Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 december 2014, 09:23   #121
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hagel Bekijk bericht
Wie spreekt over duizenden? Men doet leuk mee aan de politieke benoemingen, men werft aan, het lot van elke partij.
Hiermee stil je een morrende achterban niet. Alleen die achterban mort op dit ogenblik niet. Zoals al gezegd: het vertrouwen is enorm, iets wat ik inderdaad zelden heb gezien in Vlaams-nationalistische kringen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2014, 09:29   #122
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom zou er verzet zijn? Het vertrouwen in de N-VA is bijzonder groot en mensen zijn er gewoon van overtuigd dat je de N-VA de kans moet geven om haar te bewijzen.

U moet maar eens onder Vlaamsgezinden komen: d�*t zal je nu immers grotendeels horen. Of het terecht is of niet, is weer een andere vraag.

Voor het overige bestaat er weldegelijk kritiek, maar die komt totaal niet aan bod in de reguliere media. Daarvoor moet dan weer andere media opzoeken die u overduidelijk niet bij de hand hebt.
Voor de rest profiteert de N-VA natuurlijk ook van het feit dat er nu eenmaal sympathie bestaat voor de underdog. In de reguliere media en bij de (linkse) politieke oppositie wordt de N-VA nu eenmaal gezocht: elk klein incidentje of elke uitspraak wordt onder de loep genomen en uitvergroot. Van een mug wordt een olifant gemaakt.

Een mooi recent voorbeeld waren de heisa's rond Jan Jambon en Theo Francken. Blijkbaar beseft een deel van de N-VA tegenstanders nog steeds niet dat het culpabiliseren van de N-VA als een racistische/fascistische/extremistische partij er niet voor zorgt dat er minder mensen voor de N-VA zullen mensen; integendeel het zorgt juist voor het omgekeerde.

In die zin maakt de N-VA hetzelfde mee als het Vlaams Belang 10-15 jaar geleden.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2014, 09:31   #123
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
Hiermee stil je een morrende achterban niet. Alleen die achterban mort op dit ogenblik niet. Zoals al gezegd: het vertrouwen is enorm, iets wat ik inderdaad zelden heb gezien in Vlaams-nationalistische kringen.
Tuurlijk, er is geen morrende achterban in de partij. Daar gaat het juist over: heel dat radikalisme is gewoon ingeslikt. Bij kiezers begint men iets anders te horen.
Maddens begreep het een tijdje geleden ook al niet: dat De Wever hier mee wegkomt. Ofwel is het messias-geloof zo groot (zelfs Van Severen, die daar toch wel het meeste van had, heeft meer dissidentie gekregen) ofwel is de NVA-militant en NVA-partijlid gewoon niet radikaal Vlaamsnationaal. Ik weet niet welke van beide het ergste is.
hagel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2014, 09:32   #124
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
De N-VA is geen Vlaams-nationalistische partij meer, dat is waar. Hun communautair programma is begraven en zal nooit nog naar boven gehaald worden. Allemaal waar.

Maar de communautaire problemen zullen blijven bestaan. Er is mss geen echte Vlaamse natie, maar een Belgische natie is er nog minder. Tegen 2024 zullen er weer meer dan genoeg zogezegde symbooldossiers ontstaan en zal er weer een partij zijn die daardoor een pak stemmen haalt. Mss is dat een uitgesproken linkse partij, dat kan.

Maar neen, het Vlaams-Nationalisme heeft nog niet afgedaan simpelweg omdat België nog altijd bestaat.
N-VA had iets kunnen worden, maar nu zitten kniezen dat het uiteindelijk niets is geworden, gaat ook niet helpen.
Ik begrijp best wat je bedoeld maar een nationalistische partij die alleen maar aandacht heeft voor communautaire problemen alleen, zoals de NVA tot voor 2007, kun je toch geen volwaardige beleidspartij noemen.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2014, 09:33   #125
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Voor de rest profiteert de N-VA natuurlijk ook van het feit dat er nu eenmaal sympathie bestaat voor de underdog. In de reguliere media en bij de (linkse) politieke oppositie wordt de N-VA nu eenmaal gezocht: elk klein incidentje of elke uitspraak wordt onder de loep genomen en uitvergroot. Van een mug wordt een olifant gemaakt.

Een mooi recent voorbeeld waren de heisa's rond Jan Jambon en Theo Francken. Blijkbaar beseft een deel van de N-VA tegenstanders nog steeds niet dat het culpabiliseren van de N-VA als een racistische/fascistische/extremistische partij er niet voor zorgt dat er minder mensen voor de N-VA zullen mensen; integendeel het zorgt juist voor het omgekeerde.

