Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 november 2014, 14:58   #641
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
Als je mannen eens bezig zien met hun wapen...
80% Kan niet eens de kaart raken.
Dit is toch net exact een reden om bedenkingen te hebben bij de stelling dat een (hand)vuurwapen in huis gehaald kan worden ter (accurate) verdediging?
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2014, 15:02   #642
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Als ik het goed begrepen heb is de militaire strategie er niet steeds op gericht de vijand te doden, maar blijkbaar ook verwonden. Daar moet de vijand dan tijd, geld en moeite in steken. Meen ik ooit gelezen te hebben. Dat verklaard het gebruik van minder zware maar beter controleerbare kalibers misschien.
Enkel FMJ is toegelaten volgens de conventie van Geneve, om "humane" redenen. Dat is echter een gedeeltelijk verhaal, gezien de projectielen in dergelijke wapens ontworpen worden om te tuimelen, waardoor ze vaak grotere schade toebrengen dan een splijtende kop. Dit vermindert echter bij lagere snelheden, zoals het probleem dat opduikt bij de M4 carbines. De projectielen hebben een sterk verminderde aanvangssnelheid en bij de 5.56mm valt deze sowieso vlugger terug dan bij een 7.62mm. De 5.56 is ontwikkeld ten tijde van de M16 in de 50-60ties, wat in feite een geweer is qua looplengte. Een groot argument was ook de grote hoeveelheid muntie die gedragen kon worden. Dat is vandaag uiteraard relatief als de munitie minder efficiënt blijkt in de korte lopen, waardoor je ook meer moet schieten...
Daarom is men ook vervanging aan het ontwikkelen en er zijn mooie alternatieven, zoals de 6.8 SPC of .300 Blackout. In principe munitie met hulzen die dezelfde afmetingen hebben als de .223, maar met "dikkere kop".

3 x .300 blackouts, .223 en de 7.62x39 Russian.

Dus verwonden is eigenlijk wat bijna elk projectiel doet. Zeker FMJ in handvuurwapens, omdat ze minder tuimelen (kort stomp ivm geweerkogels). En niet gesloten projectielen in handvuurwapens.... mag niet in B. tenzij ordehandhaving.
Dus ik zou zeggen: legale pistolen hebben nog veel meer nood aan een "geplaatst" schot als je ze heel efficiënt wil maken. Kijk eens in de tabellen voor self defense ivm munitie naar enkel FMJ ...
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 13 november 2014 om 15:31.
Oud 13 november 2014, 15:45   #643
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Dit is toch net exact een reden om bedenkingen te hebben bij de stelling dat een (hand)vuurwapen in huis gehaald kan worden ter (accurate) verdediging?
Accuraatheid is niet zo van belang in situaties van zelfverdediging bij een home invasion of iets degelijks. Het gaat om zeer korte afstanden. Ook capaciteit is niet zo ven belang aangezien de meeste situaties 2 kogels vergen. Niet dat meer capaciteit daarom niet beter zou zijn op zich.

Een studie (uit de VS weliswaar, maar goed daar groeit Europa naar toe stilaan tot nu toe)

Citaat:
The Armed Citizen - A Five Year Analysis
Executive Summary
For the period 1997 – 2001, reports of 482 incidents were examined. All involved the use of firearms by private citizens in self defense or defense of others. No law enforcement related incidents were included.
The majority of incidents (52%) took place in the home. Next most common locale (32%) was in a business. Incidents took place in public places in 9% of reports and 7% occurred in or around vehicles. The most common initial crimes were armed robbery (32%), home invasion (30%), and burglary (18%).
Overall, shots were fired by the defender in 72% of incidents. The average and median number of shots fired was 2. When more than 2 shots were fired, it generally appeared that the defender’s initial response was to fire until empty.
Handguns were used in 78% of incidents while long guns were used in 13%; in the balance the type of firearm was not reported. The most common size of handgun was the .35 caliber family (.38, .357, 9mm) at 61%, with most .38s apparently being of the 5 shot variety. Mouseguns (.380s and below) were at 23%, and .40 caliber and up at 15%.
The range of most incidents appears to be short but in excess of touching distance. It appears that most defenders will make the shoot decision shortly before the criminal comes within arm's length. Defenders frequently communicate with their attackers before shooting.
The firearm was carried on the body of the defender in only 20% of incidents. In 80% of cases, the firearm was obtained from a place of storage, frequently in another room.
Reloading was required in only 3 incidents. One of those involved killing an escaped lion with a .32 caliber revolver, which was eventually successful after 13 shots.
Multiple conspirators were involved in 36% of the incidents. However, there are no apparent cases of drivers or lookouts acting as reinforcements for the criminal actor(s) once shooting starts. Immediate flight is the most common response for drivers and lookouts at the sound of gunfire.
The largest group of violent criminal actors was 7, who committed serial home invasions in Rochester NY. An alert and prepared homeowner dispatched them (2 killed and 1 seriously wounded) with a shotgun when they broke in his door.
Incidents rarely occurred in reaction time (i.e., ¼ second increments). Most commonly, criminals acted in a shark-like fashion, slowly circling and alerting their intended victims. The defender(s) then had time to access even weapons that were stored in other rooms and bring them to bear.
The most common responses of criminals upon being shot were to flee immediately or expire. With few exceptions, criminals ceased their advances immediately upon being shot. Even mouseguns displayed a significant degree of immediate lethality (30% immediate one shot kills) when employed at close range. Many criminal actors vocally expressed their fear of being shot when the defender displayed a weapon. Upon the criminals' flight, the "victims" frequently chased and captured or shot the criminals and held them for the authorities.

