Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 maart 2015, 15:06   #61
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Erg he ?
Je zal toch dringend uit de anonimiteit moeten treden als je de Nobelprijs van de Vrede wil ontvangen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2015, 15:14   #62
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Indomitable Bekijk bericht
God of Allah en al wat ze de mensen willen laten uitvoeren ter ere van die waandenkbeelden hoort niet thuis op een school. Op een school moet objectiviteit en waarheid en wetenschappelijkheid nagestreefd worden. Geen machtsspelletjes.
Dan zit je met een groot probleem. Op school is er geen objectiviteit laat staan plaats voor wetenschap en al zeker niet altijd voor waarheid. uitzonderingen niet meegeteld uiteraard maar deze zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen en dus NIET andersom.

Eens te meer is de school vandaag de dag niets anders dan een incubator voor het kweken van volgzame zombies slim genoeg om hun complexe taken uit te voeren maar verder zo passief genoeg om -zelfs vrijwillig- in het keurslijf van moderne slavernij te kruipen. De zogenaamde hoger opgeleiden (academici, universitaire, technische en wetenschappelijke). Niet dat de niet of lager opgeleiden beter af zijn, nee die zijn nog eens dubbel zo geflurkt...

Nu heel eerlijk; ik ben er niet echt uit of ze zouden moeten verbannen worden. Denk daarom dat het eerder vakken zouden moeten zijn die men vrijwillig bovenop zou moeten kunnen kiezen. En niet de ouders maar de kinderen. Want een gestuurde opvoeding is een enge opvoeding...
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2015, 15:26   #63
schaakspeler
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 26 oktober 2010
Berichten: 330
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
En waarom zou dit in bewijskracht ontbreken ?
Omdat gedrag (nu of in het verleden) dat indruist tegen hetgeen door de godsdienst wordt voorgeschreven niet bewijst dat de voorgeschreven regels foutief zijn.
Je kunt alleen verontwaardigd zijn omdat de gelovigen hun eigen voorschriften niet naleven en daarbij talloze onschuldige slachtoffers maken.
Er is trouwens niets verkeerd aan veel zgn. "goddelijke" geboden.

De echte leugens kunnen alleen ontmaskerd worden door ze logisch en wetenschappelijk gefundeerd tegen te spreken. Daartoe reken ik ook de bronnenstudie van historische documenten.
schaakspeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2015, 15:53   #64
schaakspeler
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 26 oktober 2010
Berichten: 330
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Dan zit je met een groot probleem. Op school is er geen objectiviteit laat staan plaats voor wetenschap en al zeker niet altijd voor waarheid. uitzonderingen niet meegeteld uiteraard maar deze zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen en dus NIET andersom.

Eens te meer is de school vandaag de dag niets anders dan een incubator voor het kweken van volgzame zombies slim genoeg om hun complexe taken uit te voeren maar verder zo passief genoeg om -zelfs vrijwillig- in het keurslijf van moderne slavernij te kruipen. De zogenaamde hoger opgeleiden (academici, universitaire, technische en wetenschappelijke). Niet dat de niet of lager opgeleiden beter af zijn, nee die zijn nog eens dubbel zo geflurkt...

Nu heel eerlijk; ik ben er niet echt uit of ze zouden moeten verbannen worden. Denk daarom dat het eerder vakken zouden moeten zijn die men vrijwillig bovenop zou moeten kunnen kiezen. En niet de ouders maar de kinderen. Want een gestuurde opvoeding is een enge opvoeding...
Ik geef jou volkomen gelijk. Ook ik ben voor meer keuzevrijheid voor de leerlingen. Toch kan je praktisch niet afzien van eindtermen die heel veel beperkingen opleggen.
Daar kan zo 'n godsdienst ondermijnend lesuurtje gerust wekelijks bij zonder dat het als een vervelende verplichting wordt ervaren.
schaakspeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2015, 16:40   #65
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FuckAllah Bekijk bericht
Godsdienstgeschiedenis kan perfect in het curriculum van de geschiedenislessen ingepast worden. En je geschiedenis kan je niet genoeg kennen; als ze het aantal uren zouden optrekken van 2 tot 3, daar zou ik ook niks tegen hebben.
Ach, 2 uur volstaat. Beter dan de onzin die ze nu krijgen.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2015, 16:42   #66
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Heb je ooit die leerplannen eens bekeken?

