Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 maart 2015, 16:16   #141
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
een eerlijke vraag voor iedereen :

wie is er hier eigenlijk zijn loon helemaal waard ?
ik
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2015, 16:26   #142
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Stel je dan in de eerste plaats de vraag wat het verschil maakt tussen de ambtenarij en de privésector.
Waarom presteren de ambtenaren niet in dezelfde mate als een werknemer in de privésector. Wil je alles privatiseren, of, of toch liever een dienstverlening waarvoor we ondanks alle mankementen toch voor willen betalen.
Waarom zou je willen betalen voor dienstverlening met mankeenten? Dat moet efficient en effectief, en dat kan zoals in de privé ja.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2015, 16:55   #143
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Waarom zou je willen betalen voor dienstverlening met mankeenten? Dat moet efficient en effectief, en dat kan zoals in de privé ja.
Drosamadaris. Zeg dan ook iets met meerwaarde. vijftig jaar aan een stuk kankeren heeft geen zin. Zo berusten 95 procent van een bevolking in hun lot, meewarig.
Wat kan er beter bij overheidsdiensten ?
Oud 14 maart 2015, 23:55   #144
werkman
Europees Commissaris

Standaard

http://wat kan er beter bij de overheidsdiensten?

Houten bureaumateriaal kopen. Dat werkt tenminste regelmatig.
Benoemingen afschaffen. Dan had ik er zo lang mijn tijd niet verbeuzeld.
Premies geven van 1 procent op 1000 op gemaakte supplementen.
Lager vast basisloon. Dan komen sommigen er vroegtijdig te sterven wegens honger.
Heel mijn leven op de BBI. (Directe belastingen)
Aard van het werk : fraudeurs het leven zuur maken.
Voldoening in de job : plezant om anderen te "coejoneren".
Wel vroegtijdig uitgetreden op 59 jaar wegens zware trombose.
Pensioen van 1600 euro per maand. Voor aftrek van de supplementaire belastingen want mijn echtgenote heeft ook steeds gewerkt.
Gelukkig verhuur ik nog een appartementje.
Anders was het op de kin kloppen.
Iedereen tevreden?

Laatst gewijzigd door werkman : 15 maart 2015 om 00:16.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2015, 00:08   #145
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Baremas zijn anders wel één van de ultieme uitingen van collectieve overeenkomsten. Perfect om iedereen over eenzelfde kam te scheren, perfect om individuele verloning te fnuiken en perfect om vooral geen cultuur van excellence te cultiveren.

Hebben hier op dit moment daar een prima voorbeeld van. Bedienden hangen hier niet vast aan barema's, arbeiders wel. Gevolg daarvan is dat ik nu perfect enkele van de goeie bedienden 5% opslag ga geven, enkele van de minder goede geen opslag ga geven, maar aan de goeie arbeiders niks kan en mag geven. Met dank aan barema's en de vakbonden die in deze hun hand stevig overspeeld hebben.
Weet je we hoe baremas en loonschalen werken ?

Voor een bepaalde functie heb je een spreiding van x-euro tot y-euro. Je begint onderaan de schaal en na jaarlijkse evaluaties kan je doorgroeien. Hoe beter je presteert, des te sneller je naar de top van je schaal evolueert (en die top is in relatie met het functieniveau).

Goede werknemers stijgen snel naar die top, anderen blijven halverwege hangen of stijgen traag. En baremas/loonschalen werken op die manier best goed.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2015, 00:30   #146
werkman
Europees Commissaris

Standaard

anderen blijven halverwege hangen of stijgen traag

Als je het over overheidsdiensten hebt moet ik je er wel opmerkzaam op maken dat die traagheid van promotie maken niks met werkprestaties te maken heeft noch met kennis of resultaten.
Externe factoren bepalen hoeveel je mag verdienen.
Uw baas heeft daar niks mee te maken maar wel het lukken van examens af te leggen voor hoog gekwalificeerde onbaatzuchtige wetenschapslui. Snap je?
Doorslaggevend is vooral of je niet zondigt tegen de omerta en vooral of je u schikt in de geplogenheden van het huis.
Nooit klokkenluider spelen dus.
Oud 15 maart 2015, 01:51   #147
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