Dat laatste zou in België dan misschien afgestraft worden door de autoriteiten. In België kan men de crimineel beter laten ontsnappen misschien. Meningen daarover?

"Touching distance" Dus kaartjes schieten op 25 meter afstand is niet direct de geschikte training voor de meeste situaties van zelfverdediging.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 november 2014 om 15:58.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2014, 15:54   #644
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je mannen eens bezig zien met hun wapen...
hela makker, ik ga op 25m niet uit het zwart zelle.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2014, 15:54   #645
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Enkel FMJ is toegelaten volgens de conventie van Geneve, om "humane" redenen. Dat is echter een gedeeltelijk verhaal, gezien de projectielen in dergelijke wapens ontworpen worden om te tuimelen, waardoor ze vaak grotere schade toebrengen dan een splijtende kop. Dit vermindert echter bij lagere snelheden, zoals het probleem dat opduikt bij de M4 carbines.
Is dat dan ook niet het voordeel van zo'n FN Five Seven? Zeer snel projectiel, weinig recoil. Er worden er meer dan 20000 per jaar van verkocht in de VS. Iets moet dat pistool toch hebben. Want goedkoop is het niet en ook munitie is duur en enkel bij FN te krijgen. Maakt nieuwsgierig zo'n lokaal product, weliswaar uit een misschien toekomstige onafhankelijke staat.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2014, 16:14   #646
Steben

Standaard

Je hebt FN munitie en niet-FN munitie. De energie die vrijkomt is echter in dezelfde orde als een .22 WMR. De snelheid bij de snelste (en wellicht niet legale voor burgers) ligt rond de 700 a 750 m/s (300m/s lager dan een .223 NATO), met een projectiel dat ook nog eens minder gewicht heeft dan een .223 NATO. Tuimelen zit er (in het beste geval op korte afstand dan nog) net niet in. De beste (niet vrij verkrijgbaar) penetreren kogelvrije vesten, maar zorgen dan voor schade hoogstens vergelijkbaar met .22LR.

leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 13 november 2014 om 16:17.
Oud 13 november 2014, 16:18   #647
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Dat laatste zou in België dan misschien afgestraft worden door de autoriteiten. In België kan men de crimineel beter laten ontsnappen misschien. Meningen daarover?
correct, het is dan enkel wet in eigen handen nemen en niet zelfverdediging

Citaat:
"Touching distance" Dus kaartjes schieten op 25 meter afstand is niet direct de geschikte training voor de meeste situaties van zelfverdediging.
Je hebt een punt hoor.
wel op gebied van vertrouwen met wapen, dus alles behalve het stuk van het in rust schieten.
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 13 november 2014 om 16:19.
Oud 13 november 2014, 16:41   #648
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je zou zimmer-patronen gebruiken van .22 voor zelfverdediging?

Zou je niet beter iets nemen dat er een gat inschiet in plaats van een blauwe plek te veroorzaken?
Punt 22 kan zeker dodelijk zijn. Zonder cynisme : kijk maar naar de laatste shootings in scholen in de VS. Dat was met 22LR

En aangezien de vraagstelling hier gaat over wapenbezit in huis voor persoonlijke bescherming, zeg ik er wel nog bij dat ik hollow point kogels zou gebruiken.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2014, 17:35   #649
Stoute Jos
Banneling

Standaard

Hiep hiep hoera!