http://www.g-o.be/sites/portaal_nieu...3/2012-010.pdf
Kan er best bij als ze wat plaats maken, is het niet ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2015, 16:48   #67
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaakspeler Bekijk bericht
Omdat gedrag (nu of in het verleden) dat indruist tegen hetgeen door de godsdienst wordt voorgeschreven niet bewijst dat de voorgeschreven regels foutief zijn.
Je kunt alleen verontwaardigd zijn omdat de gelovigen hun eigen voorschriften niet naleven en daarbij talloze onschuldige slachtoffers maken.
Er is trouwens niets verkeerd aan veel zgn. "goddelijke" geboden.
Ach, wie heeft het hier over geloofsregeltjes. Ik heb het hier over godsdienstgeschiedenis, pakweg beginnende 1400 v.C. ( dat wil zeggen VOOR Christus moest het voor jou niet duidelijk zijn ).

Citaat:
De echte leugens kunnen alleen ontmaskerd worden door ze logisch en wetenschappelijk gefundeerd tegen te spreken. Daartoe reken ik ook de bronnenstudie van historische documenten.
Awel, waar heb ik de hele tijd over ? Ook al leesproblemen ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2015, 16:52   #68
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaakspeler Bekijk bericht
Ik geef jou volkomen gelijk. Ook ik ben voor meer keuzevrijheid voor de leerlingen.
Hypocriet, geef ze dan kennis waar religie vandaan komt. Geef ze dan kennis wat voor linken er bestaan tussen de verschillende godsdiensten. Geef ze eerst godsdienstgeschiedenis, dan pas kunnen ze een keuze maken.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2015, 18:21   #69
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.553
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
En wat verandert er nu dan?
Dat we nu zullen evolueren naar veel meer leerlingen die nochhet een noch het ander meer zullen kiezen, tot het uiteindelijk over een minderheid zal gaan! In de katholieke scholen volgen ze allemaal godsdienst maar niet omdat ze dat zo interessant vinden!
Trouwens, je moet eens polsen hoeveel die leerlingen van "godsdienst" nog afweten in vgl met een paar decennia geleden...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2015, 18:27   #70
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.553
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Als er al een leraar wordt gevonden voor die speciallekes...
Tja, zo had je bvb leerkrachten protestantse (en andere) godsdienst die vele jaren op hun gemak zaten met slechts een paar leerlingen in de klas...
Ze moesten dan wel meer rondrijden en meerdere scholen doen maar ook daarvoor was er een vorm van compensatie.
Ganse dagen met klassen van 20 en meer leerlingen, beroepsklassen in het bijzonder, zitten was wel iets lastiger dacht ik...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2015, 18:45   #71
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.553
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Nonsens !
Toch wel! Geschiedenis over het ontstaan van de islam, en wat ze zoal uitvoerden en waar, wat men eeuwen geleden wel aan de moslims/islam te danken had op gebied van geneeskunde, wiskunde, sterrenkunde enz (ondertussen valt er over hun inbreng nu niet veel meer te vertellen...) maar dit is te beperkt om veel invloed uit te oefenen op leerlingen. Plus dat velen een hekel hebben aan geschiedenis omdat er voor dat vak teveel "van buiten te leren" valt. Plus gewoon gebrek aan interesse, zoals voor wel meer vakken!
Maar onze moslims zouden de school overhoop halen indien wat vertelt zou worden hen niet zint. En buiten de school om, vrienden en familie, de imman, de mosks worden ze veel meer aangesproken over hun godsdienst zodat de school daar weinig aan kan veranderen.
Gewoon godsdienstlessen er uit blijft de beste keuze dacht ik.
Buiten de school doet iedereen wat hij/zij niet laten kan wil op dat gebied.
Maar ook hier vormen onze moslims een probleem apart met hun halal, hoofddoekjes enz in de scholen waardoor ze hun godsdienst ook daar binnensleuren! Niets dan problemen met hen...

