Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 oktober 2014, 21:56   #301
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Jan Hoet ?
Wil je nog eens # 236 lezen ?

Ik zou maar niet te vlug lachen. Tenzij met uzelf. Want bij non-figuratieve kunst, is het vaak van volstrekt geen belang hoe een schilderij hangt.

Delaunay en Paul Klee.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 26 oktober 2014 om 21:58.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2014, 21:57   #302
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik zou maar niet te vlug lachen. Tenzij met uzelf. Want bij non-figuratieve kunst, is het vaak van volstrekt geen belang hoe een schilderij hangt.
Is dat het oordeel van die kunstenaars wel?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2014, 22:00   #303
Lange Limburger
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U mag de 'alwetende' niet tegenspreken.
Lange Limburger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2014, 22:04   #304
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lange Limburger Bekijk bericht
U mag de 'alwetende' niet tegenspreken.
Moet u als Limburger niet arm in arm staan met onze "alwetende"?
Oud 26 oktober 2014, 22:06   #305
Lange Limburger
Banneling

Standaard

Citaat:
'Alwetenden' laten me koud.
Lange Limburger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2014, 22:06   #306
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als u het maar mooi vindt, is het goed. U moogt het zelfs schuin ophangen als u dit bevalt.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 26 oktober 2014 om 22:06.
Oud 26 oktober 2014, 22:07   #307
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als u het maar mooi vindt, is het goed.
Nu brengt u weer de notie "schoonheid" ter sprake. Is dit objectiveerbaar?
Oud 26 oktober 2014, 22:08   #308
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu brengt u weer de notie "schoonheid" ter sprake. Is dit objectiveerbaar?
Kunst is altijd een individuele perceptie. Daarom is het begrip ook zo moeilijk te vatten of te 'grijpen'. Wat de ene mooi vindt, vindt de andere soms maar bar lelijk.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 26 oktober 2014 om 22:09.
Oud 26 oktober 2014, 22:10   #309
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kunst is altijd een individuele perceptie. Daarom is het begrip ook zo moeilijk te vatten of te 'grijpen'. Wat de ene mooi vindt, vindt de andere soms maar bar lelijk.
Hangt kunst dan toch samen met de notie "schoonheid"? Hoe plaatst u conceptuele kunst daar dan in?
Oud 26 oktober 2014, 22:15   #310
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De duivel beware mij.
Oud 26 oktober 2014, 22:23   #311
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hangt kunst dan toch samen met de notie "schoonheid"? Hoe plaatst u conceptuele kunst daar dan in?
Dat is een moeilijke kwestie. Conceptuele kunst is niet mijn ding, maar om nu te zeggen dat het geen kunst is ... Het is niet omdat men dingen niet mooi vindt dat het geen kunst is. Het is wel niet mijn genre kunst.

Nu er bestaat ook zoiets als conceptuele fotografie. En daar zijn soms knappe of verrassende en dingen bij.

Oud 26 oktober 2014, 22:24   #312
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is een moeilijke kwestie. Conceptuele kunst is niet mijn ding, maar om nu te zeggen dat het geen kunst is ... Het is niet omdat men dingen niet mooi vindt dat het geen kunst is. Het is wel niet mijn genre kunst.
Dus heeft de notie "schoonheid" niets met kunst te maken, als ik uw conclusie even weergeef?!
Oud 26 oktober 2014, 22:29   #313
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus heeft de notie "schoonheid" niets met kunst te maken, als ik uw conclusie even weergeef?!
Toch wel, maar iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren. Ook schoonheid is soms zo'n vertroebeld begrip. Is dit schoon hieronder. Is dit kunstfotografie?

Oud 26 oktober 2014, 22:32   #314
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch wel, maar iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren.
U schreef toch eerder: "Het is niet omdat men dingen niet mooi vindt dat het geen kunst is."

Er kan dus kunst zijn die niemand mooi vindt. Kortom, kunst en schoonheid hebben volgens u niets met elkaar van doen.
Oud 26 oktober 2014, 22:36   #315
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U schreef toch eerder: "Het is niet omdat men dingen niet mooi vindt dat het geen kunst is."