In die zin maakt de N-VA hetzelfde mee als het Vlaams Belang 10-15 jaar geleden.
Dat klopt, maar als je daarop blijft bouwen, bouw je op drijfzand. Je kunt niet eeuwig de calimero blijven spelen. Kijk naar De Winter: wat blijft er nog over van de volkstribuun? Als hij niet oplet, eindigt hij zoals de oude Schiltz. Op een bepaald moment is het een verkiezing te veel, een verklaring te veel.
Oud 17 december 2014, 09:34   #126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tuurlijk, er is geen morrende achterban in de partij. Daar gaat het juist over: heel dat radikalisme is gewoon ingeslikt. Bij kiezers begint men iets anders te horen.
Maddens begreep het een tijdje geleden ook al niet: dat De Wever hier mee wegkomt. Ofwel is het messias-geloof zo groot (zelfs Van Severen, die daar toch wel het meeste van had, heeft meer dissidentie gekregen) ofwel is de NVA-militant en NVA-partijlid gewoon niet radikaal Vlaamsnationaal. Ik weet niet welke van beide het ergste is.
U snapt het echt niet, he. De belangrijkheid waarvoor het woord "vertrouwen" staat, ontgaat u echt volledig.
Oud 17 december 2014, 09:35   #127
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En, hagel?

Citaat:
Uit wat u schrijft, blijkt dat u het niet in huis haalt.

Of herinnert u zich het bijzonder kritisch artikel over BdW in het nummer van 13 augustus bijvoorbeeld? Ik neem hier een willekeurig nummer van 't Pallieterke dat hier op de stap ligt.
Oud 17 december 2014, 09:37   #128
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
U snapt het echt niet, he. De belangrijkheid waarvoor het woord "vertrouwen" staat, ontgaat u echt volledig.
Wat u vertrouwen noemt, noem ik gewoon blindheid. Als men echt partijpolitiek bezig is, weet men dat vertrouwen wel het laatste is waarop men kan bouwen. Het feit dat die NVA'ers ondanks alles vertrouwen, getuigt bij hen zeker niet van enig besef van het partijpolitieke bedrijf.
Oud 17 december 2014, 09:40   #129
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat u vertrouwen noemt, noem ik gewoon blindheid. Als men echt partijpolitiek bezig is, weet men dat vertrouwen wel het laatste is waarop men kan bouwen. Het feit dat die NVA'ers ondanks alles vertrouwen, getuigt bij hen zeker niet van enig besef van het partijpolitieke bedrijf.
Dat zullen we de komende jaren kunnen aftoetsten. Voor het overige gaat het niet om blindheid, maar echt om vertrouwen. De Vlaming wou iets anders en heeft zijn vertrouwen gegeven. Of het beschaamd wordt, zal moeten blijken.
Oud 17 december 2014, 09:40   #130
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
En, hagel?
En welk effect heeft dit artikel gehad? Heeft dit voor vuurwerk gezorgd bij de goedkeuring van het regeerakkoord? Heeft omwille van dit artikel De Wever zich moeten uitsloven om dit regeerakkoord door zijn congres te krijgen? Het was alsof ze naar de kermis gingen, de congresgangers.
Dat wijst toch op de invloed van bewust artikel.
Overigens, ook Maddens schreef gelijkaardig in de regulliere media, en werd door de NVA-achterban niet gehoord.
Oud 17 december 2014, 09:41   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En welk effect heeft dit artikel gehad?
Heeft u het gelezen? Dat was immers de vraag...
Oud 17 december 2014, 09:44   #132
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat zullen we de komende jaren kunnen aftoetsten. Voor het overige gaat het niet om blindheid, maar echt om vertrouwen. De Vlaming wou iets anders en heeft zijn vertrouwen gegeven. Of het beschaamd wordt, zal moeten blijken.
Er is één constante in de Vlaamse Beweging: machtigen zonder trouw en trouwen zonder macht. Dit regeerakkoord heeft op Vlaams vlak nog geen schaamlapje, wat men indertijd zoveel cvp-regeringen verweten heeft.
Ik weet het, het zijn grote woorden, maar soms komt wel het begrip 'doodgraver' bij mij op. Nu, als men de familie De Wever wat kent, - ik was geen onbekende bij zijn vader -, is de laatste weken veel duidelijk geworden. In politiek speelt soms ook een heel deel persoonlijke geschiedenis een rol, en de zoon wil duidelijk zich tegenover zijn vader bewijzen. M.i. een volledig uit de hand gelopen vadercomplex. Maar goed, het weze zo, de geschiedenis zal oordelen.
Oud 17 december 2014, 09:47   #133
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
Heeft u het gelezen? Dat was immers de vraag...
Als ik ja zeg, kunt u dat toch niet controleren. En zal het overtuigen als ik ja zeg? Kent u nog onzinnige vragen? Of vragen die afleiden van de kern van de kwestie?
Oud 17 december 2014, 09:48   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik ja zeg, kunt u dat toch niet controleren.
Jawel, heel eenvoudig zelfs. Wat was immers het opvallende aan dat artikel? De auteur paste immers een speciale methodiek toe.
Oud 17 december 2014, 09:49   #135
schietboog
Minister

