Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 november 2014, 22:10   #101
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Nee, dit gaat niet over dezelfde mensen. Wat ik probeer duidelijk te maken is dat ook mensen die nooit het OV nemen baat hebben bij goed OV.
(...)
Ik denk dat we naast elkaar praten. Ik heb nergens de groep die voordeel heeft bij GV beperkt tot de gebruikers ervan. Lees maar na.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 08:23   #102
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U schrijft hier dus uit de losse pols. Al vele jaren kan je immers een combiabonnement kopen: trein en bus/tram. Ook voor schoolgaande jeugd.

Probeer volgende keer nog eens te doen dat u een ervaringsdeskundige bent... Nu valt u alvast door de mand.
Ja, je kan een combiabonnement kopen, maar je spreekt dus nog steeds over verschillende abonnementen.

Zo'n combiabonnement is trouwens enkel bruikbaar voor vaste trajecten en daarvoor heb je dan attesten van school of werkgever nodig.
Je kan geen combiabonnement kopen om België te doorkruisen of om van stad naar stad te trekken tijdens vakanties.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 08:50   #103
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Ik denk dat we naast elkaar praten. Ik heb nergens de groep die voordeel heeft bij GV beperkt tot de gebruikers ervan. Lees maar na.
Waarom schreef je dan het volgende?

Citaat:
Als er inderdaad grote voordelen voor een beperkte groep verbonden zijn aan de aanleg van een treinlijn dan vind ik dat de vraag moet gesteld worden of we het normaal moeten vinden dat de hele samenleving ervoor moet opdraaien om die voordelen te genereren.
Mijn stelling is altijd geweest dat de hele samenleving baat heeft bij een goede publieke infrastructuur. En daar hoort OV bij. Als je het daar mee eens bent, dan geen probleem...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 08:53   #104
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom dan wel? Hij brengt immers iets heel terecht aan: als iets goed functioneert en ook rendabel blijkt te zijn, zal dit ook niet ten laste vallen van wie geen gebruik maakt van die diensten.
rabiate liberalen zijn dan ook strikte theoretici.
Let wel, OV heeft een visie nodig. ofwel is het een dienstverlening met openbare middelen, ofwel is het een strikt gerund bedrijf. Ergens tussen de twee sneuvelt er sowieso iets fundamenteels. dienstverlening met besparingen is geen dienstverlening meer, bedrijf met te veel investeringen is niet rendabel.
Neoliberale tendens is het meest rendabele stuk afknippen en op de vrije markt gooien om dan te klagen over het reststuk dat niet rendabel zou zijn.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 24 november 2014 om 08:57.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 08:54   #105
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

dubbel
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 24 november 2014 om 08:54.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 09:18   #106
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Dat hebben we te danken aan de opeenvolgende staatshervormingen.
Zou kunnen, maar ik denk dat het vooral aan het beleid van de Vlaamse regeringen ligt.
Het is niet omdat de verantwoordelijkheid verschoven is, dat men elkaar moet gaan beconcurreren en een wanbeleid moet voeren.

Ik weet zo nog dat toen ik een tiener was, men in Mechelen met kleine busjes reed als stadsvervoer, vandaag stuurt men door diezelfde stad gelede bussen.
Maar in die periodes hadden de plaatselijke overheden inspraak in het plaatselijke openbaar vervoer, vandaag moeten die het beleid gewoon ondergaan.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 09:33   #107
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
rabiate liberalen zijn dan ook strikte theoretici.
Let wel, OV heeft een visie nodig. ofwel is het een dienstverlening met openbare middelen, ofwel is het een strikt gerund bedrijf. Ergens tussen de twee sneuvelt er sowieso iets fundamenteels. dienstverlening met besparingen is geen dienstverlening meer, bedrijf met te veel investeringen is niet rendabel.
Neoliberale tendens is het meest rendabele stuk afknippen en op de vrije markt gooien om dan te klagen over het reststuk dat niet rendabel zou zijn.
EN dat is trouwens niet enkel van toepassing op OV.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 13:04   #108
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je kan geen combiabonnement kopen om België te doorkruisen ...
Er bestaat inderdaad jammer genoeg nog een combiabonnement trein en alle busmaatschappijen. Er bestaat wel een combiabonnement De Lijn & TEC.

De vraag is altijd: is er daar eigenlijk vraag naar? In het verleden bleek (en blijkt nog steeds) er vraag te zijn naar een gecombineerd abonnement van trein en op z'n minst één busmaatschappij.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 13:05   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ja, je kan een combiabonnement kopen, maar je spreekt dus nog steeds over verschillende abonnementen.
Wat bedoelt u nu eigenlijk? Je aanvraag wordt als een geheel behandeld. En wat het ook interessant maakt: een combiabonnement is goedkoper dan de twee zaken apart.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 13:07   #110
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
... om van stad naar stad te trekken tijdens vakanties.
In welke landen bestaat er dan wel zoiets? In Zwitserland beperkt een dergelijk abonnement waarbij je gebruik kan maken van én de liften én de postbus zich vaak tot een bepaald dal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 13:08   #111
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
rabiate liberalen zijn dan ook strikte theoretici.
Let wel, OV heeft een visie nodig. ofwel is het een dienstverlening met openbare middelen, ofwel is het een strikt gerund bedrijf. Ergens tussen de twee sneuvelt er sowieso iets fundamenteels. dienstverlening met besparingen is geen dienstverlening meer, bedrijf met te veel investeringen is niet rendabel.
Neoliberale tendens is het meest rendabele stuk afknippen en op de vrije markt gooien om dan te klagen over het reststuk dat niet rendabel zou zijn.
De vraag lijkt me eerder waarom een overheidsbedrijf niet eerder ook zou streven naar een maximaal bedrijfswerking.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 13:09   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Zou kunnen, maar ik denk dat het vooral aan het beleid van de Vlaamse regeringen ligt.
Het is niet omdat de verantwoordelijkheid verschoven is, dat men elkaar moet gaan beconcurreren en een wanbeleid moet voeren.

