Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 oktober 2014, 21:25   #921
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Een lege huls bestaat niet. 'Leeg' bestaat niet.
Leeg bestaat wel degelijk, zeker in mathematische zin, namelijk een lege verzameling, dikwijls aangegeven met het symbool: Ø.
Oud 11 oktober 2014, 21:52   #922
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Leeg bestaat wel degelijk, zeker in mathematische zin, namelijk een lege verzameling, dikwijls aangegeven met het symbool: Ø.
In de fantasie bestaat veel.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2014, 22:18   #923
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
In de fantasie bestaat veel.
Uit testen blijkt dat denken en waarnemen de quantum fysische wereld waarin wij leven beïnvloed. U heeft waarschijnlijk geen idee in wat voor een bizarre wereld wij schijnbaar dan wel werkelijk participeren. Of men moet ook dit als een projectie dan wel als een illusie beschouwen..
Begrijpt u?

.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 11 oktober 2014 om 22:23.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2014, 22:18   #924
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

.

.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 11 oktober 2014 om 22:20.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2014, 22:37   #925
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseAllochtoon Bekijk bericht
ik begrijp je helemaal,je bent niets anders dan een illusie ontstaan uit mijn eigen perceptie die ik als reeel beschouw
Zo kan het zijn. Een wijze Japanner zei eens: het leven is een illusie.
Oud 12 oktober 2014, 08:16   #926
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uit testen blijkt dat denken en waarnemen de quantum fysische wereld waarin wij leven beïnvloed. U heeft waarschijnlijk geen idee in wat voor een bizarre wereld wij schijnbaar dan wel werkelijk participeren. Of men moet ook dit als een projectie dan wel als een illusie beschouwen..
Begrijpt u?

.
Onze wereld wordt beleefd en herkend door onze hersenen. Die hebben zich door evolutie zo ontwikkeld dat ze goed (lees: nuttig) kunnen functioneren in onze wereld. De macro- en de microwereld kunnen ze niet goed aan. Omdat ze niet voor deze werelden 'geprogrammeerd' zijn. Dat is alles.

Sommige dingen bestaan nu eenmaal niet volgens onze logica. Zoals een vierkantige cirkel. En 'leeg' als dusdanig bestaat niet. Want het wordt gebruikt als antithese van 'vol'. En zelfs indien het bestond, zouden we het niet kunnen herkennen. Eigenlijk is het begrip 'leeg' als het op zichzelf staat of gebruikt wordt een zinloos begrip. Maar zelfs de zin: 'de ruimte is leeg', heeft op zichzelf maar weinig betekenis. Leeg waarvan?

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 oktober 2014 om 08:33.
Oud 12 oktober 2014, 08:56   #927
Rikm
Lokaal Raadslid

Rikm's schermafbeelding

Standaard

Onze taal is wonderschoon, voor wie haar geen geweld aandoet... Zo is een vierkante cirkel inderdaad niet denkbaar, maar een vierkantige cirkel bestaat wel degelijk, als ik hem snel met de losse hand teken...

En leeg wordt bijzonder concreet in zinnen als "mijn pint is leeg".

Laatst gewijzigd door Rikm : 12 oktober 2014 om 09:24.
Rikm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2014, 09:01   #928
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

[quote=Jacob Van Artevelde; Het begrip 'Waalse School' bestaat blijkbaar niet in de kunstwereld !)

.[/QUOTE]

Nog een kakelaar die nooit iets heeft gelezen, gezien, gehoord van l'Excole mosane...
En dan die onzin over de flamminghi...
"Loners hadden met Vlaanderen geen zak te maken. maar werden in Italië toch flammionghi genoemd. Ook Luikenaars trouwens al s^praken ze geen woord Vlaams. Het waren fl
mauste is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2014, 09:03   #929
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
Nog een kakelaar die nooit iets heeft gelezen, gezien, gehoord van l'Excole mosane...
En dan die onzin over de flamminghi...
"Loners hadden met Vlaanderen geen zak te maken. maar werden in Italië toch flammionghi genoemd. Ook Luikenaars trouwens al s^praken ze geen woord Vlaams. Het waren fl
...Het waren fiamminghi di Liégi en zelfs fiamminghi vallone. Waalse Vlamingen dus.
Oud 12 oktober 2014, 09:32   #930
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikm Bekijk bericht
Onze taal is wonderschoon, voor wie haar geen geweld aandoet... Zo is een vierkante cirkel inderdaad niet denkbaar, maar een vierkantige cirkel bestaat wel degelijk, als ik hem snel met de losse hand teken...

