Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 november 2014, 12:10   #401
Lukkas
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Zuhal Demir zou dus ook best geschaduwd worden door veiligheidsdiensten?
Heb ik over schaduwen gesproken?

Laatst gewijzigd door Lukkas : 8 november 2014 om 12:12.
Lukkas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2014, 14:37   #402
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zuhal Demir zou dus ook best geschaduwd worden door veiligheidsdiensten?
Misschien nemen bepaalden wel echt afstand van de islam.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2014, 14:37   #403
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
nu ben ik overtuigd atheist, maar ik sta - net zoals Zuhal - natuurlijk nog steeds te boek als "katholiek" want ik doe de moeite niet om me te laten ontdopen.
Idem voor mijn kinderen.
Waar staat u dan wel "te boek" als katholiek?
Oud 8 november 2014, 14:43   #404
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Misschien nemen bepaalden wel echt afstand van de islam.
Ik ken zo verschillende (meestal intellectuele) mensen.

Buiten degenen die ik persoonlijk ken, heb je bijvoorbeeld de onvolprezen Afshin Elian, of de talentvolle Hafid Bouazza.

Dit zijn natuurlijk twee superbe voorbeelden. De mensen in mijn omgeving zijn minder uitgesproken, maar hetgeen ons wel opvalt is dat er - zelfs al zijn ze totaal atheistisch - nog steeds de invloed van de cultuur voelbaar is.

Ik geef een stom voorbeeldje: een westerse atheist is nog steeds doordrongen van het feit dat monogamie een morele verbintenis is, waarbij sommigen ook seriele monogamie aangegaan zijn. Iemand die er een minnares/minnaar op na houdt is zich steeds bewust van het feit dat dit in feite not done is. Tenzij men er natuurlijk openlijk een open relatie op na houdt.

Mensen uit een islamitische cultuur, die ook wel monogaam zijn, hebben met het extraatje van een minnares of twee geen enkel probleem. Een paar kinderen hier, een paar kinderen daar.... who cares.

Dus de invloed van religies op culturen blijft een onoverkomenlijke handicap, zelfs al zijn die mensen helemaal niks moslim meer.
De vraag is dan nog: aan welke kant zullen ze staan moest het tot een burgeroorlog komen? Primeert het culturele gevoel? of primeert de a-religieuze insteek? Ik heb geen idee.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2014, 14:47   #405
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus de invloed van religies op culturen blijft een onoverkomenlijke handicap, zelfs al zijn die mensen helemaal niks moslim meer.
De vraag is dan nog: aan welke kant zullen ze staan moest het tot een burgeroorlog komen? Primeert het culturele gevoel? of primeert de a-religieuze insteek? Ik heb geen idee.
Mij komt het eerder over als een vraag naar de kracht van het seculiere tegenover het religieuze denken. In het verleden is al gebleken dat het seculiere denken vaak weinig wervend is en niet in staat is de massa te beroeren. Men moet zich dan de vraag durven stellen wat hiervan de oorzaak is.
Oud 8 november 2014, 14:48   #406
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar staat u dan wel "te boek" als katholiek?
op de dooplijsten zeker? Er wordt toch subsidie verleend aan de katholieke kerk op basis van het aantal gedoopten? Of niet?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 8 november 2014, 14:55   #407
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mij komt het eerder over als een vraag naar de kracht van het seculiere tegenover het religieuze denken. In het verleden is al gebleken dat het seculiere denken vaak weinig wervend is en niet in staat is de massa te beroeren. Men moet zich dan de vraag durven stellen wat hiervan de oorzaak is.
Dit lijkt me eenvoudig: het religieuze denken is een vorm van hersenspoeling, waarbij kinderen van kleinsaf de religieuze toestanden diep worden ingeprent.

