Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 oktober 2014, 08:38   #21
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Moet dat nog verwezenlijkt worden?

Ik word al jaar en dag in mijn taal aangesproken bij 't Belgische consulaat in Barcelona; 't Nederlands dus.

Hier worden inderdaad flagrante leugens verspreid door rabiate taalfanatici.
Er is een toelatingsproef 2e taal voor de kandidaat kanselarijambtenaar. Tijdens zijn opleiding krijgt hij voortgezet onderwijs in de 2e taal en legt nogmaals een eindexamen af in de 2e taal op het einde van zijn stage.
Ik had het voorrecht in de Selor jury's voor taalexamens te zetelen. Als tweetalige romanist ondervroeg ik kandidaten van beide taalrollen. Ik moet dus te stelligste de prietpraat van de fanatici hier tegenspreken.
mauste is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2014, 08:44   #22
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
Er is een toelatingsproef 2e taal voor de kandidaat kanselarijambtenaar. Tijdens zijn opleiding krijgt hij voortgezet onderwijs in de 2e taal en legt nogmaals een eindexamen af in de 2e taal op het einde van zijn stage.
Ik had het voorrecht in de Selor jury's voor taalexamens te zetelen. Als tweetalige romanist ondervroeg ik kandidaten van beide taalrollen. Ik moet dus te stelligste de prietpraat van de fanatici hier tegenspreken.
Ik kan maar mijn persoonlijke ervaring weergeven.

(en een van de aspecten daarbij is dat je vaak niet eens in contact kunt komen met de diplomaat zelf, maar enkel met een secretaresse/conciërge die ter plaatse gerecruteerd is uit de lokale bevolking.)

En waarom zou tijdens de regeringsonderhandelingen daar dan op aangedrongen moeten zijn ?
Omdat die van de MR goed genoeg weten dat het dan gedaan zou kunnen zijn met mensen op plaatsjes te zetten "in afwachting dat hij/zij dan eens zal willen zich voorbereiden en deelnemen aan jouw examen" ..
Diplomatie is goed doordrongen van MR-getrouwen !!

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2014, 08:48   #23
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
In een andere draad sprak men even over 'de tijd die achter ons ligt, dat men zei : et pour les flamands, la même chose ..."

Dat deed me herinneren aan wat Theo Francken zei tijdens zijn uiteenzetting op het congres.

Ik citeer uit het regeerakkoord:

In feite toch hemeltergend !! Dat dit nu pas aangekondigd kan worden als "te verwezenlijken tijdens de volgende regeerperiode".

.
K&K.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2014, 08:50   #24
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik zie hier niets concreets in. De klok werd nog verder achteruit gedraaid onder Di Rupo aangezien de Franstaligen vonden dat er te weinig van hun 'landgenoten' slagen voor het diplomatiek examen. Dus mocht de kennis van Nederlands opeens niet op hetzelfde niveau als het Frans geplaatst worden. Ik zou graag van deze regering zien dat ze deze discriminaties uit het diplomatiek examen weghaalt in plaats van versterkt. Ik zie graag iets meer dan zo'n vage intentieverklarigen terzake. Gaat men voor een discriminerend examen zoals nu, krijgen we een examen dat gebaseerd is op bekwaamheid of krijgen we een soort van quotas voor Franstaligen om hun blijkbaar gebrekkige kennis van de belangrijkste landstaal op te vangen? Het wordt hoog tijd dat België zich als een tweetalig (en dat lijkt me niet teveel gevraagd) land presenteert in het buitenland. Dat het dikwijls overkomt als een eentalig Franstalig land in het buitenland was nooit een probleem voor het zuiden. Dan moet men er ook geen probleem mee hebben dat er minder Franstaligen slagen voor een examen dat gelijk is voor alle Belgen. Of is het dat 'onevenwichten' geen probleem zijn zolang ze maar ten voordele van de Franstaligen zijn?

