![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Banneling
Geregistreerd: 8 juni 2010
Locatie: Aan de kust
Berichten: 1.916
|
![]() En toch blijf je hem van repliek dienen, ondanks het hoge trol-gehalte van zijn tussenkomsten. Negeren, die handel!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.220
|
![]() Citaat:
Een simpele vergelijking: neem bijv. een Opel Corsa en een Nissan Leaf en kijk naar het verbruik (het verbruik gerapporteerd door de gebruikers op bv. Spritmonitor.de, niet de onzin die de fabrikanten meegeven): Opel Corsa, benzine: gem. 7.0 l/100 km Nissan Leaf: gem. 17.8 kWh/100 km Nu, 1 L benzine kost 1.5 euro en 1 kWh kost 0.10 euro (nachttarief uiteraard) Dus 'brandstof'-kost per km (hier in België), simpel rekensommetje: Opel Corsa: 10.5 eurocent/km Nissan Leaf: 1.8 eurocent/km Dus alleen maar een bevestiging. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.805
|
![]() Citaat:
En nu ik even nagekeken heb is die Ierse tabel best vergelijkbaar met Belgie. De stroomprijs en brandstofprijzen zijn namelijk bijna identiek als hier: http://www.bonkers.ie/compare-gas-el...omestic/LEGJH2 http://www.brandstofprijzen.info/bra...zen-europa.php
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
|
![]() Citaat:
Daar gaat heel de wens om electrische wagens om. Of er een projectje hier in een bepaald tijdperkje daar, mislukt, is bij deze overgang naar electrisch transport heel normaal. Dat je daar zo victorie om kraait, is toch wat kinds.
__________________
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 10 oktober 2013
Berichten: 10.570
|
![]() Haha.
Suck on that, hippies. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
|
![]() De meeste investeerders in electrische wagens, zijn miljardairs uit Silicon Valley. Noem je die hippies, goed voor jou. Maar het zijn dan wel stinkend rijke hippies.
(Trouwens, nu je het zegt: in hun jeugdjaren waren die venture capitalists als Elon Musk en Vinod Khosla inderdaad ook wel echte hippies, dus dat klopt).
__________________
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.805
|
![]() Citaat:
![]() ![]() http://en.wikipedia.org/wiki/Elon_Musk ![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 14 november 2014 om 22:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 10 oktober 2013
Berichten: 10.570
|
![]() Ik vraag mij af waar mensen het idee vandaan halen dat schoolmeesters pedante muggenzifters zijn.
Weet jij dat misschien, Jan? Laatst gewijzigd door Thuleander : 14 november 2014 om 23:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.618
|
![]() Noem het kinds, mij niet gelaten hoor.
Wat voor mij telt is de realiteit van vandaag. Natuurlijk is er heel wat geld mee gemoeid om het verhaal te doen kloppen en daarvoor tovert men allerlei witte konijnen uit de hoed. Lees even het aangehaalde verbruik van onze bejubelde E-wagen in onderstaande bijvoegsels. Het zijn één voor één bronnen die het verhaal zo veel mogelijk willen oppoetsen. Het minimum verbruik is voor de ene 10kW/100km voor de andere is het 24,2kW/100km . Besef dat 10kW overeenkomt met ongeveer 2liter vloeibare brandstof, aan u om te geloven welke van de beweringen nog getuigen van enige realiteitszin. Ook niet vergeten dat er nog een 5kW/uur bijkomt bij winterse omstandigheden. Gezien de gemiddelde afgelegde weg vaak lager wordt genomen dan 50km/uur wordt die 5kW = 10 kW/100km. Je zal dus het equivalent van 2 liter 'vloeibare brandstof' uit je batterij moeten putten indien je wat warmte wil tijdens winterse ritten. De stap verder is de vergelijking met een recente schone benzine wagen en dan is het toch logisch dat we dezelfde rijstijl voor beide types hanteren. Een benzine zal echt wel meer verbruiken hoor, maar het verschil