Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Bekijk resultaten enquête: Wat is de beste standaard maximumsnelheid op de gewestwegen?
70 km/u 8 17,02%
90 km/u 39 82,98%
Aantal stemmers: 47. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 november 2014, 12:29   #101
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
(...)
BE hanteert zelfs 90 kmh op de meeste 2+2-middenberm, en zijn allergisch daar minstens 100 kmh in te voeren, onbegrijpelijk ! (hoe wil men anders camions inhalen als het al eens vlot en veilig kan, als een slak ?)
(...)
Sterker nog: onze vriend Weyts wil 90 alleen nog op dat soort wegen toelaten.
Totaal ongeloofwaardig.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2014, 16:35   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Het belangrijkste is dat we alles in het werk stellen om een vlotte doorgang zoveel mogelijk te voorzien.
Heus niet overal. Op bepaalde plaatsen hoort juist die doorgang ontraden worden. In woonwijken e.d.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2014, 16:39   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
-
Ik schat dat ongeveer 1 op 3 de nieuwe norm, in free flow, zal respecteren, en dan nog alleen uit schrik voor een boete.
In België is dat inderdaad het enige waardoor automobilisten zich aan de voorschriften houden, ongeacht of er nu 90 of 70 staat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2014, 16:47   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
De leveranciers van borden wrijven zich al in de handen.
Op 5.188 km mogen ze borden verwijderen en op 2.683 km mogen ze nieuwe borden plaatsen.
Kassa, kassa.
Toen indertijd werd overgegaan van 60 naar 50 werd gewoon een cijfer overplakt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2014, 16:48   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Trouwens de grensborden ben ik ook vergeten.
Nu staat er aan elke weg die het Belgische grondgebied binnenkomt zo een bord waarop de algemeen geldende beperkingen aangegeven staan.
Die moeten langs de Vlaamse kant allemaal vernieuwd worden. Maar nu moeten er ook nieuwe geplaatst worden op elke weg, hoe klein ook, die de grens oversteekt tussen het Vlaams gewest en het Brusselse of het Waalse, en dat in beide richtingen! Nog meer kassa.
Buiten autosnelwegen vind je die borden maar heel zelden. Waarom zouden die er nu komen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2014, 16:51   #106
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.142
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Heel eenvoudig: met de laatste staatshervorming wordt het een bevoegdheid van de gewesten.
Ge moet zoiets niet letterlijk nemen...
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2014, 20:33   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Ge moet zoiets niet letterlijk nemen...
Wat bedoelt u?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2014, 21:57   #108
lohabra
Schepen
 
Geregistreerd: 14 september 2012
Berichten: 495
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

Ja dat mag je NADAT je voorrang verleent hebt aan het verkeer op de rijbaan.

Je hebt dus geen verkeersregel in de wegcode gevonden die voor jouw beperking een uitzondering maakt. Dat is dan genoteerd.

De rest van je betoog is een algemeen verwijt naar bepaalde weggebruikers dewelke voetgangers zonder beperking ook meemaken. Niets nieuws onder de zon.


Aangezien je daar geen voorrang hebt (je spreekt niet van een oversteekplaats= zebrapad) gaat je dat in feite weinig aan, niet iedereen is hoffelijk. En maar goed dat je verschil in remtijd weet, dan weet je ook dat je extra voorzichtig moet zijn waar het verkeer snelller rijdt.

Een relatief grote luchtverplaatsing hebben enkel de grote en brede voertuigen, een auto in de regel nauwelijks tov een Bus, Vrachtwagen of Tram.
En los daarvan: als er op minder dan dertig meter een oversteekplaats ligt, MOET de voetganger daar gebruik van maken.....

Maar dat zal Cookie Monster waarschijnlijk ook ontgaan zijn .....

Laatst gewijzigd door lohabra : 29 november 2014 om 21:58.
lohabra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2014, 22:48   #109
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.631
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lohabra Bekijk bericht
En los daarvan: als er op minder dan dertig meter een oversteekplaats ligt, MOET de voetganger daar gebruik van maken.....
Idd, veel voetgangers weten dat niet, of zijn te gemakzuchtig... of te gehaast...