Ik ben nog vanaf de kleuterklas diep religieus opgevoed door de nonnetjes (lieve mensen die zèlf echt wel geloofden), door leerkrachten etc... Ik heb zelfs een superreligieuze periode gehad waarbij ik dagelijks naar de mis ging voor de aanvang van de les, niet omwille van de prentjes, maar omdat ik het dus méénde. Het zal vast iets te maken hebben gehad met de helleverhalen van die ene juf waarbij ik de ene nachtmerrie na de andere kreeg, schreeuwend van de pijn in het eeuwige hellevuur. Goed systeem dus: ik ging alle dagen naar de mis.
Deze religieuze periode stopte toen we verhuisd waren en ik met mijn klein broertje door de sneeuw te laat in de kerk kwamen (mijn ouders gingen nooit). We bleven beleefd achteraan staan (met nog hopen mensen die door die sneeuw te laat waren gekomen), maar tijdens de preek brulde de pastoor dat de GIERIGAARDS die achteraan stonden wel naar voren moesten komen. Niemand deed dit, behalve die twee kleine kinderen (9 en 6) die met het schaamrood op de wangen doorheen héél die kerk naar voren moesten lopen. Dat was de laatste keer dat ik vrijwillig naar de kerk ben gegaan.

Oud 8 november 2014, 14:59   #408
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
op de dooplijsten zeker? Er wordt toch subsidie verleend aan de katholieke kerk op basis van het aantal gedoopten? Of niet?
Neen, totaal niet.
Oud 8 november 2014, 15:01   #409
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit lijkt me eenvoudig: het religieuze denken is een vorm van hersenspoeling, waarbij kinderen van kleinsaf de religieuze toestanden diep worden ingeprent.
Seculier denken is dat evenzeer, hoor. Enkel ligt de ultieme autoriteit bij het religieuze denken buiten de mens. Dan vraag ik nog steeds af waarom de overredingskracht van het seculiere denken niet in de mens zelf te vinden kan zijn?
Oud 8 november 2014, 15:03   #410
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Deze religieuze periode stopte toen we verhuisd waren en ik met mijn klein broertje door de sneeuw te laat in de kerk kwamen (mijn ouders gingen nooit). We bleven beleefd achteraan staan (met nog hopen mensen die door die sneeuw te laat waren gekomen), maar tijdens de preek brulde de pastoor dat de GIERIGAARDS die achteraan stonden wel naar voren moesten komen. Niemand deed dit, behalve die twee kleine kinderen (9 en 6) die met het schaamrood op de wangen doorheen héél die kerk naar voren moesten lopen. Dat was de laatste keer dat ik vrijwillig naar de kerk ben gegaan.
Ik stel mij altijd vragen bij zoiets. Niet dat ik in twijfel trekt wat u schrijft, maar wel dat het geloof bij veel mensen zich blijkbaar baseert op de moraliteit van anderen. Mijn geloof is niet onderhevig aan wat een persoon me vertelt. De Kerk wordt tegenwoordig bevolkt door zwakke bisschoppen en halfslachtige geestelijken, maar dit is niet het criterium waarop mijn geloof steunt.
Oud 8 november 2014, 16:07   #411
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet.
Iedereen betaalt mee voor de Club.
Ook vrijzinnigen, moslims en joden.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2014, 16:08   #412
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Seculier denken is dat evenzeer, hoor. Enkel ligt de ultieme autoriteit bij het religieuze denken buiten de mens. Dan vraag ik nog steeds af waarom de overredingskracht van het seculiere denken niet in de mens zelf te vinden kan zijn?
Dat gebeurt al eeuwen, zelfs nog voor er sprake was van uw lievelingsprofeet.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 8 november 2014 om 16:09.
Oud 8 november 2014, 16:11   #413
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet.
Iedereen betaalt mee voor de Club.
Ook vrijzinnigen, moslims en joden.
natuurlijk betaalt iedereen mee. Maar waarop wordt dan gebaseerd welk aandeel de joden, de vrijzinnigen, de protestanten en de moslims hebben om hun stuk uit de koek te verkrijgen? Ik dacht dus dat dit gebaseerd was op hun aantal "leden".

