Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Bekijk resultaten enquête: Verkeersdrempels op fietspaden en jaagpaden ?
Ja, een aangename 15 kmh is zeker genoeg. 3 30,00%
Neen, fietsers doen niemand kwaad door roekeloos te rijden. 3 30,00%
Soms, in schoolomgevingen en waar fietspaden zich kruisen. 2 20,00%
Ander antwoord met wat uitleg. 2 20,00%
Aantal stemmers: 10. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 oktober 2014, 09:06   #21
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Ik snap wat je bedoelt, maar het is volgens mij gewoonweg onhaalbaar om ergens een heel weekend een combi te parkeren.



Dat blijft voor veel mensen onhaalbaar:

- afstand
- geen douche
- weer en wind
- geen stalling
- te ver
- te veel materiaal dat mee moet
- moet daarna nog naar de supermarkt
- moet naar een klant
- moet naar verschillende vestigingen
- ...
nu zijn flitscontroles toch ook niet permanent ?
af en toe die combi her en der op die jaagpaden zal toch wel volstaan denk ik.

en voor vele anderen wel haalbaar én sneller, waardoor bedrijven meer en meer douches gaan voorzien etc (als die douche bij elektr. F al nodig zijn?)etc ... da's een bal die moet beginnen rollen gewoon ...

uiteraard is het niet de bedoeling vna alle autoverkeer te bannen ... maar bvb 30% terugdringen zou voor iedereen en op vele vlakken een hele verbetering zijn.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2014, 09:09   #22
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.846
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ps je weet toch dat je wettelijk 1m (één volledige meter) afstand moet laten tussen jouw voertuig en die fietser hé ?
En omgekeerd.
Dat is voor alle bestuurders dus ook voor de fietser, ttz dezelfde 1 meter als de fietser tov van de voetganger (daarom wslk de reden van drempels in steden waar voetgangersoversteekplaatsen zijn of waar frequent voetgangers zijn). Ik denk dan ook aan voetgangerszones waar fietsers soms onder bepaalde voorwaarden ook aangepast mogen rijden.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 oktober 2014 om 09:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2014, 09:27   #23
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Reactie van iedere snotneus: we gaan er met de fiets en al over springen.
howhow, deze snotneus fietst richting 50 hoor!

springen de echte snotneuzen daar niet met een skateboard over trouwens ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2014, 09:29   #24
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En omgekeerd.
Dat is voor alle bestuurders dus ook voor de fietser, ttz dezelfde 1 meter als de fietser tov van de voetganger (daarom wslk de reden van drempels in steden waar voetgangersoversteekplaatsen zijn of waar frequent voetgangers zijn). Ik denk dan ook aan voetgangerszones waar fietsers soms onder bepaalde voorwaarden ook aangepast mogen rijden.
ik begrijp eigenlijk niet wat je bedoelt hierboven ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2014, 09:31   #25
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
howhow, deze snotneus fietst richting 50 hoor!

springen de echte snotneuzen daar niet met een skateboard over trouwens ?
Ja, met batterijen zeker
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2014, 09:46   #26
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Ja, met batterijen zeker
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeRidder Bekijk bericht
Je bent gek en idd een gevaar als je dat op een fietspad doet
mijn fout, richting 50 jaar bedoelde ik

... maar mijn eerste (volgens giserke snotneuzige) reactie was ook dat ik daar wel eens zou willen proberen om over zo'n drempel te springen ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2014, 09:47   #27
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.846
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik begrijp eigenlijk niet wat je bedoelt hierboven ...
Tja jij bedoelde wslk Artikel 40ter met die 1 meter afstand tov fietsers en tweewielers:
Citaat:
http://www.wegcode.be/wetteksten/sec...e/213-art40ter
Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen

De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.

Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets.
En ik bedoelde artikel 40 dus 40.1 tot 40.7 van de wegcode die men leest vooraleer men 40ter leest :

Citaat:
http://www.wegcode.be/wetteksten/sec...code/210-art40

Artikel 40. Gedrag van de bestuurders tegenover voetgangers

40.1. De bestuurder mag de voetgangers niet in gevaar brengen die:
[....]
40.7. De bestuurder moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de voetganger wanneer laatstgenoemde zich op de rijbaan bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden.

Indien deze minimumafstand niet nageleefd kan worden, mag de bestuurder slechts stapvoets rijden en zo nodig moet hij stoppen
.
Uiteraard is een fietser een bestuurder en een rijwiel (ook fiets) een voertuig, Art 2.

Ook indien fietsers auto´s links of rechts inhalen of voorbijrijden bvb in fileverkeer (ook langzame en stilstaande auto´s) moeten ze in feite ook een meter afstand houden tov het voertuig, ik ken geen voertuig of supermanbestuurder die plots dwars 1 m opzij kan als er een fietser wil inhalen/voorbijrijden, fietsers moeten ook rekening houden dat ze door hun povere zichtbaarheid zelden gezien worden als ze een voertuig van achter naderen en op het punt staan voobij te steken.

