Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2015, 17:24   #21
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Waar de moderne, 'geciviliseerde' mensen wonen.
Onze voorouders woonden al tienduizenden jaren in Europa en beschouwden bossen en bomen als heiligdommen.
Naarmate de latijns-christelijke beschaving meer greep kreeg op Noord-Europa kwam de ontbossing (het vernietigen van paganistische heiligdommen) en de verstedelijking op gang.
Je hebt wel een bijzonder geïdealiseerd, haast kinderlijk naïef beeld over het leven van onze verre voorouders.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2015, 17:30   #22
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Europiden zijn van oorsprong geen stadsbewoners.
Steden zijn een uitvinding van niet-Europiden, ontstaan in het zuiden, in Mesopotamië.
De Europide mens leefde het grootste deel van zijn bestaan (tot in de late middeleeuwen) in ongerepte, zuivere wildernis en diep vanbinnen verlangt hij daar nog steeds naar.

Sorry, maar nog nooit zoveel pseudo-historische onzin in drie regels bij elkaar gelezen !

U vergeet eventjes dat wij grotendeels afstammen van de Indo-Europeanen en zelf uit het oosten en het Indusbekken komen. De zogenaamde 'Europiden' uit de prehistorie (voor dat de Romeinen hier waren, zullen we maar zeggen) waren grotendeels Kelten, die in de eerste eeuwen van onze jaarrekening verdreven werden uit vele gebieden in West-Europa of geassimilieerd werden tijdens de Volksverhuizingen. Zeggen dat wij genetisch geen stadsbewoners zouden zijn is dus regelrechte onzin ! West-Europese steden zijn ontstaan, zij het al in de klassieke tijd, zij het in de middeleeuwen, onder impuls van geolokale, commerciële en demografische factoren. De redenen hiervoor in detail uit de doeken doen, zou ons echter te ver leiden.

En dat leven in 'ongerepte, zuivere wildernis' is ook al te belachelijk voor woorden ! Waar de mens nederzettingen oprichtte, kwam er ook milieuvervuiling. Rivieren die door woongemeenschappen liepen werden al gauw open riolen, gevaarlijk organisch afval werd op straat gesmeten en bossen en gewassen werden onherstelbaar vernietigd. Er waren weliswaar lange tijd te weinig mensen op deze aardkloot om de aarde en natuur globaal te vernietigen, maar het milieubewustzijn was nooit erg groot, althans niet bij de Europese en Aziatische mens.

Laatst gewijzigd door freespirit : 3 januari 2015 om 17:31.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2015, 17:34   #23
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Je hebt wel een bijzonder geïdealiseerd, haast kinderlijk naïef beeld over het leven van onze verre voorouders.
Daar ben ik het volstrekt mee eens ! Bovendien zijn het niet eens onze voorouders, de meeste voorouders van de 'autochtone' West-Europeanen zijn Indo-Europeanen die tussen 1700 en 1400 jaar geleden zich massaal in West-Europa hebben gevestigd. De geschiedenis waarvoor deze poster tracht te schrijven, is onbestaande.
Oud 3 januari 2015, 17:44   #24
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
In België is zoiets ook strafbaar, in juridische taal heet dat het niet verlenen van hulp aan personen in nood. Ik veronderstel dat dat iets gelijkaardigs is in Oostenrijk.

Jij hebt trouwens makkelijk praten tot je daar zelf ergens ligt te creperen en niemand naar jou omkijkt omdat ze denken dat ze op hun bakkes zullen krijgen.
Veel mensen schuiven hun verantwoordelijkheid af onder het mom van 'angst'. Bepaalde politieke strekkingen spinnen ook garen uit die bangmakerij van de goegemeente. Zover zelfs dat sommige ambtenaren niet langs een parkje met wat speeltuig in naar hun werk durven wandelen of het feit dat een basisschool niet op citytrip naar Brussel durft gaan onder het mom van 'gevaar voor terrorisme'. Angst heeft zowat universeel en globaal een verlammende werking op de samenleving. Het fnuikt ook de onderlinge solidariteit (zoals het helpen van een dakloze in nood) en het sociale samenlevingsgevoel. Zeer triestig allemaal ! De mensen die over die zwerver heen zijn gestapt, wil ik echter weinig persoonlijk verwijten. Als je de hele tijd van bepaalde rechtse strekkingen te horen krijgt dat die mensen paria's, profiteurs en criminelen zijn, dan zou je voor minder in je schulp kruipen. Dat is een typische strategie van 'rechts', quasi wereldwijd, door bangmakerij en paniekzaaierij de mensen schrik aanjagen en de laaste strengen van sociaalvoelendheid en solidariteit doorknippen.
Oud 3 januari 2015, 17:48   #25
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Het is dan te hopen dat ik in een betere buurt ineen zak en met mijn zondagse kostuum aan heb want anders ziet het er niet goed uit inderdaad. Ik zeg het maar zoals het is. Ik zou het schandalig vinden dat overheden mensen gaan straffen voor iets waarvoor ze eigenlijk feitelijk zelf de schuld dragen door hun nalatigheid.
Ik ben het met De Wever eens van de daklozenkolonies terug te heropenen. Als er dan nog eens iemand openbaar ergens ligt is de kans groter dat het niet weeral een dronken mens of een slapende dakloze is.
Goed idee (ironic) !!! Laten we terug werk- en concentratiekampen inrichten, de armen en daklozen massaal naar daar deporteren, hen daar goedkope arbeid laten verrichten en hen bij voorkeur ook nog een symbool op de mouw of de borst spelden ! Strak plan. Bartje kijkt waarschijnlijk al met een tent in de broek uit naar deze retropolitiek uit de dertiger en veertiger jaren. Gewoon die mannen van straat vegen, afvoeren, dwangarbeid laten doen en klaar is kees ! Helaas zijn de gasprijzen niet meer wat ze ooit geweest waren.
Oud 3 januari 2015, 18:34   #26
Thuleander

