Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 november 2014, 22:29   #1621
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Alleen als geïsoleerd eiland kan dan Franstalig Wallonië worden opgenomen in een Heelnederland, anders is er in potentie een groot probleem. 1830 vergeten soms??
Een konfederatie dus..? OK!
1830 zal altijd een trauma blijven voor een Nederlander met een bovengemiddeld ontwikkeld kollektief onderbewuste.....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 november 2014 om 22:30.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2014, 22:32   #1622
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Maar ik zou zeker niet vrolijk worden van die Franstaligen aangehecht te zien bij Frankrijk:

1. De Franse imperialistische heersers zouden dan postuum worden beloond, gratis zou hun natte droom in vervulling gaan...
Hollander zei eens: dan hebben de legers van de Nederlanden eeuwen voor niets gevochten.

2. Dietsland verliest dan wel een buffer; de Dietse grens ligt dan vlak naast die van de eeuwenoude aarts- en erfvijand. Er is niets dat dat kan rechtvaardigen.

De meest ideale maar tegelijk de meest utopische oplossing is dat Wallonië wordt geruild voor Frans-Vlaanderen waar dan uiteraard een herdietsingspolitiek moet worden gevoerd.

Maar goed, ik denk niet dat Wallonië zou willen deel uitmaken van Heel-Nederland. De diskussie Groot- of Heel-Nederland zou dus reeds ten einde zijn voor ze goed en wel kan beginnen.
Voor dat ruilen voel ik wel wat.
Misschien ook een idee om de Duitstalige kantons tegen Ostfriesland en Kleef te ruilen met Duitsland??
Lijkt mij wel leuk, dan zijn wij weer compleet.
Oud 2 november 2014, 22:44   #1623
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien ook een idee om de Duitstalige kantons tegen Ostfriesland en Kleef te ruilen met Duitsland??
Leuk, maar dan wel volslagen utopisch tot en met. In Frans-Vlaanderen moge dan misschien nog een harde kleine kern zijn die liefst terug wil. Maar in Kleef...?
Kleve maakte trouwens, als ik me niet vergis, nooit officieel deel uit van de Nederlanden. Keizer Karel heeft daar wel een steek laten vallen door dat ook niet op te nemen in de Nederlanden.
Het is echter natuurlijk wel Nederfrankische gebied dat taalkundig niet bij Duitsland hoort, maar wie spreekt er nog Kleverländisch...?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 november 2014 om 22:45.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2014, 06:47   #1624
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leuk, maar dan wel volslagen utopisch tot en met. In Frans-Vlaanderen moge dan misschien nog een harde kleine kern zijn die liefst terug wil. Maar in Kleef...?
Kleve maakte trouwens, als ik me niet vergis, nooit officieel deel uit van de Nederlanden. Keizer Karel heeft daar wel een steek laten vallen door dat ook niet op te nemen in de Nederlanden.
Het is echter natuurlijk wel Nederfrankische gebied dat taalkundig niet bij Duitsland hoort, maar wie spreekt er nog Kleverländisch...?
Dromen is altijd leuk...

Een gedeelte van dat gebied was vroeger verbonden met Gelderland, toen Gelre geheten, trouwens.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 3 november 2014 om 06:52.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2014, 07:09   #1625
doeme80
Gouverneur

doeme80's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Nee dank je wel. De Belgische problemen blijven bestaan in een Beneluxstaat.
Alsof Wallonië er nooit bovenop komt. Anders gaat Vlaanderen te Nederlands worden en dat is nefast.
doeme80 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2014, 07:11   #1626
doeme80
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
niks bekrompen.
Gewoon 24 miljoen landgenoten die elkaar verstaan. Die 3 miljoen probleemzoekers mogen er wat mij betreft lekker buiten blijven. Die kijvende viswijven hou ik ook graag buiten.
Wilders?
Oud 3 november 2014, 07:18   #1627
doeme80
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Beseft iemand dat de ons omringende grote landen als de dood zijn voor een herenigd koninkrijk? Samen zouden we veel te sterk staan.
Gaat dus nooit gebeuren. En buiten die 10 mensen hier op het forum zit ook niemand van de 28 miljoen Beneluxers er op te wachten.
Oud 3 november 2014, 07:25   #1628
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Zie eerlijk gezegd wel iets in de Benelux .... zonder Vlaanderen dan wel
Nou barst mijn klomp...

Het is natuurlijk je volste recht iets tegen (sommige?) Vlamingen te hebben, ook al zijn ze ontvoerde Nederlanders (laat ons eerlijk blijven...). Maar dat je nog liever Waalse ruziemakers die naar eigen zeggen geen boodschap hebben aan de Lage Landen en die lopen te geilogen naar Frankrijk in huis haalt dan je eigen oude volksgenoten, daar zie ik de logika echt niet van in. Of maakte je maar een grapje?

