Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 november 2014, 02:32   #1701
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat echter helaas geen hout snijdt om te overtuigen.....

Want daar kan men oeverloos steriel over diskussiëren. Zijn het twee verschillende volkeren of is de taal gans het volk ? En stel dat het twee verschillende volkeren zijn, hebben ze dan niets gemeen....?
Wat is trouwens een volk ? Zijn de Beieren een ander volk dan de Nederduitsers? Zijn de Westvlamingen een ander volk dan de Limburgers ?
En toch zitten die in dezelfde staatstruktuur.
Kortom: allemaal larie en apekool, want andermaal kan men daar niet op antwoorden zonder de klichees weer eens door de molen te jagen.
En wat zei ik in mijn vorige post alweer waarover het gaat?
Wat hebben we aan gemeenschappelijks opgebouwd dan na 1830?
Ieder onze eigen geschiedenis: Kongo, WOI, Nederlands Indië, de oorlog tegen Japan, Nieuw Guinea, de Antillen etc. etc. Zelfs WOII hebben we ieder op onze eigen wijze beleefd en doorgemaakt.
Buiten dat een enorme hoeveelheid geschiedenis en ontwikkelingen op tal van vlakken doorgemaakt ieder op ons eigen terrein, organisatorisch, politieke cultuur etc, waar de Vlaming of omgekeerd geen boodschap aan heeft.

Puur op menselijk vlak. Wat zou ik gemeen moeten hebben met een Vlaming, behalve op taal gebied?
Ik respecteer een Vlaming zoals ik ook een Amerikaan, een Brit, een Fransman of een Noor respecteer.

Voor ons als buitenlanders is de Belgische problematiek uiterst moeilijk te begrijpen. Lees het gehak onder elkaar, maar persoonlijk alleen goede ervaringen opgedaan met Walen.
Waarom sommige Hollanders soms ageren richting Walen is mij totaal een raadsel?

Laatst gewijzigd door Adrian M : 6 november 2014 om 02:39.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2014, 13:04   #1702
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Puur op menselijk vlak. Wat zou ik gemeen moeten hebben met een Vlaming, behalve op taal gebied?
Ik respecteer een Vlaming zoals ik ook een Amerikaan, een Brit, een Fransman of een Noor respecteer.

Voor ons als buitenlanders is de Belgische problematiek uiterst moeilijk te begrijpen. Lees het gehak onder elkaar, maar persoonlijk alleen goede ervaringen opgedaan met Walen.
Je kan het toch volkomen oneens zijn met iemand op politiek vlak, maar er toch een goede persoonlijke band mee hebben? Of niet soms?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2014, 13:17   #1703
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De indruk dat u interpreteert dat ik het over België "Vlaanderen - Wallonië" had. Bedoelde daarentegen België versus Nederland als aparte volken die elk hun eigen weg weer gegaan zijn na 1830 en verder geëvalueerd.

België mislukt hebt u mij niet zien schrijven. Vlaanderen- Wallonië onderling is een zaak van Belgen onderling en is niet aan mij als Nederlander. Te gecompliceerd om er iets over te kunnen zeggen en uiterst moeilijk te begrijpen als buitenlander. En als België al mislukt zou zijn is dat niet ons Nederlanders, maar een probleem wat aan de andere kant van de grens speelt.
Een intern probleem wat de Belgen zelf moeten zien op te lossen. Meen dat Balkende het destijds zo verwoordde: De problematiek van België is een zaak van de Belgen, niet aan ons.
Hij verwoordde exact hoe de politiek zich opstelt in Nederland. Ver, heel ver vandaan blijven en vooral geen vinger eraan branden.
In Wallonië is het heel lang goed gegaan, en toen een poos slechter, en nu klimmen ze weer moeizaam de berg op terwijl Vlaanderen het goed doet en hopelijk goed blijft doen. Want dat is helemaal niet zeker. Maar al bij al heeft België het sinds 1830 zeer goed gedaan. En de vraag is maar of we het beter gedaan zouden hebben, moesten we bij Willem I zijn gebleven.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2014, 14:50   #1704
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
In Wallonië is het heel lang goed gegaan, ...
In Wallonië is 'het' inderdaad heel lang goed gegaan, ondermeer dankzij de goedkope arbeidskrachten van elders die bereid bleken tegen hongerlonen te komen werken.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2014, 16:49   #1705
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
In Wallonië is 'het' inderdaad heel lang goed gegaan, ondermeer dankzij de goedkope arbeidskrachten van elders die bereid bleken tegen hongerlonen te komen werken.
U denkt toch niet dat de Waalse ondergrondse koolputters meer verdienden dan de Vlaamse.
Oud 6 november 2014, 17:15   #1706
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat hebben we aan gemeenschappelijks opgebouwd dan na 1830?
Ieder onze eigen geschiedenis: Kongo, WOI, Nederlands Indië, de oorlog tegen Japan, Nieuw Guinea, de Antillen etc. etc. Zelfs WOII hebben we ieder op onze eigen wijze beleefd en doorgemaakt.
Buiten dat een enorme hoeveelheid geschiedenis en ontwikkelingen op tal van vlakken doorgemaakt ieder op ons eigen terrein, organisatorisch, politieke cultuur etc, waar de Vlaming of omgekeerd geen boodschap aan heeft.