is veel minder dan dat wat men de mensen wil laten geloven. Uit ervaring kan ik zeggen dat een laatste generatie benzine wagens onder de 5 liter /100km zit als er 'elektrisch' (lees rustig rijden) mee wordt omgegaan. Kostprijs benzine zomer op 100 km: 5L x 1,5€ = 7,5€ Kostprijs elektriciteit zomer op 100 km: 20kW x 0,25€ = 5€ Kostprijs benzine winter op 100 km: 5L x 1,5€= 7,5€ Kostprijs elektriciteit winter op 100 km: 30kw x 0,25€ = 7,5€ Verder is het niet mijn bedoeling om mensen zoals Michel te overtuigen hoor, zij lezen veel en geloven graag. De bedoeling is dat mensen 5 minuten nadenken en het E-verhaal even toetsen aan de realiteit van vandaag, mogelijk geholpen door wat natuurkunde, kennis van techniek en een rekenmachientje.... Indien je het hele verhaal opdeelt in overzichtelijke hoopjes dan blijft er al heel snel niet veel meer van over. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
"Elektrische wagens veroorzaken bijna evenveel fijn stof als moderne benzine- en dieselwagens". Kan je hier vinden: http://www.wolterskluwer.be/sites/ve...art-2014,-204/ en ga naar pagina 6. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.618
|
![]() Citaat:
Gezien je beweert dat dat mijn 'leugens' onderuit haalt moet je dat toch weten nietwaar? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.618
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Banneling
Geregistreerd: 8 juni 2010
Locatie: Aan de kust
Berichten: 1.916
|
![]() Citaat:
http://steinbuch.wordpress.com/2014/...trisch-rijden/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.471
|
![]() Er blijft zeker nog iets positief van over. De elektrische wagen heeft zeker lokaal onmiskenbare voordelen en is ideaal om verplaatsingen te doen in dichtbevolkte en stedelijke omgevingen ( stil + geen uitstoot uit uitlaat ).
Maar zoals ik reeds eerder aangegeven heb, zal het zeker niet alle problemen van de baan zijn wanneer alle wagen elektrisch worden aangedreven. Denk bijvoorbeeld maar aan de batterij problematiek en het gebruik van bepaalde grondstoffen die niet eindeloos voorhanden zijn.
__________________
Ignorance is bliss |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.668
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.668
|
![]() Citaat:
Wat is het aantal kWh elektrische energie die je nodig hebt uit een PV om uw wagen op te laden ? In het scenario dat we 50% van onze energie met PV's maken, en er 1miljoen hybride buffers aan het net hangen krijg je de situatie dat de energie in de batterij weldegelijk zonder fossiele grondstoffen gemaakt wordt, en dat je weldegelijk spreekt over 10kWh pure elektrische energie zonder enige mechanische conversie Goed: laten we nu eens redeneren over die hybride buffer: Als 1miljoen wagen smet een batterijpack die halvol of halfleeg 10kWh energie kan absorberen, de zonnepiek of de windpieken opvangen, krijg je een buffer op het netwerk zonder donuts te bouwen in de noordzee van weldegelijk 10Gigawatth... wat overeenstemt met 10 kerncentrales in standby mode... of wat overenkomt met 50% van onze 'load' Stel u voor dat uw hybride buffer aan het net hangt en er 4 tarieven zijn Tarief Dag, Nacht zoals traditioneel 0.2 euro/kwh, 0.15euro/kwh En we bedenken een PIEK tekort tarief van 0.5Euro.kwh, of iedereen bespaart op dat moment energie zoveel hij kan... En we bedenken een PIEK groene productietarief van 0.04euro/kwh Beeld u in dat uw groene wagen aan het net hangt, en tijdens de PIEK belasting zijn energie vrijgeeft en geld verdient voor u arato van 0.5 euro.kwh - transportkosten. EN dat uw batterij tijdens de lentepieken opgeladen worden aan 0.05euro/kwh zonder transportkosten... Dan is uw auto als buffer aan het net hangen gewoon een rendabele bezigheid.
