Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 februari 2015, 16:16   #61
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
http://statbel.fgov.be/nl/binaries/A...325-213556.pdf

Hoe dat mogelijk was? Omdat je begin jaren 80 geen 125K betaalde voor een gemiddeld woonhuis.
Voila, exact!

Daarmee valt héél de redenering van coro hier in duigen, wat ik ook wilde aantonen. De verhouding gemiddeld loon vs gemiddelde huisprijs is al lang niet meer hetzelfde als 20 of 30 jaar geleden.

Laatst gewijzigd door SMI94 : 12 februari 2015 om 16:19.
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2015, 16:21   #62
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Bron

Detail tekst:

Iemand die daar nog van verschiet
Een huis moet tegenwoordig tip top in orde zijn vooraleer er ingetrokken wordt.
Wij deden dat in fases, als er geld was, werd er in orde gemaakt.
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2015, 16:22   #63
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Als ik zie hoe de mensen leven en welke prioriteiten ze stellen, nee dan verschiet ik daar niet van.

de Iphone, alle verplaatsingen met de auto doen en de lening, gas, water en elektriciteit hebben doorgaan de laagste betalingsprioriteit.

mensen leven letterlijk boven hun stand en zijn niet geneigd in te binden, verslingerd als ze zijn aan hun luxueuze levensstijl.
Twee tot driemaal per jaar op vakantie .....
Oud 12 februari 2015, 16:22   #64
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Het is weer hun eigen fout. Vanuit welke levenservaring schrijf jij dat hier neer?
Gewoon ogen opendoen en rond je kijken.
Oud 12 februari 2015, 16:30   #65
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 Bekijk bericht
Zet er dan ook voor de volledigheid bij hoeveel de rente op een onnozel spaarboekje was, als je dan toch wil vergelijken...

Mijn ouders hebben een stuk grond gekocht op een wijkverkaveling, een volledig vrijstaande nieuwbouw gezet en een half jaar later ben ik geboren. Mijn moeder is toen gestopt met werken (en heeft nooit werkloosheidssteun aangevraagd, laat mij daar héél duidelijk in zijn!). Mijn vader noch mijn moeder zijn van rijke komaf, dus grote financiële steun van hun ouders was er niet, net zomin als een dikke spaarboek. Mijn vader had een degelijke job, maar was alles behalve grootverdiener en stond ook nog helemaal in het begin van zijn carrière. Zeg mij eens, welk koppel van 25-30 jaar kan dat de dag van vandaag nog doen?

Saillant detail: mijn vader werkte toen bij een bank, en de rente van hun lening bedroeg in het begin 13% (!)... Als werknemer van diezelfde bank, dus hij had nog een gunsttarief.
Vooreerst....die rente op dat spaarboekje was van weinig belang want welke jongere had toen veel geld op een spaarboekje staan...en als je al wat geld had dan had je dat sowieso nodig om je eventuele woning te kopen

En ja ieder koppel kan dat vandaag de dag nog doen....maar dan moeten ze wel nog kunnen leven zoals destijds...... 1 tweedehands autootje.....antenne en zwart wit televisie...geen restaurant.....1 keer per jaar 10 dagen blankenberge met een tent.....kachel met steenkool.....kousen herstellen en zelf kleren maken...alle klussen zelf doen...geen GSM...Laptop....I Phone....zelfs geen telefoon...de bomma die dikwijls inwoonde en haar pensioentje deelde...Zelf moestuintje ....groenten in bokalen....kapper thuis.....mensen verteerden nu éénmaal veel minder en leefden stukken soberder....
In het geval een goede bankbediende met vrouw en kind ten last heeft al snel een dikke 2000 euro netto.....wel als je simpel en sober leeft gaat dat nog maar uiteraard niet meer zoals een jong koppel heden ten dage graag leeft...tercht of onterecht hoor daar niet van.Alleszins ik ken zeker nog mensen die het kunnen echter nu hebben die een naam ..iets met sokken en geiten

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 12 februari 2015 om 16:39.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2015, 16:33   #66
coro
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 Bekijk bericht
Voila, exact!

