Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 oktober 2014, 19:53   #1181
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U vindt dit hilarisch. Ik niet. Wel, ik ben zeker niet tegen een ABN. Men zou wel dwaas zijn om hier tegen te zijn. Alleen, ik verwacht dan wel dat wij, zes miljoen Vlamingen, niet klakkeloos het noord-Nederlands dienen over te nemen. Want dan hebben we het niet meer over het ABN maar over ABH. (*)

En daar gaat het naartoe.

(*) ABH = Algemeen Beschaafd Hollands.
U neemt het klakkeloos over. U schrijft immers in het AN. Alleen denk ik dat u met een permanente verwarring leeft, waarbij u AN verwart met allerlei Hollandse dialecten en ook het poldernederlands uit de Randstad.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2014, 20:05   #1182
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U neemt het klakkeloos over. U schrijft immers in het AN. Alleen denk ik dat u met een permanente verwarring leeft, waarbij u AN verwart met allerlei Hollandse dialecten en ook het poldernederlands uit de Randstad.
De 'Je' en de 'jij' neem ik toch niet over. Om nu maar iets te zeggen. Maar ik neem nog veel niet over. Meer nog, ik neem steeds minder over. En als ik zin heb om 'vaneiges' of 'goesting' of 'helaba', enz, te schrijven, dan doe ik dit. Want uiteindelijk is dit mijn taal. En dat ' lullig rozenwatertje' laat ik maar voor wat het is.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2014, 20:07   #1183
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De 'Je' en de 'jij' neem ik toch niet over. Om nu maar iets te zeggen. Maar ik neem nog veel niet over. Meer nog, ik neem steeds minder over. En als ik zin heb om 'vaneiges' of 'goesting' of 'helaba', enz, te schrijven, dan doe ik dit. Want uiteindelijk is dit mijn taal. En dat ' lullig rozenwatertje' laat ik maar voor wat het is.
U blijft in het AN schrijven, hoor. Kijk maar eens naar die zin waar er staat "... als ik zin heb...".
Oud 18 oktober 2014, 20:14   #1184
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja? En in welke kroniek staat dat dan wel?

Jaren geleden ging ik daar al op in:

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=251
Er staat ook nergens dat hij dit niet deed. En lijkt eerder logisch dat hij dat wél deed.

Volgens Pirenne had Gwijde Jan zich teruggetrokken in Namen (waarschijnlijk uit veiligheidsredenen). Toen hij hoorde dat de Fransen in aantocht waren, is hij vandaar opgetrokken naar Oudenaarde en Kortrijk, waar hij met geestdrift werd ontvangen. Ik neem aan dat hij daar niet alleen aankwam, maar wel met een legertje. Ik veronderstel ook, dat in dit groepje bewapende lieden er zich ook Namenaars bevonden. Het zou wel eigenaardig zijn als er in het legertje van de Graaf van Namen dat vertrokken was uit Namen, zich geen Naamse ‘soldaten’ zouden bevonden hebben.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 oktober 2014 om 20:17.
Oud 18 oktober 2014, 20:16   #1185
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er staat ook nergens dat hij dit niet deed. En lijkt eerder logisch dat hij dat wél deed.

Volgens Pirenne had Gwijde Jan zich teruggetrokken in Namen (waarschijnlijk uit veiligheidsredenen). Toen hij hoorde dat de Fransen in aantocht waren, is hij vandaar opgetrokken naar Oudenaarde en Kortrijk, waar hij met geestdrift werd ontvangen. Ik neem aan dat hij daar niet alleen aankwam, maar wel met een legertje. Ik veronderstel ook, dat in dat groepje bewapende lieden er zich ook Namenaars bevonden. Het zou wel eigenaardig zijn als er in het legertje van de Graaf van Namen dat vertrokken was uit Namen, zich geen Naamse ‘soldaten’ zouden bevonden hebben.
"Ik neem aan..."

Ik moet dus noodgedwongen weer mijn eerdere vraag aanhalen: in welke kroniek staat er dat er Naamse troepen aan de Guldensporenslag deelnamen?
Oud 18 oktober 2014, 20:20   #1186
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"Ik neem aan..."

Ik moet dus noodgedwongen weer mijn eerdere vraag aanhalen: in welke kroniek staat er dat er Naamse troepen aan de Guldensporenslag deelnamen?

