Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 november 2014, 08:21   #361
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Tut tut. De Romeinen hebben Jezus gekruisigd. Maar de Joden hebben hem aan het kruis gepraat. Hem aan de Romeinen uitgeleverd. Tenminste volgens het NT.

Blijkbaar is het onnoemelijk lang geleden dat u hier nog een letter van gelezen hebt. Toch maar eens opnieuw doen.
inderdaad. Volgens het NT wilde Pilatus Jezus eigenlijk niet veroordelen.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2014, 17:28   #362
cato

Standaard

Citaat:
En misschien zou de Zwarte Piet van deze Sinterklaas uit Ambon komen. Wie weet. En dat zou toch niet mogen.
Komen de Belgische zwarte Pieten uit Congo ?
Belgie doet het daarom beter met zwarte Piet dan Nederland.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2014, 18:46   #363
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Komen de Belgische zwarte Pieten uit Congo ?
Belgie doet het daarom beter met zwarte Piet dan Nederland.
Misschien moeten we van Zwarte Piet maar een groen Marsmannetje maken?
Maar ja, dan krijgen we weer het geëmmer dat ze zich gediscrimineerd voelen als ze ooit zullen landen
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2014, 22:39   #364
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Misschien moeten we van Zwarte Piet maar een groen Marsmannetje maken?
Maar ja, dan krijgen we weer het geëmmer dat ze zich gediscrimineerd voelen als ze ooit zullen landen
Je zult zien dat dan alle groentjes gaan protesteren.

Het is mij een raadsel waarom alle Pieten nog niet protesteren ,
omdat zij als knechten worden neergezet.
Oud 15 november 2014, 22:48   #365
Adrian M

Standaard

Citaat:
Je zult zien dat dan alle groentjes gaan protesteren.

Het is mij een raadsel waarom alle Pieten nog niet protesteren ,
omdat zij als knechten worden neergezet.
Als de Sint zwart gemaakt wordt ipv de Pieten valt er dan nog te protesteren?
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2014, 23:14   #366
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Blijkbaar is het lang geleden dat u nog eens uw "Nieuw Testament" hebt gelezen. Het zijn niet de Joden die beslist hebben om die omzwervende rabbi aan het kruis te spijkeren. De macht daartoe lag bij iemand anders.
Lees eens goed wat Pilatus aan het Joodse volk vraagt dat voor zijn ambtswoning is samengestroomd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2014, 23:16   #367
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is allemaal naast de kwestie .U dient zich -volgens de moderatie- te onthouden van insinuaties van gebruik van dubbelnicks bij andere posters.
Al meer dan eens heb ik gevraagd ons aan te geven waar de moderatie dit heeft bepaald. Ik zie het alvast niet in het forumreglement staan. En dat is de basis.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2014, 10:02   #368
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Lees eens goed wat Pilatus aan het Joodse volk vraagt dat voor zijn ambtswoning is samengestroomd.
Voor godslastering werd de persoon in kwestie gestenigd bij de Joden, niet gekruisigd. Dat weet het kleinste kind.

Trouwens het is de evidentie zelf dat het de Romeinen waren, en alleen de Romeinen, die Jezus hebben gedood. De kruising is een typische Romeinse smadelijke straf. En waarom een misdadiger werd gekruisigd, stond vaak boven aan het kruis te lezen op het titulum. En voor Jezus is het heel duidelijk: "Jezus de Nazarener, koning de Joden." In drie talen: in het Hebreeuws, in het Grieks en in het Latijn! Duidelijker kan het haast niet.

Jezus was gewoon een oproerkraaier die zich uitgaf voor de koning der Joden. In de tijd van Jezus , een eschatologische tijd, moet men dit gelijk stellen met de Messias die ook koning zou worden volgens de voorspellingen in het Oude Testament.

Dat Jezus een zekere aanhang had, moet wel inderdaad zo geweest zijn. Als hij 5000 mensen moet voeden in het verhaal van 'de vermenigvuldiging der broden', dan zegt dit genoeg. En de succesvolle 'blijde' inkomst in Jeruzalem laat hieromtrent niet de minste twijfel over bestaan.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 november 2014 om 10:16.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2014, 10:56   #369
cato

Standaard

Citaat:
Voor godslastering werd de persoon in kwestie gestenigd bij de Joden, niet gekruisigd. Dat weet het kleinste kind.