Je mag je huis volstouwen met illegale wapens, op voorwaarde dat je een 'survivalist' bent.
Ik ga me ook voorbereiden op het einde van de beschaving!

http://www.knack.be/nieuws/belgie/op...al-510741.html

Laatst gewijzigd door Stoute Jos : 13 november 2014 om 17:36.
Stoute Jos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2014, 17:36   #650
plakker
Minister

plakker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zeg niet dat je die agenten die niet (willen) kunnen schieten een vuurwapen in huis moeten hebben he, als een particulier beslist een handvuurwapen in huis te halen w�*l die net raak kunnen schieten en zal er zich meer op toeleggen.
Oud 13 november 2014, 17:38   #651
plakker
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Punt 22 kan zeker dodelijk zijn. Zonder cynisme : kijk maar naar de laatste shootings in scholen in de VS. Dat was met 22LR

En aangezien de vraagstelling hier gaat over wapenbezit in huis voor persoonlijke bescherming, zeg ik er wel nog bij dat ik hollow point kogels zou gebruiken.
Natuurlijk is .22 dodelijk.
Ik gebruik die alvast om te oefenen (goedkoop), als verdedigingskaliber zou ik toch een model 4 aanvragen en een 9mm of zo aanschaffen.
Een mooie Sig Sauer of zo, leuk hoor
Oud 13 november 2014, 17:39   #652
plakker
Minister

Standaard

Citaat:
Als je die mannen eens bezig ziet met hun wapen...
2 fouten op zo'n kort zinnetje, ik ben goed bezig...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
hela makker, ik ga op 25m niet uit het zwart zelle.
Ik zeg 80%, laatst waren ze aan het oefenen, heel de onderste rand en zijkant kapotgeknald.
Zal even een fotootje uploaden, 't is triestig.

Ik heb niet echt een scherpe foto, maar hier kan je het al zien:

Laatst gewijzigd door plakker : 13 november 2014 om 17:48.
plakker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2014, 18:02   #653
Steben

Standaard

Citaat:
Ik zeg niet dat je die agenten die niet (willen) kunnen schieten een vuurwapen in huis moeten hebben he, als een particulier beslist een handvuurwapen in huis te halen w�*l die net raak kunnen schieten en zal er zich meer op toeleggen.
Je gaat er wel van uit dat die agenten niet willen kunnen schieten.
leve de manmanman club
Oud 13 november 2014, 18:03   #654
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stoute Jos Bekijk bericht
Hiep hiep hoera!

Je mag je huis volstouwen met illegale wapens, op voorwaarde dat je een 'survivalist' bent.
Ik ga me ook voorbereiden op het einde van de beschaving!

http://www.knack.be/nieuws/belgie/op...al-510741.html
hij wordt toch vervolgd voor verboden wapenbezit?
Hij had wellicht automatische wapens of ... gewoon geen vergunning
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 13 november 2014 om 18:04.
Oud 13 november 2014, 18:05   #655
Steben

Standaard

Citaat:
maar het mag dus niet in korte wapens
leve de manmanman club
Oud 13 november 2014, 18:05   #656
Stoute Jos
Banneling

Standaard

Citaat:
hij wordt toch vervolgd voor verboden wapenbezit?
Hij had wellicht automatische wapens of ... gewoon geen vergunning
Neen heel de boel is geseponeerd.
Stoute Jos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2014, 18:06   #657
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stoute Jos Bekijk bericht
Neen heel de boel is geseponeerd.
er zal wel officieel een verklaring voor zijn
zoals alsnog vergunningen of zo
leve de manmanman club
Oud 13 november 2014, 20:53   #658
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Eigenlijk vraag ik me soms af of men niet meteen beter zou overschakelen op een kettingzaag?

Hollow points
Oud 14 november 2014, 08:42   #659
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Eigenlijk vraag ik me soms af of men niet meteen beter zou overschakelen op een kettingzaag?

Hollow points
Euhm..... ?
leve de manmanman club
Oud 14 november 2014, 20:51   #660
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Euhm..... ?
Schieten met hollow point, kijk eens hoe leuk dat wel is.
https://www.youtube.com/watch?v=B6SAZmHzdjE

Puur sadisme.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be