Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 november 2014, 20:58   #181
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Omdat de andere Franstalige partijen even radicaal zijn geworden als de FDF.
In uw verbeelding is alles ongetwijfeld radicaal.
Ik zie in de dagelijkse politieke actualiteit weinig commotie rond de rand...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2014, 21:52   #182
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Oh, maar dat is geen enkel probleem voor onze nep-Fransman, hoor!
Die Britten mogen dat eisen tot ze een ons wegen, maar ingaan op hun eisen zal nooit gebeuren als het van Everytime afhangt. Dat soort rechten is uitsluitend aan Franstaligen voorbehouden die zich in Vlaanderen vestigen.
Als Vlamingen consequent Nederlands zouden spreken in en rond Brussel, zou het plaatje er al heel anders uitzien. Die Brit mag in Armentières altijd proberen Engels te spreken, maar ze zullen hem hoogstens niet-begrijpend aanstaren. Een belangrijk deel van de Vlamingen zal daarentegen uit pure onderdanigheid al snel overschakelen naar het Frans. Daar ligt het grote verschil.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 23 november 2014 om 21:52.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2014, 22:14   #183
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Als Vlamingen consequent Nederlands zouden spreken in en rond Brussel, zou het plaatje er al heel anders uitzien. Die Brit mag in Armentières altijd proberen Engels te spreken, maar ze zullen hem hoogstens niet-begrijpend aanstaren. Een belangrijk deel van de Vlamingen zal daarentegen uit pure onderdanigheid al snel overschakelen naar het Frans. Daar ligt het grote verschil.
Niet alleen naar het Frans.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 16:56   #184
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

dubbel

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 24 november 2014 om 16:57.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 16:57   #185
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ze zijn Franstaligen. Een Vlaming die in Wallonië leeft, zal ik als Vlaming beschouwen. MAAR eerst en vooral zijn ze BELGEN in alle gevallen.
Frantaligen zijn dus geen Vlamingen ook al wonen en werken ze in Vlaanderen?

Waarom bij ene groep de taal laten primeren en bij de ander de regio? Tegenover 'Vlamingen' staat 'Walen'., Tegenover 'Franstaligen' staat 'Nederlandstaligen'. Blijkbaar verkiezen we het complexer te maken echter.

Wanneer is men Vlaming? Wikipedia:

Citaat:
Vlamingen zijn inwoners van Vlaanderen, oftewel de leden van de Vlaamse Gemeenschap, of ook alle inwoners van het Vlaams Gewest en die inwoners van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest die zich als Vlaming beschouwen.
Dus ik schat dat u als inwoner van Vlaanderen Vlaming bent Mr Everytime. Een zelfhater misschien?

Een inwoner van Vlaanderen met de Belgische nationaal is een Vlaming. Totdat er een Vlaamse identiteitskaart bestaat is dat het meest correcte mijns inziens. Een Vlaming is niet noodzakelijk in de eerste plaats Nederlandstalig, maar dient zich wel te schikken naar de gangbare taal van de regio. Lijkt me niet te veel gevraagd van inwijkelingen. Ze welkom heten maar zich niet laten wegduwen door een kolonistenmentaliteit van sommigen.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 24 november 2014 om 17:01.
Oud 24 november 2014, 17:05   #186
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik accepteer gewoon het land waar ik woon.
U geeft een totaal ander indruk. Ergens gaan wonen betekent ook respect kunnen opbrengen voor de mensen die daar reeds woonden, zich aanpassen aan de plaatselijke gebruiken en gewoonten, en niet hen pogen misbruik te maken gastvrijheid om de gastheer stilaan te pogen verdringen.

