse" Calvinisten snijdt het dus geen hout.
Niet zeuren. Het waren zeer onverdraagzame calvinisten die 'Vlaamse' beeldenstormers!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 oktober 2014 om 19:44.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2014, 19:44   #823
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet zeuren. Het waren calvinisten!
Ik zeur niet. U wél. U houdt niet op te mekkeren over die boze Calvinisten. Vermits u hier altijd komt aandraven met dezelfde mantra "ik zeg wat is", eventjes een oefeningetje voor u: zoek even op hoeveel katholieken werden gearresteerd en op de brandstapel gezet in het gedeelte van De Nederlanden dat onder gezag stond van die vermaledijde Calvinisten. Doe dan exact hetzelfde voor het gebied dat onder het Spaans-Roomse gezag stond.
Oud 9 oktober 2014, 19:51   #824
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zeur niet. U wél. U houdt niet op te mekkeren over die boze Calvinisten. Vermits u hier altijd komt aandraven met dezelfde mantra "ik zeg wat is", eventjes een oefeningetje voor u: zoek even op hoeveel katholieken werden gearresteerd en op de brandstapel gezet in het gedeelte van De Nederlanden dat onder gezag stond van die vermaledijde Calvinisten. Doe dan exact hetzelfde voor het gebied dat onder het Spaans-Roomse gezag stond.
En nu zeg ik wéér wat is: de calvinisten waren minder geneigd om te martelen en brandstapels te hanteren (en dan gaat het in deze eerder over het 'instituut katholieke kerk' dan wel om de katholieke gelovigen als dusdanig) maar zo goed als even onverdraagzaam als de katholieken!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 oktober 2014 om 19:53.
Oud 9 oktober 2014, 20:07   #825
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En nu zeg ik wéér wat is: de calvinisten waren minder wreed (en dan gaat het in deze eerder over het 'instituut katholieke kerk' dan wel om de katholieke gelovigen als dusdanig) maar zo goed als even onverdraagzaam als de katholieken!
Waaruit ik besluit dat je in het gedeelte van onze Nederlanden waar de Calvinisten de lakens uitdeelden als katholiek redelijk gerust mocht zijn. Je hoefde niet te vrezen voor je leven. Je kon rustig de mis bijwonen in een of ander gesloten huis dat bij de Calvinistische autoriteiten gekend was. Goed je kon niet ambiëren voor het bekleden van een officiële functie. Maar dat was dan de prijs die je hoorde te betalen voor het katholiek zijn. Een toestand die in 2014 volstrekt onaanvaardbaar is maar waarvoor de Noordelijke Nederlanden in de 16e en 17e eeuw werden geprezen als een verdraagzaam toevluchtsoord. Door het Spaanse katholicisme vervolgde Joden hebben van die toestand met grote dankbaarheid gebruik gemaakt en in het Noorden een veilig onderkomen gevonden. Aan hen werden uiteindelijk dezelfde voorwaarden opgelegd als aan de katholieken. Maar u bekijkt dat, uiteraard, veel liever door uw ideologisch Belgicistisch brilletje waarvan de lenzen gekleurd zijn door "Ollander- en Calvinistenhaat".

Iemand zoals u leeft feitelijk in een verkeerde eeuw. U had ergens een 16e eeuwse katholieke "paap" in de Zuidelijke Nederlanden moeten zijn.
Oud 9 oktober 2014, 20:24   #826
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waaruit ik besluit dat je in het gedeelte van onze Nederlanden waar de Calvinisten de lakens uitdeelden als katholiek redelijk gerust mocht zijn. Je hoefde niet te vrezen voor je leven. Je kon rustig de mis bijwonen in een of ander gesloten huis dat bij de Calvinistische autoriteiten gekend was. Goed je kon niet ambiëren voor het bekleden van een officiële functie. Maar dat was dan de prijs die je hoorde te betalen voor het katholiek zijn. Een toestand die in 2014 volstrekt onaanvaardbaar is maar waarvoor de Noordelijke Nederlanden in de 16e en 17e eeuw werden geprezen als een verdraagzaam toevluchtsoord. Door het Spaanse katholicisme vervolgde Joden hebben van die toestand met grote dankbaarheid gebruik gemaakt en in het Noorden een veilig onderkomen gevonden. Aan hen werden uiteindelijk dezelfde voorwaarden opgelegd als aan de katholieken. Maar u bekijkt dat, uiteraard, veel liever door uw ideologisch Belgicistisch brilletje waarvan de lenzen gekleurd zijn door "Ollander- en Calvinistenhaat".