Voor een bepaalde functie heb je een spreiding van x-euro tot y-euro. Je begint onderaan de schaal en na jaarlijkse evaluaties kan je doorgroeien. Hoe beter je presteert, des te sneller je naar de top van je schaal evolueert (en die top is in relatie met het functieniveau).

Goede werknemers stijgen snel naar die top, anderen blijven halverwege hangen of stijgen traag. En baremas/loonschalen werken op die manier best goed.
Werk en stielmannen zitten snel aan hun top.
Immers de top en bodem liggen altijd dicht bij elkander.
Oud 15 maart 2015, 11:54   #148
werkman
Europees Commissaris

Standaard

http://werk en stielmannen zitten snel aan de top

Dat is vreemd. Ik heb altijd gedacht dat men door werken de top nooit bereikt.
Ik zal waarschijnlijk misvormd zijn.
Maar mogelijk gelden in de privé dus andere wetmatigheden.
Oud 16 maart 2015, 10:16   #149
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
http://werk en stielmannen zitten snel aan de top

Dat is vreemd. Ik heb altijd gedacht dat men door werken de top nooit bereikt.
Ik zal waarschijnlijk misvormd zijn.
Maar mogelijk gelden in de privé dus andere wetmatigheden.
Dat is omdat top en bodem zowat hetzelfde is.
Het stond erbij.
2 zinnen lezen en begrijpen is nu niet teveel gevraagd.
Oud 16 maart 2015, 16:44   #150
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Drosamadaris. Zeg dan ook iets met meerwaarde. vijftig jaar aan een stuk kankeren heeft geen zin. Zo berusten 95 procent van een bevolking in hun lot, meewarig.
Wat kan er beter bij overheidsdiensten ?
Ben je niet sneller rond als je zegt wat er niet beter kan?

Kuis heel financiën uit; vereenvoudig en digitaliseer het hele zaakje (ja dat kan, niet op de manier waarop Accenture dat nu gedaan heeft). Focus je mankracht op zuivere uitzonderingen en laat de rest lopen. Stoot zaken waar een overheid zich helemaal niet mee bezig hoeft te houden af (Post, Belgacom, De Lijn, NMBS) en stop subsidies voor die bedrijven die verlieslatend zijn. Digitaliseer/automatiseer de hele mikmak rond de Soc zekerheid op eenzelfde manier. Schrap met dadelijke ingang en zonder uitzondering het hele statuut rond vaste benoemingen en begin elke ambtenaar te evalueren, coachen en beoordelen zoals dat in de privé gebeurt. Lanceer op elk departement principes van zero based budgetting en deins er niet voor terug om sommige departementen effectief via organische targets te laten werken. Zet op die departementen ook technocraten die beslissingen durven nemen en uitvoeren, ipv politiekers wiens ideeën meegaan met de wind ten tijde van verkiezingen, en die tussenin vooral uitblinken in het niet nemen van beslissingen om toekomsitige verkiezingen niet te hypothekeren. Genoeg zaken die je kan doen en moet doen.

Wil je één dom praktisch voorbeeld van publieke dienstverlening die in België absoluut ondermaats is? Toen ik in NL mijn belastingsaangifte deed, stond het geld dat ik terug moest krijgen twee �* drie maand na indienen van de aangifte, terug op mijn rekening. In België ben je met wat geluk zowat een jaar verder.
Oud 16 maart 2015, 16:53   #151
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Met enkele honderden mensen hier die in zo'n systeem werken, lijkt het me wel dat ik dat weet ja.

