Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Scheiding van staat en kerk ?
Meer en duidelijkere scheiding van kerk en staat: ja 23 95,83%
't mag status quo blijven 0 0%
Neen, de staat moet zich blijven engageren, het zijn onze roots 1 4,17%
Aantal stemmers: 24. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 januari 2015, 13:10   #21
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Gedeeltelijk. En op basis van het zogenaamde Schoolpact.

'Wij bouwen met de bisschop', zit er blijkbaar niet meer in.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2015, 13:15   #22
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja?

In België bestaat dergelijk onderwijs nochtans, hoor. In Antwerpen hebben we sedert enkele jaren een traditioneel katholieke kleuter- en lagere school. En in dezelfde stad bestaat er al sedert jaar en dag een private Franstalige school. Dan zwijg ik nog over Brussel waar je talrijke scholen hebt die niet onder de bevoegdheid vallen van een van de taalgemeenschappen van België.
Als het gaat om scholen waar leerplicht geldt voor de scholieren zijn al de eindtermen niet vrij door het net te bepalen. Wat het meeste zorgen baart is het Joods scholennet in Antwerpen waar alles wat niet koosjer is uit de schoolboeken wordt gecensureerd.

Het is een vergissing van jewelste geweest om de controle op het onderwijs naar de gemeenschappen te verhuizen. Dit is één van de meest typerende symptomen van het Belgisch surrealisme.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 13 januari 2015 om 13:17.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2015, 13:18   #23
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Moeten? Ooit de Belgische grondwet gelezen?

vrijheid van godsdienst
vrijheid van onderwijs
vrijheid van vereniging

U wil schijnbaar meerdere van die vrijheden afschaffen.
Hoezo? Niemand weerhoudt je toch om naar de kerk of moskee te gaan? Niemand weerhoudt je om je kind zelf bij te scholen, zelf een school te kiezen of je aan te sluiten bij een vereniging. Indoctrinatie in een geloof op 6 jarige leeftijd vind ik heel erg. Ik wou dat meer ouders zouden wachten met hun kinderen mee naar de kerk te nemen tot ze een leeftijd bereiken dat de kinderen een kritische geest hebben en niet zomaar alles geloven wat hun ouders of authoriteitsfiguren hen wijsmaken. Maar ik snap dat dit moeilijk ligt voor iets waar je zelf in gelooft.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2015, 13:18   #24
Mamamarjo
Vreemdeling

Mamamarjo's schermafbeelding

Standaard

Waarom niet vertrouwen op het geweten en moraal dat ouders hun kinderen aanleren?
Ik hoef die bullshit niet in mijn dochters hun hoofd gepompt te hebben. Ik zal hun zeker wel duidelijk maken dat dat een 'verhaaltjes' vak is waarvan ze niets moeten geloven. Ik lees hun elke avond verhaaltjes voor met evenveel realiteitswaarde.
Religie mag eruit gaan en behoren tot het onverlichte verleden, waar het thuis hoort.
Toen er vroeger nog geen TV was kan ik mij inbeelden dat de mensen zo'n verhaaltjes graag hoorden. Beetje als een soort thuis, wat heeft 'jezus', de Profeet,.. vandaag weer voorgehad en opgelost.
Ondertussen hoop ik dat de meesten ontwaken van hun ridicule ketens en leren denken voor- en uit zichzelf.
Religie is eerder een wortel van kwaad en wordt verdedigd door mensen die er hun fortuin mee maken.

Laatst gewijzigd door Mamamarjo : 13 januari 2015 om 13:22.
Mamamarjo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2015, 13:36   #25
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gedeeltelijk. En op basis van het zogenaamde Schoolpact.
Inderdaad: dat pact is aan een grondige herziening toe. De meest grondige herziening die mogelijk is.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2015, 13:39   #26
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onjuiste kijk, daar er in België nu eenmaal geen schoolplicht bestaat. Wel leerplicht.
En idem dito voor dit principe ! Grondige herziening.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 13 januari 2015, 13:53   #27
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Artikel 24 van de grondwet zegt o.m. het volgende: "De scholen ingericht door openbare besturen bieden, tot het einde van de leerplicht, de keuze aan tussen onderricht in één der erkende godsdiensten en de niet-confessionele zedenleer."