Als een voertuigbestuurder relatief veel zebrapaden weet liggen (in bbk evtl voetgangerslichten) rekent hij/zij vooral dat enkel daar voetgangers gaan oversteken...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 november 2014 om 22:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2014, 01:05   #110
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.142
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat bedoelt u?
De "Belgische Consensus". Ik was niet bezig over wiens bevoegdheid dit is of niet, enkel dat ons land goed is in een consensus maken, vandaar...
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2014, 02:00   #111
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.872
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lohabra Bekijk bericht
En los daarvan: als er op minder dan dertig meter een oversteekplaats ligt, MOET de voetganger daar gebruik van maken.....

Maar dat zal Cookie Monster waarschijnlijk ook ontgaan zijn .....
Natuurlijk , schuin of net ernaast oversteken is stoer & COOL
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2014, 13:15   #112
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In België is dat inderdaad het enige waardoor automobilisten zich aan de voorschriften houden, ongeacht of er nu 90 of 70 staat.
Dat is dus pertinent niet het geval. Als normen beter aangepast zijn aan het natuurlijke gedrag worden ze vanzelf beter gerespecteerd. Daarom wordt 90 beter gerespecteerd dan 70.

Het is echt niet zo dat iedereen overal met de meest waanzinnige snelheden rond zou rijden moest er geen controle zijn.
Ik herinner me nog cijfers over de free flow snelheden op autowegen. Het is wel al van jaren geleden.

De gemiddelde free flow snelheid in B was toen net onder 120, als ik het me goed herinner 118. In Nl net iets lager 116 of 117, maar toen gold daar nog de algemene 100. In D op de onbegrensde autowegen was het net iets boven 120.

Er is wel degelijk zoiets als een natuurlijke snelheid. En dat zou voor onze overheid een bondgenoot moeten zijn en geen vijand.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2014, 13:28   #113
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.628
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Dat is dus pertinent niet het geval. Als normen beter aangepast zijn aan het natuurlijke gedrag worden ze vanzelf beter gerespecteerd. Daarom wordt 90 beter gerespecteerd dan 70.

Het is echt niet zo dat iedereen overal met de meest waanzinnige snelheden rond zou rijden moest er geen controle zijn.
Ik herinner me nog cijfers over de free flow snelheden op autowegen. Het is wel al van jaren geleden.

De gemiddelde free flow snelheid in B was toen net onder 120, als ik het me goed herinner 118. In Nl net iets lager 116 of 117, maar toen gold daar nog de algemene 100. In D op de onbegrensde autowegen was het net iets boven 120.

Er is wel degelijk zoiets als een natuurlijke snelheid. En dat zou voor onze overheid een bondgenoot moeten zijn en geen vijand.
Wat ik mij altijd afvraag, is al snelheden ingebouwd worden in auto's en geoptimaliseerd worden om minimaal te verbruiken in stadsverkeer met een geijkte cyclus van 60km, hoofdweg cyclus van 90, en een snelweg cyclus van 120...., zoals 60 -90 -120 kun je rijden in 4de-5de-6de versnelling. Naargelang uw motor het aankan. Maar ik heb zo altijd de indruk dat mijn motor permanent versmacht moet rijden, 50 schakel ik naar 3de of rij ik in 4de ? 70 in 4de of in 5de ? Telkens zie je dat suboptimaal punt.

Dus het grappige wordt dus dat die verbruiksstatistieken tot niet smeer dienen, dat auto's naast dat optimale punt grijpen...

Helemaal grappig is ook door die torenhoge afwijkingen, kun je gemakkelijk nipt 60rijden op de snelheidsmeter om zo amechtig 53 te rijden... Ik vind het nu al hilarisch hoe sommige mensen 40 op de kilometriek rijden door dorpskommen , in feite kun je ze zo voorbijsteken met een bromfiets, dus ik weet eigenlijk niet wat de bedoeling is van die snelheidsmania.

Ben je nu aan het toegeven dat je de wegen verkeerd gebouwd hebt, dat je geen bal van wegenaanleg kent, dat onze infrastructuur door de desinvestering in wegstroken er gewoon fantastisch op achteruigaat... Of wil je nu echt u bezighouden met verkeersveiligheid en hou je zo rabiaat vast aan het snelheidsdogma
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2014, 14:24   #114
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.631
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Dat is dus pertinent niet het geval. Als normen beter aangepast zijn aan het natuurlijke gedrag worden ze vanzelf beter gerespecteerd. Daarom wordt 90 beter gerespecteerd dan 70.
Ach die onwetende Jan toch beter geen aandacht aan besteden.