Citaat:

Tuurlijk. Een spreiding van X tot Y met tussenin een tweetal stappen (dankjewel vakbond) afhankelijk van de ervaring opgebouwd in die functie (en ook van eigen prestatie, jawel), verschillende barema's voor verschillende functies en elk van die in functie van het functieniveau.

Met als gevolg dat je na verloop van tijd met een team zit dat op het max van zijn barema zit, en bovendien in een functieniveau waarboven je enkel richting niveau leidinggevende kan gaan (opnieuw met barema's) en daarboven een ander niveau leidinggevenden, waar geen barema's meer gelden. Ofwel kan je jezelf dan gaan wijsmaken dat iedereen in dat team leidinggevende gaat worden, ofwel kan je inzien dat dat systeem van barema's maar voor één ding zorgt: je bent een kweekschool voor andere bedrijven aan het oprichten, die goed opgeleide mensen komt wegkapen door ze functies zonder barema's aan te bieden die beter betalen.

Maar dat werkt goed uiteraard.
Oud 17 maart 2015, 14:32   #152
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met enkele honderden mensen hier die in zo'n systeem werken, lijkt het me wel dat ik dat weet ja.

Tuurlijk. Een spreiding van X tot Y met tussenin een tweetal stappen (dankjewel vakbond) afhankelijk van de ervaring opgebouwd in die functie (en ook van eigen prestatie, jawel), verschillende barema's voor verschillende functies en elk van die in functie van het functieniveau.

Met als gevolg dat je na verloop van tijd met een team zit dat op het max van zijn barema zit, en bovendien in een functieniveau waarboven je enkel richting niveau leidinggevende kan gaan (opnieuw met barema's) en daarboven een ander niveau leidinggevenden, waar geen barema's meer gelden. Ofwel kan je jezelf dan gaan wijsmaken dat iedereen in dat team leidinggevende gaat worden, ofwel kan je inzien dat dat systeem van barema's maar voor één ding zorgt: je bent een kweekschool voor andere bedrijven aan het oprichten, die goed opgeleide mensen komt wegkapen door ze functies zonder barema's aan te bieden die beter betalen.

Maar dat werkt goed uiteraard.
wat je uiteindelijk zegt is dat iedere werknemer best het gevoel mag krijgen iet of wat leidinggevend te zijn.

Laatst gewijzigd door Rudy : 17 maart 2015 om 14:33.
Oud 17 maart 2015, 14:37   #153
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik heb nog niet voor zo'n baas gewerkt. Mijn vrouwelijke collega met evenveel anciënniteit, maar die pas een jaar na mij begon, kreeg meer betaald. Dus ondanks alle mooie barema's was ik het die opslag moest gaan eisen.

Enfin, ik heb dan nog eerlijk gezegd dat als ze vonden dat ik in verhouding minder goed afleverde, het niet hoefde.

ik werk een kleine 25 jaar ... ik heb nog nooit opslag gevraagd.
zou bij mij ook niet goe komen(/gekomen zijn) mocht een van mn werkgevers daarop wachten(/gewacht hebben).
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2015, 14:40   #154
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Hoe moet je dat opmaken?

Ik moet 24/24 beschikbaar zijn, en kan altijd opgetrommeld worden.

Lijkt me iets tegenover te mogen staan...
bwa, ben mss wat streng maar ik schreef het al

de econoom in mij ... zou, denk ik, mezelf ontslaan. ... ok, je hebt die 25 jaar ervaring wel, maar eerlijk, stel dat je een toppertje wegkaapt van de pas afgestudeerden ... dat duurt toch geen 3 jaar eer die al zijn achterstand op mij heeft ingehaald ? ...

dat bedoelde ik eignelijk met de vraag 'wie is eigenlijk echt zijn geld echt waard?' ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 17 maart 2015 om 14:41.
Oud 17 maart 2015, 14:43   #155
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
ik
en dat is geen overdreven zelfbeeld of overcompenseren van onzekerheid ?

