Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 oktober 2014, 21:19   #34781
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseAllochtoon Bekijk bericht
Dat is een aanname en jouw invulling,want ik heb op de vraag helemaal niet geantwoord...
Kuch... Ik antwoord met het element "taal". En u gaat daarop in met te zeggen "u geeft dus niets specifiek".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2014, 21:59   #34782
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
nu vraagt u iets specifieks aan mij...
ik kom hier later op terug want het is een hele reeks,
het bewijst wel objectief gesteld dat ik zelf de vraag ga beantwoorden die ik aan u heb gesteld die u niet kan beantwoorden en ik hier ook kan afleiden dat u het gewoonweg niet weet,wat een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat u zichzelf als groot nederlander bestempeld
Ik kijk uit naar uw antwoord.
Oud 18 oktober 2014, 22:20   #34783
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En behalve Gomarus, welke 'zuiderling' kent u dan zo nog die zeer strikt was in de leer?

U schijnt dit te weten vermits u stelt:

Noem dan nog eens een paar namen.
Zomaar een paar namen: Cornelis Damman, Johannes Becius, Ruardus Acronius, Libertus Fraximus, Petrus Plancius, Johannes Bogaert etc. etc. Allemaal Gomaristen of Preciezen genoemd.
Zullen er nog wel meer zijn...Er zullen heus wel gematigde Vlaamse predikanten zijn geweest hoor, zo zwart wit was het niet.
Jammergenoeg heb ik geen lijst met namen van predikanten die hebben deelgenomen aan de Dordse kerksynode, anders zou ik er nog meer kunnen terugvinden.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 18 oktober 2014 om 22:41.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2014, 08:18   #34784
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nu vraagt u iets specifieks aan mij...
ik kom hier later op terug want het is een hele reeks,
het bewijst wel objectief gesteld dat ik zelf de vraag ga beantwoorden die ik aan u heb gesteld die u niet kan beantwoorden en ik hier ook kan afleiden dat u het gewoonweg niet weet,wat een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat u zichzelf als groot nederlander bestempeld
ik kan me vergissen, maar volgens mij bestempelt hij zichzelf niet als Groot-Nederlander
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2014, 10:51   #34785
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Zomaar een paar namen: Cornelis Damman, Johannes Becius, Ruardus Acronius, Libertus Fraximus, Petrus Plancius, Johannes Bogaert etc. etc. Allemaal Gomaristen of Preciezen genoemd.
Zullen er nog wel meer zijn...Er zullen heus wel gematigde Vlaamse predikanten zijn geweest hoor, zo zwart wit was het niet.
Jammergenoeg heb ik geen lijst met namen van predikanten die hebben deelgenomen aan de Dordse kerksynode, anders zou ik er nog meer kunnen terugvinden.
Ja maar neem nu de eerste: Cornelis Damman. Damman mag wel in het zuiden geboren zijn, maar hij begon wel zijn theologische opleiding als twintig-jarige in Leiden en bleef vervolgens in het Noorden. Zijn 'vastheid in de leer' zal hij minstens evenzeer in het noorden opgeraapt hebben als in het zuiden.

En de tweede, Johannes Becius werd geboren in Middelburg.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 oktober 2014 om 11:01.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2014, 11:00   #34786
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja maar neem nu de eerste: Cornelis Damman. Damman mag wel in het zuiden geboren zijn, maar hij begon wel zijn theologische opleiding als twintig-jarige in Leiden en bleef vervolgens in het Noorden. Zijn 'vastheid in de leer' zal hij minstens evenzeer in het noorden opgeraapt hebben als in het zuiden.
En dus is hij een Hollander?
Hij komt uit een aanzienlijke Vlaamse familie van predikanten. Hij zal denk ik ook behoorlijk wat zijn vader hebben opgepikt. Binnen dit geslacht van predikanten waren er trouwens ook remonstranten, dus mijn beeld moet ik iets bijstellen.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 19 oktober 2014 om 11:04.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2014, 11:02   #34787
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dus is hij een Hollander?
Hij komt uit een aanzienlijke Vlaamse familie van predikanten. Hij zal denk ik ook behoorlijk wat zijn vader hebben opgepikt.
Ja goed, maar hij spendeerde zo goed als heel zijn leven in het noorden.

En de tweede, Johannes Becius, werd geboren in Frankfurt. Verbleef dan te Antwerpen en moest toen vluchten.

De derde, Ruardus Acronius was een Fries, als ik het goed gelezen heb.

En was Bogaerts niet uit Den Haag?

