![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#221 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
|
|
|
|
|
|
#222 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
#223 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 januari 2015 om 22:04. |
|
|
|
|
|
|
#224 | |
|
|
Citaat:
Wat dacht u van het volgende, diezelfde Nederlander of Vlaming zat in een periode dat hij nog maar nauwelijks de middeleeuwen ontgroeid kon zijn. De meeste Nederlanders en Vlamingen leefden bovendien op het platteland en kwamen nauwelijks verder dan een uur lopen. Waar zouden ze een breed gevoeld Nederlands of Vlaams identiteitsgevoel vandaan gehaald moeten hebben? |
|
|
|
|
|
|
#225 |
|
|
Anderzijds bieden observaties door mensen in hun eigen tijd aanknopingspunten die voor onze tijd van waarde zijn om te kunnen onderzoeken.
Zij keken met een bril vanuit een eigen tijd, terwijl wij geneigd zijn om met onze 21e eeuwse bril de toenmalige tijd te benaderen. |
|
|
|
|
|
#226 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Allemaal niet relevant. Bovendien waren de mensen vooral locaal verbonden met elkaar door de economie en het feit dat de afstanden te groot waren voor een supranationaal of nationaal gevoel. Niet de rest. Maar dat is nu niet meer. Europa is nu eenmaal een vast gegeven vanwege de economie, reisafstanden zeggen nu niets meer. En omdat mensen meerdere talen spreken en de gemeenschappelijke economie een feit is en wordt is nationalisme bijna een zinloze vrijetijdsbesteding. Zinloos, maar misschien nog leuk voor voetbalfeestjes, partijen en wat interlokale bla bla over bier en kroketten.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 14 januari 2015 om 22:36. |
|
|
|
|
|
|
#227 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#228 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Maar in de echte wereld niet relevant.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 14 januari 2015 om 22:40. |
|
|
|
|
|
|
#229 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
|
|
|
|
|
#230 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
2. En als dat werkelijk zo zou zijn is het maar de vraag of dat geschiedkundig en kultureel verantwoord is, en vooral, is dat wenselijk. Maw zijn de 'Hollandse' en 'Vlaamse' identiteiten geen valse identiteiten die beter zouden worden afgebroken ipv gekultiveerd en vervangen door een gemeenschappelijke Nederlandse identiteit zoals dat eens het geval was toen iedereen uit de Nederlanden zich fiamminghi noemde en later Nederlander. Ja, ook al was er vroeger inderdaad vooral een sterke lokale identifikatie. Er was ook iets aan het uitgroeien tot een West-Duitse en Oost-Duitse identiteit; maar of dat vanuit Duits standpunt bekeken wenselijk was.... Citaat:
Ik ben Leuvenaar, maar als dusdanig ook Brabander, Vlaming, Nederfrank, Nederlander of Dietser en Nederduitser. Er is de stam en er zijn de loten. 2. Ik deel die mening overigens totaal niet om de eenvoudige reden dat in de handen van de machthebbers niets zo maakbaar en kneedbaar is dan nationale identiteit. Spijtig dat bijvb Bart De Wever geen Dietser is, wat die met zijn charisma niet zou kunnen bewerkstelligen....Of hoe de heropleveving der Dietse Gedachte zoals veel toevalsgebonden kan zijn. Bedenk ook dat, de met het mes op de keel geannexeerde Duitstaligen nu de meest voorbeeldige Belgen zijn..... Ik zie dus echt niet in dat een hereniging (geen annexatie) dé grote moeilijkheden zou opleveren. Dat is gewoon een kwestie van kommunikatie en marketing! Bijvb een aanpassing van het geschiedenisleerplan dat komaf maakt met enkele vervalsingen - "de Hollandse bezetting" - kan daar zeker al heel wat toe bijdragen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 januari 2015 om 01:48. |
||
|
|
|
|
|
#231 |
|
Europees Commissaris
|
Ook één Dietse ploeg zou een goed marketingmiddel zijn voor Groot-Nederland.
Kwestie van die oppervlakkige sentimenten en buikgevoelens verbonden aan de voetbalgekte in de juiste richting te kanaliseren.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
|
|
|
|
#232 | |
|
|
Citaat:
De overheid creeert o.a. helden die het nationale element doen versterken bij burgers, zoals bijvoorbeeld de twee onderscheiden militairen met de MWO. Een ander voorbeeld is het schip de JSS Karel Doorman. Er is nog nooit een NL schip geweest dat bewust zo vaak in de belangstelling is geweest, gepromoot (geduwd) De EU als één grote melting pot veroorzaakt een logische reactie bij burgers, ze willen zich onderscheiden als volk en niet opgaan in de grote massa. Met name als dit tevens gestimuleerd wordt door een overheid. Nationale tendensen zijn op tal van vlakken herkenbaar. Het is niet geheel toevallig dat een musical als Soldaat van Oranje de langstlopende en meest bezochte musical werd. |
|
|
|
|
|
|
#233 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#234 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Heb ik geen moeite mee wanneer ik als Nederlander voor Vlaming wordt uitgemaakt.
|
|
|
#235 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
#236 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik denk niet dat de Friezen of de Amsterdammers zich in die tijd 'Vlamingen' noemden. Integendeel zou ik zo zeggen.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 januari 2015 om 19:06. |
|
|
|
|
|
#237 |
|
Europees Commissaris
|
Ze noemden zich zo in Italië omdat de Italianen hen zo noemden. Het gaat o.a. om een soort merknaam van kunstenaars en dat uit de ganse Nederlanden wel te verstaan.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 januari 2015 om 19:14. |
|
|
|
|
|
#238 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#239 |
|
|
Het is duidelijk waarneembaar om ons heen en neemt steeds sterkere vormen aan.
Of dit een goede zaak is, is een ander verhaal. Niet alleen bij Nederlanders, maar ook bij Vlamingen ziet men een dergelijk proces van sterkere bewustwording. Of dit bewust gestuurd werd geen idee, maar ook zaken als MH17 hebben een sterke invloed op het nationaal bewustzijn op burgers. Voetbal tegen Spanje |
|
|
|
|
|
#240 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Bruno De Weer stelt vast dat er geen Vlaamse Beweging meer is, verwijzende naar onder meer de Ijzerbedevaart die nog enkele honderden aanwezigen telt terwijl het er vroeger vele duizenden waren.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 januari 2015 om 19:36. |
|
|
|
|