![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Banneling
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Minister
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
|
![]() Citaat:
Eens te meer is de school vandaag de dag niets anders dan een incubator voor het kweken van volgzame zombies slim genoeg om hun complexe taken uit te voeren maar verder zo passief genoeg om -zelfs vrijwillig- in het keurslijf van moderne slavernij te kruipen. De zogenaamde hoger opgeleiden (academici, universitaire, technische en wetenschappelijke). Niet dat de niet of lager opgeleiden beter af zijn, nee die zijn nog eens dubbel zo geflurkt... Nu heel eerlijk; ik ben er niet echt uit of ze zouden moeten verbannen worden. Denk daarom dat het eerder vakken zouden moeten zijn die men vrijwillig bovenop zou moeten kunnen kiezen. En niet de ouders maar de kinderen. Want een gestuurde opvoeding is een enge opvoeding...
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 26 oktober 2010
Berichten: 330
|
![]() Omdat gedrag (nu of in het verleden) dat indruist tegen hetgeen door de godsdienst wordt voorgeschreven niet bewijst dat de voorgeschreven regels foutief zijn.
Je kunt alleen verontwaardigd zijn omdat de gelovigen hun eigen voorschriften niet naleven en daarbij talloze onschuldige slachtoffers maken. Er is trouwens niets verkeerd aan veel zgn. "goddelijke" geboden. De echte leugens kunnen alleen ontmaskerd worden door ze logisch en wetenschappelijk gefundeerd tegen te spreken. Daartoe reken ik ook de bronnenstudie van historische documenten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 26 oktober 2010
Berichten: 330
|
![]() Citaat:
Daar kan zo 'n godsdienst ondermijnend lesuurtje gerust wekelijks bij zonder dat het als een vervelende verplichting wordt ervaren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
|
![]() Ach, 2 uur volstaat. Beter dan de onzin die ze nu krijgen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | ||
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
|
![]() Hypocriet, geef ze dan kennis waar religie vandaan komt. Geef ze dan kennis wat voor linken er bestaan tussen de verschillende godsdiensten. Geef ze eerst godsdienstgeschiedenis, dan pas kunnen ze een keuze maken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.553
|
![]() Dat we nu zullen evolueren naar veel meer leerlingen die nochhet een noch het ander meer zullen kiezen, tot het uiteindelijk over een minderheid zal gaan! In de katholieke scholen volgen ze allemaal godsdienst maar niet omdat ze dat zo interessant vinden!
Trouwens, je moet eens polsen hoeveel die leerlingen van "godsdienst" nog afweten in vgl met een paar decennia geleden... |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.553
|
![]() Citaat:
Ze moesten dan wel meer rondrijden en meerdere scholen doen maar ook daarvoor was er een vorm van compensatie. Ganse dagen met klassen van 20 en meer leerlingen, beroepsklassen in het bijzonder, zitten was wel iets lastiger dacht ik... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.553
|
![]() Toch wel! Geschiedenis over het ontstaan van de islam, en wat ze zoal uitvoerden en waar, wat men eeuwen geleden wel aan de moslims/islam te danken had op gebied van geneeskunde, wiskunde, sterrenkunde enz (ondertussen valt er over hun inbreng nu niet veel meer te vertellen...) maar dit is te beperkt om veel invloed uit te oefenen op leerlingen. Plus dat velen een hekel hebben aan geschiedenis omdat er voor dat vak teveel "van buiten te leren" valt. Plus gewoon gebrek aan interesse, zoals voor wel meer vakken!