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 oktober 2014 om 11:22.
Oud 19 oktober 2014, 11:25   #34788
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja goed, maar hij spendeerde zo goed als heel zijn leven in het noorden.

En de tweede, Johannes Becius, werd geboren in Frankfurt. Verbleef dan te Antwerpen en moest toen vluchten.

De derde, Ruardus Acronius was een Fries, als ik het goed gelezen heb.

En was Bogaerts niet uit Den Haag?
De bron was dus niet 100% dekkend.
Ik zal nog verder zoeken en de bron zelf ook weer controleren. Maar u weet best dat er nog meer zijn...
Oud 19 oktober 2014, 11:26   #34789
Adrian M

Standaard

De Reformatie in de Nederlanden
Over een turbulente tijd in Noord en Zuid
drs Ruud Bruyns, historicus

Slot: Het Calvinisme kreeg als eerste in het Zuiden van de Nederlanden voet aan de grond. De geloofsbelijdenis van Guido de Brès en de beeldenstorm begonnen allemaal in uiterste Zuiden van de toenmalige Nederlanden. Pas tijdens de Nederlandse Opstand tegen Filips II verschoof het zwaartepunt van Vlaanderen naar Holland, met name door de val van Den Briel in 1572.
Ondanks de verdrijving van het Calvinisme in Vlaanderen bleven de Vlaamse Calvinisten toonaangevend in Nederland, waarvan de twist tussen Arminius en Gomarus aan de Leidse Universiteit getuigde. De meest blijvende culturele invloed hadden zij bij het samenstellen van de Statenbijbel, die de taalkundige grondsteen legde voor de grammatica van onze taal.
http://www.roepstem.net/reformatie.html

Tja, die verfoeilijke Calvinistische inslag van ons Hollanders hebben we dus te danken aan de Belgen.
Hoe zou het eruit gezien hebben als het Calvinisme in het Zuiden was gebleven en het Noorden katholiek? Een broodje kaas en karnemelk in België .......

Een ding zou niet veranderd zijn ... klagen, de Klaagmuur is dan ook gebouwd op de verkeerde plaats en zou in Nederland behoren te staan.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2014, 11:32   #34790
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
De Reformatie in de Nederlanden
Over een turbulente tijd in Noord en Zuid
drs Ruud Bruyns, historicus

Slot: Het Calvinisme kreeg als eerste in het Zuiden van de Nederlanden voet aan de grond. De geloofsbelijdenis van Guido de Brès en de beeldenstorm begonnen allemaal in uiterste Zuiden van de toenmalige Nederlanden. Pas tijdens de Nederlandse Opstand tegen Filips II verschoof het zwaartepunt van Vlaanderen naar Holland, met name door de val van Den Briel in 1572.
Ondanks de verdrijving van het Calvinisme in Vlaanderen bleven de Vlaamse Calvinisten toonaangevend in Nederland, waarvan de twist tussen Arminius en Gomarus aan de Leidse Universiteit getuigde. De meest blijvende culturele invloed hadden zij bij het samenstellen van de Statenbijbel, die de taalkundige grondsteen legde voor de grammatica van onze taal.
http://www.roepstem.net/reformatie.html

Tja, die verfoeilijke Calvinistische inslag van ons Hollanders hebben we dus te danken aan de Belgen.
Hoe zou het eruit gezien hebben als het Calvinisme in het Zuiden was gebleven en het Noorden katholiek? Een broodje kaas en karnemelk in België .......

Een ding zou niet veranderd zijn ... klagen, de Klaagmuur is dan ook gebouwd op de verkeerde plaats en zou in Nederland behoren te staan.
Voor een groot stuk een fabeltje. Zoals Van der Sijs terecht vaststelt.
Oud 19 oktober 2014, 11:39   #34791
Adrian M

Standaard

Citaat:
Geen idee of dit zo is. In de wetenschap ziet men nogal eens tegenovergestelde meningen. Wie dan gelijk heeft?
Oud 19 oktober 2014, 11:55   #34792
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Geen idee of dit zo is. In de wetenschap ziet men nogal eens tegenovergestelde meningen. Wie dan gelijk heeft?