En leeg wordt bijzonder concreet in zinnen als "mijn pint is leeg".
U kunt geen vierkantige cirkel tekenen. Dat is onmogelijk.

En wat u pint betreft. Uw zin kan een uitnodiging zijn voor : 'doe ze nog eens vol'. Of : 'ooit was mijn pint vol, of half vol, maar nu is ze leeg'. De term 'leeg' hier wordt altijd gebruikt als tegengestelde van-, of in relatie met de term 'vol'.
Oud 12 oktober 2014, 09:34   #931
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Brabants dus. Weetjewel, de taal die het AN talloze tweeklanken gegeven heeft, waar men in Holland voorheen niet van gehoord had. En Madame Van der Sijs blijkbaar ook niet.
Die "Madame" waar je weer eens meewarig over doet is dan ook maar hoogleraar Historische taalkunde van het Nederlands.
Een academica met veel minder expertise dan Rikm, natuurlijk....
Oud 12 oktober 2014, 09:46   #932
Rikm
Lokaal Raadslid

Rikm's schermafbeelding

Standaard

Van Ecole Wallone naar Ecole Mosane... Je moet het maar doen en schilders, beeldhouwers, architecten en meubelmakers uit voorbije eeuwen aan de oevers van Schelde, Ourthe, Samber of Semois zouden het graag gehoord hebben. Om nog te zwijgen van kunstenaars van de école liégeoise uit een stad, die, toen ik gisteren keek toch nog volop aan de Maas lag...

Dat de Italiaan in de straat uit de XVIIde eeuw het niet zo nauw nam met de aardrijkskunde van de Lage Landen ligt voor de hand, maar iemand een kakelaar (dat wòòrd...) noemen, omdat hij terecht wijst op het ontbreken van een Waalse School, waar er wel degelijk een Vlaamse School was, is belachelijk.
Oud 12 oktober 2014, 09:53   #933
Rikm
Lokaal Raadslid

Rikm's schermafbeelding

Standaard

Een academische titel heeft nog nooit iemand belet om flauwekul te verkopen. En een intelligent toeschouwer als Rikm hoeft geen academische titel te hebben om dat te ontwaren. Zover ik het begrijp heeft Madame Van der Sijs een stok in het hoenderhok willen smijten, wars van de inzichten van collegae academici, die ook in haar vakgebied hadden doorgeleerd.

We weten dat je in de houding gaat staan voor elk ezelsvel, attest of mandaat waarmee iemand pretendeert wat hoger in de pikorde te mogen staan, dat is je goede recht en het ontheft je van de drang om voor jezelf na te denken en zelfs van jezelf, met je eigen attestje, in vraag te stellen.

Goed, ik ben bereid om Madame Van der Sijs (een Nederlandse taalhistorica, wat iets anders is dan een Taalhistorica van het Nederlands, ze heeft Slavistiek gestudeerd) in de armen te drukken, als je me uitlegt waar de talrijke Brabantse tweeklanken in het AN vandaan komen, indien niet uit Brabant.

Laatst gewijzigd door Rikm : 12 oktober 2014 om 09:55.
Oud 12 oktober 2014, 10:09   #934
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een academische titel heeft nog nooit iemand belet om flauwekul te verkopen. En een intelligent toeschouwer als Rikm hoeft geen academische titel te hebben om dat te ontwaren. Zover ik het begrijp heeft Madame Van der Sijs een stok in het hoenderhok willen smijten, wars van de inzichten van collegae academici, die ook in haar vakgebied hadden doorgeleerd.

We weten dat je in de houding gaat staan voor elk ezelsvel, attest of mandaat waarmee iemand pretendeert wat hoger in de pikorde te mogen staan, dat is je goede recht en het ontheft je van de drang om voor jezelf na te denken en zelfs van jezelf, met je eigen attestje, in vraag te stellen.

Goed, ik ben bereid om Madame Van der Sijs (een Nederlandse taalhistorica, wat iets anders is dan een Taalhistorica van het Nederlands, ze heeft Slavistiek gestudeerd) in de armen te drukken, als je me uitlegt waar de talrijke Brabantse tweeklanken in het AN vandaan komen, indien niet uit Brabant.