Het is hier Israël ook niet.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 24 november 2014 om 17:09.
Oud 24 november 2014, 19:48   #187
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom blijven ze dan faciliteiten eisen en blijven ze op FDF stemmen?
Faciliteiten zijn er, staan in de wet sinds 50 jaar. Die moet men niet eisen. Waarom mensen op FDF stemmen is hun individuele zaak. Voor mij is dat even onbegrijpelijk dan dat iemand op kaloten zou stemmen, of op n-va. Gelukkig voor de kiezer ben ik de norm niet.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 19:50   #188
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
In welke mate zijn de taalfaciliteiten al uitgedoofd?
Daar is een eenvoudig antwoord op : die doven niet uit, want dat is niet in de wet voorzien. Die bestaan dus tot zolang de wet dat voorziet. Maar is dat echt nieuws ???
Oud 24 november 2014, 19:53   #189
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat "uitdoven" van het verhaal zal ik slechts geloven de dag dat faciliteiten gewoon worden afgeschaft.
Ik wens je nog een héél lang leven toe Quercus, want dat zal nodig zijn.
Ik zie niet in waarom iemand die rechten vrijwillig zou afgeven, ik zie ook niet in welke partij daarvoor een oorlog zou willen starten. Het gaat om een futiliteit.

En ik zeg dat als bewoner van een faciliteitengemeente, ik weet in tegenstelling tot 90% van de roepers hier over wat ik praat.
Oud 24 november 2014, 19:59   #190
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat de andere Franstalige partijen even radicaal zijn geworden als de FDF.
Ik merk totaal geen radicalisme bij de partij aan de macht hoor, bij MR.
Dat is ook niet nodig, nu BHV gesplitst is, is er geen enkele reden om nog voor taal futiliteiten oorlog te voeren. Wat lokale folklore rond een paar onnozele burgemeesters is even interessant als carnaval : één dag per jaar kan dat boeien en daarna heeft het een heel hoge spruitjesgeur en is het even sexy als een begrafenisstoet.
Oud 24 november 2014, 20:06   #191
Lange Limburger
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik zie niet in waarom iemand die rechten vrijwillig zou afgeven, ik zie ook niet in welke partij daarvoor een oorlog zou willen starten. Het gaat om een futiliteit.

