![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#321 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#322 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#323 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#324 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#325 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
We zouden voor de aankoop door de overheid van bv. conceptuele kunst iets kunnen bedenken zoals de Kirchensteuer in Duitsland. M.a.w. de belastingbetaler de kans geven om te beslissen of hij/zij belastinggeld wil betalen aan de overheid voor de financiering van dergelijk soort "kunst". Waarom niet?
|
|
|
|
|
|
#326 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Engeland is Belgique niet. Engeland is een land met een veel langere geschiedenis dan Belgique. Een land dat bovendien in extreme mate gehecht is aan zijn tradities, kunst en cultuur. Er wordt daar bijgevolg veel meer in ere gehouden dan hier. Ook de gewone bevolking wordt in Engeland van jongs af als het ware doorweekt met het culturele heden en verleden van het land.
Het klopt dat de meeste musea vrij toegankelijk zijn. Zo ook Tate galery, behalve als er speciale tentoonstellingen in plaats vinden. Dan moet er entree betaald worden. Van The Britisch Museum kreeg ik nooit genoeg, en National Galery was ook de moeite, maar in Tate galery heb ik nooit interesse gehad. Zo denken er blijkbaar meer mensen over. Het gebrek aan entreegeld wordt voor een deel gecompenseerd met restaurants waar men een (niet smakelijk) hapje kan eten.
|
|
|
#327 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#328 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Grotendeels, omdat er een functie van "bijhouden voor het nageslacht" is die eventueel publiek kan zijn. Maar enkel de functie van BEWAREN, niet van AANKOPEN. Ofwel vinden de mensen die dat museum bezoeken, het voldoende waard om een ticket te betalen die dat kan financieren, ofwel zou het museum wat AANKOPEN betreft, het moeten doen met wat ze van de ticket verkoop kan bekomen (plus kleine subsidie voor de *bewaar* functie). Inderdaad, waarom zou een burger die dat museum NIET bezoekt, het gros van de werken moeten bekostigen die zullen bewonderd worden door zij die dat wel gaan bekijken ? Het zou toch logischer zijn dat die "kunst consumptie" van die museum gangers betaald wordt door diezelfde consumenten van kunst, nee ? Waarom moeten anderen, die dat niet consumeren, daarvoor betalen ?
|
|
|
|
#329 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
|
|
|
|
|
#330 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Je kan natuurlijk zeggen: kijk, mijn buurman betaalt mee voor mijn opera, maar ik betaal mee voor zijn trein, en op die manier komt iedereen aan zijn trekken. Dat lijkt billijk, niewaar. Dat is het niet. Want ofwel "kloppen de rekeningen" in de zin dat ik evenveel voor de trein van buurman betaal, dan buurman betaalt voor mijn opera. Maar dan is dat KIFKIF dat ik volle pot voor MIJN opera betaal, en buurman volle pot betaalt voor ZIJN trein. Ofwel kloppen de rekeningen niet, en geniet er ene op kosten van een andere. Maw, als het zogezegd "kifkif" is, verandert het niks als iedereen de echte rekening betaalt, want wat hij zogezegd "krijgt" van anderen is dan ongeveer gelijk wat hij aan anderen "geeft". Maar dan is er nog altijd een groot probleem met de "gemeenschappelijke pot". Inderdaad, als ik ZELF de volle pot betaal voor iets, dan ga ik nadenken of dat de moeite waard is, en de allocatie van mijn middelen OPTIMAAL aanwenden. Als ik echter voor 90% "spul voor anderen" koop, en voor 10% "eigen spul" koop, terwijl anderen 90% daarvan voor mij kopen, dan is er bijna geen verband meer tussen allocatie van middelen en mijn keuzes. Dat is zoals in een appartementsgebouw waar we de "rekening van verwarming gemeenschappelijk betalen". Ik heb dat gehad. Ik liet toen de ramen open staan met volle verwarming aan, omdat mijn verspilling maar voor een twintigste of zo uit eigen zak kwam: waarom zou ik optimaal consumeren ? Verschillenden deden dat, en sommigen waren spaarzaam, maar ik had daar quasi geen voordeel aan om spaarzaam te zijn. Toen ik verhuisde en volle pot moest betalen voor eigen verbruik, ging ik opletten. Als mijn opera dus voor 90% door anderen gesubsidieerd wordt, dan ga ik naar veel slechte opera gaan: het kost mij weinig "extra". Als ik volle pot moet betalen, zal ik kieskeuriger zijn. En als mijn buurman voor 90% zijn trein door anderen gesubsidieerd krijgt, dan zal die gezellig veel rondrijden met kwistige treinen. Terwijl mocht hij het zelf moeten betalen, dan zou hij veel kieskeuriger zijn. En op die manier betalen we een gemeenschappelijke rekening, en laten allemaal de ramen openstaan met de verwarming aan, omdat het elk voor zich, weinig uitmaakt. Als iedereen zijn eigen consumptie betaalt, is de allocatie van middelen veel optimaler.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 27 oktober 2014 om 13:15. |
|
|
|
|
|
|
#331 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#332 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
|
|
|
|
|
#333 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. De Belgische wetgeving: een 18de eeuws herenhuis waar zelfverklaarde deskundigen al eeuwen aan bricoleren zodanig dat de nooduitgang in de septische put uitkomt — en alleen inertie het nog recht houdt Laatst gewijzigd door maddox : 27 oktober 2014 om 17:50. |
|
|
|
|
|
|
#334 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar uw rethoriek is toch wel een beetje grappig he. We hebben het hier over mensen die dure culturele vermaaksconsumptie niet zelf willen betalen en daarvoor de gemeenschap hun duur pleziertje willen laten betalen, en als je daar tegen argumenteert ben je direct iemand die gehandicapten in de problemen wil brengen.