Dus Crevits noch de Vlaamse regering kan momenteel veel veranderen. vermits artikel 24 vd grondwet evenmin voor herziening vatbaar is verklaard zijn wijzigingen niet voor de volgende jaren.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2015, 13:59   #28
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Hoezo? Niemand weerhoudt je toch om naar de kerk of moskee te gaan? Niemand weerhoudt je om je kind zelf bij te scholen, zelf een school te kiezen of je aan te sluiten bij een vereniging. Indoctrinatie in een geloof op 6 jarige leeftijd vind ik heel erg. Ik wou dat meer ouders zouden wachten met hun kinderen mee naar de kerk te nemen tot ze een leeftijd bereiken dat de kinderen een kritische geest hebben en niet zomaar alles geloven wat hun ouders of authoriteitsfiguren hen wijsmaken. Maar ik snap dat dit moeilijk ligt voor iets waar je zelf in gelooft.
Als je te laat begint met de hersenspoeling werken die fabeltjes niet meer.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2015, 14:03   #29
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De wereldgodsdiensten (en al eens een detailke, voorbeeld voor mensen die in de buurt van Horebeke wonen, waar een kolonie rare gasten resideert) mogen/moeten aan de beurt komen op gelijkwaardige wijze zoals de kunststromingen, politieke stelsels, opvattingen en evolutie van wetenschap enz. enz.

.
In en rond Horebeke zijn er idd +/- 300 protestanten. Rare gasten zou ik ze niet direct noemen.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2015, 14:11   #30
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Toffe enquete, maar die gaat voorbij aan het feit dat de minister van onderwijs de grondwet niet kan aanpassen. De federale kamer ook niet. Komt ten vroegste aan de orde na de volgende verkiezingen, op voorwaarde dat het federaal parlement in 2019 artikel 24 voor herziening vatbaar verklaart.

Jan VDB is wellicht niet meer van de jongsten, want de schoolpactwet is vandaag zo goed als volledig niet meer van toepassing. In 1988 zijn de meest fundamentel geachte onderdelen ervan in de grondwet beland. De rest is gaandeweg verdwenen door gewone onderwijsdecreten, en heeft in elk geval geen onaantastbare status. Het is een stuk wetgeving, die door elk decreet over onderwijs kan gewijzigd worden.

Laatst gewijzigd door dalibor : 13 januari 2015 om 14:14.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2015, 15:49   #31
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Artikel 24 van de grondwet zegt o.m. het volgende: "De scholen ingericht door openbare besturen bieden, tot het einde van de leerplicht, de keuze aan tussen onderricht in één der erkende godsdiensten en de niet-confessionele zedenleer."

Dus Crevits noch de Vlaamse regering kan momenteel veel veranderen. vermits artikel 24 vd grondwet evenmin voor herziening vatbaar is verklaard zijn wijzigingen niet voor de volgende jaren.
Wat momenteel niet kan, kan morgen in 2019 dan weer wel.

Verder volstaat het ook om de erkenning van alle erkende godsdiensten in te trekken ... en klaar komt Kees.

.

Oud 13 januari 2015, 15:56   #32
Glenneke
Provinciaal Statenlid

Glenneke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
14 TERREINDOELEN 2de leerjaar 3de graad aso

Terrein: Communicatie van zin(vragen)
1 Het belang van communicatie over zin(vragen) omschrijven.

2 De ruimte en het ontbreken van ruimte voor communicatie rond levensvragen en zin in het eigen leven en de samenleving bespreken.

3 De problematiek van levensbeschouwing en zinstichting verduidelijken vanuit historisch perspectief.

4 Bespreken hoe mens-, wereld- en godsbeelden bevrijdend of verlammend kunnen werken.

5 Het belang en plaatsen van interreligieuze communicatie aangeven.

6 De band tussen communicatie, zinvinding en gemeenschapservaring.

Terrein: Leven als christen
1 Door bespreking op het spoor komen van de eigenheid van verschillende levensstijlen.

2 Het karakteristieke van een christelijk leven verwoorden vanuit het Marcusevangelie.

3 Bespreken van waaruit mensen grijpend of gevend in het leven kunnen staan.

4 Door bespreking op het spoor komen hoe een christen het dagelijkse bestaan ervaart als gave en opgave.

5 De praktische consequenties voor christenen van het 'beeld van God zijn' op het vlak van sociale rechtvaardigheid, wereldgeweten en omgang met de (rijkdommen van de) aarde opsporen.