Ben benieuwd of deze regering daar werk van maakt. Of dat de NVA haar stempel vooral drukt op economisch vlak, net zoals het Vlaams Belang uiteindelijk het migratiethema op haar 'Vlaams nationalisme' heeft laten primeren. Ben benieuwd of eens aan de macht, die kiezer die een rechtvaardig evenwicht wil tussen de landstalen, nog voorop zal staan bij de NVA. Ik zou er de NVA in ieder geval op afstraffen moest ze niet leveren op dit gebied. Als ze ook al niet levert op gebied van staatshervormingen. Wat blijft er dan nog over? Een liberale machtspartij? Niet echt waar men zou op zitten te wachten. Dus verkracht de stem van uw kiezer niet heren politici.
Ik zou het nog scherper willen stellen, beste Johan. De meerderheid van de "Belgen" heeft Nederlands als officiële taal. Bijgevolg wordt het tijd dat België in het buitenland overkomt als een Nederlandstalig land met een Francofone en een Duitse minoriteit. Net zoals ook Zwitserland in het buitenland overkomt als een Duitstalig land met anderstalige minoriteiten.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2014, 08:52   #25
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik word al jaar en dag in mijn taal aangesproken bij 't Belgische consulaat in Barcelona; 't Nederlands dus.
Dat is dan een erg prettige ervaring. Maar ik vrees dat het op vele andere plaatsen nog steeds zo niet is.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2014, 09:27   #26
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN

Wapper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Da's best mogelijk hoor, maar garanties worden niet gegeven, en zeker niet buiten de EU.

http://diplomatie.belgium.be/nl/Dien...elgen_in_nood/

Citaat:
Het is niet zeker of u bij de vertegenwoordiging van een andere EU-lidstaat in uw taal kan worden geholpen. Er wordt dan gebruik gemaakt van een gangbare Europese taal.
En ik wil de eerste Brusselaar/Waal nog wel eens zien die niet in het Frans te woord gestaan wordt...

http://lvb.net/item/6486
Citaat:
Belgische ambassades en het Nederlands
Ingezonden door LVB op 2008-08-12 13:38
Als ik Zwitsers de Belgische taalkwestie wil uitleggen vertel ik hen deze anekdote: op een dag heb ik een nieuw paspoort nodig. Ik bel dus naar de ambassade.

Ambassade: "Ambassade de Belgique, bonjour."

Ik: "Spreekt u Nederlands?"

Ambassade: "Desolé monsieur, ici �* l'ambassade on parle beaucoup de langues, mais pas le flamand".

Echt gebeurd, in Bern, waar de Belgische ambassade wel in staat is om servischtaligen in hun eigen taal te woord te staan, maar Vlamingen dus niet.

Krist van Besien in een commentaar op In Flanders Fields, 12 augustus 2008

Laatst gewijzigd door Wapper : 12 oktober 2014 om 09:29.
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2014, 09:48   #27
Ja_an
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik zou het nog scherper willen stellen, beste Johan. De meerderheid van de "Belgen" heeft Nederlands als officiële taal. Bijgevolg wordt het tijd dat België in het buitenland overkomt als een Nederlandstalig land met een Francofone en een Duitse minoriteit. Net zoals ook Zwitserland in het buitenland overkomt als een Duitstalig land met anderstalige minoriteiten.
Bende geborneerde bejaarden... Graaf eens uw put aub.

Wat zou ons dat in godsnaam kunnen schelen of Bolivianen denken dat we hier Frans of Nederlands spreken.

Volgens mij is het net iets belangrijker dat buitenlandse ondernemers de boodschap krijgen dat het hier interessant is om te investeren en dat buitenlandse particulieren de boodschap krijgen dat ons landje de moeite waard is om te bezoeken (als toerist en dus om geld in uit te geven).

