Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 december 2014, 12:58   #21
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano Bekijk bericht
Sorry maar ik ken geen Grieks. Wat mij betreft: agnost, atheïst, ongelovige, heidene, goddeloze enz.. 't klinkt mij allemaal hetzelfde en (mentaal) erg gezond toe.
In dit geval moet je me dan ook niet proberen te corrigeren. Voor mij is dit niet allemaal hetzelfde.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2014, 12:59   #22
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Het woord is afgeleid van het Griekse gnosis (kennis). Letterlijk is een agnost dus "iemand die geen kennis heeft", die zegt geen kennis te (kunnen) bezitten over de vraag of er een god is of niet.
Hij weet het dus niet. Een slimme niet-weter dus. Ik krijg nog gelijk door hem een dommerik te noemen

Citaat:
Geen twijfelaar dus, maar een niet-weter. Wat het al dan niet bestaan van een god betreft; die fase ben ik al lang voorbij.
Haha ! Een overtreffende trap van het niet-weten. Een super-nietweter als het ware. Superdom dus. Misschien kunnen we daar in de toekomst ook ineens een naam op plakken. De religie van de super-nietweters of superatheisten. Nitwits dan.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2014, 13:08   #23
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Sinds 1967, toen een gekende Dominicaanse pater in de Abdij van Westmalle, zijn hand in mijn broek stak en in mijn ballen kneep (ik was toen 15 jaar oud), ben ik een overtuigde en gelukkige atheïst. Niemand heeft mij sindsdien van het tegendeel kunnen overtuigen, hoewel het er veel geprobeerd hebben.
Ik herinner me uit mijn jeugd dat een pater ook ooit eens zoiets deed bij mij. Zoals bij meer jongens dan je zou denken die bij de paters naar school gingen. Ik ben daarom nog geen atheist geworden. En vele anderen zijn daarom ook nog geen atheist geworden. Ik snap het verband echt niet. Je hebt op die jeugdige leeftijd volgens mij iets te vlug het een met het ander verbonden.
Oud 18 december 2014, 13:08   #24
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
Ik kan me in feite niet kwaad maken op atheisten, op zijn allerzachtst gezegd dus vind ik ze niet verstandig. Ze mogen van mij gerust bestaan.

Soms vraag ik me af of men als atheist even grondig atheist kan zijn als sommige diepgelovige mensen van andere religies. Werkt het atheisme ook met graduaties zoals het met godsdiensten het geval is ?
Volgens mij ben je al even dom.
De Griekse herkomst van het woord 'atheïsme' - a- (zonder) en theos (god) - en overkoepelt de nadrukkelijke verwerping van iedere vorm van religiositeit, zowel de overtuiging dat er onvoldoende bewijsmateriaal is om tot de aanname of afwijzing van een godheid te kunnen komen, als de overtuiging dat de wetenschap heeft bewezen dat er geen god bestaat of kan bestaan.
Oud 18 december 2014, 13:09   #25
Yordin
Partijlid

Standaard

Citaat:
Hij weet het dus niet. Een slimme niet-weter dus. Ik krijg nog gelijk door hem een dommerik te noemen

Haha ! Een overtreffende trap van het niet-weten. Een super-nietweter als het ware. Superdom dus. Misschien kunnen we daar in de toekomst ook ineens een naam op plakken. De religie van de super-nietweters of superatheisten. Nitwits dan.
Ik begrijp niet waarom jij zit te zeuren over atheïsme an sich.
De insteek van de discussie was het compleet gebrek aan aandacht in de media voor feiten die elke andere vorm van racisme, haat en discriminatie totaal doen verbleken.
Overigens is een zelfde lot beschoren voor rapporten die christenvervolging aan het licht brengen.
Yordin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2014, 13:11   #26
Eliyahu
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yordin Bekijk bericht
Eigenlijk is haat nog zacht uitgedrukt, je mag als atheïst in feite niet bestaan.
Bs'd

Waarom doe je het dan toch?
Eliyahu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2014, 13:12   #27
Eliyahu
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, een twijfelaar.