6 Expliciteren welke betekenis christelijke gemeenschappen hebben voor christenen en voor de wereld.

7 Omschrijven wat 'het beeld van God zijn' inhoudt aan visie op de plaats en de verantwoordelijkheid van de gelovige mens.
even een deeltje genomen uit de leerplannen van het VVKSO. Vele onder jullie vragen dat in de vakken godsdienst binnen het katholiek net meerdere religies aan bod komen. Zoals je hier ziet gebeurt dat al. Er wordt dus niet meer enkel over het Christendom gesproken. in het vet de niet per se christelijke doelstellingen
Oud 13 januari 2015, 16:31   #33
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glenneke Bekijk bericht
even een deeltje genomen uit de leerplannen van het VVKSO. Vele onder jullie vragen dat in de vakken godsdienst binnen het katholiek net meerdere religies aan bod komen. Zoals je hier ziet gebeurt dat al. Er wordt dus niet meer enkel over het Christendom gesproken. in het vet de niet per se christelijke doelstellingen
Allemaal heel mooi. Maar ondertussen leert diezelfde leer de kinderen dat homosexuelen zeer grote zondaars zijn. Die, als ze hun eigenheid niet opgeven, rechtstreeks naar de hel gaan. En zulke scholen subsidieert de staat... En met mijn centen ook nog.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 januari 2015 om 16:32.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2015, 17:34   #34
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glenneke Bekijk bericht
Als ik dat allemaal zo lees, dan versterkt me dat in enkele van mijn overtuigingen,
te beginnen met meer scheiding kerk en staat, laat ze die peptalk maar door catechisten geven;
en schaf al die zever maar af in het onderwijs, want nu weet ik waarom die onderwijzenden ook na hun beperkt aantal uurkes zoveel bezig gehouden worden met onnozeliteiten.

.

Oud 13 januari 2015, 17:36   #35
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wel wel ... daar in Gent:

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-g...tles-a2179758/
Schepen wil af van aparte godsdienstles

Citaat:
De Gentse onderwijsschepen Elke Decruynaere (Groen) wil de verschillende godsdienstvakken in het stedelijke en gemeenschapsonderwijs vervangen door een overkoepelende les levensbeschouwing. "Ik loop al langer met dat idee. Met de vreselijke gebeurtenissen in Parijs gaat het nu òveral, in elke school, in elke klas, over Charlie Hebdo. Op zo'n moment is het absurd om de kinderen met verschillende geloofsovertuigingen apart te nemen. De meest zinvolle gesprekken zijn net die tussen de mensen van verschillende achtergronden", zegt Decruynaere. "In Gent is er al een dergelijk vak in de IVG-school en basisschool De Buurt. Dat zijn onafhankelijke instellingen. Het stedelijk en gemeenschapsonderwijs is verplicht om �*lle zeven geloofsovertuigingen aan te bieden. Dat is niet meer van deze tijd en bovendien ook organisatorisch moeilijk. Er is dan ook een groot draagvlak bij scholen voor een vak 'levensbeschouwing'. Misschien kunnen de gebeurtenissen bij Charlie Hebdo hiervoor wel een springplank zijn", besluit Decruynaere. (LVE)

Oud 13 januari 2015, 17:41   #36
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel wel ... daar in Gent:

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-g...tles-a2179758/
Schepen wil af van aparte godsdienstles
Die schepen is daar totaal niet bevoegd voor.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2015, 17:57   #37
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Ik ben ook van mening dat er geen plaats is voor religie tijdens de schooluren. Dat moet maar buiten de schooluren gebeuren.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2015, 18:18   #38
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het wordt wel betaald door "de staat".
Terwijl "de staat" betaald word door ?
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2015, 18:48   #39
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Die schepen is daar totaal niet bevoegd voor.
Voor wat is ze niet bevoegd? Om haar mening te geven over die zaak ?

Of heb jij weet van plannen dat ze het nu al wil doorvoeren?

Oeps, ik ben hier een groen geval aan het verdedigen ....

.

Oud 13 januari 2015, 18:59   #40
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor wat is ze niet bevoegd? Om haar mening te geven over die zaak ?

Of heb jij weet van plannen dat ze het nu al wil doorvoeren?

Oeps, ik ben hier een groen geval aan het verdedigen ....

.
Als ze zegt "Ik wil ..." ga ik er van uit dat ze de intentie heeft om iets veranderen.

Ze is overigens niet bevoegd om de grondwet aan te passen, laat staan te overtreden.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be