Daarmee valt héél de redenering van coro hier in duigen, wat ik ook wilde aantonen. De verhouding gemiddeld loon vs gemiddelde huisprijs is al lang niet meer hetzelfde als 20 of 30 jaar geleden.
Ik zie niet wat er in duigen valt. Toen, in 1982, betaalde je (in mijn geval....dus mijn (nieuwbouwhuis in mijn regio) 125000 € met een nettoloon van pakweg 750 € EN aan hypothecaire intresten van 12 %. NU, in 2015, betaal je daarvoor 300000 € met een nettoloon van 1700 € maar met een hypothecaire intrest van maximaal 2,5 %. Wie is/was er beter af denk je?
coro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2015, 16:37   #67
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Allemaal relatief natuurlijk. Dat bedrag aan achterstal komt op ongeveer 300 euro per Belg. Peanuts in vergelijking met de 40K aan staatschuld per hoofd dat we niet afbetaald krijgen.

Hoe werkt dat trouwens met die achterstallen. Vanaf wanneer gaat de bank over tot openbare verkoop en zo?
Dan is het al ver gekomen, schuldbemiddeling enz... heeft dan gefaald.
Oud 12 februari 2015, 16:38   #68
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coro Bekijk bericht
Ik zie niet wat er in duigen valt. Toen, in 1982, betaalde je (in mijn geval....dus mijn (nieuwbouwhuis in mijn regio) 125000 € met een nettoloon van pakweg 750 € EN aan hypothecaire intresten van 12 %. NU, in 2015, betaal je daarvoor 300000 € met een nettoloon van 1700 € maar met een hypothecaire intrest van maximaal 2,5 %. Wie is/was er beter af denk je?
Inderdaad voor veel mensen ging destijds de helft van het inkomen naar de afbetaling.
Oud 12 februari 2015, 16:39   #69
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen. Een huis van 125K in 82 is heel wat meer dan 300K nu. Daarom valt het in duigen. Een gemiddeld woonhuis kostte in 82 geen 50K. Nu is het 200K. Je mag dus gerust zeggen dat een huisv an 125K in 82, je nu meer dan 500K kost. Sinds 75 zijn de huizenprijzen vertienvoudigd, de wedden niet.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2015, 16:41   #70
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen. Een huis van 125K in 82 is heel wat meer dan 300K nu. Daarom valt het in duigen. Een gemiddeld woonhuis kostte in 82 geen 50K. Nu is het 200K. Je mag dus gerust zeggen dat een huisv an 125K in 82, je nu meer dan 500K kost. Sinds 75 zijn de huizenprijzen vertienvoudigd, de wedden niet.
Klopt
Oud 12 februari 2015, 16:54   #71
coro
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Mijn punt is dat je vandaag voor 300 000 € al een nieuwbouw hebt en dat je dus in verhouding beter af bent nu dan toen!
Voor alle duidelijkheid: het gaat over de draad 'niet meer kunnen afbetalen'.
Als je je levensstandaard niet aanpast aan je financiële mogelijkheden, dan kom je in de moeilijkheden.
Oud 12 februari 2015, 16:55   #72
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Je kan als jonge mens nu ook eenmaal leren met geld omgaan en leren dat het altijd beter is om niet te lenen tenzij voor de aankoop van een huis. Voor veel ouders is het echter te moeilijk om dit aan hun kinderen aan te leren daar ze dit zelf nooit geleerd hebben en zelf een gat in hun hand hebben. Tenzij mensen het goede voorbeeld krijgen van hun ouders of er tijdens hun schooltijd les over krijgen weten ze meestal niet hoe ze met geld moeten omgaan.
Edoch krijgen ze allemaal vanaf hun eerste leerjaar wiskunde (rekenen zo je wil). Veel meer dan dat moet je niet weten om met geld om te kunnen gaan, denk ik dan.

