Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 december 2014, 10:17   #21
Tavek
Banneling

Standaard

Belgie zit met een gigantisch zwart circuit. NVA gaat mee dat in stand houden.

Zodat de loontrekkende maar wat meer belastingen kan betalen om het gat dicht te rijden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2014, 11:08   #22
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Belgie zit met een gigantisch zwart circuit. NVA gaat mee dat in stand houden.

Zodat de loontrekkende maar wat meer belastingen kan betalen om het gat dicht te rijden.
Zoals er ook staat:
De staatssecretaris wil zich op die manier in lijn brengen met andere landen in Europa. Ook wil ze met die ingreep een aantal economische sectoren bijstaan, waar een risico op delokalisatie bestaat, zoals de sector van de tweedehandswagens.

De EU richtlijn is 7500€. Moet Belgie aan 3000€ vasthouden, wetende dat er vrij verkeer van goederen en diensten is binnen de EU?
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2014, 11:28   #23
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Zoals er ook staat:
De staatssecretaris wil zich op die manier in lijn brengen met andere landen in Europa. Ook wil ze met die ingreep een aantal economische sectoren bijstaan, waar een risico op delokalisatie bestaat, zoals de sector van de tweedehandswagens.

De EU richtlijn is 7500€. Moet Belgie aan 3000€ vasthouden, wetende dat er vrij verkeer van goederen en diensten is binnen de EU?
Bonafide tweedehandsdealers verkopen gewoon op factuur, met garantie.

Tzijn de roemenen, bulgaren en roma die uw auto komen opkopen op een parking ergens die cash willen betalen.
Oud 4 december 2014, 11:35   #24
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Het enige dat je daarmee doet is de illegale transacties inderdaad over de grens duwen. De mensen die legaal cash betalen zitten toch niet met een ei.

Trouwens, hoe beelden ze zich dat in. Je gaat meubels gaan kopen, en betaalt de leverancier 5000 euro voor uw meubels. Die meubelwinkel heeft 10 klanten die cash betalen en stort dus 50.000euro.. Hoe kun je daar nu ook maar enige conclusie uit trekken van ik heb het zwart bestreden?
De limieten gelden niet als absolute waarde voor afboekingen in het kasdagboek van ondernemers. Als een aannemer als eenmanszaak echter 50.000 € op zijn professionele rekening stort en de bank heeft een vermoeden dat deze slechts enkele klanten heeft kan de bank een melding doen aan de anti-witwascel.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2014, 11:38   #25
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Euh ... kent iemand die sector van tweedehandsauto's ?

Ik niet.

Mijn vermoeden is dat het gaat om het opkopen van auto's die achterblijven bij bona fida garagisten waar gij en ik een nieuwe of een recente tweedehandsauto gekocht hebben, en waar het bijna-wrak (naar onze normen) opgehaald wordt voor transport naar Afrika of Oost-Europa.

Zou jij die ophalers vertrouwen dat ze een overschrijving gaan doen?
Denk jij dat die ophalers kunnen (willen) betalen met iets als visa ?

Hebben jullie liever dat Franse of Hollandse garagisten onze wrakken komen opkopen aan een lagere prijs, om ze dan met een winstje door te verkopen aan voornoemde ophalers ?
Alleen om bij ons een vermoeden van zwart geld te bestrijden, terwijl Frankrijk en Nederland dat vermoeden anders inschatten ?

Europese afspraken aub.

.
Als de EU cradle-to-cradle wil gaan dienen ze de verwerking van auto-wrakken volledig te reglementeren en controleren.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2014, 12:36   #26
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Bonafide tweedehandsdealers verkopen gewoon op factuur, met garantie.

Tzijn de roemenen, bulgaren en roma die uw auto komen opkopen op een parking ergens die cash willen betalen.
Dat is geen antwoord op de vraag.
Moet België een strengere richtlijn invoeren dan EU, wetende dat er vrij verkeer is?
Oud 4 december 2014, 13:51   #27
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

als particulier meg je wel nog altijd cash ontvangen voor alle twijfelaars
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2014, 13:53   #28
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Dat is geen antwoord op de vraag.
Moet België een strengere richtlijn invoeren dan EU, wetende dat er vrij verkeer is?
Ja want in tegenstelling tot onze buurlanden hebben wij een groot probleem met zwart geld. Trouwens niemand verhindert ons om beter te doen als de EU richtlijnen. Dat mag steeds.
Oud 4 december 2014, 13:57   #29
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Ja want in tegenstelling tot onze buurlanden hebben wij een groot probleem met zwart geld. Trouwens niemand verhindert ons om beter te doen als de EU richtlijnen. Dat mag steeds.
Tuurlijk; maar dan moet je ook niet verbaasd zijn dat je een type toerisme aanwakkert waarvan je dat eigenlijk liever niet zou willen.
Oud 4 december 2014, 13:58   #30
PORSCHE
Staatssecretaris

