![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#2061 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ondanks moedig werk van parlementaire krachten als Dirk Van der Maelen. Maar je kan moeilijk zeggen dat de partijtop hem de erkenning geeft die hij verdient.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2062 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En veel regeringen onder liberalen hebben zware wettelijke constructies gekweekt.... Misschien is dat geen paradox. En waarom ik steeds rechts én links stem.
![]() |
![]() |
#2063 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 23 december 2014 om 11:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2064 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Politiek gaat dikwijls over symbolen. En dezelfde maatregel wordt door "le peuple de gauche" symbolisch harder aangevoeld als ze van de rechterzijde komt. Als die maatregel van zogenaamde "linkse partijen" komt, dan komt het vaak leugenachtig discours dat bepaalde asociale maatregelen eigenlijk diennen om "ons sociaal model te redden" geloofwaardiger over. Mensen laten zich m.a.w. gemakkelijker bedriegen. Nu, wat dat betreft heeft de huidge regering het zichzelf heel moeilijk gemaakt met symbolische rechtse maatregelen die noch "le peuple de gauche", noch de hogere middenklasse, noch de grote fortuinen ten goede komen. De indexsprong en pensioen op 67 jaar zijn zulke symbolische rechtse maatregelen: met de huidige deflatie betekent een indexsprong sowieso toch niets en de effectieve pensioenleeftijd is momenteel veel lager dan 65 jaar en zal nauwelijks veranderen wanneer de officiële pensioenleeftijd naar 67 jaar gaat. 50-plus'ers vinden in België sowieso geen werk (heel anders dan Denemarken b.v.) Waarom hieraan dan vasthangen? Kan je niet beter snijden in de patronale lasten, in de inkomstenbelasting en in de vennootschapsbelasting? En tegelijkertijd een aantal aftrekposten schrappen om het systeem overzichtelijker te maken? Dat zou misschien toch een dynamiserender effect kunnen hebben op de economie dan die symbolische maatregelen, toch?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2065 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Sinds de laatste verkiezingen spreken alle partijen over een "tax shift" om terug de renteniers te gaan aanspreken en de "forces vives de la nation" eindelijk wat meer zuurstof te geven. Ik denk dat dit een goede zaak is. Het is hier te slecht weer voor de échte grote fortuinen, hé. Die gaan liever naar Monaco e.d. En die internationale mobiliteit zal nog toenemen. Ook is die fiscale concurrentie tussen Europese landen om de renteniers aan te trekken erg nefast. Het zijn de werkenden die de rijkdom creëren. België mag geen bejaarden- en rentenierstehuis worden.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 23 december 2014 om 14:30. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2066 | |
|
![]() Citaat:
Ik kan niet anders dan volledig te volgen. Maar denk je niet dat die lastenverlagingen er gaan komen?
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 23 december 2014 om 15:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2067 | |
|
![]() Citaat:
Over die creatie: Ik zeg niet dat een vermogend mens per definitie de rots in de kapitalistische branding is, maar zou het niet kunnen dat heel soms een privé-kapitalist (itt de collectivatie) als talent kan hebben het geld interessanter te alloceren? En dus de economie beter te laten draaien? Met andere woorden: is het niet "én én"? Zin er niet evenzeer rotte werkende appels dan renteniers? En is d eimpact er van niet simpelweg minder voelbaar per individu, maar misschien wel in massa? Is het niet vaak zo dat een coalitie-gebaseerde beleidsvorming vaker naast het doel schiet? En dus veel beter grenzen stelt en wat herverdeelt, eerder dan zelf te alloceren?