Wij komen op voor het recht om alles in twijfel te trekken, om alles in vraag te stellen met inbegrip van religie, de opium voor het volk.
Bs'd

"Als religie opium is voor het volk, dan moet je wel een gaatje in je hoofd hebben om door de pijnlijke operatie die 'leven' heet heen te gaan zonder de verdovende opium."
Oud 18 december 2014, 13:13   #28
Eliyahu
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb het in dit forum al eens uitgelegd. Maar laat me vooraleer we verder gaan eens vragen, ben je zelf van alles 100% zeker ? Beschouw je jezelf als alleswetend ? Opgelet, geen domme vraag want er lopen er hier in het forum rond die van alles 100% zeker zijn, ze doen er zelfs alles aan om dat tegen alle logica in, te trachten te bewijzen dat ze O zo superieur zijn.

Vergeet ook even niet dat het ondertussen door wetenschappers bewezen is dat er wel een God is. Op wetenschappelijke basis dus. Ik heb hier nu niet onmiddellijk de link bij, maar misschien kan iemand mij die geven.
Bs'd

Er is nu sterk onweerlegbaar wetenschappelijk bewijs dat God bestaat. Het heet "het antropisch principe".

De natuurwetten die het heelal besturen, en de opbouw van het heelal, die moeten om leven mogelijk te maken, extreem nauwkeurig afgesteld zijn. Zo vreselijk nauwkeurig dat het onmogelijk is om te zeggen dat het heelal door puur toeval gevormd is, door een ongeleide explosie.

Wetenschappers ontdekken steeds meer en meer waarden die extreem exact afgesteld moeten zijn om leven in het heelal mogelijk te maken.

In 1961 waren er nog maar twee van deze constanten bekend, waarvan de meest kritieke de verhouding was tussen de zwaartekracht en de electromagnetische kracht. Als die varieert voor slechts 1 deel in 10^40 (dat is 10 tot de macht 40, dat is een 1 met 40 nullen, dat is 10.000 triljoen triljoen triljoen) dan is er geen leven mogelijk.

Vandaag de dag staat het aantal waardes van kosmische constanten die zeer nauwkeurig afgesteld zijn op het mogelijk maken van leven, (elke vorm van leven) op 38.
Hiervan is de meest kritische de ruimte-energiedichtheid. De waarde daarvan kan niet meer variëren dan 1 deel op 10^120, want dan zijn de planeten en sterren die nodig zijn voor leven niet meer mogelijk.

Om enig idee te krijgen van de grootte van deze getallen, even iets over het universum wat wij kunnen waarnemen. Het heeft een doorsnede van zo'n 156 miljard lichtjaar, dat is ongeveer 1.500.000.000.000.000.000.000.000 km. Het bevat ongeveer 50.000.000.000.000.000.000.000 sterren, verdeeld over zo'n 80 miljard sterrenstelsels. Het totale aantal atomen hierin wordt geschat op 10^80.

De kans voor ons universum om te worden zoals het geworden is, zodat er leven in mogelijk is, ligt op ongeveer 1 op 10^173.

Voor meer engelstalige informatie over dat onderwerp kijk hier: http://www.reasons.org/scientists/an...-plan-humanity

Een wiskundige, Borel, heeft berekend dat een gebeurtenis die een kans heeft om te gebeuren van niet meer dan 1 op 10^50, dat dat nooit zal gebeuren, dit ongeacht de hoeveel tijd ter beschikking, en ongeacht het aantal pogingen.

Zoals iedereen kan zien, de kansen dat de afstemming van het heelal bij toeval zo is dat leven mogelijk is, is zeer vele malen kleiner dan die ondergrens van 1 op 10^50.

Betreffende dit antropische principe schreef één van de grootste wetenschappers die nu leven, Stephen Hawking: "De meeste waardes zouden universums veroorzaken die, alhoewel ze zeer mooi zouden zijn, niemand zouden kunnen bevatten om die schoonheid te bewonderen. Men kan dit zien als bewijs voor een goddelijk doel in de schepping van het heelal en de keuze van de natuurwetten, of als ondersteuning voor het sterke antropische principe."
"Een korte geschiedenis van de tijd", door Stephen Hawking, blz 139.