hoeveel jaar werkervaring heb je ?
Oud 17 maart 2015, 14:49   #156
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Stel je dan in de eerste plaats de vraag wat het verschil maakt tussen de ambtenarij en de privésector.
Waarom presteren de ambtenaren niet in dezelfde mate als een werknemer in de privésector. Wil je alles privatiseren, of, of toch liever een dienstverlening waarvoor we ondanks alle mankementen toch voor willen betalen.
komkom niet overdrijven of vervallen in veralgemeningen en stereotypen.

ik heb ervaring in privé en in overheid.

ik ken prive bedrijven met een ambtenarenmentaliteitsprobleem en ik ken ook overheidsbedrijven of afdelingen die de concurrentie met topperformante prive ondernemingen zouden aankunnen, zouden schitteren zelfs.

uiteraard ken ik de problemen en de delen die de stereotypen bevestigen ook.

in elke privé onderneming kwam ik 'meesurfers' tegen, zoals ik op alle overheidsdiensten ook 'werkpaardjes' tegenkwam...
Oud 17 maart 2015, 14:50   #157
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Werk en stielmannen zitten snel aan hun top.
Immers de top en bodem liggen altijd dicht bij elkander.

lol, ik wens u toe dat ge binnenkort eens zo'n echte top-stielman nodig hebt !
Oud 17 maart 2015, 15:50   #158
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
komkom niet overdrijven of vervallen in veralgemeningen en stereotypen.

ik heb ervaring in privé en in overheid.

ik ken prive bedrijven met een ambtenarenmentaliteitsprobleem en ik ken ook overheidsbedrijven of afdelingen die de concurrentie met topperformante prive ondernemingen zouden aankunnen, zouden schitteren zelfs.

uiteraard ken ik de problemen en de delen die de stereotypen bevestigen ook.

in elke privé onderneming kwam ik 'meesurfers' tegen, zoals ik op alle overheidsdiensten ook 'werkpaardjes' tegenkwam...
Een overheidsapparaat mag vooral geen eigen leven gaan leiden. De tijd dat een overheid, of een door de overheid gesteund bedrijf, per definitie geloofwaardig was, is al lang voorbij.
Het is nog steeds moeilijk om werknemers bij de overheid te doen beseffen dat hun job ten dienste is van de rest van de bevolking.
Oud 17 maart 2015, 15:54   #159
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een overheidsapparaat mag vooral geen eigen leven gaan leiden. De tijd dat een overheid, of een door de overheid gesteund bedrijf, per definitie geloofwaardig was, is al lang voorbij.
Het is nog steeds moeilijk om werknemers bij de overheid te doen beseffen dat hun job ten dienste is van de rest van de bevolking.
Oud 17 maart 2015, 16:10   #160
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
wat je uiteindelijk zegt is dat iedere werknemer best het gevoel mag krijgen iet of wat leidinggevend te zijn.
Mensen die de capaciteiten hebben om leidinggevend te zijn/worden, moeten die kansen en mogelijkheden krijgen.

Mensen die die capaciteiten niet hebben, moeten ook uitdaging en beloning in hun werk kunnen krijgen en vinden. Dat afblocken via constructies allerhande of vanuit een "'t syndicaat weet het beter"-filosofie, is niet alleen nefast voor een goed draaiend bedrijf, 't is compleet deprimerend voor de betrokken mensen zelf ook. Wil je mensen zien open bloeien? Geef ze uitdagingen die boven hun dagdagelijkse kunnen gaan, begeleid ze daarin en beloon hun daar ook in bij succes. Been there, done that, van blue collars tot executives, je kan in al die gevallen mooie dingen bereiken. Bevestig hen in hun "niet nadenken en enkel dit en dat doen"-routines, en je zit met een zuivere afgestompte bende.

Your choice wat je zelf het liefste nastreeft.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be