Er kan dus kunst zijn die niemand mooi vindt. Kortom, kunst en schoonheid hebben volgens u niets met elkaar van doen.
Tja dat weet ik niet. Er zal wel altijd iemand zijn die het aanspreekt. Te beginnen al met de kunstenaar. Men kan ook zeggen: het is niet echt mijn goesting, maar het mag er wel zijn.
Oud 26 oktober 2014, 22:39   #316
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja dat weet ik niet. Er zal wel altijd iemand zijn die het aanspreekt. Te beginnen al met de kunstenaar. Men kan ook zeggen: het is niet echt mijn goesting, maar het mag er wel zijn.
Het gaat niet over uw "goesting", maar wel over de theoretische vraag of kunst iets met schoonheid te maken heeft. Hoe past conceptuele kunst hier dan in? Ik plaats kunst o.m. in relatie tot kunde, iets wat u dan weer niet meeneemt in de redenering.
Oud 27 oktober 2014, 00:01   #317
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat niet over uw "goesting", maar wel over de theoretische vraag of kunst iets met schoonheid te maken heeft. Hoe past conceptuele kunst hier dan in? Ik plaats kunst o.m. in relatie tot kunde, iets wat u dan weer niet meeneemt in de redenering.
Is een zwart-wit foto van een zonsondergang mooi? Sommigen zeggen ja; anderen zeggen: neen, een zonsondergang moet in kleuren zijn. En hier ligt het hele probleem :wat is schoonheid?

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 oktober 2014 om 00:02.
Oud 27 oktober 2014, 06:04   #318
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als u het maar mooi vindt, is het goed. U moogt het zelfs schuin ophangen als u dit bevalt.
Inderdaad. Beter zou zijn: iets is VOOR JOU kunst als je het kunst vindt. Het is met andere woorden een subjectieve ervaring, net als "voordeel".

En nu zijn we rond: enkel JIJ kan beslissen of iets een "voordeel" is voor jou, en bijgevolg ben enkel jij in staat te beslissen welk offer je bereid bent om dat voordeel binnen te halen.
Welnu, met kunst is het dus van 't zelfde: gezien enkel jij kan uitmaken of iets kunst is *voor jou* dan moet jij ook degene zijn die geld op tafel moet leggen als jij vindt dat het ontstaan van die kunst geld mag kosten.

Als jij een zekere hondedrol "kunst" vindt, dan kan het niet zijn dat je je buurman dwingt tot het financieren van zo een kunstwerk. Het kan zijn dat het niks kost, en dat je hondedrol kunst voor niks kan beschouwen op de stoep. Des te beter voor jou !
Maar uw buurman (de belastingbetaler) dwingen om 50 000 Euro neer te tellen voor een hondedrol, dat is verkeerd.
Oud 27 oktober 2014, 07:25   #319
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Inderdaad. Beter zou zijn: iets is VOOR JOU kunst als je het kunst vindt. Het is met andere woorden een subjectieve ervaring, net als "voordeel".

En nu zijn we rond: enkel JIJ kan beslissen of iets een "voordeel" is voor jou, en bijgevolg ben enkel jij in staat te beslissen welk offer je bereid bent om dat voordeel binnen te halen.
Welnu, met kunst is het dus van 't zelfde: gezien enkel jij kan uitmaken of iets kunst is *voor jou* dan moet jij ook degene zijn die geld op tafel moet leggen als jij vindt dat het ontstaan van die kunst geld mag kosten.

Als jij een zekere hondedrol "kunst" vindt, dan kan het niet zijn dat je je buurman dwingt tot het financieren van zo een kunstwerk. Het kan zijn dat het niks kost, en dat je hondedrol kunst voor niks kan beschouwen op de stoep. Des te beter voor jou !
Maar uw buurman (de belastingbetaler) dwingen om 50 000 Euro neer te tellen voor een hondedrol, dat is verkeerd.
Ja maar u beweerde - dacht ik toch- dat het al dan niet 'kunst-zijn' afhangt van het bedrag dat men krijgt voor een schilderij. Dat is volkomen larie. Wanneer iemand naar een schilderij kijkt en hij vindt dit mooi, dan is dit inderdaad 'kunst' voor hem. Of dat schilderij nu 20 € kost of 2000 €.