Standaard

Zonder zwart geld mag je veel deuren gaan sluiten. Wie gaat regelmatig op restaurant? Wie gaat regelmatig op reis? Wie koopt regelmatig luxeproducten? Wie koopt dure horloges en juwelen? Wie koopt dure wijn en champagne? Wie koopt dure lekkernijen? Wie koopt die dure (maat)kledij? Wie laat een jacuzzi of sauna thuis plaatsen ........ Mensen die snel zwart geld verdienen gaan het even snel en soms impulsief ook uitgeven.

Als je keihard hebt moeten werken om 100 euro over te houden dan ga je niet in een restaurant een fles wijn van 60 euro bestellen. Dan rij je naar de Mc Donalds. Zonder zwart geld valt en groot gedeelte van de economie stil.
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2014, 14:00   #31
Guinevere
Banneling

Standaard

Ik kan deze beslissing enkel toejuichen. Die limiet van 3000 euro was écht te betuttelend.
10000€ aan cash transacties vind ik een veel betere limiet maar 7500€ komt al dicht in de buurt.
En als de regering schrik heeft van gesjoemel mag ze eerst de "eigen stal" wel eens uitmesten.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2014, 14:04   #32
PORSCHE
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
De limieten gelden niet als absolute waarde voor afboekingen in het kasdagboek van ondernemers. Als een aannemer als eenmanszaak echter 50.000 € op zijn professionele rekening stort en de bank heeft een vermoeden dat deze slechts enkele klanten heeft kan de bank een melding doen aan de anti-witwascel.
Ik hoop het dat die bank dan aangifte doet want iemand die 50.000 euro op een rekening gaat storten is zo stom als het achterste van een varken

Stel : ik ben een autohandelaar en verkoop een wagen voor 120.000 euro. Er komt iemand kijken en die wil 50.000 euro in het zwart betalen. Op factuur 70.000 euro en 50.000 euro cash. Ik heb natuurlijk ook die wagen aangekocht. Als ik die op dezelfde manier heb aangekocht (stel 60.000 euro op factuur en 40.000 euro cash) en ik verkoop dan die wagen dan heb ik : 10.000 euro officieel verdiend en 10.000 euro waar niemand van weet. Of 10.000 euro die ik mag opsmossen aan allerlei luxedingen die niet traceerbaar zijn. Die 10.000 euro steek ik wel ergens weg. Maar niet in een bank. En op het einde van de rit iedereen tevreden. Waar ik de wagen van kocht. Die de wagen van mij heeft gekocht. Ik die zwart geld heb ontvangen. En al diegenen waar ik dat zwart geld bij opgedaan heb
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2014, 14:18   #33
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Ik hoop het dat die bank dan aangifte doet want iemand die 50.000 euro op een rekening gaat storten is zo stom als het achterste van een varken
Denk het niet.
Stel ge hebt een eenmanszaak. Uw zaak gaat niet zo goed voor het moment. En ge wilt een investering doen van 20.000 euro. Maar gij waart altijd spaarzaam. En gij en uw partner hebben voldoende wit spaargeld uit vroegere, betere tijden.

Ge doet een overschrijving naar uw zakenrekening, die ge goed gescheiden hield van uw privé.

Volgend jaar belastingcontrole: "Mijnheer er is een link tussen uw privérekening en uw zakenrekening. Gelieve daarom een gedetaileerde boekhouding voor te leggen van de privéuitgaven die er met uw rekening gedaan werden."
"Ah gij hebt dat niet"
Dan gaan we u een aanslag opsturen volgens tekenen en indiciën. Dan gooien wij met de pet naar uw inkomsten en gij moet bewijzen dat ge onschuldig zijt.