"Het is zeer moeilijk om te verklaren waarom het universum begonnen is op precies de manier waarop het begonnen is, behalve als de daad van een God die van plan was om wezens zoals ons te scheppen." Idem blz 140

Dus daar is het, het wetenschappelijke bewijs dat God bestaat.
Oud 18 december 2014, 13:15   #29
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Volgens mij ben je al even dom.
De Griekse herkomst van het woord 'atheïsme' - a- (zonder) en theos (god) - en overkoepelt de nadrukkelijke verwerping van iedere vorm van religiositeit, zowel de overtuiging dat er onvoldoende bewijsmateriaal is om tot de aanname of afwijzing van een godheid te kunnen komen, als de overtuiging dat de wetenschap heeft bewezen dat er geen god bestaat of kan bestaan.
Dan ben ik dom omdat ik uwe post #14 verkeerd interpreteer.
Oud 18 december 2014, 13:16   #30
Eliyahu
Banneling

Standaard

Citaat:
Sinds 1967, toen een gekende Dominicaanse pater in de Abdij van Westmalle, zijn hand in mijn broek stak en in mijn ballen kneep (ik was toen 15 jaar oud), ben ik een overtuigde en gelukkige atheïst. Niemand heeft mij sindsdien van het tegendeel kunnen overtuigen, hoewel het er veel geprobeerd hebben.
Bs'd

Misschien als een atheïstische homo hetzelfde doet dat je dan weer religieus wordt?
Oud 18 december 2014, 13:20   #31
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik begrijp niet waarom jij zit te zeuren over atheïsme an sich.
De insteek van de discussie was het compleet gebrek aan aandacht in de media voor feiten die elke andere vorm van racisme, haat en discriminatie totaal doen verbleken.
Niet overdrijven. Misschien is hun aantal niet groot genoeg om er aandacht aan te besteden.
Citaat:
Overigens is een zelfde lot beschoren voor rapporten die christenvervolging aan het licht brengen.
Dat klopt wel.
Oud 18 december 2014, 13:21   #32
Eliyahu
Banneling

Standaard

Citaat:
Media amper geïnteresseerd in haat tegen atheïsten.
Bs'd

Momenteel worden alle christenen in het MO of uitgemoord of verdreven, daar hoor je de media toch ook niet over?

Oud 18 december 2014, 13:39   #33
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eliyahu Bekijk bericht
Bs'd
Misschien als een atheïstische homo hetzelfde doet dat je dan weer religieus wordt?
Die zit !!
Oud 18 december 2014, 13:42   #34
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Er is nu sterk onweerlegbaar wetenschappelijk bewijs dat God bestaat. Het heet "het antropisch principe".
Ik dacht het wel dat ik zoiets gelezen had. Bedankt.
Oud 18 december 2014, 13:45   #35
Yordin
Partijlid

Standaard

Citaat:
Bs'd

Momenteel worden alle christenen in het MO of uitgemoord of verdreven, daar hoor je de media toch ook niet over?
Om 13h09 schreef ik dit toch.
De kans zit er overigens dat in de toekomst Opendoors en iheu samen gaan werken.
Oud 18 december 2014, 13:47   #36
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dan ben ik dom omdat ik uwe post #14 verkeerd interpreteer.
Zie post #24. Roepen kun je als de beste.
Oud 18 december 2014, 13:49   #37
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Bs'd

Indien je het nog niet zou weten: er is een verschil tussen pedo en homo. Misschien eens opzoeken ?
Oud 18 december 2014, 13:50   #38
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Die zit !!
Voor een domoor zeker.
Oud 18 december 2014, 14:13   #39
Yordin
Partijlid

Standaard

Citaat:
Niet overdrijven. Misschien is hun aantal niet groot genoeg om er aandacht aan te besteden.
Dat klopt wel.
Niet overdrijven?
Ik denk dat het risico om gedood te worden als je uit de kast komt toch enigszins de visibiliteit betreffende aantallen beperkt, of niet soms.
Oud 18 december 2014, 14:25   #40
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Vergeet ook even niet dat het ondertussen door wetenschappers bewezen is dat er wel een God is. Op wetenschappelijke basis dus. Ik heb hier nu niet onmiddellijk de link bij, maar misschien kan iemand mij die geven.
Tsju toch!
Wat een pech!

Maar gij als zelfverklaarde slimme zult dat bewijs wel in uw eigen woorden kunnen uitleggen aan al die domme atheisten, nietwaar?

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 18 december 2014 om 14:26.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be