Van der Sijs:

"Van de tweeëntwintig mensen die daadwerkelijk aan de vertaling meegewerkt hebben, waren er slechts vijf in het Zuiden geboren: de vertalers A. Walaeus en W. Baudart en de overzieners S. Damman, F. Gomarus en A. Thysius. Wat in dit verband echter nooit wordt genoemd, is dat een even groot aantal van de medewerkers, namelijk ook vijf, geboren en getogen zijn in Duitsland: A. Aemilius, B. Fullenius, J. Polyander, C. Sibelius en A. Widmar(ius)'. Bovendien hebben vier van de vijf Zuid- Nederlanders 'gedurende langere tijd in het buitenland, vooral Duitsland en in minder mate Engeland gewoond, voordat ze naar de Noordelijke Nederlanden verhuisden'. "

Oud 19 oktober 2014, 13:34   #34793
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alleen "vergeet" u natuurlijk te vermelden dat Van der Sijs zo goed als alleen staat met die opvatting.
Oud 19 oktober 2014, 14:13   #34794
Rikm
Lokaal Raadslid

Rikm's schermafbeelding

Standaard

Doen jullie maar rustig verder, maar zou het niet eenvoudiger zijn om al bij aanvang een onderscheid te maken tussen grammatica, woordenschat en uitspraak? Om dan een onderscheid te maken tussen het taalgebruik van het Middelnederlands, het Nederlands van de reformatie, van de Staten-Bijbel, Willem II, Leopold I tot en de dagen van Joos Florquin and beyond.
Rikm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2014, 14:22   #34795
Rikm
Lokaal Raadslid

Rikm's schermafbeelding

Standaard

En dan zou ik het niet meteen als onzin afdoen, dat de Statenbijbel heeft bijgedragen tot een normering van De Grammatica in tijden van behoorlijke taalanarchie. Dat die normering maar met vertraging is doorgedrongen tot het Zuiden ligt voor de hand, vermits de Spanjaarden, de Oostenrijkers en de Fransen daarvoor iet of wat in de weg liepen. En dan krijg je natuurlijk als resultaat dat het in de ogen van bepaalde nostalgici plots lijkt alsof onze Algemene Taal ons werd opgedrongen door D'Ollanders, dit terwijl die Algemene Taal haar oorsprong vond in tijden waarin de bijdrage van o.m. het Brabants ontegensprekelijk was.
Rikm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2014, 14:42   #34796
Adrian M

Standaard

Citaat:
Van der Sijs:

"Van de tweeëntwintig mensen die daadwerkelijk aan de vertaling meegewerkt hebben, waren er slechts vijf in het Zuiden geboren: de vertalers A. Walaeus en W. Baudart en de overzieners S. Damman, F. Gomarus en A. Thysius. Wat in dit verband echter nooit wordt genoemd, is dat een even groot aantal van de medewerkers, namelijk ook vijf, geboren en getogen zijn in Duitsland: A. Aemilius, B. Fullenius, J. Polyander, C. Sibelius en A. Widmar(ius)'. Bovendien hebben vier van de vijf Zuid- Nederlanders 'gedurende langere tijd in het buitenland, vooral Duitsland en in minder mate Engeland gewoond, voordat ze naar de Noordelijke Nederlanden verhuisden'. "

Zegt me niet veel. Wie hadden de meeste invloed?

Om u een voorbeeld te schetsen. Ik leidde tot een tijdje terug een unit met 25 personeelsleden.
Het nadeel van een overlegstructuur is dat je soms teveel moet besteden aan inspraak. Soms is (veel) inspraak goed en leer je bijsturen, maar soms ook niet en moet er gebeuren wat er gebeuren moet.
Wanneer ik iets specifiek door wilde drukken zocht ik vooraf uit van wie ik steun kon krijgen.
Heb je vijf man aan je kant en zorgt ervoor dat ze positie in kunnen nemen krijg je er zondermeer door wat je wil bereiken. De rest is niet voldoende geïnformeerd om met argumenten tegenstand te kunnen bieden.

Hoewel ik ook wel eens iemand inschakelde. Er bleef discussie over wat wel of niet in rapportage thuis hoorde.
Liet een arts een lijst opstellen en hing het op aan de muur. Gelijk discussie dus. Gaf aan dit is de opdracht, klaar ermee, ophouden met zeiken en aan het werk.
Oud 19 oktober 2014, 15:21   #34797
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Van der Sijs:

Maar ja buitenland of niet, het blijven Zuid-Nederlanders. Je moerstaal vergeet je niet.
Oud 19 oktober 2014, 16:10   #34798
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar ja buitenland of niet, het blijven Zuid-Nederlanders. Je moerstaal vergeet je niet.
Uw 'moerstaal'?? Wat is dat nu alweer.
Oud 19 oktober 2014, 16:33   #34799
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je moeders taal, taal van huis uit meegekregen.
Oud 19 oktober 2014, 19:49   #34800
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Schijnbaar weet u niet dat dit een eigenheid is van ons Nederlands, nl. een samengetrokken vorm door syncope. Ook te vinden in andere woorden. Denken we maar aan "broer" voor "broeder".
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be