De BIVV heeft de V85 gemeten bij vrij-verkeer-omstandigheden op 70- en 90- kmh wegen, de resultaten zeggen ruim voldoende:

van de laatste 5 gemeten jaren 2005-2010 was de gemiddelde V85 op:
70 kmh-wegen: 85 kmh verschil 15 kmh.
90 kmh-wegen: 98 kmh verschil 8 kmh.

http://bivv.be/frontend/files/userfi...lheid_2010.pdf figuur 6 , pdf-page 20

De gemiddelde snelheid op die 70/90-wegen hebben ze ook gemeten onder free flow, figuur 5 page 19:
70 kmh-wegen: 74 kmh
90 kmh-wegen: 85 kmh

90 kmh nipt onvoldoende draagvlak voor een V85, beter was 100 kmh.
70 kmh miserabel draagvlak zelfs het gemiddelde ligt 4 kmh boven de limiet.
bij 90 kmh ligt het gemiddelde 5 kmh onder de limiet.

De huidige gemiddelde EU-Vmax op de beste 1+1 wegen (zonder middenberm) is 92 kmh naar beneden afgerond.
De verkeersveiligste landen of de top 13 hebben dikwijls 100 kmh.

EU-verkeersdoden/miljoen inwoners 2013 en Vmax op hun beste 1+1 wegen zonder middenberm (bronnen Wegenwiki, ADAC, offic. refertes via Wikipedia, andere)
Citaat:
EU-land doden+30d/milj inw.| Vmax 1+1 (personenwagens/moto´s...)

1. Zweden 28 | 100/90 kmh (steeds met borden)
2. Verenigd Kon. 29 | 97 kmh (60 mph)
3. Denemarken 32 | 90 kmh primaire 1+1 ( Primærrute ), 80 kmh algemeen
4. Nederland 34 | 100 kmh stroomwegen met groene middenmarkering, 80 kmh algemeen
5. Spanje 37 | 100 kmh met borden, algemeen 90 kmh
6. Duitsland 41 | 100 kmh
7. Ierland 42 | 100 kmh , 80 kmh secundaire smalle wegen (steeds met borden)
8. Slowakije 42 | 90 kmh algemeen
9. Finland 48 | 100 kmh primaire, 80 kmh secundaire
10. Frankrijk 50 | 90 kmh algemeen
- - - - - - #
11. Cyprus 53 | 80 kmh algemeen
12. Malta 54 | 80 kmh
13. Oostenrijk 54 | 100 kmh
14. Italië 58 | 90 kmh
15. Hongarije 59 | 90 kmh
16. Estland 61 | 90 kmh
17. Slovenië 61 | 90 kmh
18. Portugal 62 | 90 kmh
19. Tsjechië 63 | 90 kmh
20. België 65 | 90 kmh-Wallonie |Vlaanderen 90... naar 70 kmh algemeen?
21. Griekenland 81 | 90 kmh
22. Bulgarije 82 | 90 kmh
23. Litouwen 85 | 90 kmh
24. Kroatië 86 | 90 kmh
25. Letland 86 | 90 kmh
26. Luxemburg 87 | 90 kmh
27. Polen 87 | 90 kmh
28. Roemenië 92 | 90 kmh

EU-gemiddelde 52 # | 92 kmh afgerond
Van de top 10 of net al die landen die onder het EU-gemiddelde van 52 # verkeersdoden/miljoen inw. zitten heeft 70 % 100 kmh. Is dat toeval ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 30 november 2014 om 14:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2014, 14:56   #115
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.631
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Wat ik mij altijd afvraag, is al snelheden ingebouwd worden in auto's en geoptimaliseerd worden om minimaal te verbruiken in stadsverkeer met een geijkte cyclus van 60km, hoofdweg cyclus van 90, en een snelweg cyclus van 120...., zoals 60 -90 -120 kun je rijden in 4de-5de-6de versnelling. Naargelang uw motor het aankan. Maar ik heb zo altijd de indruk dat mijn motor permanent versmacht moet rijden, 50 schakel ik naar 3de of rij ik in 4de ? 70 in 4de of in 5de ? Telkens zie je dat suboptimaal punt.
serieus Paul, een 70 kmh limiet buiten bebouwde kom is een bewezen vervuilende en oneconomische limiet, waarom vergeet je dat altijd ?