Iemand zoals u leeft feitelijk in een verkeerde eeuw. U had ergens een 16e eeuwse katholieke "paap" in de Zuidelijke Nederlanden moeten zijn.
Daarover gaat het allemaal niet. Ik beweer dat de calvinisten onverdraagzaam waren. Ik haal daar ook voorbeelden voor aan. U probeert dit te minimaliseren. Ten onrechte.
Oud 9 oktober 2014, 20:25   #827
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik heb vijftig jaar geleden één keer 'diech' tegen mijn moeder gezegd. Ik kan bij wijze van spreken nu nog die lap tegen mijn oren voelen die het antwoord was.
Ik zal nooit 'diech' of 'doe' zeggen tegen iemand die ouder/een hogere/baas/, leerkracht enz. is. Want dan zeggen wij 'géér' en 'Uuch'. Diech wordt enkel gebuikte in omgang met gelijken en minderen. Op bewering klopt dus niet.
Juist wel. Je en jij zijn immers persoonlijke voornaamwoorden die gebruikt worden in de vertrouwelijke sfeer of in de omgang met gelijken. Als dat niet het geval is, schakelen we in het AN over op het AN.

Dus, ja, waar het AN je of jij heeft, wordt die diech en doe in het Limburgs.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2014, 20:33   #828
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarover gaat het allemaal niet. Ik beweer dat de calvinisten onverdraagzaam waren. Ik haal daar ook voorbeelden voor aan. U probeert dit te minimaliseren. Ten onrechte.
Hahaha! Als ik een tekst schrijf die uw gemekker over de Hollandse Calvinisten meer in perspectief plaatst en neutraliseert dan bent u daar met "Daarover gaat het allemaal niet". Je bent zoals een koppige Bretoense boer die zijn handen op de oren plaatst: "Je ne vous entend pas et je ne vous écoute pas!"
Oud 9 oktober 2014, 20:56   #829
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En bijgevolg is de bewering 'het volk had geen zeggenschap' eigenlijk van nul en generlei waarde om een stelling kracht bij te zetten. Want men beoordeelt een gegeven uit 1815 of 1831 met argumenten uit 2014.
en dit bedoelde ik daar dus mee:

Citaat:
u beoordeelt de Calvinisen uit de 16/17e eeuw door een 21ste eeuwse bril, tegen 21ste eeuwse maatstaven. Dat kan helemaal niet, u dient dit in zn tijd te zien.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2014, 07:25   #830
Rikm
Lokaal Raadslid

Rikm's schermafbeelding

Standaard

XXIste of XVIde eeuw, het speelt al geen rol, als we maar voor ogen blijven houden dat in elk tijdsgewricht godsdienst als middel werd gebruikt om macht te verwerven.

Het katholicisme was een instrument in de handen van de Spaanse bezetter. Het was de emanatie van de macht van Filips, vermits communicatie tussen machthebber en onderhorige grotendeels via de preekstoel verliep. Het protestantisme was een reactie tegen deze manifestatie van machtsmisbruik. Natuurlijk was het intolerant tegen het katholicisme, dat protestanten op de brandstapel of het rad bracht. De reactie is haast altijd even hard als de actie en de wonden helen slechts langzaam of helemaal niet. Wat zou je willen.
Rikm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2014, 07:30   #831
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikm Bekijk bericht
XXIste of XVIde eeuw, het speelt al geen rol, als we maar voor ogen blijven houden dat in elk tijdsgewricht godsdienst als middel werd gebruikt om macht te verwerven.