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat weet jij over mijn beeld van het leven van onze voorouders misschien?
En wat weet jij daar méér over misschien?
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2015, 19:12   #27
Thuleander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht

U vergeet eventjes dat wij grotendeels afstammen van de Indo-Europeanen
Er is helemaal niet bewezen dat wij van indo-Europeanen afstammen.

Citaat:
Zeggen dat wij genetisch geen stadsbewoners zouden zijn is dus regelrechte onzin !
Stichtten de kelten en de germanen dan al steden volgens jou?

Citaat:
West-Europese steden zijn ontstaan, zij het al in de klassieke tijd, zij het in de middeleeuwen, onder impuls van geolokale, commerciële en demografische factoren. De redenen hiervoor in detail uit de doeken doen, zou ons echter te ver leiden.
Mediterrane gebied: klassieke oudheid
Noord-Europa: late middeleeuwen

Citaat:
En dat leven in 'ongerepte, zuivere wildernis' is ook al te belachelijk voor woorden !
Ga je ontkennen dat de kelten en de germanen bossen en bomen als heiligdommen beschouwden?
Ga je ontkennen dat de grote ontbossing pas begon in de late middeleeuwen?

"De Germanen hadden een diepe verering voor bomen. Dit blijkt onder meer uit de gruwelijke straffen die boomschenders in de Germaanse tijd kregen, en uit de talrijke 'verboden' tegen boomverering uit de christelijke tijd.
Het is algemeen bekend dat heilige eiken in de vroege middeleeuwen door "vroede" zendelingen werden gekapt (Bonifatius-Geismar). Wat veel minder bekend is dat er met de reformatie in de 16e eeuw nog een "kap ronde" geweest is. In de 16e eeuw leefde de boomcultus nog sterk in het volksgeloof. Vandaar dat in 1648 de heilige eik te Oirschot omgekapt werd; om zo het bijgeloof en de "paapse stoutigheden" uit te roeien." (Judith Schuyf 1995)

En natuurlijk waren die kelten en germanen niet 'milieubewust'. Milieubewustzijn is een modern fenomeen dat in de jaren zestig en zeventig opkwam in de Westerse wereld.
Oud 3 januari 2015, 20:03   #28
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Goed idee (ironic) !!! Laten we terug werk- en concentratiekampen inrichten, de armen en daklozen massaal naar daar deporteren, hen daar goedkope arbeid laten verrichten en hen bij voorkeur ook nog een symbool op de mouw of de borst spelden ! Strak plan. Bartje kijkt waarschijnlijk al met een tent in de broek uit naar deze retropolitiek uit de dertiger en veertiger jaren. Gewoon die mannen van straat vegen, afvoeren, dwangarbeid laten doen en klaar is kees ! Helaas zijn de gasprijzen niet meer wat ze ooit geweest waren.
Je mag de weldadigheidskolonies van voor WOII niet vergelijken met die van erna. In de eerste werd men verplicht opgesloten en tewerkgesteld, de laatste waren eerder een toevluchtsoord waar men steeds terecht kon en waar mensen terecht kwamen die nergens anders nog terecht konden. De wet op de landloperij en de kolonies zijn pas midden de jaren negentig af geschaft en veel mensen die daar verbleven keken er met weemoed op terug. En ja, er waren werkhuizen en landerijen waar men aan landbouw deed of papier sorteerde of men werkte inde keuken of in het oudevagebondenrusthuis of ... maar het ging er allemaal gemoedelijk aan toe en men deed dat wat men graag deed tegen de verveling en ledigheid. Dat waren geen concentratiekampen.
Ik denk dat veel daklozen en mensen met problemen graag eens een tijdje op een boerderij zouden leven en rustig werken of daar op het gemak wat werken met anderen in hun geval. Af en toe eens weg uit de stad en de verveling en de drank en drugs. Ik kan dat verkeerd zien maar dat is wat ik erover denk na het lezen van boeken over Wortel en mijn weinige ervaringen met clochards uit het Brusselse van toen ik nog jonger was en er af en toe omgang mee had.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2015, 20:21   #29
Thuleander