Trouwens het is de evidentie zelf dat het de Romeinen waren, en alleen de Romeinen, die Jezus hebben gedood. De kruising is een typische Romeinse smadelijke straf. En waarom een misdadiger werd gekruisigd, stond vaak boven aan het kruis te lezen op het titulum. En voor Jezus is het heel duidelijk: "Jezus de Nazarener, koning de Joden." In drie talen: in het Hebreeuws, in het Grieks en in het Latijn! Duidelijker kan het haast niet.

Jezus was gewoon een oproerkraaier die zich uitgaf voor de koning der Joden. In de tijd van Jezus , een eschatologische tijd, moet men dit gelijk stellen met de Messias die ook koning zou worden volgens de voorspellingen in het Oude Testament.

Dat Jezus een zekere aanhang had, moet wel inderdaad zo geweest zijn. Als hij 5000 mensen moet voeden in het verhaal van 'de vermenigvuldiging der broden', dan zegt dit genoeg. En de succesvolle 'blijde' inkomst in Jeruzalem laat hieromtrent niet de minste twijfel over bestaan.
En juist het christendom, heeft het Romeinse rijk gered van de ondergang.
Na een periode van verval en godsdienstige decadentie ,
werd de keizer Constatijn christen en god op aarde .
Rome werd de hoofdstad van het grote christelijke rijk ,door god zo gewild.
Belgie weet er alles van, als klein onderdeel van de grote en machtige katholieke kerk ,
door god zo gewild.

http://www.isgeschiedenis.nl/invloed...elijke-keizer/

Laatst gewijzigd door cato : 16 november 2014 om 11:01.
Oud 16 november 2014, 11:00   #370
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En juist het christendom, heeft het Romeinse rijk gered van de ondergang.
Na een periode van verval en godsdienstige decadentie ,
werd de keizer christen en god op aarde .
Rome werd de hoofdstad van het grote christelijke rijk ,door god zo gewild.
Belgie weet er alles van, als klein onderdeel van de grote en machtige katholieke kerk ,
door god zo gewild.
Neen, andersom. Het Romeinse rijk heeft het christendom gered. Maar dat soort christendom dat had natuurlijk nog maar weinig meer te maken met de leringen van Jezus.
Oud 16 november 2014, 11:09   #371
cato

Standaard

Citaat:
Neen, andersom. Het Romeinse rijk heeft het christendom gered. Maar dat soort christendom dat had natuurlijk nog maar weinig meer te maken met de leringen van Jezus.
Constatijn bekeerde zich niet voor niets tot het Christendom.
Hij was niet achterlijk.

De Romeinse goden in die tijd werden niet meer serieus genomen .
Het rijk raakte in verval door economische teruggang
Het aanzien en de macht van de keizer verwaterde.

Dus een nieuwe god ,die had bevolen dat Rome
de de hoofdstad moest zijn van zijn rijk ,was een uitstekend middel
om de positie van de keizer en de macht van het rijk te herstellen.
Daarom 1 god ,1 keizer ,1 paus van Rome en vervolgens
alle onderdanen laten bekeren en doen gehoorzamen.
Alleen die lastige Germanen in het Noorden,
waren moeilijk te bekeren en te verslaan.
Oud 16 november 2014, 11:25   #372
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Constatijn bekeerde zich niet voor niets tot het Christendom.
Hij was niet achterlijk.

De Romeinse goden in die tijd werden niet meer serieus genomen .
Het rijk raakte in verval door economische teruggang
Het aanzien en de macht van de keizer verwaterde.

Dus een nieuwe god ,die had bevolen dat Rome
de de hoofdstad moest zijn van zijn rijk
,was een uitstekend middel
om de positie van de keizer en de macht van het rijk te herstellen.
Daarom 1 god ,1 keizer ,1 paus van Rome en vervolgens
alle onderdanen laten bekeren en doen gehoorzamen.
Alleen die lastige Germanen in het Noorden,
waren moeilijk te bekeren en te verslaan.
Ook dat is niet helemaal juist. Want het was nu precies Constantijn die zijn hoofdstad verplaatste naar het Nova Roma, al vlug Constantinopel genoemd. Bovendien was in die tijd Rome nog lang niet het centrum van het christendom. Integendeel!
Oud 16 november 2014, 11:43   #373
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Naar aanleiding van de thread ''zeg eens iets onaardigs over Nederland''

Daarom nu deze thread zeg iets onaardigs over België.