Ik weet zo nog dat toen ik een tiener was, men in Mechelen met kleine busjes reed als stadsvervoer, vandaag stuurt men door diezelfde stad gelede bussen.
Maar in die periodes hadden de plaatselijke overheden inspraak in het plaatselijke openbaar vervoer, vandaag moeten die het beleid gewoon ondergaan.
In Brugge rijden er van die kleine busjes rond. Van De Lijn. Mij lijkt het eerder dat het probleem in Mechelen zelf zit, eerder dan bij "het beleid uit Brussel".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 13:16   #113
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De vraag lijkt me eerder waarom een overheidsbedrijf niet eerder ook zou streven naar een maximaal bedrijfswerking.
Stel je eens de vraag of de vrije markt in de gehele wereld zou geleid hebben tot kernenergie en/of aanleg spoorwegen/aanpassing gebergte en landschap en aanleg telecomnetwerk.
Zelf in de VS is dat een pertinente vraag.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 15:40   #114
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Let wel, OV heeft een visie nodig. ofwel is het een dienstverlening met openbare middelen, ofwel is het een strikt gerund bedrijf. Ergens tussen de twee sneuvelt er sowieso iets fundamenteels. dienstverlening met besparingen is geen dienstverlening meer, bedrijf met te veel investeringen is niet rendabel.
Het beste model is om aan de ene kant de tarifering en planning door een overheidsinstantie te laten doen, maar de uitvoering aan te besteden. Dat is een model dat in Duitsland en Nederland (in in toenemende mate ook elders) wordt toegepast. De plaatselijke overheid maakt een aanbestedingsdossier waarin staat welke diesntverlening ze willen hebben, en bedrijven tekenen daarop in.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 15:42   #115
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De vraag lijkt me eerder waarom een overheidsbedrijf niet eerder ook zou streven naar een maximaal bedrijfswerking.
Het probleem is dat een bedrijf, en dat is zowel in de privé als bij de overheid, niet graag verandert. Verandering komt enkel als het alternetief voor verandering de ondergang is. Overheidsbedrijven worden echter beschermd, en dus hoeven ze niet te veranderen...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 15:50   #116
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In welke landen bestaat er dan wel zoiets? In Zwitserland beperkt een dergelijk abonnement waarbij je gebruik kan maken van én de liften én de postbus zich vaak tot een bepaald dal.
Je hebt in Zwitserland twee tariefsystemen. Aan de ene kant is er het nationaal tarief. Daarbinenn kan je dus gewoon een kaartje kopen van van overal naar overal. Ook als er verschillende bedrijven bij betrokken zijn. Dus bijvoorbeeld van Basel Luchthaven naar Zinal, dat je gewoon op de luchthaven koopt, en waar gewoon elke bus en trein die je nodig hebt in zit. Binnen dat tarief kan je ook abonnementen kopen. Ik heb zo een jaarkaart waar ik het hele Zwitserse OV onbeperkt mee kan gebruiken. Is stukken goedkoper dan een auto hebben.
En dan heb je plaatselijke terieven en abonnementen. Die zien er in toeristische gebieden anders uit dan in de steden.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 16:13   #117
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Stel je eens de vraag of de vrije markt in de gehele wereld zou geleid hebben tot kernenergie en/of aanleg spoorwegen/aanpassing gebergte en landschap en aanleg telecomnetwerk.
Zelf in de VS is dat een pertinente vraag.
In het land waar de stoomtrein vandaan komt, ontwikkelde het spoorwegennet zich juist door sterk privaat initiatief.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 16:14   #118
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Het probleem is dat een bedrijf, en dat is zowel in de privé als bij de overheid, niet graag verandert. Verandering komt enkel als het alternetief voor verandering de ondergang is. Overheidsbedrijven worden echter beschermd, en dus hoeven ze niet te veranderen...
Juist, daarom kunnen we eerder spreken over "overbescherming". Zoiets doodt initiatief en vernieuwing.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 16:23   #119
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Het beste model is om aan de ene kant de tarifering en planning door een overheidsinstantie te laten doen, maar de uitvoering aan te besteden. Dat is een model dat in Duitsland en Nederland (in in toenemende mate ook elders) wordt toegepast. De plaatselijke overheid maakt een aanbestedingsdossier waarin staat welke diesntverlening ze willen hebben, en bedrijven tekenen daarop in.
en het onderhoud?
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 16:25   #120
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Je hebt in Zwitserland twee tariefsystemen. Aan de ene kant is er het nationaal tarief. Daarbinenn kan je dus gewoon een kaartje kopen van van overal naar overal. Ook als er verschillende bedrijven bij betrokken zijn. Dus bijvoorbeeld van Basel Luchthaven naar Zinal, dat je gewoon op de luchthaven koopt, en waar gewoon elke bus en trein die je nodig hebt in zit. Binnen dat tarief kan je ook abonnementen kopen. Ik heb zo een jaarkaart waar ik het hele Zwitserse OV onbeperkt mee kan gebruiken. Is stukken goedkoper dan een auto hebben.
En dan heb je plaatselijke terieven en abonnementen. Die zien er in toeristische gebieden anders uit dan in de steden.
toppie dus. In Japan ook, niet?
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 24 november 2014 om 16:25.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be