![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wanbetalers zijn mensen die hun betalingen uitstellen tot er een deurwaarder langs komt of die via allerlei uitvluchten excuses trachten te ontsnappen aan hun verplichtingen.
Het is van alle tijden maar het is in deze tijden kenmerkend aan het profiel gekoppeld van parasiterende mensen die daarom niet noodzakelijk werkloos hoeven te zijn. Het gros van de wanbetalers zit in de middenklasse en de hogere klasse, of geven zich daar tenminste voor uit. Rechtbanken gaan daar echter zo laks en traag mee om dat zowat alle handelaars meer geld te goed hebben dan dat ze beschikken over noodzakelijk werkkapitaal. Bij deze een oproep de wet zo te verstrengen dat voor niet tijdig betalen er correctioneel kan ingegrepen worden met celstraffen gaande tussen de 5 en 10 jaar opsluiting.
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De overheid kampt op zijn beurt met dit probleem welke hoofdzakelijk door particulieren veroorzaakt.
Vele handelaren moeten noodgedwongen grote sommen uit hun eerder vermeende inkomsten als verliezen afboeken. Het totaal van al die verliezen zijn catastrofaal en immens.
![]() |
#4 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Meer contante kopen/betalingen? Dwz, kopen = onmiddelijk betalen (bij levering). Lijkt me de meeste gezonde manier van handelen trouwens. Maw, betalingstermijnen gewoon afschaffen. Als er geld op de rekening staat kan niemand daar een probleem mee hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik neem echter aan dat je niet doelde op overheidsschulden. Ik vind je voorstel om particuliere wanbetalers desnoods te willen opsluiten weinig efficiënt. Het kost te veel, en het ruikt te veel naar staatsbemoeienis. Weet dat iemand meerdere schuldeisers kan hebben. Daarom. Begin nooit een opdracht voor wie je weet dat hij geen nagel heeft om aan z'n gat te krabben. Dit is problemen zoeken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad, stel dat een bedrijf door wanbetaling van de staat zelf in moeilijkheden komt en uitstaande rekeningen niet kan betalen. En dan zou de staat die bedrijfsleider opsluiten ?
![]() |
#7 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Onlangs op VTM over wanbetalers bij dierenartsen.
Tientallen paarden hebben en de dierenarts niet betalen. Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is relatief, kijk naar Robin Williams overtijd, de man was er berooid aan toe, hij zat aan de grond, want hij kon zijn ranch van 25 miljoen dollar niet onderhouden.
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Volgens DS zitten er 11.769 mensen opgesloten in de Belgische gevangenissen. Welk het hoogste aantal ooit was. (2014) Volgens de EU zijn de overvolle gevangenissen in België een acuut probleem. België telt momenteel 32 gevangenissen. Om aan de vraag -volgens uw oproep- te voldoen zouden er wel een paar gevangenisjes extra moeten gezet worden, niet ? Er zouden meer dan 800 gevangenissen extra nodig zijn om die 324.063 wanbetalers te huisvesten. Wie gaat die investering betalen ? Laatst gewijzigd door Bert de wafel : 29 januari 2015 om 19:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister
|
![]() Duidelijk een draadje los hier of gewoonweg een van de zovele producten van de gangbare hersenspoelingen.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Feit is dat wanbetalers een groeiende groep is en de mogelijkheden om te ontvangen vaak tijdrovend en duur zijn.
Contant ontvangen gaat wel in winkels en zo maar zelden tussen bedrijven onderling of bij vaste klanten. Tenslotte is uitstel tot betaling vaak de verbintenis om klanten of bedrijven te laten functioneren. Maar er moet afgerekend kunnen worden ook.
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mensen die geen fysieke wandaden plegen, hoeven helemaal niet achter tralies gestoken te worden.
Gevangenissen zijn een kwaad dat met wortel en al uit onze samenleving moet getrokken worden.
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geheel niet betalen bedoel ik dus.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 10 februari 2015 om 23:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gaat hij dat kunnen als w'em in de cel stoppen?
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar goed, je wilt je geld en dat is je recht. Maar wij willen ook ons geld want dat is ook ons recht. Een beetje meer drukkingsmiddelen zou wel welkom zijn.
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() Eerlijk gezegd moet iemand waarschijnlijk een flinke schuld hebben openstaan wil de opsluiting niet duurder zijn dan het bedrag dat je oorspronkelijk kwam vangen. En gezien de meeste mensen in de bak nog minder verdienen dan daarbuiten, betekent dat dat je dubbel naar je geld kan fluiten.
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() Gewoon een kleerkast of 2 op afsturen, Mambo. Of de sloten vervangen.
Vroeger had ik daar nog compassie mee als ze stonden te bleiten dat ze nog geld moesten van hun werkgever, een 'kameraad', het ocmw, de hulpkas of weet ik wat. Maar achter uw rug zetten ze de bloemetjes buiten op café of kopen ze dure merkkledij, dat gespuis. Laatst gewijzigd door Thuleander : 11 februari 2015 om 00:39. |
![]() |
![]() |