Het katholicisme was een instrument in de handen van de Spaanse bezetter. Het was de emanatie van de macht van Filips, vermits communicatie tussen machthebber en onderhorige grotendeels via de preekstoel verliep. Het protestantisme was een reactie tegen deze manifestatie van machtsmisbruik. Natuurlijk was het intolerant tegen het katholicisme, dat protestanten op de brandstapel of het rad bracht. De reactie is haast altijd even hard als de actie en de wonden helen slechts langzaam of helemaal niet. Wat zou je willen.
Alleen, de calvinisten trapten is dezelfde val als de katholieken. Eenmaal aan de macht, stelden ze zich zeer onverdraagzaam op tegenover anders gelovigen.
Oud 10 oktober 2014, 08:00   #832
Rikm
Lokaal Raadslid

Rikm's schermafbeelding

Standaard

En wat dacht je nu eigenlijk dat ik geschreven had, Het Oosten?
Oud 10 oktober 2014, 08:40   #833
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikm Bekijk bericht
En wat dacht je nu eigenlijk dat ik geschreven had, Het Oosten?
Ik wilde toch nog even duidelijk stellen dat de calvinisten onverdraagzame mensen waren. En dat ze maar aan dezelfde 'ziekte' leden als de katholieken in die tijd. Hetgeen sommige posters nog steeds proberen te ontkennen of te minimaliseren.
Oud 10 oktober 2014, 10:05   #834
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Juist wel. Je en jij zijn immers persoonlijke voornaamwoorden die gebruikt worden in de vertrouwelijke sfeer of in de omgang met gelijken. Als dat niet het geval is, schakelen we in het AN over op het AN.

Dus, ja, waar het AN je of jij heeft, wordt die diech en doe in het Limburgs.
In het AN schakelen we over naar GE, GIJ en U en UW. Niet naar je en jij zoals de taalunie wil.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2014, 10:54   #835
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wilde toch nog even duidelijk stellen dat de calvinisten onverdraagzame mensen waren. En dat ze maar aan dezelfde 'ziekte' leden als de katholieken in die tijd. Hetgeen sommige posters nog steeds proberen te ontkennen of te minimaliseren.
Je was als katholiek in het 16e -17e eeuwse Holland in ieder geval een héél stuk veiliger dan als protestant onder het katholieke Spaans-Habsburgse bezettingsregime in de Zuidelijke Nederlanden. Als protestant had je hier eenvoudigweg geen recht om te bestaan. Dat wil jij langs geen kanten geweten hebben, maar toch was het zo.
Oud 10 oktober 2014, 10:56   #836
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
In het AN schakelen we over naar GE, GIJ en U en UW. Niet naar je en jij zoals de taalunie wil.
Ik wil gerust aannemen dat een Limburger in het AN eerder overschakelt op de "gij" dan op de "jij". Als geboren West-Vlaming uit de kustregio is de "jij" voor mij helemaal niet ongewoon.
Oud 10 oktober 2014, 11:16   #837
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je was als katholiek in het 16e -17e eeuwse Holland in ieder geval een héél stuk veiliger dan als protestant onder het katholieke Spaans-Habsburgse bezettingsregime in de Zuidelijke Nederlanden. Als protestant had je hier eenvoudigweg geen recht om te bestaan. Dat wil jij langs geen kanten geweten hebben, maar toch was het zo.
Met 'dezelfde' ziekte, Quercus, bedoel ik: de onverdraagzaamheid.
Oud 10 oktober 2014, 15:16   #838
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil gerust aannemen dat een Limburger in het AN eerder overschakelt op de "gij" dan op de "jij". Als geboren West-Vlaming uit de kustregio is de "jij" voor mij helemaal niet ongewoon.
je en jij is voor mij toch ook niet zo abnormaal, zeker niet in het AN.

Tegen anderstaligen, en in Zele hebben we er zo veel, spreek ik altijd in het AN, inclusief je en jij.
Oud 10 oktober 2014, 16:33   #839
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
je en jij is voor mij toch ook niet zo abnormaal, zeker niet in het AN.

Tegen anderstaligen, en in Zele hebben we er zo veel, spreek ik altijd in het AN, inclusief je en jij.
Hebt u soms Hollandse ouders of zoiets?
Oud 10 oktober 2014, 16:58   #840
Rikm
Lokaal Raadslid

Rikm's schermafbeelding

Standaard

Vreemd. Al wie na de vroege jaren zestig op de schoolbanken heeft gezeten, heeft toch de je en jij-vorm aangeleerd gekregen als de norm in het Algemeen Nederlands taalgebruik? Als je een beetje om kan met die taal gebruik je toch spontaan je en jij?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be