Laatst gewijzigd door andev : 13 maart 2015 om 18:48.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2015, 20:45   #72
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Toch wel! Geschiedenis over het ontstaan van de islam, en wat ze zoal uitvoerden en waar, wat men eeuwen geleden wel aan de moslims/islam te danken had op gebied van geneeskunde, wiskunde, sterrenkunde enz (ondertussen valt er over hun inbreng nu niet veel meer te vertellen...) maar dit is te beperkt om veel invloed uit te oefenen op leerlingen. Plus dat velen een hekel hebben aan geschiedenis omdat er voor dat vak teveel "van buiten te leren" valt. Plus gewoon gebrek aan interesse, zoals voor wel meer vakken!
Maar onze moslims zouden de school overhoop halen indien wat vertelt zou worden hen niet zint. En buiten de school om, vrienden en familie, de imman, de mosks worden ze veel meer aangesproken over hun godsdienst zodat de school daar weinig aan kan veranderen.
Gewoon godsdienstlessen er uit blijft de beste keuze dacht ik.
Buiten de school doet iedereen wat hij/zij niet laten kan wil op dat gebied.
Maar ook hier vormen onze moslims een probleem apart met hun halal, hoofddoekjes enz in de scholen waardoor ze hun godsdienst ook daar binnensleuren! Niets dan problemen met hen...
Jij moet duidelijk deze godsdienstgeschiedenislessen volgen. Zo te merken bak je er niks van.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2015, 20:50   #73
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Ik ben als atheist een grote voorstander van godsdienst onderwijs/religieuze geschiedenis. Onze cultuur en geschiedenis kan enkel begrepen worden door een duidelijk inzicht in religies. Alleen al glasramen in kathedralen begrijpen is enkel mogelijk door uitgebreid religieus onderwijs. Of de passies van Bach.

Ik heb geen enkel probleem met godsdienst, want eigenlijk zijn godsdiensten even gevaarlijk (of ongevaarlijk) als ideologieën.

Waar ik wel een hekel aan heb is dat mensen godsdienst gebruiken om privileges te eisen, of om anderen verplichtingen op te leggen.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2015, 22:46   #74
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Wel, ik heb nog nooit een aangetekend schrijven van een werkgever gehad - dus daar houdt de vergelijking dan een beetje op?
Daar gaat het niet om, het gaat er om de kracht van een aangetekend schrijven te leren kennen.

In rechtszaken noemen ze dat bewijzen creëren.

Wat ga je doen wanneer jij een aangetekend schrijven ontvangt van iemand die jou daarin van iets beticht?
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2015, 23:29   #75
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.263
Standaard

Er wordt nu in NL kunst en culturele vorming gegeven vanaf de basisschool.
Met bijvoorbeeld een eenvoudige opera, een muzikaal verhaal (Peter en de wolf), de ontwikkeling van de dans en museumbezoek. Dat kan volgens mij niet zonder begrip van de geschiedenis van cultuur vanuit de oudheid, inclusief de godsdiensten.

Noem het vak dan niet godsdienstles maar culturele ontwikkeling. Via de beeldende kunst van de oudheid zie je je dan de functie van godsdienst voor volken en wereldrijken. Godsdienst is niet ontstaan door individuele beleving maar door dwang van de stad of de staat. Dat was zo in Assyrië, in Egypte, in Griekenland, in het Romeinse rijk, in het Byzantijnse rijk, in het katholieke Westen en in de islamitische wereld. Momenteel is kennis van godsdienst essentieel om de nationale- en wereldpolitiek te begrijpen.

http://www.brummencultuur.nl/nl/geli...basisonderwijs

Laatst gewijzigd door Piero : 13 maart 2015 om 23:32.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2015, 05:28   #76
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Eens te meer is de school vandaag de dag niets anders dan een incubator voor het kweken van volgzame zombies slim genoeg om hun complexe taken uit te voeren maar verder zo passief genoeg om -zelfs vrijwillig- in het keurslijf van moderne slavernij te kruipen. De zogenaamde hoger opgeleiden (academici, universitaire, technische en wetenschappelijke). Niet dat de niet of lager opgeleiden beter af zijn, nee die zijn nog eens dubbel zo geflurkt...
2.