En ik zeg dat als bewoner van een faciliteitengemeente, ik weet in tegenstelling tot 90% van de roepers hier over wat ik praat.
Eigenaardig is dat u het wel ok vindt dat wij ooit die rechten hebben gegeven waardoor ons taalgebied langzaam wordt afgeknaagd. Ik verwed er een bak West-Vleteren op dat u een van die ventjes zijt die in uw faciliteitengemeente vlotjes naar het Frans overschakelt als er een Franstalige in de buurt dreigt te komen. Vandaar ook uw disrespect voor al wat Vlaams is. Wedden dat uw welwillendheid tegenover het Frans is ingegeven omdat een deel van uw familie aan de overkant woont?
Lange Limburger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 20:12   #192
Lange Limburger
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik merk totaal geen radicalisme bij de partij aan de macht hoor, bij MR.
Dat is ook niet nodig, nu BHV gesplitst is, is er geen enkele reden om nog voor taal futiliteiten oorlog te voeren. Wat lokale folklore rond een paar onnozele burgemeesters is even interessant als carnaval : één dag per jaar kan dat boeien en daarna heeft het een heel hoge spruitjesgeur en is het even sexy als een begrafenisstoet.
Uw minnetjesdoen over al wat zich Vlaams durft noemen of zich als Vlaams kenmerkt raakt mijn koude kleren niet. We hebben altijd met hielenlikkers moeten leven. Een meer of minder kan uiteindelijk de zaak niet maken. Belgische compromissen zoals de faciliteiten lossen het probleem niet op, maar creeren een constante bron van ergernis. U heeft het hierboven zelf toegegeven. De faciliteiten zijn nooit bedoeld geweest om uit te doven, maar om op een legale basis in te pikken, te 'veroveren'. Dat is dan ook de essentie van elk Belgisch compromis: er is altijd dezelfde bevolkingsgroep die moet inbinden.
Lange Limburger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 20:53   #193
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En? Gaat "la langue de Voltaire" er op vooruit in Ronse? Er is natuurlijk de tijd geweest dat de textielbaronnen en hun families uit "Renaix" het beneden hun waardigheid vonden om iets anders dan "le français" te tateren. Maar wat blijft daar nog van over? Een Ronsenaar die de geschiedenis van de stad goed kende heeft me ooit verteld dat bij sommigen onder hen de textielexport naar Engeland bemoeilijkt werd door hun weigerachtigheid om uit "le français" te stappen en een beetje Engels te leren. Ik vermoed dat het Frans in Ronse nu voor een stuk bestendigd wordt door de serieuze influx van migranten.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 21:05   #194
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lange Limburger Bekijk bericht
Uw minnetjesdoen over al wat zich Vlaams durft noemen of zich als Vlaams kenmerkt raakt mijn koude kleren niet. We hebben altijd met hielenlikkers moeten leven. Een meer of minder kan uiteindelijk de zaak niet maken. Belgische compromissen zoals de faciliteiten lossen het probleem niet op, maar creeren een constante bron van ergernis. U heeft het hierboven zelf toegegeven. De faciliteiten zijn nooit bedoeld geweest om uit te doven, maar om op een legale basis in te pikken, te 'veroveren'. Dat is dan ook de essentie van elk Belgisch compromis: er is altijd dezelfde bevolkingsgroep die moet inbinden.
Die bedoeling vormt inderdaad het cruciale punt. Voor de Vlamingen was de bedoeling de faciliteiten als een tijdelijke doorbreking van de eentaligheid te beschouwen, in afwachting dat de francofone immigranten zich het Nederlands voldoende hadden eigen gemaakt. De Franstaligen daarentegen beschouwen het als een effectief verworven tweetaligheid met eeuwig karakter. Er zijn zo nog wel van die dingen waar Vlamingen en Francofonen elk in een totaal andere richting kijken. La Belgique is een Januskop.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 21:07   #195
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
En? Gaat "la langue de Voltaire" er op vooruit in Ronse? Er is natuurlijk de tijd geweest dat de textielbaronnen en hun families uit "Renaix" het beneden hun waardigheid vonden om iets anders dan "le français" te tateren. Maar wat blijft daar nog van over? Een Ronsenaar die de geschiedenis van de stad goed kende heeft me ooit verteld dat bij sommigen onder hen de textielexport naar Engeland bemoeilijkt werd door hun weigerachtigheid om uit "le français" te stappen en een beetje Engels te leren. Ik vermoed dat het Frans in Ronse nu voor een stuk bestendigd wordt door de serieuze influx van migranten.
Blijkbaar is er een instroom geweest van immigranten uit Brussel en marginalen uit Wallonië, waardoor de sociologische verhoudingen helemaal zijn omgedraaid. Frans wordt daar nu geassocieerd met de onderklasse.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 21:17   #196
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Wanneer is men Vlaming? Wikipedia:

Een inwoner van Vlaanderen met de Belgische nationaal is een Vlaming. Totdat er een Vlaamse identiteitskaart bestaat is dat het meest correcte mijns inziens.
Naar mijn aanvoelen rammelt de omschrijving in Wikipedia aan alle kanten. Word ik soms naar etniciteit een Duitser wanneer ik in Duitsland zou gaan wonen? Word een Slovaakse zigeuner plotseling een Vlaming wanneer die in het Vlaams Gewest laat domiciliëren?

Ik heb daar toch mijn sterke twijfels over.
Oud 24 november 2014, 21:18   #197
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Faciliteiten zijn er, staan in de wet sinds 50 jaar. Die moet men niet eisen. Waarom mensen op FDF stemmen is hun individuele zaak. Voor mij is dat even onbegrijpelijk dan dat iemand op kaloten zou stemmen, of op n-va. Gelukkig voor de kiezer ben ik de norm niet.
Het FDF komt ook op in niet-faciliteitengemeenten, hoor.
Oud 24 november 2014, 21:18   #198
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oud 24 november 2014, 21:18   #199
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oud 24 november 2014, 21:19   #200
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be