U neemt toch ook aan? Nergens staat in een kroniek dat het leger van Gwijde van Namen alleen uit Vlamingen bestond? En vermits hij uit Namen kwam om de strijd te vervoegen, is het nogal wiedes dat er zich ook Namenaars tussen bevonden zullen hebben.
Oud 18 oktober 2014, 20:23   #1187
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U neemt toch ook aan? Nergens staat in een kroniek dat het leger van Gwijde van Namen alleen uit Vlamingen bestond? En vermits hij uit Namen kwam om de strijd te vervoegen, is het nogal wiedes dat er zich ook Namenaars tussen bevonden zullen hebben.
U bewandelt overduidelijk twee sporen: enerzijds bronnen afdoen als mogelijk onbetrouwbaar, anderzijds veronderstellingen uiten die niet in bronnen staan.

Van Velthem is vrij gedetailleerd in zijn beschrijving van de troepen aan beide zijden. Als er Naamse troepen aanwezig waren, dan had het er toch wel bij gestaan. Of hebt u uw informatie uit andere, Franse bijvoorbeeld, kronieken?
Oud 18 oktober 2014, 20:32   #1188
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bewandelt overduidelijk twee sporen: enerzijds bronnen afdoen als mogelijk onbetrouwbaar, anderzijds veronderstellingen uiten die niet in bronnen staan.

Van Velthem is vrij gedetailleerd in zijn beschrijving van de troepen aan beide zijden. Als er Naamse troepen aanwezig waren, dan had het er toch wel bij gestaan. Of hebt u uw informatie uit andere, Franse bijvoorbeeld, kronieken?
Ja u hebt gelijk, dat zijn veronderstellingen. Maar niet onmogelijk veronderstellingen vermits we niet weten wie allemaal in het leger(tje) van Gewijde streed. Maar zeker niet alleen Vlamingen. Wij denken veel te veel in termen van nu. Vergeet niet het was een een Vlaamse graaf die ook graaf was van Namen. Daar hebben wij het soms al moeilijk mee. Een graaf die zo goed als zeker Frans sprak en vermoedelijk ook Nederlands. Wees maar zeker dat er Namenaars meegevochten hebben.

Zegt Van Velthem hoe de troepen van Gwijde van Namen samengesteld waren? Of geeft hij alleen het aantal paarden of het aantal bewapende mannen in de troepenmacht van de graaf van Namen? Wat zegt hij letterlijk. Vertel het ons. U schijnt het geschrift van Van Velthem goed te kennen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 oktober 2014 om 20:36.
Oud 18 oktober 2014, 20:38   #1189
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja u hebt gelijk, dat zijn veronderstellingen.
Ik verneem graag op basis van welke bron u die veronderstelling uit.
Oud 18 oktober 2014, 20:48   #1190
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zegt Van Velthem hoe de troepen van Gwijde van Namen samengesteld waren? Of geeft hij alleen het aantal paarden of het aantal bewapende mannen in de troepenmacht van de graaf van Namen? Wat zegt hij letterlijk. Vertel het ons. U schijnt het geschrift van Van Velthem goed te kennen.
Enkele jaren geleden heb ik het inderdaad heel grondig doorgenomen, maar u zult het me niet kwalijk nemen dat ik niet zomaar uit het hoofd de details op kan opzeggen.

Mijn aanvoelen is het dat u trouwens met een foutief beeld zit opgescheept. Gewijde van Namen droeg niet de titel van graaf van Namen, wel zijn broer. Hij was graaf van Zeeland. In Kortrijk stond hij aan het hoofd van de troepen uit het Brugse Vrije. Van Namenaars is er geen sprake.
Oud 18 oktober 2014, 20:56   #1191
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Enkele jaren geleden heb ik het inderdaad heel grondig doorgenomen, maar u zult het me niet kwalijk nemen dat ik niet zomaar uit het hoofd de details op kan opzeggen.

Mijn aanvoelen is het dat u trouwens met een foutief beeld zit opgescheept. Gewijde van Namen droeg niet de titel van graaf van Namen, wel zijn broer. Hij was graaf van Zeeland. In Kortrijk stond hij aan het hoofd van de troepen uit het Brugse Vrije. Van Namenaars is er geen sprake.
Ik dacht dat de graaf van Namen toen ook de naam Gwijde droeg en het bestuur had over het graafschap, maar nog niet het bezit. Maar goed, ik kan me op dat vlak zeker vergissen.

Dit is wat ik lees op een Franstalige site van Wikipedia.