schietboog's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is één constante in de Vlaamse Beweging: machtigen zonder trouw en trouwen zonder macht. Dit regeerakkoord heeft op Vlaams vlak nog geen schaamlapje, wat men indertijd zoveel cvp-regeringen verweten heeft.
Ik weet het, het zijn grote woorden, maar soms komt wel het begrip 'doodgraver' bij mij op. Nu, als men de familie De Wever wat kent, - ik was geen onbekende bij zijn vader -, is de laatste weken veel duidelijk geworden. In politiek speelt soms ook een heel deel persoonlijke geschiedenis een rol, en de zoon wil duidelijk zich tegenover zijn vader bewijzen. M.i. een volledig uit de hand gelopen vadercomplex. Maar goed, het weze zo, de geschiedenis zal oordelen.
Wel, wel, we hebben een amateur-psycholoog in ons midden.
Dit is al even stevig onderbouwd als de nog steeds niet door U onderbouwde bewering dat De Wever voor 2/12 gezegd heeft dat er geen vermogenswinstbelasting komt.
Governments don´t want a population capable of critical thinking, they want obedient workers, people just smart enough to run the machines and just dumb enough to passively accept their situation (George Carlin)
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2014, 09:55   #136
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
Jawel, heel eenvoudig zelfs. Wat was immers het opvallende aan dat artikel? De auteur paste immers een speciale methodiek toe.
Of hoe men een discussie afleidt van het feit waarover het gaat. Ik laat mij niet als een klein kind overhoren of ik een bepaald boek wel of niet gelezen heb. Ik vraag ook niet of u ondertussen al onderweg bent naar het ADVN om te checken of Doorbraak in de jaren 80 anders reageerde dan VVB nu op de website.
Nee, die vraag beantwoord ik niet, ook al dat Pallieterke op de stapel. Dit is discussiëren op een schoolmeestermanier.
Oud 17 december 2014, 09:56   #137
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schietboog Bekijk bericht
Dit is al even stevig onderbouwd als de nog steeds niet door U onderbouwde bewering dat De Wever voor 2/12 gezegd heeft dat er geen vermogenswinstbelasting komt.
Toont u dan aan dat de NVA voor 2 december verklaarde dat er wel een vermogenswinstbelasting zou komen, behalve dan de oekaze van Van Overveldt.
Oud 17 december 2014, 09:59   #138
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schietboog Bekijk bericht
Ik geef toe, mijn amateur-psychologie, maar ik heb de voorbije weken inderdaad vaak teruggedacht aan vader De Wever, en ik zie voor mij tal van parallellen. Of wetenschappelijk is, weet ik niet, maar ik kan met mijn ervaringen een aantal zaken plaatsen, die een aantal anderen anders zien of niet kunnen plaatsen misschien.
Oud 17 december 2014, 10:03   #139
schietboog
Minister

Standaard

Citaat:
Toont u dan aan dat de NVA voor 2 december verklaarde dat er wel een vermogenswinstbelasting zou komen, behalve dan de oekaze van Van Overveldt.
Haha, da's een goeie.
U beweert hier iets zonder het te kunnen staven en nu moeten wij het tegendeel bewijzen.

Try again.
Governments don´t want a population capable of critical thinking, they want obedient workers, people just smart enough to run the machines and just dumb enough to passively accept their situation (George Carlin)

Laatst gewijzigd door schietboog : 17 december 2014 om 10:03.
Oud 17 december 2014, 10:05   #140
schietboog
Minister

Standaard

Citaat:
Ik geef toe, mijn amateur-psychologie, maar ik heb de voorbije weken inderdaad vaak teruggedacht aan vader De Wever, en ik zie voor mij tal van parallellen. Of wetenschappelijk is, weet ik niet, maar ik kan met mijn ervaringen een aantal zaken plaatsen, die een aantal anderen anders zien of niet kunnen plaatsen misschien.
Dus U poneert hier allerlei stellingen op dit forum gewoonweg uitgaand van uw ervaringen en van wat U aanvoelt, zonder enige echte basis.
Dat verklaart inderdaad veel.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be