Heeft u iets negatiefs te zeggen, meld het hier. Heeft u niets negatiefs te zeggen, ''wat ik persoonlijk denk dat dit niet kan'' houd dan u mond.
Achterlijk volk ... trekt ook achterlijk volk aan...
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2014, 13:06   #374
cato

Standaard

Citaat:
Ook dat is niet helemaal juist. Want het was nu precies Constantijn die zijn hoofdstad verplaatste naar het Nova Roma, al vlug Constantinopel genoemd. Bovendien was in die tijd Rome nog lang niet het centrum van het christendom. Integendeel!
Het verval van het Romeinse rijk was in die tijd het grootst in klein Azie.
Dus een stad als Constantinopel was zeker een belangrijke oppepper .
Daar neemt niet weg dat Rome toch de belangrijkste stad van het RIJK
was en bleef.
Ook de zetel van de opvolger van Petrus was daartoe een beslissend punt.

Ook op het eerste concilie werd de basis gelegd voor de Roomse kerk de macht van de paus en van de keizer.
De christelijke kerk werd naar Romeins model gekroond.

In die zin hebben Romeinse rijk en christelijke groeperingen ,
een wederzijds profijt gehad van de daden van Constantijn

citaat WIKI:

Concilie
318 bisschoppen[3] kwamen in 325 bijeen te Nicea om over het arianisme te oordelen. Op papier werd het voorgezeten door de keizer zelf, maar aangezien die niet veel over theologie wist was Hosius van Cordoba de facto de voorzitter. Athanasius, diaken van Alexander van Alexandrië, voerde het hoogste woord.[4] Er werd een geloofsbelijdenis aangenomen waarin staat dat Christus homoousios, van dezelfde substantie, is als de Vader en dus ook waarlijk God is.[5] Slechts twee bisschoppen weigerden dit te aanvaarden, en enkele anderen onder voorbehoud, omdat ze bang waren dat acceptatie van het woord homoousios modalisme zou behelzen.

Tijdens dit concilie werd ook de datum van Pasen vastgelegd, het werd de eerste zondag ná de volle maan ná de lente-equinox.[6] Christenen die vasthielden aan de joodse berekeningswijze werden quartodecimanen genoemd. Ook werden er een aantal disciplinaire canons opgesteld.

Ook de autoriteit van Rome, Alexandrië en Antiochië werd door het concilie erkend.

Laatst gewijzigd door cato : 16 november 2014 om 13:16.
Oud 16 november 2014, 13:52   #375
cato

Standaard

Citaat:
Poetin heeft begint ook in Oost Oekraine een Nova Russia ,
dat zegt nog niets over de positie van Moskou.

Het ging Constantijn niet om het aantal christenen,
maar om de macht van de keizer.
Oud 17 november 2014, 08:12   #376
cato

Standaard

Citaat:
Ja maar een Hollander denkt dat hij het weet, maar hij weet het zelden.
U kijkt te veel in de spiegel en weet zelden iets over Hollanders.
De meeste Belgen komen nooit in Holland,
ze komen niet verder dan de grensstreek van Limburg en Brabant.
Oud 17 november 2014, 11:34   #377
Peche
Banneling

Standaard

Cato?
Ik zie veel BE nummerplaten in NL hoor.
Veel Belgen shoppen in NL. Waarom ook niet? Koopjeszondagen, winkels zijn laat open, autovrije binnensteden met vlot verkeer naar de autostrade. Al heb ik gemerkt dat je best via Feyenoord terugrijdt van Rotterdam. Dat kan soms schuiven zijn naar de autostrade anders
Maar Nederland is simpelweg op alle vlakken beter dan BE.
Ik zou eens sollicitatiebrieven moeten beginnen sturen. Voor hun economie wil ik nog wel een 80 uren week draaien.
Voor de Belgische? Maximum 40h en dan doe ik al 4h over want ik opteer naar de 36h week.
En ik riep nog onder paars "arbeid adelt" in de grote bedrijven... naïef en jonger als ik was.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2014, 23:02   #378
Peche
Banneling

Standaard

Misschien dat ze daar nog wel iemand zoeken in wat ik het beste doe.
Daar kan ik tenminste vermelden dat ik bereid ben langer te werken dan normaal.
Hier krijg ik met de beste woorden niet verbloemd dat ik niet meer wil bijdragen aan dit kaksysteem.
Ik krijg mezelf niet buiten geshot op het huidige bedrijf, die blijven mij gewoon bellen!
What's a man gotta do to get fired? (let wel, mijn referentie mag er niet onder lijden)
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2015, 01:25   #379
Drukazz
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Als geen ander...