Oud 8 november 2014, 16:15   #414
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
natuurlijk betaalt iedereen mee. Maar waarop wordt dan gebaseerd welk aandeel de joden, de vrijzinnigen, de protestanten en de moslims hebben om hun stuk uit de koek te verkrijgen? Ik dacht dus dat dit gebaseerd was op hun aantal "leden".
Op basis van een natte vinger, ooit arbitrair bepaald, die zwaar in het nadeel is van de joden, vrijzinnigen en moslims.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 8 november 2014 om 16:17.
Oud 8 november 2014, 16:15   #415
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
2x

Laatst gewijzigd door Another Jack : 8 november 2014 om 16:16.
Oud 8 november 2014, 17:00   #416
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ben nog vanaf de kleuterklas diep religieus opgevoed door de nonnetjes (lieve mensen die zèlf echt wel geloofden), door leerkrachten etc... Ik heb zelfs een superreligieuze periode gehad waarbij ik dagelijks naar de mis ging voor de aanvang van de les, niet omwille van de prentjes, maar omdat ik het dus méénde. Het zal vast iets te maken hebben gehad met de helleverhalen van die ene juf waarbij ik de ene nachtmerrie na de andere kreeg, schreeuwend van de pijn in het eeuwige hellevuur. Goed systeem dus: ik ging alle dagen naar de mis.
De mooie verhalen uit de tijd toen de kerk nog machtig was, en die macht gebruikte om groot en klein onrecht te doen.

Zelf heb ik niet zo'n uitgesproken ervaringen. Maar in mijn kindertijd gingen we elke zondag naar de mis. Met z'n allen, dus ook m'n jongste zussen, ook toen die nog peuters en kleuter waren. In plaats van zich als een kerk voor iedreen op te stellen liet de pastoor regelmatig verstaan dat jonge kinderen toch eigenlijk niet welkom waren. Want ze durven al eens iets zeggen doorheen het sacrale gebeuren.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2014, 20:57   #417
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lukkas Bekijk bericht
U verstaat het echt niet. Een gematigde islam bestaat NIET. Of zijn er soms verschillende korans in de omloop, met gradaties met betrekking tot het fanatisme? Een gematigde moslim bestaat wel, maar die kan van de ene dag op de andere in een tijdbom veranderen. Dus totaal niet te vertrouwen.
Ik denk dat u het niet verstaat.

Volgens een peiling door de Universiteit van Rabat in opdracht van de Koning Boudewijnstichting identificeerde 59% van de 400 ondervraagde Marokkaanse Belgen zich als moslim, te weten 36% als moslim en 23% als Marokkaanse moslim.

Wanneer verder wordt gepeild naar een de facto beoefening van de godsdienst van diegenen die zich moslim voelen dan zegt 12% praktiserend te zijn, 18% zegt zich aan de religieuze voorschriften te houden en 68% zegt dat te proberen.

En toch is er maar één koran....zoals u zegt.

Leg eens uit wie u vertrouwt en wie niet en waarop is dat gevoel gebaseerd?
Oud 8 november 2014, 22:21   #418
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat gebeurt al eeuwen, zelfs nog voor er sprake was van uw lievelingsprofeet.
Hiermee gaat u niet in op het waarom.
Oud 8 november 2014, 22:31   #419
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

'n Gematigd moslim is dus iemand die zich niet aan de religieuze voorschriften van koran/islam houdt.

Tsjah, dan ben ik 'n kannibaal. Niet-praktiserend.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2014, 23:07   #420
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Hiermee gaat u niet in op het waarom.
Waarom wat?
Dat het seculiere verhaal niet wervend was??

Omdat uw geloofsgenoten eeuwenlang, met succes overigens, het monopolie van hun Waarheid met geweld hebben verdedigd tegen elke afwijkende mening.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 8 november 2014 om 23:11.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be