Niet zwansen.

Nioline van der Sijs, prijzen en erkenning.
In 2001 kende het Algemeen-Nederlands Verbond Van der Sijs de ANV-Visser Neerlandia-prijs toe voor haar verdiensten bij het toegankelijk maken van historische teksten. In 2005 verscheen ter gelegenheid van haar 50e verjaardag Taal als levenswerk. Aspecten van de Nederlandse taalkunde, een gevarieerde bundel artikelen met o.a. een vrijwel volledig overzicht van haar publicaties.[4]

Op 6 november 2006 heeft Van der Sijs de Prijs voor de Geesteswetenschappen van het Prins Bernhard Cultuurfonds ontvangen.[5][6] Ter gelegenheid daarvan schreef zij het Calendarium van de Nederlandse taal, waarin de geschiedenis van het Nederlands wordt gepresenteerd in vele duizenden, chronologisch geordende feiten.

Op 26 januari 2011 werd Nicoline van der Sijs Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Bij de uitreiking op een bijeenkomst van de Nederlandse Taalunie en het Genootschap Onze Taal noemde staatssecretaris Halbe Zijlstra van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap haar "een van onze meest prominente taalwetenschappers die haar kennis over etymologie en historische taalkunde heeft neergeschreven in een indrukwekkende serie boeken".

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 oktober 2014 om 10:10.
Oud 12 oktober 2014, 10:15   #935
Rikm
Lokaal Raadslid

Rikm's schermafbeelding

Standaard

En wat bewijst dat? Dat de academische kwaliteit nog maar eens wordt afgemeten aan de kubieke meters papier die men publiceert? Dat gezagsgetrouwheid loont? Dat ze een goede archivaris is en duizenden feitjes netjes op een tijdlijn kan zetten (wat een hulpbibliothecaris ongetwijfeld ook kan). Dat de adellijke titels in Nederland al even goedkoop zijn geworden als in België. Zeg het maar.

En zeg me dan ook meteen waar de Brabantse tweeklanken in het AN vandaan komen, indien niet uit het Brabants.
Oud 12 oktober 2014, 10:17   #936
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat bewijst dat? Dat de academische kwaliteit nog maar eens wordt afgemeten aan de kubieke meters papier die men publiceert? Dat gezagsgetrouwheid loont? Dat ze een goede archivaris is en duizenden feitjes netjes op een tijdlijn kan zetten (wat een hulpbibliothecaris ongetwijfeld ook kan). Dat de adellijke titels in Nederland al even goedkoop zijn geworden als in België. Zeg het maar.

En zeg me dan ook meteen waar de Brabantse tweeklanken in het AN vandaan komen, indien niet uit het Brabants.
Pff... wat een kleuterpraat.
Oud 12 oktober 2014, 10:25   #937
Rikm
Lokaal Raadslid

Rikm's schermafbeelding

Standaard

Leg me dan eens in eenvoudige, liefst éénlettergrepige woordjes uit, waar de Brabantse tweeklanken in het AN vandaan komen, indien niet uit het Brabants?
Oud 12 oktober 2014, 11:08   #938
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leg me dan eens in eenvoudige, liefst éénlettergrepige woordjes uit, waar de Brabantse tweeklanken in het AN vandaan komen, indien niet uit het Brabants?
Het zijn gestolen tweeklanken, met harde hand ontfutseld uit de knuistjes van onderdrukte Brabantse boeren door de Hollandse laarsch die al marcherend door de Meierij de grootste ramp waren die de streek ooit trof.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2014, 11:37   #939
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
U kunt geen vierkantige cirkel tekenen. Dat is onmogelijk.

En wat u pint betreft. Uw zin kan een uitnodiging zijn voor : 'doe ze nog eens vol'. Of : 'ooit was mijn pint vol, of half vol, maar nu is ze leeg'. De term 'leeg' hier wordt altijd gebruikt als tegengestelde van-, of in relatie met de term 'vol'.
Zonder vermeende leegte is er ook geen massa meer.
Oud 12 oktober 2014, 11:57   #940
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zonder vermeende leegte is er ook geen massa meer.
Zelfs met de vermeende leegte is er geen massa meer.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be