|
|
|
|
#335 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik leg U hier alleen uit hoe slecht dat functioneert. Iets dat uit een gemeenschappelijke pot betaald wordt, daar wordt altijd mee gekwanseld. Iets dat uit eigen zak betaald wordt, daar let men mee op en dat wordt efficient aangewend. ZELFS al is het een zogezegde nul operatie omdat zogezegd iedereen evenveel bijdraagt als neemt ongeveer. De reden is de feedback. Als je kwanselt met de gemeenschappelijke pot, dan is de verhoging van uw verspilling maar heel weinig voelbaar voor jouw bijdrage. Als iedereen verspilt, betaal je natuurlijk meer, maar jij kan enkel maar je eigen verspilling bijsturen, en daar heb je geen incentive toe met een gemeenschappelijke pot. Daarentegen, als je zelf betaalt, dan voel je DIRECT het effect van je eigen verspilling. En dan let je op. Of anderen nu verspillen of niet, beinvloedt jouw bijdrage niet. En op die manier gaat iedereen opletten, en gaat men globaal gezien veel minder betalen en verspillen. Het is zelfs zo dat je met een gemeenschappelijke pot altijd wat aangezet wordt om net iets meer te verspillen dan het gemiddelde, zodat je "winst maakt" op de kap van de anderen. Ik liet mijn ramen open staan met de verwarming aan, om zeker niet "bij te dragen tot een lagere prijs voor de anderen". Ik wilde MINSTENS zoveel verkwanselen als de anderen om niet het gevoel te hebben om de dupe van de anderen te zijn. Natuurlijk, als iedereen dat doet is iedereen de dupe van iedereen. En DAT is precies het effect van de gemeenschappelijke pot.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 27 oktober 2014 om 18:25. |
|
|
|
|
|
|
#336 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik bekijk het in een algemeen maatschappelijke context. Binnen het systeem dat we nu hanteren wordt belastinggeld (en sociale bijdragen, die dat in wezen ook zijn) gespendeerd aan een reeks van voorzieningen die we allemaal maar voor een deel gebruiken.
Ik rij weinig met de auto, ben zelden of nooit ziek, en ben niet gehandicapt of hulpbehoevend. En toch aanvaard ik dat ik moet bijdragen aan wegeninfrastructuur, gehandicaptenzorg, ziekteverzekering, ... En zo is het ook met cultuur, want die voorzieningen maken het leven kwaliteitsvoller. |
|
|
|
|
|
#337 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Want je vindt het leuk dat er "meer" is voor JOUW pleziertje en je denkt dat dat aan JOU niet veel extra kost, dus ben je daarmee akkoord om jouw pleziertje meer te voldoen vanuit de gemene pot. En iedereen vindt dat. En daardoor betaalt IEDEREEN veel meer voor ieders pleziertje, dan mocht iedereen ZELF voor zijn eigen pleziertje betalen, en beschouwen hoeveel het kost. Citaat:
Met een totale onefficientie van de aangewende gelden.
|
|
|
|
#338 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Goed voor jou dat je de middelen hebt om dat allemaal te betalen, maar je zal toch rond de 300 euro per uitvoering zitten. Dat is veel geld. Als jazzliefhebbers zijn we lid van twee clubs en steunen een derde beginnende club. We pikken ongeveer 25 concerten per seizoen mee �* rato van rond de 40 euro per optreden, dus 1.000 euro per jaar. Niet veel voor 4 uur intens amusement. De clubs bij dewelke we aangesloten zijn krijgen een aalmoes van de Vlaamse gemeenschap als subsidie, 1.000 euro per seizoen. Ik ben van oordeel dat opera overgesubsidieerd wordt. In mijn omgeving gaat welgeteld 1 persoon regelmatig naar de opera in Gent en Luik. Opera blijft zonder twijfel een elitaire bedoening. Dat de subsidiering sterk teruggeschroefd wordt is dan ook volledig normaal, het hele operagebeuren kost nu eenmaal handenvol geld. Het mag niet de bedoeling zijn dat jan met de pet moet opdraaien voor de weinigen die het zich kunnen permitteren. Toch nog veel operaplezier gewenst! |
|
|
|
|
|
|
#339 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
|
|
|
|
|
|
#340 |
|
Europees Commissaris
|
Dat kan hij niet. Van Goch heeft tijdens zijn leven welgeteld 1 schilderij en een paar tekeningen verkocht. Bovendien onbekende werken. Er bestaan veel mensen die iets van schilderkunst kennen maar nog meer mensen die denken dat ze kunstkenner zijn.
|
|
|
|