![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1621 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
1830 zal altijd een trauma blijven voor een Nederlander met een bovengemiddeld ontwikkeld kollektief onderbewuste.....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 november 2014 om 22:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1622 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Misschien ook een idee om de Duitstalige kantons tegen Ostfriesland en Kleef te ruilen met Duitsland?? Lijkt mij wel leuk, dan zijn wij weer compleet.
![]() |
![]() |
#1623 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Kleve maakte trouwens, als ik me niet vergis, nooit officieel deel uit van de Nederlanden. Keizer Karel heeft daar wel een steek laten vallen door dat ook niet op te nemen in de Nederlanden. Het is echter natuurlijk wel Nederfrankische gebied dat taalkundig niet bij Duitsland hoort, maar wie spreekt er nog Kleverländisch...?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 november 2014 om 22:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1624 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Een gedeelte van dat gebied was vroeger verbonden met Gelderland, toen Gelre geheten, trouwens.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 3 november 2014 om 06:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1625 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1626 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1627 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Gaat dus nooit gebeuren. En buiten die 10 mensen hier op het forum zit ook niemand van de 28 miljoen Beneluxers er op te wachten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1628 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het is natuurlijk je volste recht iets tegen (sommige?) Vlamingen te hebben, ook al zijn ze ontvoerde Nederlanders (laat ons eerlijk blijven...). Maar dat je nog liever Waalse ruziemakers die naar eigen zeggen geen boodschap hebben aan de Lage Landen en die lopen te geilogen naar Frankrijk in huis haalt dan je eigen oude volksgenoten, daar zie ik de logika echt niet van in. Of maakte je maar een grapje? We hebben het over staatsinrichting. Dat gaat voor een groot stuk over onze welvaart en daar spelen geen buikgevoelens noch vooroordelen in mee. De politieke agenda van de in juli aangetreden regering-Bourgeois (N-VA) lijkt te zijn gepikt van het kopieerapparaat uit het kantoor van de liberale Nederlandse premier Mark Rutte (VVD). Terwijl beide Waalse besturen naar het zuiden kijken en het Franse voorbeeld volgen van meer schulden maken en nauwelijks hervormen, hebben Bourgeois en consorten hun blik op het noorden gericht schrijft Jelte Wiersma in Elsevier.
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1629 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Moet ons Nederlands Vlaamser??
Eindelijk. Eindelijk. Hautekiet besteed er aandacht aan in zijn radioprogramma vandaag. Het werd tijd. En het antwoord is een volmondig ja! Ja! Ons Nederlands moet véél Vlaamser!! Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 november 2014 om 09:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1630 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
leerlingen op de middelbare scholen geen degelijk geschiedenis onderwijs leren. De meeste mensen kennen de geschiedenis niet van onze landen, door het postmodernistisch onderwijs en het vrijblijvend karakter. Laatst gewijzigd door cato : 3 november 2014 om 09:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1631 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Of heeft men het ook over de schrijftaal? (kon jammer genoeg het radioprogramma niet volgen) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1632 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dat hoeft mekaar niet te bijten. Maar een Groot-België gaan we er staatkundig zéker niet van maken.
![]() |
![]() |
#1633 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dubbel
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 november 2014 om 11:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1634 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Van Vlaamse taalprofessionals mag het Standaardnederlands er gerust Vlaamser gaan uitzien, leert een enquête van De Standaard, Radio 1, de Taalunie en de KU Leuven. Moest ik in dit huishouden de baas zijn, ik kocht ons een Porsche om heerlijk mee over de autostrade te scheuren.’ Geen Nederlander krijgt dit uit zijn pen, maar de meeste Vlamingen vinden het doodgewoon Nederlands. Zelfs Vlaamse taalprofessionals hebben weinig tegen zulke zinnen, ontdekten De Standaard, Radio 1, De Taalunie en de KU Leuven." Nu hoort men het eens van iemand anders dan van Het Oosten. Heel wat Vlamingen zijn het met mij eens en ik met hen. Het werd wel eens tijd dat de heren profesoren en de Vlaamse lakeien van de Taalunie dit eindelijk gingen inzien. Het Noorden zal moeten inbinden en meer van onze taal gaan moeten overnemen. 'Anders maken we zelf een standaardtaal', zo opperde er een Nederlandstalige Belg op de radio. Groot gelijk! Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 november 2014 om 11:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1635 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik wacht met ongeduld op een bericht uit het zogezegde "WalloBrux" dat ons mededeelt dat een commissie van Waalse "taalprofessionals" opteren voor een "Waalser Frans". Ik ben ervan overtuigd dat het zal neer komen op een "en attendant Godot".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1636 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
P.S. U hebt blijkbaar iets met Godot, want u gebruikt die uitdrukking nogal vaak. Vooral te onpas. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 november 2014 om 11:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1637 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Mensen zijn tegenwoordig in staat hun moeder te verkopen of te verraden als het maar opbrengt. Solidariteit en empathie zijn verdwenen en het narcisme viert hoogtij. Alles MOET superleuk(gruwelijk woord) zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1638 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De realiteit, system, is doodeenvoudig: wij Vlamingen spreken allemaal een meer Vlaams-gekleurd Nederlands, zowel wat de terminologie als wat de uitspraak betreft. Niemand maalt daarom, ik allerminst. Zolang we maar niet vervallen in het kwalijke euvel dialect te staan wauwelen in omstandigheden waar het volstrekt niet past. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1639 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Nederlanders zeggen ook dat ze de uitvinders van de aandelenmarkt zijn terwijl dat Brugge het eerste Wall Street was. De Nederlandse geschiedenis begint eigenlijk pas in 1585 met de val van Antwerpen. In België weet ook bijna niemand dat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1640 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Jammer dat ik de uitzending heb moeten missen. |
|
![]() |
![]() |