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 23 december 2014 om 15:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2068 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De argumentatie tegen genitale mutilatie van jongens gebaseerd op Godsdienstvrijheid van het individu werd uiteindelijk niet beantwoord maar genegeerd. Misschien is dat begrijpbaar aangezien het veranderen van religie door heel wat moslims gezien wordt als een zonde en helemaal geen recht. Velen vinden de gepaste straf hiervoor zelfs de doodstraf. Mensenrechten a la carte noemde ik dat eerder. Kijk hier nog zo'n 'racist': Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 24 december 2014 om 00:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2069 | |||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat is er hilarisch?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Daarbij staat wél in de koran dat God de mens perfect schiep. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het gaat om kinderrechten en mensenrechten. Degenen die zich verzetten tegen onderstaande noemt u simpelweg racisten. Citaat:
Citaat:
Citaat:
trouwens de VN heeft in een rapport bevestigd dat er geen medische voordelen van besnijdenis zijn. Het veroordelen durven ze nog net niet. Het gaat namelijk om een oude en wijd verbreide aanslag op de mensenrechten. Citaat:
Citaat:
|
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2070 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk niet dat kinderen vragende partij zijn. Wat denkt u?
Kinderrechten dienen te primeren op religieuze praktijken. Of niet? Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 24 december 2014 om 01:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2071 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Afschuwelijke foto!
![]() |
#2072 | ||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Meneer is dus consultant op vlak van kapitaalmarkten, heeft goed verdiend aan de overname van Fortis, maar kan onmogelijk de krachten steunen die alleen maar de 1% rijkste kapitaalkrachtigen en renteniers verdedigen. Mijn bullshitdetector is ondertussen ontploft. Iemand met jouw capaciteiten kon evengoed voor een eervol beroep gaan. Of je kon consultant zijn voor pakweg een medische firma. Toch kies je ervoor om comfortabel dicht bij de vetpotten te zitten en de krachten te dienen waartegen je fulmineert. Je integriteit is vergelijkbaar met die van pakweg Johan Vande Lanotte: links lullen, rechts vullen. Solidariteit met de werkende klasse houdt meer in dan 's avonds in alle comfort na het werk Franse auteurs lezen en theoretiseren over de bevrijding van het proletariaat, terwijl arbeiders zich krom werken voor jouw welzijn. Bijzonder jammer, want er was een tijd dat ik je bijdragen graag las. Nu heb je voor mij alle geloofwaardigheid verloren. Ik ben blijkbaar niet de enige die er zo over denkt. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2073 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ze zullen sowieso iets moeten doen, maar het zal wellicht too little, too late zijn. Aan een aantal structurele tendenzen zullen nog een tripartite, noch een "Zweedse", noch een rooms-rode regering wellicht iets veranderen: 1. West-Europa zal de komende twintig jaar opgescheept zitten met een structureel lagere groei, om een heel aantal redenen (demografie, onevenwicht van de financiële sector, politieke impasse, ...) 2. Sinds grosso modo de jaren '70 daalt het aandeel van de lonen in het BBP en stijgt het aandeel van de kapitaalswinsten. Ook de ongelijkheid tussen de lonen stijgt. Ik zie dit niet veranderen en ik zie ook geen voorstellen bij de traditionele partijen om die kloof weer te dichten. In het buitenland zie je dat nieuwe, alternatieve partijen als Syriza en Podemos dit wel willen aanpakken en zelfs de laatste manden de politieke agenda in hun landen bepalen, maar in België speelt de PVDA - misschien omwille van haar historisch passief? - (nog) geen gelijkaardige rol.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 30 december 2014 om 17:07. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2074 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