Les troupes flamandes, les « Klauwaerts » sont composées d'hommes �* pied munis du goedendag, lourde lance hérissée d'une pointe métallique. Ils sont assistés de milices namuroises des frères de Namur et de Zélande. Les troupes sont confiées au commandement de Pieter de Coninck, Gui de Namur et Guillaume de Juliers. Ils prennent position sur un plateau bordé par la Lys d'une part et des marécages d'autre part, le long d'un fossé (canal creusé par les Flamands Rivière) en demi-lune. Derrière eux se trouvent les murailles du château de Courtrai.L'armée française commandée par le comte Robert d'Artois est constituée d'archers, de fantassins et de cavaliers. La cavalerie est composée de dix corps (regroupés en trois formations) commandés entre autres par: le connétable Raoul de Nesles, Godefroid de Brabant et Robert d'Artois ; sans compter l'arrière-garde laissée en réserve sous les ordres de Gui de Châtillon, comte de Saint-Pol et gouverneur de Flandre. Les troupes françaises s'amassent dans la plaine de Groeninghe. Le comte Robert d'Artois, sûr de la victoire, rejette la suggestion de contourner l'armée flamande.Les ouvrages récents s'accordent �* revoir �* la baisse les nombres de combattants généralement cités jusque l�*. Selon Van Caenegem, les forces en présence ne s'élevaient qu'�* environ 8500 de chaque côté; et selon Fagley1: entre 8000 �* 10500 combattants flamands et jusqu'�* 10000 combattants français.

Nu vraag ik me af. Hoe komt de schrijver aan die informatie. Schudt hij die uit zijn mouw? Of heeft hij een bron. De moeite waard om eens te onderzoeken.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 oktober 2014 om 21:04.
Oud 18 oktober 2014, 21:01   #1192
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, neen. Ik dacht dat de graaf van Namen toen ook de naam Gwijde droeg. Maar goed ik kan me op dat vlak vergissen.
Jawel, u vergist zich. Jan was de naam van de graaf van Vlaanderen, niet Gwij.
Oud 18 oktober 2014, 21:02   #1193
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu vraag ik me af. Hoe komt de schrijver aan die informatie. Schudt hij die uit zijn mouw? Of heeft hij een bron. De moeite waard om eens te onderzoeken.
Geen idee waar hij het vandaan haalt. Wel staat het alvast niet bij Van Velthem.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 18 oktober 2014 om 21:02.
Oud 18 oktober 2014, 21:18   #1194
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jawel, u vergist zich. Jan was de naam van de graaf van Vlaanderen, niet Gwij.
Nochtans, ik las toch zojuist dat Jan I het graafschap Namen kreeg na de dood van de oude graaf in 1305. Maar dat hij het voordien bestuurde.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 oktober 2014 om 21:20.
Oud 18 oktober 2014, 21:24   #1195
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen idee waar hij het vandaan haalt. Wel staat het alvast niet bij Van Velthem.
Rechtuit gezegd, ik ben het ook nooit tegengekomen. Maar het lijkt me wel logisch dat er Namenaars zouden zijn geweest.

Ik lees het nu juist: historicus Moke zou het vermeld hebben in zijn boek Mémoire sur la bataille de Courtrai uit 1851. Toch maar twijfelachtig als ik het allemaal goed begrijp.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 oktober 2014 om 21:26.
Oud 18 oktober 2014, 21:28   #1196
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Rechtuit gezegd, ik ben het ook nooit tegengekomen. Maar het lijkt me wel logisch dat er Namenaars zouden zijn geweest.

Ik lees het nu juist: historicus Moke zou het vermeld hebben in zijn boek Mémoire sur la bataille de Courtrai uit 1851. Toch maar twijfelachtig als ik het allemaal goed begrijp.
... uit 1851.

Jaja, echt wel een betrouwbare bron in vergelijking met Van Velthem... Kuch, kuch, kuch.
Oud 18 oktober 2014, 21:42   #1197
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... uit 1851.

Jaja, echt wel een betrouwbare bron in vergelijking met Van Velthem... Kuch, kuch, kuch.
Ik denk dat ze wat aan mekaar gewaagd zijn.
Oud 18 oktober 2014, 21:43   #1198
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... uit 1851.

We weten natuurlijk niet welke bronnen hij geraadpleegd heeft. Dus niet al te voorbarig zijn. Eigenlijk zouden we het boek eerst moeten lezen vooraleer een uitspraak te doen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 oktober 2014 om 21:43.
Oud 18 oktober 2014, 21:45   #1199
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We weten natuurlijk niet welke bronnen hij geraadpleegd heeft. Dus niet al te voorbarig zijn. Eigenlijk zouden we het boek eerst moeten lezen vooraleer een uitspraak te doen.
Heel raar hoe u bijzonder genuanceerd denkt over een boek uit de 19e eeuw, maar een middeleeuwse kroniek net niet beschuldigt van leugens...
Oud 18 oktober 2014, 21:46   #1200
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat ze wat aan mekaar gewaagd zijn.
Natuurlijk, "u denkt"...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be