Haalt gij dat cash af, moet ge enkel aantonen dat gij dat geld van uw spaarrekening afgehaald hebt.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2014, 14:41   #34
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk, ik ben zo een praktisch iemand. Wat hier verondersteld wordt door u is dat als iemand 3000euro betaalt, dit defacto zwart is. Wat ik onschuldige en naieve mens denk is dat ik dat niet weet, en dat ik niet van de politie ben en dat ik mij daar ook niets van moet aantrekken.

Dus laten we zo zeggen: de klassieke truuk van de overheid is om de 'SCHULD' van een probleem niet alleen bij de persoon te leggen die het geld geeft, maar ook nog eens bij de persoon te leggen die het geld aanvaardt.

Men gaat er vanuit dat een bank bvb u zomaar moet aangeven en u moet klikken als jij 4000euro gaat storten... in feite gebeurt dat simpelweg niet, en de banken houden zich netjes aan de wet, net zoals iedereen constateer je dan dat het praktisch onmogelijk is in de horeca, of gelijk welke sector die handel drijft met de gewone burger om cash weg te denken. Mensen betalen gewoonweg nog enorm veel met cash.

Het gevolg van dit gedrag is dat je gewoonweg nog altijd een kassa hebt te storten en dat die bedragen nog altijd heerlijk boven die 4000 euro zitten, dat je u soms pijnlijk moet afvragen een dezer dagen krijg ik een inval met een vermoeden van fraude omdat die paranoia ambtenaren daar ergens een keer een filter gaan ingesteld hebben waarin ze in hun ambtelijke fantasierijke veralgemening gaan verondersteleln dat jij die grote zwarthandelaar bent... Maar enfin wee o wee als dan blijkt dat het weeral niet klopt wat ze gedacht of vermoed hebben. Zo zijn ze nu eenmaal die pipo's...
Oud 4 december 2014, 14:44   #35
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Denk het niet.
Stel ge hebt een eenmanszaak. Uw zaak gaat niet zo goed voor het moment. En ge wilt een investering doen van 20.000 euro. Maar gij waart altijd spaarzaam. En gij en uw partner hebben voldoende wit spaargeld uit vroegere, betere tijden.

Ge doet een overschrijving naar uw zakenrekening, die ge goed gescheiden hield van uw privé.

Volgend jaar belastingcontrole: "Mijnheer er is een link tussen uw privérekening en uw zakenrekening. Gelieve daarom een gedetaileerde boekhouding voor te leggen van de privéuitgaven die er met uw rekening gedaan werden."
"Ah gij hebt dat niet"
Dan gaan we u een aanslag opsturen volgens tekenen en indiciën. Dan gooien wij met de pet naar uw inkomsten en gij moet bewijzen dat ge onschuldig zijt.

Haalt gij dat cash af, moet ge enkel aantonen dat gij dat geld van uw spaarrekening afgehaald hebt.

Ik denk niet dat het zo los loopt, wat ze gaandoen is uw rekening opvragen en alle uittreksels opvragen en die uittreksels in een spreadsheet gieten en die spreadsheet dan verder verwerken naar een geheel en daar dan conclusies uit trekken.

Nu een eenmansvennootschap heeft precies de luxe dat de rekening netjes aangegeven wordt dus dat die mensen tot de conclusie gaan komen dat wat je aangeeft effectief klopt.. Maar wee o wee als daar een betaling verzeild geraakt dat je niet op uw poten valt...
Oud 4 december 2014, 14:49   #36
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Kijk, ik ben zo een praktisch iemand. Wat hier verondersteld wordt door u is dat als iemand 3000euro betaalt, dit defacto zwart is. Wat ik onschuldige en naieve mens denk is dat ik dat niet weet, en dat ik niet van de politie ben en dat ik mij daar ook niets van moet aantrekken.

Dus laten we zo zeggen: de klassieke truuk van de overheid is om de 'SCHULD' van een probleem niet alleen bij de persoon te leggen die het geld geeft, maar ook nog eens bij de persoon te leggen die het geld aanvaardt.

Men gaat er vanuit dat een bank bvb u zomaar moet aangeven en u moet klikken als jij 4000euro gaat storten... in feite gebeurt dat simpelweg niet, en de banken houden zich netjes aan de wet, net zoals iedereen constateer je dan dat het praktisch onmogelijk is in de horeca, of gelijk welke sector die handel drijft met de gewone burger om cash weg te denken. Mensen betalen gewoonweg nog enorm veel met cash.