Maar onze moslims zouden de school overhoop halen indien wat vertelt zou worden hen niet zint. En buiten de school om, vrienden en familie, de imman, de mosks worden ze veel meer aangesproken over hun godsdienst zodat de school daar weinig aan kan veranderen. Gewoon godsdienstlessen er uit blijft de beste keuze dacht ik. Buiten de school doet iedereen wat hij/zij niet laten kan wil op dat gebied. Maar ook hier vormen onze moslims een probleem apart met hun halal, hoofddoekjes enz in de scholen waardoor ze hun godsdienst ook daar binnensleuren! Niets dan problemen met hen... Laatst gewijzigd door andev : 13 maart 2015 om 18:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
|
![]() Ik ben als atheist een grote voorstander van godsdienst onderwijs/religieuze geschiedenis. Onze cultuur en geschiedenis kan enkel begrepen worden door een duidelijk inzicht in religies. Alleen al glasramen in kathedralen begrijpen is enkel mogelijk door uitgebreid religieus onderwijs. Of de passies van Bach.
Ik heb geen enkel probleem met godsdienst, want eigenlijk zijn godsdiensten even gevaarlijk (of ongevaarlijk) als ideologieën. Waar ik wel een hekel aan heb is dat mensen godsdienst gebruiken om privileges te eisen, of om anderen verplichtingen op te leggen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
|
![]() Citaat:
In rechtszaken noemen ze dat bewijzen creëren. Wat ga je doen wanneer jij een aangetekend schrijven ontvangt van iemand die jou daarin van iets beticht? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.263
|
![]() Er wordt nu in NL kunst en culturele vorming gegeven vanaf de basisschool.
Met bijvoorbeeld een eenvoudige opera, een muzikaal verhaal (Peter en de wolf), de ontwikkeling van de dans en museumbezoek. Dat kan volgens mij niet zonder begrip van de geschiedenis van cultuur vanuit de oudheid, inclusief de godsdiensten. Noem het vak dan niet godsdienstles maar culturele ontwikkeling. Via de beeldende kunst van de oudheid zie je je dan de functie van godsdienst voor volken en wereldrijken. Godsdienst is niet ontstaan door individuele beleving maar door dwang van de stad of de staat. Dat was zo in Assyrië, in Egypte, in Griekenland, in het Romeinse rijk, in het Byzantijnse rijk, in het katholieke Westen en in de islamitische wereld. Momenteel is kennis van godsdienst essentieel om de nationale- en wereldpolitiek te begrijpen. http://www.brummencultuur.nl/nl/geli...basisonderwijs Laatst gewijzigd door Piero : 13 maart 2015 om 23:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
|
![]() Citaat:
Net zoals Baäl destijds constant diende gevoed te worden dient ook nu De Arbeidsmarkt voortdurend te worden gevoed. We zijn de laatste 2.500 jaar nog niet veel verder gevorderd.
__________________
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 14 maart 2015 om 05:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
|
![]() Citaat:
Niets? Google? Mijn moeder? De vakbond? Mijn advocaat? Dat bedoel ik nu net. Je lost dit soort van dagelijkse probleempjes zelf ad hoc op.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Banneling
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
|
![]() Neenee, het zit er al in.
Ge moet ze wel willen lezen hè vriend... ![]() Laatst gewijzigd door Another Jack : 14 maart 2015 om 10:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.553
|
![]() Citaat:
Waar zitten mijn vriendjes, wat is er het gemakkelijkst en/of het meest leuk, bij welke leerkracht gaan we ons het meest kunnen permitteren/amuseren enz zijn bij sommigen de beweegredenen... Laat ze kiezen tussen de lessen tekenen, muziek, lichamelijke opvoeding en wiskunde of frans en... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.553
|
![]() Heb lang genoeg in het onderwijs gestaan,weliswaar geen godsdienst- of zedenleer. Maar wel oa geschiedenis. Denk je dat je er meer over weet? Dat was natuurlijk niet alleen godsdienstgeschiedenis, maar het nodige kan perfect in de gewone geschiedenislessen ingevoegd worden. Natuurlijk heb je met kinderen te doen en ga je er geen discussies voeren zoals hier op het forum! Het moet "neutraal" blijven en het zal de leerlingen niet teveel interesseren, met uitzondering misschien van onze moslimpjes die o zo rap op hun pik zijn getrapt en liefst niets over andere godsdiensten willen horen!
Laatst gewijzigd door andev : 14 maart 2015 om 18:19. |
![]() |
![]() |