Zonder daarmee hetgeen je zegt in twijfel te willen trekken, want daar heb je gelijk in. Zolang mensen met een gat in hun hand blijven leven, en boven hun eigen vermogen willen leven om toch maar niet onder te moeten doen, zijn ze de eigen veroorzaker van hun problemen. Eigen verantwoordelijkheid, heet dat dan.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2015, 16:58   #73
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn punt is dat je vandaag voor 300 000 € al een nieuwbouw hebt en dat je dus in verhouding beter af bent nu dan toen!
Voor alle duidelijkheid: het gaat over de draad 'niet meer kunnen afbetalen'.
Als je je levensstandaard niet aanpast aan je financiële mogelijkheden, dan kom je in de moeilijkheden.
De dag van vandaag heb je geen nieuwbouw meer voor 300K. Mijn punt is dat uw nieuwbouw van 125K in 82, vandaag meer dan 500K kost. Je bent nu in verhouding helemaal niet beter af. Ik zwijg dan nog over de energieprijzen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2015, 17:07   #74
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De dag van vandaag heb je geen nieuwbouw meer voor 300K. Mijn punt is dat uw nieuwbouw van 125K in 82, vandaag meer dan 500K kost. Je bent nu in verhouding helemaal niet beter af. Ik zwijg dan nog over de energieprijzen.
In 1982 bouwden de meeste mensen hun nieuwbouw nog zelf met behulp van vrienden en familie.....wat ook een aardige duit scheelde.
Oud 12 februari 2015, 17:11   #75
coro
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Even de moeite doen he... alvast één voorbeeld. Ik kan je er nog wat opsturen als je wilt!

Neen, want dit type woning die we in 1982 wilden kopen, bouwen ze zelfs niet meer. (Verraes)

Energieprijzen: daarom zijn de nieuwe huizen zowat energie-neutraal.
Oud 12 februari 2015, 17:33   #76
sepper
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Wat voor zever is dat nu?

12% van €125000 is €15000. Hoe ga je dat in één jaar bij elkaar krijgen met €750?

Kijk je getallen eens na.
sepper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2015, 17:39   #77
coro
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sepper Bekijk bericht

12% van €125000 is €15000. Hoe ga je dat in één jaar bij elkaar krijgen met €750?

Lees alles en geef dan commentaar aub!
Oud 12 februari 2015, 18:02   #78
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Hallo
Oud 12 februari 2015, 18:04   #79
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Ik denk dat Coro er niet zover naast zit. Wat er wel niet bij verteld wordt is dat de inflatie toen torenhoog was. Als men bvb een lening had met vaste mensualiteit deed het heel veel pijn in het begin, maar de lonen stegen snel en na een aantal jaar werd dit menselijk.

Zelf heb ik mijn huis in 86 gekocht aan €25.000. Maar het was een quasi vervallen rijwoning in een niet zo'n dure regio. Ik heb een veelvoud aan kosten gemaakt om het ietwat in orde te krijgen.

Het is eigenlijk nog altijd niet af, maar ja, een nieuwbouw van 30 jaar geleden is nu ook wel aan vernieuwing toe vermoed ik.

Huizen zijn nooit goedkoop geweest maar ik denk wel dat de grond vrij duur geworden is tov de levensduurte.

Laatst gewijzigd door JimmyB : 12 februari 2015 om 18:04.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2015, 18:07   #80
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de jaren '80 had je de oliecrisissen met autoloze zondagen. De energie was in verhouding met het inkomen duurder dan de dag van vandaag. Feit is dat de huishoudens nu meer energie verbruiken. In de jaren '80 werd in de winter niet zo warm gestookt en niet in alle kamers zo als nu de norm is. Ook ging men niet elke dag onder de douche en trok men niet elke dag verse klederen aan.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 12 februari 2015 om 18:08.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be