__________________
whoami#Warondysinfo https://euvsdisinfo.eu/ ![]() https://ground.news/ ![]() ![]() https://euromaidanpress.com/2024/01/...uhansk-oblast/ https://www.newsnow.co.uk/h/World+Ne...kraine?type=ln Laatst gewijzigd door brother paul : 15 november 2014 om 13:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.805
|
![]() Citaat:
Het veel gevaarlijkere fijnstof-uitlaat echter daar stoot CNG het allerminste uit, dan natuurlijk benzine, een diesel euro 5 stoot al rap 5 maal meer uit als een benzine, en dan is het enkel massa. # bron TM Leuven: http://www.tmleuven.be/project/autoe...berichtdef.pdf Natuurlijk moet men dat juist interpreteren naar schadelijkheid en niet naar dwaze massa in mg/personenkm. De figuur in page 4 # geeft dat ook duidelijk weer en maakt een duidelijk verschil in fijnstof-uitlaat (blauw gedeelte) en fijnstofniet-uitlaat (paars gedeelte). Fijnstof uitlaat is meestal het zeer gevaarlijke PM 1 en PM 0,1, terwijl amper 5 % van fijnstof niet-uitlaat de fijnheid van het grove PM10 bereikt of nog net fijnstof. PM10 dringt niet tot in de luchtwegen, dat is pas vanaf PM 2,5 daarom dat de WHO grenswaardes van de dosis PM 2,5 soms >4 maal zo streng zijn (USA) als PM 10: Citaat:
PM 10 geraakt in de keelholte en (hoofd)luchtpijp, niet verder. Meer in detail: PM 2,5 geraakt tot in de bronchien = bronchi of luchtpijpvertakkingen, enkelvoud bronchus. ![]() ![]() 1. luchtpijp (trachea) 2. rechter bronchus 3. linker bronchus 4. rechter long (pulmo dexter): bovenste (4a), middenste (4b) en onderste (4c) longlob 5. linker long (pulmo sinister): bovenste (5a) en onderste (5b) longlob 6. fissura obliqua 7. fissura horizontalis 8. arteria pulmonaria Moderne dieselmotoren stoten vooral (~ 80 %) PM 0,1 uit (< 100 nanometer) de allerschadelijkste omdat ze het diepste indringen tot in de longblaasjes en in het bloedbaan komt. Het zelfreinigingsysteem van de longen kan die kleinste deeltjes niet meer verwerken. Bij mensen met astma en andere longaandoeningen wordt het nog erger... PM 0,1 wordt ook helemaal niet tegengehouden door een roetfilter, "het poreus doekje tegen het bloeden". 24 h-dosis-grenswaardes van PM 1 en PM 0,1 bestaan nog niet. Ze worden ook niet op grotere schaal gemonitord, plaatselijk kan PM 0,1 wel gemeten worden sinds 2011. Citaat:
Citaat:
![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 15 november 2014 om 14:00. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Volgens het document ven TML stoot een benzine 1mg/km fijnstof uit en een euro 5 diesel 3mg/km. Hun cijfer is gebaseerd op euro 5. Met een euro 6 daalt de uitstoot naar 1 - 2 mg/km. Dan komt een euro 6 diesel op hetzelfde niveau uit als een benzine.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.805
|
![]() Citaat:
Citaat:
http://www.wikimobi.nl/wiki/index.ph...iesel#Emissies ![]() En NOx als secundair fijnstof kan er ook nog bij: ![]() Spijtig voor de "diesellovers" ... ![]() Citaat:
Trouwens PM 0,1 wordt niet tegengehouden door een roetfilter ook niet door roetfilter euro 6, bron TNO.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 15 november 2014 om 14:22. |
|||
![]() |
![]() |