Net zoals Baäl destijds constant diende gevoed te worden dient ook nu De Arbeidsmarkt voortdurend te worden gevoed. We zijn de laatste 2.500 jaar nog niet veel verder gevorderd.
__________________
Etiam si omnes, ego non.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 14 maart 2015 om 05:39.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2015, 07:30   #77
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Daar gaat het niet om, het gaat er om de kracht van een aangetekend schrijven te leren kennen.

In rechtszaken noemen ze dat bewijzen creëren.

Wat ga je doen wanneer jij een aangetekend schrijven ontvangt van iemand die jou daarin van iets beticht?
Hangt er van af wie dat is, toch?

Niets? Google? Mijn moeder? De vakbond? Mijn advocaat?

Dat bedoel ik nu net. Je lost dit soort van dagelijkse probleempjes zelf ad hoc op.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2015, 10:33   #78
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Kan er best bij als ze wat plaats maken, is het niet ?
Neenee, het zit er al in.
Ge moet ze wel willen lezen hè vriend...

Laatst gewijzigd door Another Jack : 14 maart 2015 om 10:33.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2015, 18:05   #79
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.553
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Dan zit je met een groot probleem. Op school is er geen objectiviteit laat staan plaats voor wetenschap en al zeker niet altijd voor waarheid. uitzonderingen niet meegeteld uiteraard maar deze zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen en dus NIET andersom.

Eens te meer is de school vandaag de dag niets anders dan een incubator voor het kweken van volgzame zombies slim genoeg om hun complexe taken uit te voeren maar verder zo passief genoeg om -zelfs vrijwillig- in het keurslijf van moderne slavernij te kruipen. De zogenaamde hoger opgeleiden (academici, universitaire, technische en wetenschappelijke). Niet dat de niet of lager opgeleiden beter af zijn, nee die zijn nog eens dubbel zo geflurkt...

Nu heel eerlijk; ik ben er niet echt uit of ze zouden moeten verbannen worden. Denk daarom dat het eerder vakken zouden moeten zijn die men vrijwillig bovenop zou moeten kunnen kiezen. En niet de ouders maar de kinderen. Want een gestuurde opvoeding is een enge opvoeding...
De leerlingen zelf laten kiezen zonder inspraak van hun ouders klinkt mooier dan het is! Leerlingen zijn ook maar kinderen en kinderen zijn niet altijd in staat te kiezen voor het beste of hetgeen ze het meest nodig hebben!
Waar zitten mijn vriendjes, wat is er het gemakkelijkst en/of het meest leuk, bij welke leerkracht gaan we ons het meest kunnen permitteren/amuseren enz zijn bij sommigen de beweegredenen...
Laat ze kiezen tussen de lessen tekenen, muziek, lichamelijke opvoeding en wiskunde of frans en...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2015, 18:11   #80
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.553
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Jij moet duidelijk deze godsdienstgeschiedenislessen volgen. Zo te merken bak je er niks van.
Heb lang genoeg in het onderwijs gestaan,weliswaar geen godsdienst- of zedenleer. Maar wel oa geschiedenis. Denk je dat je er meer over weet? Dat was natuurlijk niet alleen godsdienstgeschiedenis, maar het nodige kan perfect in de gewone geschiedenislessen ingevoegd worden. Natuurlijk heb je met kinderen te doen en ga je er geen discussies voeren zoals hier op het forum! Het moet "neutraal" blijven en het zal de leerlingen niet teveel interesseren, met uitzondering misschien van onze moslimpjes die o zo rap op hun pik zijn getrapt en liefst niets over andere godsdiensten willen horen!

Laatst gewijzigd door andev : 14 maart 2015 om 18:19.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be