Standaard

Kijk naar de steden. Kijk wie er vooral aangetrokken wordt tot steden. Wie er graag leeft als in een termietenheuvel.
Hoofdzakelijk niet-Europese volkeren.

Kijk wie houdt van wandelen en kamperen in de natuur, van jagen, van bushcraft...

Allemaal 'toeval' natuurlijk.
Oud 3 januari 2015, 20:24   #30
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk naar de steden. Kijk wie er vooral aangetrokken wordt tot steden. Wie er graag leeft als in een termietenheuvel.

Kijk wie houdt van wandelen en kamperen in de natuur, van jagen, van bushcraft...

Slaat nergens op, maar soit, allemaal enorm off topic, dus ik ga er niet verder op in.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2015, 20:29   #31
Thuleander

Standaard

Citaat:
Slaat nergens op
Ahzo, dat slaat nergens op.

Je kan ons dan vast wel overtuigen door wat ik zeg met stevige argumenten te ontkrachten.
Oud 3 januari 2015, 20:34   #32
Thuleander

Standaard

Citaat:
maar soit, allemaal enorm off topic, dus ik ga er niet verder op in.
Helemaal niet off topic.
De topicstarter klaagt over het leven in de stad en dat hij zich kennelijk niet thuis voelt in de stad.

Ik bied hem een dieper inzicht in de etnoculturele oorzaken hiervan.
Oud 3 januari 2015, 21:03   #33
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Ah, een topic voor de moraalridders. laten we met ze alle posten hoe erg we dit vinden terwijl de kans relatief groot is dat wij ook bij die mensen hadden gehoord die over die man heen gingen stappen.

Maar om toch mee te doen met mijn schattige mede-politics.be,ers: https://www.youtube.com/watch?v=SR_DIu26yFI

Laatst gewijzigd door Nietzsche : 3 januari 2015 om 21:04.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2015, 06:53   #34
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://deredactie.be/permalink/1.182...98522-90dad68b

In Oostenrijk is er een man overleden nadat hij 5 uur heeft liggen sterven in een lift in de metro. De mensen stapten over hem heen. Het management gaat onderzoeken hoe dit kon gebeuren. De politie gaat dmv de camera's de mensen achtervolgen die nalatig zijn geweest.

Ik woon nu een jaar of zeven in de stad en ik kan niet begrijpen dat een management het nodig vind dit te onderzoeken of dat de politie er aan denkt mensen op te sporen en te straffen wegens nalatigheid. Dat getuigt enkel van de sprookjeswereld waarin het management en de politietop leven. Hoe alles voor ze geregeld is door hun ondergeschikten, hoe ze zich verplaatsen in bedrijfs of dienstwagens, hoe ze enkel in de betere wijken van de steden moeten zijn en hoogst waarschijnlijk op een fermette rustig op het platte land leven. Mensen die zich dagelijks door de stad bewegen gaan zich automatisch sluiten voor hun omgeving. Er is overal veel lawaai; kijk je de mensen wat te lang of vriendelijk in de ogen willen ze je bekeren, vragen geld van je of worden agressief; overal liggen daklozen te slapen of halve daklozen hun roes uit te slapen, als je iemand aanspreekt over zwerfvuil of stampen naar een meisje kan je het op een lopen zetten, als je de ambulance belt en de dronkaard wordt wakker kan je de factuur betalen, ... . Neen, ik ben het afgeleerd om mensen te helpen in de stad tenzij ik 100% weet dat ik weer niet op mijn bakkes krijg. Het stoot me dan ook harder tegen de borst wat de politietop en het management van de metro daar in Oostenrijk uitkramen dan dat er mensen zich over een half lijk gespoed hebben. Dat laatste vind ik realisme, dat eerste zijn een bende klojo's in een sprookjeswereld die weer eens mensen gaan bestraffen die in een wereld leven die in niets lijkt op de sprookjeswereld waarin diegene leven die denken de echte wereld te besturen.
En dat is de verzuring van de maatschappij; we geven geen fluit om elkaar, ja buiten wat verbaal geklets en grootdoenerij, uit angst of jaloezie of hovaardigheid.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2015, 20:09   #35
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Ah, een topic voor de moraalridders. laten we met ze alle posten hoe erg we dit vinden terwijl de kans relatief groot is dat wij ook bij die mensen hadden gehoord die over die man heen gingen stappen.