Alleen is het zo - zoals u ook stelde-, dat wat iemand nu 'schoon' vindt en wat niet een subjectieve bedoening is. En daarom laat zich het begrip 'schoonheid' moeilijk definiëren en dus ook het begrip 'kunst'. Maar dat heeft op zich maar weinig met de geldelijke waarde van een schilderij te maken.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 oktober 2014 om 07:32.
Oud 27 oktober 2014, 08:13   #320
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja maar u beweerde - dacht ik toch- dat het al dan niet 'kunst-zijn' afhangt van het bedrag dat men krijgt voor een schilderij. Dat is volkomen larie. Wanneer iemand naar een schilderij kijkt en hij vindt dit mooi, dan is dit inderdaad 'kunst' voor hem. Of dat schilderij nu 20 € kost of 2000 €.
Ik wilde de volgende foute redenering doorbreken:

1) kunst is kunst omdat "vul hier willekeurig criterium in, zoals Jan Hoet zegt dat het kunst is, of het is een bekende naam of ...."

2) als het kunst is, is het waardevol

3) als het waardevol is, moeten we er belastingsgeld aan geven, omdat het verlies ervan (of het niet maken ervan) dramatisch zou zijn.

Mijn punt was dat als kunst "iets waard is", dat enkel afhangt van wat de koper ervoor wil betalen.

Maw, het attribuut "kunst" niet verwarren met het attribuut "waardevol".

In de mate dat het attribuut "kunst" volledig subjectief is, is het niks waard (qua inspanning) behalve voor degene die het, omwille van zijn subjectieve inschatting, vindt dat het zoveel waard is.
En in de mate dat kunst waardevol is (het enige argument dat kan gebruikt worden om er publieke, en dus afgedwongen, middelen aan te besteden), dan is die waarde enkel bepaald door degene die het daadwerkelijk koopt.

Maw, in geen enkel geval is er een verschoning voor het gebruiken van publieke fondsen om "kunst" te maken, voor de kunst zelf.

Let wel, ik kan best indenken dat men een bescheiden budget gebruikt om een "kunstwerk" in een metrostation of zo neer te poten, maar dan in de zin van "het metrostation mooi maken" en niet in de zin van "kunst sponsoren" of "het gepeupel kunst brengen". Op dezelfde wijze als je zou kunnen stellen dat een openbaar bouwwerk enige architecturale "schoonheid" dient te hebben om het stadsbeeld niet teveel omzeep te helpen. Maar niet om "architectuurkunst" te sponsoren met openbaar geld.

De uitzondering die ik maak is het bijhouden van het culturele patrimonium. Het is ergens wel een mogelijke openbare functie, om met een minimum aan kosten, wat in het verleden "kunst" was, op een of andere manier naar de toekomst toe te communiceren. Musea, zeg maar. Maar met bescheiden middelen. Normaal gezien zouden die dingen zelfs grotendeels zelfbedruipend kunnen zijn, door de inkomsten van de toegangskaartjes.

Wat opera en co betreft, waar de "opvoering zelf" dus enkel maar ten goede komt aan zij die in de zaal zitten, moeten volgens mij de kosten dan ook volledig door die "consumenten van de kunstbeleving" gedragen worden. Het gaat niet dat mijn buurman mee moet betalen voor de opera die ik wel, maar hij niet, gaat bekijken.

Wat het "bijhouden van opera voor het nageslacht" betreft, is een video opname en een server die dat publiek beschikbaar stelt, volgens mij qua openbare besteding ruimschoots voldoende.

De "live" voorstellingen zijn immers enkel maar ten genot van zij die in de zaal zitten en niemand anders. Die moeten dat, volgens mij, ook betalen.

En is dat "verlieslatend", dan blijkt dat die dingen opvoeren waardevernietigend is, want blijkbaar kost het meer, dan de mensen die ervan genieten, voor bereid zijn te betalen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be