En eigenlijk zouden veel Marxisten het denk ik met je eens zijn dat het onderscheid tussen de "productieve" ondernemer en de "niet-productieve", "speculatieve" rentenier niet houdbaar is. Niet toevallig heb je in de VS tegelijkertijd veel Silicon Valley ondernemers, die werkelijk nieuwe technologiën introduceren en veel Wall Street speculanten, die niets geven om de inhoud van hun investeringen maar gewoon zo snel mogelijk willen cashen. Doorgaans hebben liberalen het echter niet over het buitengewoon talent van deze of gene individuele rentenier om de beste investering te kiezen en zo de allocatie van schaarse middelen zo efficiënt mogelijk te organiseren, maar wel over de efficiëntie van de financiële markten in dit op zicht. Via het prijssignaal zouden financiële markten de acties van ontelbare economische agenten, zowel van de intelligente als van de domme, dus ook van de "rotte appels" zoals je zegt, zo regelen dat de meest efficiënte allocatie mogelijk wordt. Dit geloof in de financiële markten is een cyclisch gegeven: na de crisis van de jaren '30 kreeg dit geloof een serieuze knauw. In de jaren '80 was er daarentegen een groot marktoptimisme en was het al deregulering wat de klok sloeg. Nu is de slinger weer in de andere richting aan het keren en nu zie je dat Paul De Grauw, briljant Thatcheriaans econoom in de jaren '80, nu erg kritisch wordt en zelfs Syriza in Griekenland alle succes wenst bij de verkiezingen. Het is natuurlijk een erg moeilijke discussie. Wie zoals ik in een postkapitalistische toekomst gelooft, heeft een moeilijke positie: bij gebrek aan voldoende historische successen beloven wij eigenlijk een stap in het onbekende, met alle risico's vandien. Het is pas op het moment dat steeds meer mensen inzien dat business as usual nog gevaarlijker is, dat men open gaat staan voor nieuwe experimenten. Want experimenteren zal het worden, er is geen blauwdruk voorhanden. Omgekeerd is "there is no alternative" een leugen: er zijn altijd andere mogelijkheden, al vergen ze wel heel wat durf.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2075 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
En eigenlijk zouden veel Marxisten het denk ik met je eens zijn dat het onderscheid tussen de "productieve" ondernemer en de "niet-productieve", "speculatieve" rentenier niet houdbaar is. Niet toevallig heb je in de VS tegelijkertijd veel Silicon Valley ondernemers, die werkelijk nieuwe technologiën introduceren en veel Wall Street speculanten, die niets geven om de inhoud van hun investeringen maar gewoon zo snel mogelijk willen cashen. Doorgaans hebben liberalen het echter niet over het buitengewoon talent van deze of gene individuele rentenier om de beste investering te kiezen en zo de allocatie van schaarse middelen zo efficiënt mogelijk te organiseren, maar wel over de efficiëntie van de financiële markten in dit op zicht. Via het prijssignaal zouden financiële markten de acties van ontelbare economische agenten, zowel van de intelligente als van de domme, dus ook van de "rotte appels" zoals je zegt, zo regelen dat de meest efficiënte allocatie mogelijk wordt. Dit geloof in de financiële markten is een cyclisch gegeven: na de crisis van de jaren '30 kreeg dit geloof een serieuze knauw. In de jaren '80 was er daarentegen een groot marktoptimisme en was het al deregulering wat de klok sloeg. Nu is de slinger weer in de andere richting aan het keren en nu zie je dat Paul De Grauw, briljant Thatcheriaans econoom in de jaren '80, nu erg kritisch wordt en zelfs Syriza in Griekenland alle succes wenst bij de verkiezingen. Het is natuurlijk een erg moeilijke discussie. Wie zoals ik in een postkapitalistische toekomst gelooft, heeft een moeilijke positie: bij gebrek aan voldoende historische successen beloven wij eigenlijk een stap in het onbekende, met alle risico's vandien. Het is pas op het moment dat steeds meer mensen inzien dat business as usual nog gevaarlijker is, dat men open gaat staan voor nieuwe experimenten. Want experimenteren zal het worden, er is geen blauwdruk voorhanden. Omgekeerd is "there is no alternative" een leugen: er zijn altijd andere mogelijkheden, al vergen ze wel heel wat durf.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2076 | ||||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#2077 | |||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Misschien wordt het eerder tijd voor een doodstraf op ridiculiteit? Zelfs de Griekse goden zijn volgens Nietzsche ooit gestorven van lachen... Citaat:
Citaat:
Ik kom evenwel wél uit een artsengeslacht en dus kan ik bullshit in deze draad niet echt appreciëren. Ik raad jou dan ook aan om daar een aparte draad voor op te starten. Ik beloof je daar met rust te laten en je onzin niet te komen weerleggen... ![]() Men kan niet zomaar beweren, zonder medisch bewijs aan te dragen, dat besnijdenis schadelijk is of trauma's zou veroorzaken. Ik heb integendeel hoger in deze draad wel medisch bewijs gegeven dat dit een bijdrage kan leveren om een heel aantal problemen (zoals voorhuidvernauwing, infecties en zelfs peniskanker) te helpen voorkomen. Vermits elke operatie een risico met zich mee brengt, moet je evenwel de voordelen en de nadelen met elkaar afwegen. Persoonlijk denk ik dat mits een goede hygiëne en met het moderne comfort (douche, ...) geen besnijdenis meer nodig hebt, tenzij voor die kinderen met voorhuidvernauwing. Het is dus aan de ouders om in eer en geweten die beslissing te nemen met als oogmerk de gezondheid van hun kinderen, tenzij in die gevallen wanneer een arts na grondig onderzoek tot de conclusie komt dat een besnijdenis toch noodzakelijk is.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2078 | |||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Misschien wordt het eerder tijd voor een doodstraf op ridiculiteit? Zelfs de Griekse goden zijn volgens Nietzsche ooit gestorven van lachen... Citaat:
Citaat:
Ik kom evenwel wél uit een artsengeslacht en dus kan ik bullshit in deze draad niet echt appreciëren. Ik raad jou dan ook aan om daar een aparte draad voor op te starten. Ik beloof je daar met rust te laten en je onzin niet te komen weerleggen... ![]() Men kan niet zomaar beweren, zonder medisch bewijs aan te dragen, dat besnijdenis schadelijk is of trauma's zou veroorzaken. Ik heb integendeel hoger in deze draad wel medisch bewijs gegeven dat dit een bijdrage kan leveren om een heel aantal problemen (zoals voorhuidvernauwing, infecties en zelfs peniskanker) te helpen voorkomen. Vermits elke operatie een risico met zich mee brengt, moet je evenwel de voordelen en de nadelen met elkaar afwegen. Persoonlijk denk ik dat mits een goede hygiëne en met het moderne comfort (douche, ...) geen besnijdenis meer nodig hebt, tenzij voor die kinderen met voorhuidvernauwing. Het is dus aan de ouders om in eer en geweten die beslissing te nemen met als oogmerk de gezondheid van hun kinderen, tenzij in die gevallen wanneer een arts na grondig onderzoek tot de conclusie komt dat een besnijdenis toch noodzakelijk is.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 30 december 2014 om 21:17. |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2079 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Zou je niet beter nadenken over wat jij met jouw capaciteiten gaat doen, i.p.v. je met mij bezig te houden? Of is je met mij bezig houden je excuus om zelf niets aan te vangen?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2080 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Back to basics, hé...
![]() Nu, om heel eerlijk te zeggen, retorica was nooit mijn sterkste vak. Ik ben eerder een dialecticus... Citaat:
Citaat:
In die zin is kapitalisme dus wel degelijk een historisch welomschreven gegeven: het Romeinse Rijk kende nog geen kapitalistische bedrijven, de Sovjet-Unie had ze afgeschaft. Nu kennen quasi alle landen ter wereld kapitalistische bedrijven, naast heel andere vormen van productie. Een onverwachte voorspeller van een post-kapitalistische toekomst is Jeremy Rifkin met zijn "Zero Marginal Cost Society". Ik heb zelf nog niet de tijd gehad het boek te lezen, maar het ziet er alleszins inspirerend uit. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||
![]() |
![]() |