Het gevolg van dit gedrag is dat je gewoonweg nog altijd een kassa hebt te storten en dat die bedragen nog altijd heerlijk boven die 4000 euro zitten, dat je u soms pijnlijk moet afvragen een dezer dagen krijg ik een inval met een vermoeden van fraude omdat die paranoia ambtenaren daar ergens een keer een filter gaan ingesteld hebben waarin ze in hun ambtelijke fantasierijke veralgemening gaan verondersteleln dat jij die grote zwarthandelaar bent... Maar enfin wee o wee als dan blijkt dat het weeral niet klopt wat ze gedacht of vermoed hebben. Zo zijn ze nu eenmaal die pipo's...
Als gij 4000 euro in kassa hebt zitten, hebt ge daar ook 4000 euro aan bonnekes tegenover staan. Dan moet ge u geen zorgen maken. De horeca heeft daarvoor een "witte kassa".

Het probleem is dat er opeens 4000 euro uit het niets komt. Daar moet men zich vragen bij stellen.
Oud 4 december 2014, 15:37   #37
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat het zo los loopt, wat ze gaandoen is uw rekening opvragen en alle uittreksels opvragen en die uittreksels in een spreadsheet gieten en die spreadsheet dan verder verwerken naar een geheel en daar dan conclusies uit trekken.
Ik heb het zelf meegemaakt in het verleden. Uitleg moeten geven over een overschrijving van 300 bef. naar een vereniging via een privérekening. Het ging over lidgeld van een vereniging van mensen die een bepaald gezondheidsprobleem hadden. Medisch geheim telde niet voor de controleur.
Heb bewijs moeten leveren dat mijn kinderen niet die duizenden bef per jaar nodig hadden voor de kleuterschool die zij voorrekenden.
Dat heeft mij 5 jaren kopzorgen bezorgd alvorens ik 100% in het gelijk gesteld werd.

Bij mij dus geen eurocent van privé naar de zakenrekening.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2014, 15:41   #38
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik heb het zelf meegemaakt in het verleden. Uitleg moeten geven over een overschrijving van 300 bef. naar een vereniging via een privérekening. Het ging over lidgeld van een vereniging van mensen die een bepaald gezondheidsprobleem hadden. Medisch geheim telde niet voor de controleur.
Heb bewijs moeten leveren dat mijn kinderen niet die duizenden bef per jaar nodig hadden voor de kleuterschool die zij voorrekenden.
Dat heeft mij 5 jaren kopzorgen bezorgd alvorens ik 100% in het gelijk gesteld werd.

Bij mij dus geen eurocent van privé naar de zakenrekening.
kijk ik vraag mij altijd af, als ze daar zitten te lullen over 300bef, of ze nu echt zichzelf geloven dat ze daar een case hebben.
Ze gaan dan vlug besluiten dat er aanwijzingen zijn dat uw boekhouding niet klopt, die zijn er altijd vanaf dat er 1 faktuurke teveel of teweinig zit, dus ze kunnen daar fantaseren al dat ze willen.

Maar concreet, als ze dan hun case gaan maken, moeten ze ook nog iets hebben die juridisch waterdicht is. Uiteindelijk mag er nu nog toevallig iemand zelfs compleet van depot gerukt ten onrechte en foutief 300bef op uw rekening overgeschreven hebben, er is niet sof niemand die hen ook maar kan helpen de conclusie maken dat wat ze daar gevonden hebben effectief de basis is voor een onderzoek naar fraude. Maar kom. Tot je uiteraard daarmee geconfronteerd wordt...
Oud 4 december 2014, 16:29   #39
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Trouwens, hoe beelden ze zich dat in. Je gaat meubels gaan kopen, en betaalt de leverancier 5000 euro voor uw meubels. Die meubelwinkel heeft 10 klanten die cash betalen en stort dus 50.000euro.. Hoe kun je daar nu ook maar enige conclusie uit trekken van ik heb het zwart bestreden?

Iedere transactie wordt apart bekeken. Er zijn meer dan genoeg winkels die dagelijks €100.000 of meer cash ontvangen maar daar heb jij blijkbaar weinig kaas van gegeten.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2014, 17:38   #40
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Dat is nu eenmaal het democratische spel. Een nieuw door de burgers gekozen parlement betekent gewoon ook de mogelijkheid van andere wetten of het bijsturen van de wetten, die door het voorgaande parlement gestemd werden. Stoort dit u?
Neen helemaal niet, integendeel zelf. Maar het moet wel voorkomen in hun verkiezingsprogramma.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be