Dus die 1 m zijdelingse afstand geldt voor alle bestuurders.
- - -

Hier nog foto´s uit Nederland waar zulke fietsdrempels op bepaalde knooppunten liggen bvb 5e foto:
http://www.intercityfietser.nl/Obsta...e_drempels.php

https://www.google.nl/maps/dir/52.11...!4e1!1m0?hl=nl google view foto van 2 zulke dubbele drempels Links en Rechts van het knooppunt waar veel voetgangers verkeren/oversteken.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 oktober 2014 om 10:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2014, 11:37   #28
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.471
Standaard

Een drempel heeft niet zovele effect op een fietser, in tegenstelling tot een automobilist bijvoorbeeld. Dit komt omdat een fiets een grote wieldiameter heeft. De fietser zal er dus niet veel hinder van ondervinden. Vandaar dat men al op de proppen moet komen met dubbele drempels ed.

Al bij al lijkt het me dat drempels op fietspaden weinig nut te hebben daar de snelheid sowieso al laag ligt en dat ze meer gevaar opleveren dan dat ze voorkomen. Denk maar aan de bejaarde fietser die plots op zo'n dubbele drempel terecht komt en daarbij ten val komt.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2014, 12:35   #29
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.846
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeRidder Bekijk bericht
een oversteekplaats geldt geen 1 meter regel , moet je stoppen
Idd de fietser moet daar ook stoppen als een voetganger daar wil oversteken.
(ik bedoelde wel drempels in de buurt van voetgangersoversteekplaatsen, ik zal wel onduidelijk geweest zijn)
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 oktober 2014 om 12:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2014, 12:39   #30
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.846
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Een drempel heeft niet zovele effect op een fietser, in tegenstelling tot een automobilist bijvoorbeeld. Dit komt omdat een fiets een grote wieldiameter heeft. De fietser zal er dus niet veel hinder van ondervinden. Vandaar dat men al op de proppen moet komen met dubbele drempels ed.
Euh, het gaat hier wel over fietspaden en hun specifieke drempels daar rijden geen automobilisten. Verkeersplateaus en drempels op de rijbaan zien er toch wel heel anders uit.

Citaat:
Al bij al lijkt het me dat drempels op fietspaden weinig nut te hebben daar de snelheid sowieso al laag ligt en dat ze meer gevaar opleveren dan dat ze voorkomen.
Tja dan moet "veilig fietsland Nederland" ze niet leggen hé.
En waarom zou de snelheid op het fietspad laag liggen als Nederland ze legt als snelheidsremmer ? Heb je een bron van deze kritiek? Vergeet ook de bromfietsers niet die dikwijls verplicht zijn het fietspad te nemen (klasse B)

Dus ook aan de fietspadkruispunten en alle plaatsen die ik opgesomd heb ?
Ook aan (evtl onoverzichtelijke) fietspadkruispunten waar de voorrang van rechts geldt ?

Citaat:
Denk maar aan de bejaarde fietser die plots op zo'n dubbele drempel terecht komt en daarbij ten val komt.
Volgens de meeste reacties te lezen (zie mijn post # 3) hebben die daar geen problemen mee als ze zich daar aan de snelheid houden, 15 zelfs 20 kmh zou geen probleem zijn , er zouden ook extra verwittigingsborden staan.
Link heb ik gegeven, natuurlijk zijn hier en daar plaatsen niet volledig in orde.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 oktober 2014 om 13:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2014, 12:46   #31
IanVD
Parlementsvoorzitter
 
IanVD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 2.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Al bij al lijkt het me dat drempels op fietspaden weinig nut te hebben daar de snelheid sowieso al laag ligt
drempels voor automobilisten zouden ook weinig nut moeten hebben als hun snelheid laag is , het gaat erom om die met een te hoge snelheid ongemak te bezorgen (alhoewel, bij sommige verkeersdrempels is zelfs 20km/h te snel ook al is het een zone 50).
__________________
Politics used to be mainly about irrelevancies, now it's mostly about irrelevant people.
IanVD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2014, 12:50   #32
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Een drempel heeft niet zovele effect op een fietser, in tegenstelling tot een automobilist bijvoorbeeld. Dit komt omdat een fiets een grote wieldiameter heeft. De fietser zal er dus niet veel hinder van ondervinden. Vandaar dat men al op de proppen moet komen met dubbele drempels ed.
Bloembakken dus.

Citaat:
Al bij al lijkt het me dat drempels op fietspaden weinig nut te hebben daar de snelheid sowieso al laag ligt en dat ze meer gevaar opleveren dan dat ze voorkomen.
Is dat zo? Bron?

Citaat:
Denk maar aan de bejaarde fietser die plots op zo'n dubbele drempel terecht komt en daarbij ten val komt.
Wanneer je een drempel niet ziet, zeker niet wanneer ze aangekondigd wordt met bordjes, ben je ofwel veel te hard aan het rijen, ofwel zie je niet goed. In beide gevallen kunen we ons afvragen of een abonnement van De Lijn niet wenselijker zou zijn.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2014, 12:54   #33
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.846
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Wanneer je een drempel niet ziet, zeker niet wanneer ze aangekondigd wordt met bordjes, ben je ofwel veel te hard aan het rijen, ofwel zie je niet goed. In beide gevallen kunen we ons afvragen of een abonnement van De Lijn niet wenselijker zou zijn.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2014, 13:01   #34
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

en die trams en bussen die te snel rijden ?

bloembakken op de bus- en tramstrook ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2014, 13:05   #35
IanVD
Parlementsvoorzitter
 
IanVD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 2.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Bloembakken dus.