Maar gaat u gerust de wereld rond, met het vingertje omhoog gestoken om iedereen te corrigeren die denkt dat we een volledig francofoon land zijn. Dat zal ook een heel goed imago geven.
Ja_an is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2014, 09:59   #28
Allesstroomt
Gouverneur

Allesstroomt's schermafbeelding

Standaard

Ik ben vergeten hoe de Franstalige groepering heet die in de Engelstalige wereld de Commonwealth heet. Ze bestaat. En België zit daarin en zolang België daar in zit zal ze door landen in de invloedssfeer van die Franstalige Commonwealth aanzien worden als Franstalig. De taalkunde van onze diplomaten gaat daar weinig aan doen.
Anekdotische bijdrage : Ik heb nog maar een maal in mijn leven met de diplomtie te maken gehad en dat was toen noch in het Frans noch in het Nederlands te doen maar in het Engels.
It's important not too confuse opposition against central planning with a dogmatic laissez faire attitude. The liberal argument is in favor of making the best possible use of the forces of competition as a means of coordinating human efforts, not an argument for leaving things just as they are. F.A.Hayek

"De besten missen elke overtuiging, terwijl de slechtsten overlopen van hartstochtelijke intensiteit" Yeats.
Allesstroomt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2014, 10:07   #29
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Barcelona en/of Kinshasa zijn gans de wereld niet.

Voor mijn werk destijds, kwam ik al eens in contact met de ambassades. Zowel hier ter plaatse als in het buitenland.
Wel, grosso modo is het zo:
een franstalige diplomaat die zit daar dank zij de Hand van God, te niksen behalve lucht te verkopen en meestal Nederlands-onkundig.
Een Vlaams diplomaat die zit daar ook om de mensen te helpen. Altijd minstens viertalig.

En naar mijn persoonlijke ervaring ter plaatse (maar helaas voor mij wel even geleden natuurlijk; ik heb mijn leeftijd): Kinshasa blonk ook niet uit in dienstvaardigheid ... aan de overkant van de stroom was het (toen) beter.

.
Aan de overkant was het helemaal niet beter, leugenaar, er werd veel minder geld verdiend.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2014, 10:09   #30
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Da's best mogelijk hoor, maar garanties worden niet gegeven, en zeker niet buiten de EU.

http://diplomatie.belgium.be/nl/Dien...elgen_in_nood/

En ik wil de eerste Brusselaar/Waal nog wel eens zien die niet in het Frans te woord gestaan wordt...

http://lvb.net/item/6486
Enkel het kaderpersoneel op consulaten en ambassades hebben de belgische nationaliteit, de rest zijn meestal inwoners van het land zelf.
Oud 12 oktober 2014, 10:32   #31
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik zie hier niets concreets in. De klok werd nog verder achteruit gedraaid onder Di Rupo aangezien de Franstaligen vonden dat er te weinig van hun 'landgenoten' slagen voor het diplomatiek examen. Dus mocht de kennis van Nederlands opeens niet op hetzelfde niveau als het Frans geplaatst worden. Ik zou graag van deze regering zien dat ze deze discriminaties uit het diplomatiek examen weghaalt in plaats van versterkt. Ik zie graag iets meer dan zo'n vage intentieverklarigen terzake. Gaat men voor een discriminerend examen zoals nu, krijgen we een examen dat gebaseerd is op bekwaamheid of krijgen we een soort van quotas voor Franstaligen om hun blijkbaar gebrekkige kennis van de belangrijkste landstaal op te vangen? Het wordt hoog tijd dat België zich als een tweetalig (en dat lijkt me niet teveel gevraagd) land presenteert in het buitenland. Dat het dikwijls overkomt als een eentalig Franstalig land in het buitenland was nooit een probleem voor het zuiden. Dan moet men er ook geen probleem mee hebben dat er minder Franstaligen slagen voor een examen dat gelijk is voor alle Belgen. Of is het dat 'onevenwichten' geen probleem zijn zolang ze maar ten voordele van de Franstaligen zijn?