We hebben het over staatsinrichting. Dat gaat voor een groot stuk over onze welvaart en daar spelen geen buikgevoelens noch vooroordelen in mee. De politieke agenda van de in juli aangetreden regering-Bourgeois (N-VA) lijkt te zijn gepikt van het kopieerapparaat uit het kantoor van de liberale Nederlandse premier Mark Rutte (VVD). Terwijl beide Waalse besturen naar het zuiden kijken en het Franse voorbeeld volgen van meer schulden maken en nauwelijks hervormen, hebben Bourgeois en consorten hun blik op het noorden gericht schrijft Jelte Wiersma in Elsevier.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2014, 09:00   #1629
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Moet ons Nederlands Vlaamser??

Eindelijk. Eindelijk. Hautekiet besteed er aandacht aan in zijn radioprogramma vandaag.

Het werd tijd. En het antwoord is een volmondig ja! Ja!
Ons Nederlands moet véél Vlaamser!!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 november 2014 om 09:01.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2014, 09:34   #1630
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doeme80 Bekijk bericht
Beseft iemand dat de ons omringende grote landen als de dood zijn voor een herenigd koninkrijk? Samen zouden we veel te sterk staan.
Gaat dus nooit gebeuren. En buiten die 10 mensen hier op het forum zit ook niemand van de 28 miljoen Beneluxers er op te wachten.
Dit gaat niet gebeuren, zolang in Nederland en Vlaanderen,
leerlingen op de middelbare scholen geen degelijk geschiedenis onderwijs leren.
De meeste mensen kennen de geschiedenis niet van onze landen,
door het postmodernistisch onderwijs en het vrijblijvend karakter.

Laatst gewijzigd door cato : 3 november 2014 om 09:35.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2014, 10:08   #1631
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Moet ons Nederlands Vlaamser??

Eindelijk. Eindelijk. Hautekiet besteed er aandacht aan in zijn radioprogramma vandaag.

Het werd tijd. En het antwoord is een volmondig ja! Ja!
Ons Nederlands moet véél Vlaamser!!
Gaat het enkel om de spreektaal?
Of heeft men het ook over de schrijftaal?
(kon jammer genoeg het radioprogramma niet volgen)
HRobin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2014, 10:31   #1632
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar ik zou zeker niet vrolijk worden van die Franstaligen aangehecht te zien bij Frankrijk:

1. De Franse imperialistische heersers zouden dan postuum worden beloond, gratis zou hun natte droom in vervulling gaan...
Hollander zei eens: dan hebben de legers van de Nederlanden eeuwen voor niets gevochten.

2. Dietsland verliest dan wel een buffer; de Dietse grens ligt dan vlak naast die van de eeuwenoude aarts- en erfvijand. Er is niets dat dat kan rechtvaardigen.

De meest ideale maar tegelijk de meest utopische oplossing is dat Wallonië wordt geruild voor Frans-Vlaanderen waar dan uiteraard een herdietsingspolitiek moet worden gevoerd.

Maar goed, ik denk niet dat Wallonië zou willen deel uitmaken van Heel-Nederland. De diskussie Groot- of Heel-Nederland zou dus reeds ten einde zijn voor ze goed en wel kan beginnen.
Het ideale plan is Plan N van Matthias Storme, waarbij Vlaanderen en Wallonië als zelfstandige landen toetreden tot het Koninkrijk der Nederlanden, en hun eigen Regering en Parlement hebben. Alleen Defensie en BuZa en dergelijke doen we dan samen. Dan is er in beginsel geen probleem dat zij Franstalig zijn. We hebben ook Engelstalige eilanden met een eigen Regering in het Koninkrijk, evenals Papiaments en Fries (al is dat een provincie en geen eiland)
Dat hoeft mekaar niet te bijten. Maar een Groot-België gaan we er staatkundig zéker niet van maken.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2014, 11:14   #1633
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 november 2014 om 11:20.
Oud 3 november 2014, 11:17   #1634
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HRobin Bekijk bericht
Gaat het enkel om de spreektaal?
Of heeft men het ook over de schrijftaal?
(kon jammer genoeg het radioprogramma niet volgen)
(Site Vrt, Hautekiet)

"Van Vlaamse taalprofessionals mag het Standaardnederlands er gerust Vlaamser gaan uitzien, leert een enquête van De Standaard, Radio 1, de Taalunie en de KU Leuven.

Moest ik in dit huishouden de baas zijn, ik kocht ons een Porsche om heerlijk mee over de autostrade te scheuren.’ Geen Nederlander krijgt dit uit zijn pen, maar de meeste Vlamingen vinden het doodgewoon Nederlands. Zelfs Vlaamse taalprofessionals hebben weinig tegen zulke zinnen, ontdekten De Standaard, Radio 1, De Taalunie en de KU Leuven."