Is dat zo? Bron?



Wanneer je een drempel niet ziet, zeker niet wanneer ze aangekondigd wordt met bordjes, ben je ofwel veel te hard aan het rijen, ofwel zie je niet goed. In beide gevallen kunen we ons afvragen of een abonnement van De Lijn niet wenselijker zou zijn.
U heeft nog nooit vanachter op de bus gezeten toen die over een drempel reed? Dat is ook niet erg veilig, ik ben al meermaals met mijn hoofd tegen het plafond aangebotst daardoor
__________________
Politics used to be mainly about irrelevancies, now it's mostly about irrelevant people.
IanVD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2014, 13:11   #36
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
en die trams en bussen die te snel rijden ?

bloembakken op de bus- en tramstrook ?
En overal 30 km/h natuurlijk. Veiligheid enzo, weet je wel.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2014, 13:11   #37
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IanVD Bekijk bericht
U heeft nog nooit vanachter op de bus gezeten toen die over een drempel reed? Dat is ook niet erg veilig, ik ben al meermaals met mijn hoofd tegen het plafond aangebotst daardoor
Ik zit altijd vanvoor op de bus
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2014, 13:14   #38
IanVD
Parlementsvoorzitter
 
IanVD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 2.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Ik zit altijd vanvoor op de bus
Ik het liefst ook,maar soms heeft een mens geen keuze
__________________
Politics used to be mainly about irrelevancies, now it's mostly about irrelevant people.
IanVD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2014, 15:50   #39
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.916
Talking

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
en die trams en bussen die te snel rijden ?

bloembakken op de bus- en tramstrook ?
Stel je voor !!
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2014, 17:30   #40
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.846
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Stel je voor !!
Tja cookie wat zou jij ondernemen om de vele snelheidsboetes van het openbaar vervoer terug te dringen ? Het gaat daar ook in stijgende lijn hé, zoals ik al eerder schreef: menige bestuurder gaat die verloren tijd door straatmeubilair zoals drempels en plateaus ergens weer terug willen goedmaken. De bestuurders van lijnbussen maken daar zeker geen uitzondering op. Zowat 1000 snelheidsboetes in 2010 met stijgende tendens natuurlijk want de snelheidslimieten gaan omlaag en de controles stijgen (> pakkans)

Citaat:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=178502

Citaat:
http://www.gva.be/cnt/aid1269129/aan...egen-tot-1-250

Aantal boetes voor chauffeurs De Lijn gestegen tot 1.250

27/10/2012

In 2007 lieten de buschauffeurs van De Lijn 961 processen-verbaal optekenen, waarvan 669 voor overdreven snelheid. In 2010 waren dat er al 1.250, waarvan 993 snelheidsovertredingen. Het aantal pv's van 2011 zal pas eind november vrijgegeven worden.

De Lijn-woordvoerster Astrid Hulhoven meldt in een reactie dat de stijging ook te verklaren valt doordat de politiecontroles en de pakkans eveneens zijn toegenomen.

"Bovendien rijden onze chauffeurs samen miljoenen kilometers per jaar, wat omgerekend neerkomt op één pv per 118.000 kilometer. En dat vinden wij een redelijk goed resultaat."
één PV per 118.000 km vindt de woordvoerster van De Lijn een goed resultaat, en dat voor een snelheidsbeperkt relatief traag voertuig met professionele bestuurders, die per bus redelijk veel kilometer afleggen.

Het overige meestal sneller motorvoertuig verkeer doet zowat 18 % beter dus haalt minder snelheidsboetes per voertuigkilometer, dus als men het mag vergelijken maken de -professionele- busbestuurders meer snelheidovertredingen. Ze rijden ook eerder hun vaste gekende routes en weten waar ze dus moeten oppassen voor struikrovers.

Want als we ~ dezelfde jaren met mekaar vergelijken - dus peren van hetzelfde jaar - dan haalden de overige flitsbare motorvoertuigen 700.000 snelheidboetes in 2009.

Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...dsboetes.dhtml

20/05/10

Vorig jaar zijn er in België 700.000 pv's opgesteld voor overdreven snelheid, 160.000 meer dan in 2008. Ondanks die stijging is de federale politie niet van plan om nieuw materieel te kopen. Eerder wordt gedacht aan nieuwe technieken.
Overig verkeer :97.400.000.000 / 698980 (# 700.000 - 1020 *PV-lijnbussen ) = om de 139.346 km één boete uitgeschreven (# cijfers 2009* volgens hln.be).

Dus die deden het 18 % beter als de busbestuurders van De Lijn, topic:
http://forum.politics.be/showpost.ph...9&postcount=13

L O L

Tja cookie en jij wou met het OV meerijden, met die snelheidsduivels ?
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 oktober 2014 om 17:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be