Ik denk dat niemand iets heeft tegen Walen.
Het enige is dat in ieder geval ik, liever geen Franstalige provincie willen binnen onze landsgrenzen.
Maar een goede samenwerking en afstemming is echter wel belangrijk, alleen al vanwege de Europese samenwerking.
Oud 6 november 2014, 17:26   #1707
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik denk dat niemand iets heeft tegen Walen.
Het enige is dat in ieder geval ik, liever geen Franstalige provincie willen binnen onze landsgrenzen.
Maar een goede samenwerking en afstemming is echter wel belangrijk, alleen al vanwege de Europese samenwerking.
Ik denk dat dit ook geldt voor ons: wij willen geen Hollanders binnen onze landsgrenzen. Af en toe gedogen we wel eens eentje als toerist, maar dan op voorwaarde dat ze wat (geld) verteren.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 november 2014 om 17:27.
Oud 6 november 2014, 18:22   #1708
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat dit ook geldt voor ons: wij willen geen Hollanders binnen onze landsgrenzen. Af en toe gedogen we wel eens eentje als toerist, maar dan op voorwaarde dat ze wat (geld) verteren.
Het zou een heel stuk eerlijker zijn geweest had je dat "wij" vervangen door "ik". Die Hollanders vertoeven reeds lang binnen onze landsgrenzen. En ze doen het hier goed. Dat gaat van inwoners van residentiële wijken in de regio Antwerpen over Nederlandse leerlingen en studenten in het Vlaams onderwijs tot en met vestigingen van Albert Hein. Die vertoeven hier niet als "toerist". Moeten die voor system/Het Oosten dan ophoepelen?

Voor het overige heb ik evenmin iets tegen de Belgische francofonen op voorwaarde dat ze zich tegenover ons Vlamingen hoffelijk aanstellen. Ik kom frequent in contact met francofonen die daar perfect aan beantwoorden. Helaas zijn er nog steeds té veel van een ander kaliber, vooral in Brussel en de Vlaamse Rand.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2014, 18:45   #1709
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wij accepteren altijd individuele Franstaligen binnen onze landsgrenzen, maar geen compleet Franstalig gebied. Dat ligt bij ons dus genuanceerder dan dan u.
Oud 6 november 2014, 18:55   #1710
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het zou een heel stuk eerlijker zijn geweest had je dat "wij" vervangen door "ik". Die Hollanders vertoeven reeds lang binnen onze landsgrenzen. En ze doen het hier goed. Dat gaat van inwoners van residentiële wijken in de regio Antwerpen over Nederlandse leerlingen en studenten in het Vlaams onderwijs tot en met vestigingen van Albert Hein. Die vertoeven hier niet als "toerist". Moeten die voor system/Het Oosten dan ophoepelen?

Voor het overige heb ik evenmin iets tegen de Belgische francofonen op voorwaarde dat ze zich tegenover ons Vlamingen hoffelijk aanstellen. Ik kom frequent in contact met francofonen die daar perfect aan beantwoorden. Helaas zijn er nog steeds té veel van een ander kaliber, vooral in Brussel en de Vlaamse Rand.
Albert Hein hebben wij hier niet nodig. Er is al een grote inflatie aan grootwarenhuizen allerhande hier bij ons in België. Volgens mensen die soms gaan winkelen in een Albert Hein in België hebben ze daar niet alle producten, denken ze te vaak : die Belgen moeten zich maar aanpassen aan onze producten en onze smaak, en bovendien zijn ze niet altijd in alles goedkoper. M.a.w., we kunnen de Albert Hein wel missen.
Oud 6 november 2014, 19:06   #1711
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Albert Hein hebben wij hier niet nodig. Er is al een grote inflatie aan grootwarenhuizen allerhande hier bij ons in België. Volgens mensen die soms gaan winkelen in een Albert Hein in België hebben ze daar niet alle producten, denken ze te vaak : die Belgen moeten zich maar aanpassen aan onze producten en onze smaak, en bovendien zijn ze niet altijd in alles goedkoper. M.a.w., we kunnen de Albert Hein wel missen.
Grapjas!!!!
Ik vraag mij af in hoeverre ik u nog serieus moet nemen. Europa met haar vrijhandel is nu eenmaal een feit, compleet met uw anti-favoriete biermerk Heineken en de super Albert Hein.