Dit zijn de optimale rijsnelheden naargelang benzine/diesel, de limiet zou dan nog wat hoger moeten liggen, studie betreft technische stand van de auto´s in 2001-2002.
Citaat:
19 sep. 2002 http://www.ots.at/presseaussendung/O...he-tempolimits

Nun versucht die von der ÖAMTC AKADEMIE in Auftrag gegebene Studie erstmals, wirtschaftliche Kriterien als Dimension zur Ermittlung einer Optimalgeschwindigkeit heranzuziehen und präsentiert damit ökonomisch gerechtfertigte Tempolimits.

Ergebnis der Studie:

Die Optimalgeschwindigkeit liegt für Otto-Pkw im Ortsgebiet bei 49 km/h, auf Freilandstraßen bei 75,8 km/h und auf Autobahnen bei 124,7 km/h,

für Diesel-Pkw im Ortsgebiet bei 48,8 km/h, auf Freilandstraßen bei 75,9 km/h und auf Autobahnen bei 128,4 km/h.
Oostenrijk heeft 50 / 100 / 130 algemene limieten.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 30 november 2014 om 15:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2014, 15:15   #116
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
De "Belgische Consensus". Ik was niet bezig over wiens bevoegdheid dit is of niet, enkel dat ons land goed is in een consensus maken, vandaar...
Consensus? Iedere deelregering bepaalt haar eigen politiek. Zo gaat dat in een federaal land.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2014, 15:19   #117
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Helemaal grappig is ook door die torenhoge afwijkingen, kun je gemakkelijk nipt 60rijden op de snelheidsmeter om zo amechtig 53 te rijden... Ik vind het nu al hilarisch hoe sommige mensen 40 op de kilometriek rijden door dorpskommen , in feite kun je ze zo voorbijsteken met een bromfiets, dus ik weet eigenlijk niet wat de bedoeling is van die snelheidsmania.
In veel dorpskernen geldt zone dertig, zelfs in een bepaalde steden. In Brugge geldt 30 voor alles binnen het zogenaamde "historische ei", met uitzondering van de doorgangsweg onder 't Zand.

De verlaging van de snelheid kwam er trouwens op uitdrukkelijke vraag van de inwoners zelf.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2014, 15:32   #118
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
- Ik vrees 50 kmh... hangt van de plaatselijke wegbeheerder af of ze daar pakplaatsen willen inrichten voor de kassa.

- Kan ook 70 kmh zijn... buikgevoel en uit ervaring (Limburg).

- Algemene 90 kmh (zonder borden) zou bijna een mirakel zijn.

Die wegstukken zover ik zie zijn niet verdeeld in rijstroken (door overlangse markering in het midden) - dat is dus zéér wslk een brede secundaire weg die 2 dorpen of gehuchten verbinden, ik zie ook geen bepaalde verkeersborden, de berm is niet geschikt om te parkeren dus mag men daar zeer wslk enkel op de rijbaan parkeren. Indien de rijbaan in rijstroken verdeeld was mocht men dat niet Art 25.1.9.
50 IDD
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2014, 15:39   #119
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.631
Standaard

aja Paul als je grafieken van die studie zoekt vind je die hier vanaf page 19:
http://www.umweltbundesamt.at/filead...templanung.pdf

Studies betreffende milieu van 6.11.2014 baseren zich nog altijd op die wetenschappelijke studie van 2002. ( Prof Dr Cerwenka / Klamer (2002) TU Wien )
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2014, 16:00   #120
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.142
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Consensus? Iedere deelregering bepaalt haar eigen politiek. Zo gaat dat in een federaal land.
Stop met als een volslagen debiel te focussen op het woord "Belgisch", wat in sé geen bal te maken heeft met deze discussie. Vergeet dat ik het heb geschreven. Ik herschrijf mijn woorden:

"Waarom geen concensus: 80 km/u."

Nu tevreden? en zou u nu inhoudelijk daarop kunnen antwoorden?
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be