Nu hoort men het eens van iemand anders dan van Het Oosten. Heel wat Vlamingen zijn het met mij eens en ik met hen. Het werd wel eens tijd dat de heren profesoren en de Vlaamse lakeien van de Taalunie dit eindelijk gingen inzien. Het Noorden zal moeten inbinden en meer van onze taal gaan moeten overnemen. 'Anders maken we zelf een standaardtaal', zo opperde er een Nederlandstalige Belg op de radio. Groot gelijk!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 november 2014 om 11:24.
Oud 3 november 2014, 11:30   #1635
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Ik wacht met ongeduld op een bericht uit het zogezegde "WalloBrux" dat ons mededeelt dat een commissie van Waalse "taalprofessionals" opteren voor een "Waalser Frans". Ik ben ervan overtuigd dat het zal neer komen op een "en attendant Godot".
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2014, 11:33   #1636
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik wacht met ongeduld op een bericht uit het zogezegde "WalloBrux" dat ons mededeelt dat een commissie van Waalse "taalprofessionals" opteren voor een "Waalser Frans". Ik ben ervan overtuigd dat het zal neer komen op een "en attendant Godot".
Volledig naast de kwestie. Uw naamkaartje weer achtergelaten door deze post.

P.S.

U hebt blijkbaar iets met Godot, want u gebruikt die uitdrukking nogal vaak. Vooral te onpas.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 november 2014 om 11:34.
Oud 3 november 2014, 11:48   #1637
doeme80
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Het onderwijs is enkel gericht op de arbeidsmarkt. Dat is de grote fout.
Mensen zijn tegenwoordig in staat hun moeder te verkopen of te verraden als het maar opbrengt. Solidariteit en empathie zijn verdwenen en het narcisme viert hoogtij. Alles MOET superleuk(gruwelijk woord) zijn.
Oud 3 november 2014, 11:49   #1638
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volledig naast de kwestie. Uw naamkaartje weer achtergelaten door deze post.

P.S.

U hebt blijkbaar iets met Godot, want u gebruikt die uitdrukking nogal vaak. Vooral te onpas.
Wanneer iets niet past in het kraampje van uw fanatieke Nederland-haat, dan is het zogezegd "naast de kwestie". U weigert pertinent te aanvaarden dat inzake taal de situatie Nederland-Vlaanderen helemaal niet uniek is. Het is hier reeds ontelbare malen aangehaald, onder meer ook door Jan Van Den Berghe, dat een gelijkaardige situatie bestaat t.a.v. Duitsland-Oostenrijk, Engeland-Schotland, Frankrijk-Zwitserland, Duitsland-Zwitserland, Italië-Zwitserland enz. In al die overige Europese oorden windt men zich daaromtrent helemaal niet over op. Alleen u zit hier onafgebroken koortsig op en neer te wippen en beschouwt elke meer typisch Vlaamse uitdrukking of wending als een soort "overwinning" op Nederland. Uw Nederland-haat maakt van u eigenlijk een totaal ongeschikt personage om daaromtrent enig zinnig commentaar te uiten.
De realiteit, system, is doodeenvoudig: wij Vlamingen spreken allemaal een meer Vlaams-gekleurd Nederlands, zowel wat de terminologie als wat de uitspraak betreft. Niemand maalt daarom, ik allerminst. Zolang we maar niet vervallen in het kwalijke euvel dialect te staan wauwelen in omstandigheden waar het volstrekt niet past.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2014, 11:54   #1639
doeme80
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Welke Nederlander weet dat er miljoenen van Vlaams/Waalse afkomst zijn?
Nederlanders zeggen ook dat ze de uitvinders van de aandelenmarkt zijn terwijl dat Brugge het eerste Wall Street was.
De Nederlandse geschiedenis begint eigenlijk pas in 1585 met de val van Antwerpen.
In België weet ook bijna niemand dat.
Oud 3 november 2014, 11:56   #1640
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(Site Vrt, Hautekiet)

"Van Vlaamse taalprofessionals mag het Standaardnederlands er gerust Vlaamser gaan uitzien, leert een enquête van De Standaard, Radio 1, de Taalunie en de KU Leuven.

Moest ik in dit huishouden de baas zijn, ik kocht ons een Porsche om heerlijk mee over de autostrade te scheuren.’ Geen Nederlander krijgt dit uit zijn pen, maar de meeste Vlamingen vinden het doodgewoon Nederlands. Zelfs Vlaamse taalprofessionals hebben weinig tegen zulke zinnen, ontdekten De Standaard, Radio 1, De Taalunie en de KU Leuven."

Nu hoort men het eens van iemand anders dan van Het Oosten. Heel wat Vlamingen zijn het met mij eens en ik met hen. Het werd wel eens tijd dat de heren profesoren en de Vlaamse lakeien van de Taalunie dit eindelijk gingen inzien. Het Noorden zal moeten inbinden en meer van onze taal gaan moeten overnemen. 'Anders maken we zelf een standaardtaal', zo opperde er een Nederlandstalige Belg op de radio. Groot gelijk!
Bedankt voor de toelichting
Jammer dat ik de uitzending heb moeten missen.
HRobin is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be