Ben benieuwd of deze regering daar werk van maakt. Of dat de NVA haar stempel vooral drukt op economisch vlak, net zoals het Vlaams Belang uiteindelijk het migratiethema op haar 'Vlaams nationalisme' heeft laten primeren. Ben benieuwd of eens aan de macht, die kiezer die een rechtvaardig evenwicht wil tussen de landstalen, nog voorop zal staan bij de NVA. Ik zou er de NVA in ieder geval op afstraffen moest ze niet leveren op dit gebied. Als ze ook al niet levert op gebied van staatshervormingen. Wat blijft er dan nog over? Een liberale machtspartij? Niet echt waar men zou op zitten te wachten. Dus verkracht de stem van uw kiezer niet heren politici.
Oud 12 oktober 2014, 10:34   #32
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ben benieuwd of eens aan de macht, die kiezer die een rechtvaardig evenwicht wil tussen de landstalen, nog voorop zal staan bij de NVA. Ik zou er de NVA in ieder geval op afstraffen moest ze niet leveren op dit gebied. Als ze ook al niet levert op gebied van staatshervormingen. Wat blijft er dan nog over? Een liberale machtspartij? Niet echt waar men zou op zitten te wachten. Dus verkracht de stem van uw kiezer niet heren politici.
Helemaal mee eens.
Oud 12 oktober 2014, 11:10   #33
Wapper

Wapper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Enkel het kaderpersoneel op consulaten en ambassades hebben de belgische nationaliteit, de rest zijn meestal inwoners van het land zelf.
Een Belg die zijn ambassade kontakteert, moet te woord kunnen gestaan worden in zijn taal. Hoe men dat organiseert zal mij worst wezen.
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2014, 11:26   #34
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Een Belg die zijn ambassade kontakteert, moet te woord kunnen gestaan worden in zijn taal. Hoe men dat organiseert zal mij worst wezen.
Het meest praktisch is als Vlaanderen en Nederland gezamenlijk diplomatieke posten opzetten. Laat Wallonië dan maar de talen spreken die ze willen op hun ambassades. Als ze die dan nog kunnen betalen tenminste.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2014, 11:32   #35
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Het meest praktisch is als Vlaanderen en Nederland gezamenlijk diplomatieke posten opzetten. Laat Wallonië dan maar de talen spreken die ze willen op hun ambassades. Als ze die dan nog kunnen betalen tenminste.
Dat doen we samen met Frankrijk.
Oud 12 oktober 2014, 13:52   #36
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
Een Romanist die de kennis van het Frans test van Nederlandstaligen ,
dat lijkt me normaal.
Maar een Romanist ( en dus geen Germanist)
die de kennis van het Nederlands test van Franstaligen ,
dat lijkt me weeral typisch een "Belgische" werkwijze.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2014, 14:31   #37
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En ik 20 jaar geleden in M�*laga. De toenmalige consul was een ver familielid bovendien. (0nze grootvaders waren broers). De consul was een ex.koloniaal uit Congo. Hij was een uitgetreden missionaris die met een Congolese trouwde. Perfect Franstalig dus, en met de nodige relaties in Belgique.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 12 oktober 2014 om 14:33.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2014, 15:21   #38
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Een Romanist die de kennis van het Frans test van Nederlandstaligen ,
dat lijkt me normaal.
Maar een Romanist ( en dus geen Germanist)
die de kennis van het Nederlands test van Franstaligen ,
dat lijkt me weeral typisch een "Belgische" werkwijze.
Wat is nu het gevolg nu N-VA de drijvende kracht is van de Belgische werkwijze ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2014, 15:38   #39
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bedoel je dat jij vindt dat het beter bij het oude blijft ?
Of dat het onbelangrijk is ?
Evolutie is des mensen (soms). Onbelangrijk blijft het wel, uw stelling van Vlaams in Nederland...
"Whatever" gehalte is hoog hier.
Oud 12 oktober 2014, 15:58   #40
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is nu het gevolg nu N-VA de drijvende kracht is van de Belgische werkwijze ?
Dat de kennis van het Nederlands van de Franstaligen door een Germanist zal getest worden en niet meer door een Romanist.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be