Volgens mij heeft u het heel moeilijk met al die mensen en spullen die uit Nederland komen. Ooit wel eens therapie overwogen.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 6 november 2014 om 19:16.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2014, 20:34   #1712
Adrian M

Standaard

Citaat:
Wij accepteren altijd individuele Franstaligen binnen onze landsgrenzen, maar geen compleet Franstalig gebied. Dat ligt bij ons dus genuanceerder dan dan u.
Dat moet ik u nageven, bij het Oosten lijkt het soms meer op Hollander haat.
Geen AH in België, maar vermoed geen probleem bij het Oosten Belgische bedrijven in Nederland .... en Belgisch bier op tafel op een terras.
Best lastig van het zuur hebben

Moet een hard gelag voor het Oosten zijn, de Belgische Marine uitgerust met Nederlandse fregatten

Laatst gewijzigd door Adrian M : 6 november 2014 om 20:37.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2014, 20:50   #1713
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
AH is helemaal niet goedkoop. Dat is de formule helemaal niet
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2014, 20:57   #1714
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Grapjas!!!!
Ik vraag mij af in hoeverre ik u nog serieus moet nemen. Europa met haar vrijhandel is nu eenmaal een feit, compleet met uw anti-favoriete biermerk Heineken en de super Albert Hein.

Volgens mij heeft u het heel moeilijk met al die mensen en spullen die uit Nederland komen. Ooit wel eens therapie overwogen.
Vrijhandel, akkoord. Maar men moet ook niet overdrijven. Er zou een vestigingswet moeten komen voor grootwarenhuizen. Er worden de laatste tijd zoveel grootwarenhuizen neergepoot (en dan nog bijna vlak naast mekaar) dat het gewoonweg belachelijk is. En dat heeft niets te maken met de nationaliteit.
Oud 6 november 2014, 21:32   #1715
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat moet ik u nageven, bij het Oosten lijkt het soms meer op Hollander haat.
Geen AH in België, maar vermoed geen probleem bij het Oosten Belgische bedrijven in Nederland .... en Belgisch bier op tafel op een terras.
Best lastig van het zuur hebben

Moet een hard gelag voor het Oosten zijn, de Belgische Marine uitgerust met Nederlandse fregatten
Oei, oei, dit doet pijn voor onze forumvriend het Oosten...
Nog een frustratie erbij..
Ben benieuwd, binnenkort opnieuw een opstand vanuit Luik of Brussel (Warandapark)???

Laatst gewijzigd door edwin2 : 6 november 2014 om 21:35.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2014, 21:37   #1716
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseAllochtoon Bekijk bericht
http://fd.nl/ondernemen/897833/alber...harmeoffensief

Albert Heijn laat zich in België van zijn Vlaamse kant zien.

Meer productverpakkingen worden voorzien van een sticker met een zwart-rood-geel vlaggetje en deze zaterdag worden klanten uitgenodigd een kijkje te komen nemen op Belgische landbouwbedrijven die leveren aan de Vlaamse AH-winkels.

En ook in Nederland wordt Albert Heijn Vlaamser. Bij 36 Nederlandse grenswinkels liggen komende week ruim 200 Vlaamse producten, zoals andere soorten vlees en sauzen van Devos & Lemmens. Als ze daar een succes zijn, komen ze naar de rest van Nederland. Wie daar niet op kan wachten, kan bij AH.nl al 700 Vlaamse producten vinden.
De nachtmerrie voor onze vriend nog groter maken, vermenging van Nederlandse en Belgische producten. Oei oei..
Oud 6 november 2014, 21:43   #1717
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
dat is nu net de reden dat heyn naar belgie is getrokken om de prijs zo laag mogelijk te houden tegenover de belgische concurrentie of dacht je dat ze voor de gezelligheid even naar Belgie afzakken of dat er misschien nog nood zou zijn aan nieuwe supermarkten in belgie
De hoogste kwaliteit bij mij in Rotterdam is te vinden bij Plus markt en niet bij Albert Heijn.
Zelfs Jumbo heeft meer kwaliteit tegen lagere prijzen. Aldi en de Lidl bevinden zich aan de onderkant van de markt in Nederland, maar soms ook beter als Albert Heijn. Vooral de groenten zijn daar vaak beter.
Oud 6 november 2014, 21:44   #1718
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
heyn bied een toegang tot de nederlandse markt voor vlaamse produkten,
wie kan daar nu tegen zijn
Ik denk niemand.
Oud 6 november 2014, 22:08   #1719
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vrijhandel, akkoord. Maar men moet ook niet overdrijven. Er zou een vestigingswet moeten komen voor grootwarenhuizen. Er worden de laatste tijd zoveel grootwarenhuizen neergepoot (en dan nog bijna vlak naast mekaar) dat het gewoonweg belachelijk is. En dat heeft niets te maken met de nationaliteit.
Voor zover ik weet is NIEMAND ertoe verplicht in grootwarenhuizen te gaan kopen.

U doet er m.i. dan ook beter aan u te richten tot de consumenten die de grootwarenhuizen rijker maken, en op die manier de kleine zelfstandigen naar het failliet drijven.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2014, 22:15   #1720
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Voor zover ik weet is NIEMAND ertoe verplicht in grootwarenhuizen te gaan kopen.

U doet er m.i. dan ook beter aan u te richten tot de consumenten die de grootwarenhuizen rijker maken, en op die manier de kleine zelfstandigen naar het failliet drijven.
Dat is volgens mij een drogreden. Dat is zoals wanneer men zegt tegen iemand die tegen het open houden is van winkels op zondag: "u bent toch niet verplicht te gaan kopen." Ondertussen wordt het een en al commercie, zelfs op zondag.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 november 2014 om 22:17.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be