Maar om toch mee te doen met mijn schattige mede-politics.be,ers: https://www.youtube.com/watch?v=SR_DIu26yFI
Dat is inderdaad waar, ik weet ook niet of ik die man hulp geboden zou hebben gezien de omstandigheden. Maar dat is dus wel een bijzonder triestige vaststelling dat het zover is kunnen koùmen ! Ik wil geenszins de moraalridder uithangen en die betreffende mensen iets verwijten, enkel maar dit failliet van de maatschappij aan de kaak stellen.
Oud 4 januari 2015, 20:11   #36
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:

Uiteraard 'toeval', punt dat zeker is, is het gegeven dat uw beweringen op drijfzand zijn opgebouwd. Bepaalde zaken die u beweert zijn zelfs flagrant onjuist.

Ik zie in elk geval totaal geen genetische, etnische of raciale achtergrond om al dan niet in een stad te gaan leven.
Oud 4 januari 2015, 20:19   #37
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Er is helemaal niet bewezen dat wij van indo-Europeanen afstammen.

Stichtten de kelten en de germanen dan al steden volgens jou?

Mediterrane gebied: klassieke oudheid
Noord-Europa: late middeleeuwen

Ga je ontkennen dat de kelten en de germanen bossen en bomen als heiligdommen beschouwden?
Ga je ontkennen dat de grote ontbossing pas begon in de late middeleeuwen?

"De Germanen hadden een diepe verering voor bomen. Dit blijkt onder meer uit de gruwelijke straffen die boomschenders in de Germaanse tijd kregen, en uit de talrijke 'verboden' tegen boomverering uit de christelijke tijd.
Het is algemeen bekend dat heilige eiken in de vroege middeleeuwen door "vroede" zendelingen werden gekapt (Bonifatius-Geismar). Wat veel minder bekend is dat er met de reformatie in de 16e eeuw nog een "kap ronde" geweest is. In de 16e eeuw leefde de boomcultus nog sterk in het volksgeloof. Vandaar dat in 1648 de heilige eik te Oirschot omgekapt werd; om zo het bijgeloof en de "paapse stoutigheden" uit te roeien." (Judith Schuyf 1995)

En natuurlijk waren die kelten en germanen niet 'milieubewust'. Milieubewustzijn is een modern fenomeen dat in de jaren zestig en zeventig opkwam in de Westerse wereld.
Qué ??? Tuurlijk stammen de meeste huidige Europeanen van de Indo-Europeanen af !

Er waren al wel degelijk stedelijke gebieden in regio's bewoond door kelten en/of germanen !

Vele huidige steden in West-Europa waren reeds ontstaan voor voor de late Middeleeuwen. Antwerpen was al een stad in de tijd van de Noormannen om er maar eentje op te noemen. En wat dan met steden als Doornik, Tongeren, Cambrai, Keulen, Arnhem, Maastricht, Xanten, Parijs, Douai, Reims, ... (te veel om op te noemen) allemaal steden die al wel degelijk bestonden in de vroege of volle middeleeuwen, vaak doorheen hun geschiedenis verwoest en dergelijke, maar ze bestonden we degelijk doorlopend als stad, soms zelfs al van in de Romeinse Periode !

Tot slot mag u boomverering e.d. rituelen niet vernauwen tot zorgzaam zijn voor het milieu. Ook de rurale kelten, bijvoorbeeld, smeten hun afval in de lokale beek en droegen bij aan de kaalslag van bepaalde bos- en weidegebieden. Historisch onderzoek heeft dit wel degelijk kunnen aantonen.

Nogmaals, ik begrijp niet waarop u uw beweringen baseert, maar volgens mij horen ze grotendeels thuis in het rijk der fabelen !

Laatst gewijzigd door freespirit : 4 januari 2015 om 20:22.
Oud 5 januari 2015, 13:05   #38
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De politie gaat dmv de camera's de mensen achtervolgen die nalatig zijn geweest.
Nalatig ? Heb je verplichtingen als een dooie op straat ligt ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2015, 20:00   #39
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad waar, ik weet ook niet of ik die man hulp geboden zou hebben gezien de omstandigheden. Maar dat is dus wel een bijzonder triestige vaststelling dat het zover is kunnen koùmen ! Ik wil geenszins de moraalridder uithangen en die betreffende mensen iets verwijten, enkel maar dit failliet van de maatschappij aan de kaak stellen.
Dit heeft geen moer met de maatschappij te maken. Ooit gehoord van het bystander effect?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2015, 20:12   #40
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Eufemisme van de maand, wat mij betreft.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be