Bij het volgende put ik puur uit eigen ervaring, zonder enige wetenschappelijke onderbouwing. En de begrippen "Belg" en "Vlaming" zijn volkomen inwisselbaar.

- Veel Belgen zijn arrogant - veel arroganter dan Nederlanders. Het ergste is nog dat het wordt verpakt in valse bescheidenheid. Want bescheidenheid is een van de voortreffelijke eigenschappen waar de Belg zichzelf mee behept.

- Veel Belgen zijn fysiek lelijk. Toen ik in Vlaanderen woonde viel het me altijd op hoeveel lelijke mensen je op straat ziet. Zeker de vrouwen zijn in Nederland veel mooier. Veel Nederlanders roemen altijd het Vlaamse schoon. Maar dat is gebaseerd op een misvatting. Want er is zoveel lelijkheid dat een mooie vrouw in Belgie meteen een plekje voor de camera krijgt. Daarom denkt men in Nederland dat het in Vlaanderen wemelt van de mooie vrouwen.

- Veel Belgen zijn extreem wantrouwend van aard. Iemand zij ooit eens: Nederlanders vertrouwen je tot het tegendeel is bewezen, Belgen wantrouwen je tot het tegendeel is bewezen. Dat onderschrijf ik volkomen.

- En het spijt me dat ik het moet zeggen, maar veel Belgen zijn ook dom. In ieder geval dommer dan de gemiddelde Nederlander. Het Vlaamse onderwijs wordt vaak geroemd, maar ik ben het daar niet mee eens. De Vlaamse scholen zijn heel erg gericht op kennisreproductie. Maar kennis is niet hetzelfde als intelligentie. Interessant is de situatie van de allochtonen te vergelijken. Die hebben namelijk een vergelijkbare startpositie. Dit schreef ik er eerder over op dit forum: "Nederlandse allochtonen komen op mij veel geemancipeerder over, en dat is vooral te danken aan het onderwijs. Vlaanderen heeft geen Ayaan Hirsi Ali, Afshin Ellian, Abdelkader Benali, Najib Amhali, Hafid Bouazza, etc. Wel heeft Vlaanderen een Dyab Abou Jaja. Maar die kwam pas op latere leeftijd naar Belgie. Dus hij heeft geen onderwijs in Belgie genoten. In Nederland is er zelfs een Marokkaanse kok met een michelenster(restaurant Solo in Gorinchem)." Bij ABN AMRO klaagden ze na de overname door Fortis ook over de onnozelheid van de Belgen die uit Brussel naar Amsterdam werden gestuurd. Niet verwonderlijk, want in het gemiddelde Belgische bedrijf wordt verwacht dat je orders opvolgd ipv eigen gedachten ontwikkeld. Zelfs als je naar de WC wilt moet je toestemming vragen.

- Veel Belgen zijn gierig. Nederlanders zijn zuinig. Maar zuinigheid is geen ondeugd, gierigheid wel.

- Veel Belgen zijn onvriendelijk. Tot nu toe is Belgie het enige land waar ik ben geweest waar je raar wordt aangekeken als je iemand vriendelijk groet op straat. En dit is mij niet eenmaal, maar meerdere keren overkomen. Ook andere Nederlanders in Vlaanderen hebben dit ervaren. Nergens ter wereld zoveel zure gezichten als daar.
- Niet mee eens. Althans niet bij mezelf en m'n omgeving.

- Mee eens.

- Mee eens.

- Half mee eens. Belgen zijn idd dom maar ik vind de manier van omgaan met elkaar in het onderwijs en werk superieur aan de Nederlandse manier. Al is dit gewoon mijn eigen voorkeur natuurlijk. De ene heeft liever de Nederlandse manier, de andere liever de Belgische manier.

- Geen mening

- Mee eens.

Laatst gewijzigd door Drukazz : 24 augustus 2015 om 01:27.
Drukazz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2015, 05:22   #380
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja maar een Hollander denkt dat hij het weet, maar hij weet het zelden.
Een Limburger van edele afkomst daarentegen....
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be