Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 april 2015, 10:20   #241
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Modjo Bekijk bericht
Hoe kan er racisme zijn als er geen diversiteit is? De Wever heeft gewoon een feit aangehaald.

Bedankt voor de link.
Vooral het stukje boven de stellingen spreekt boekdelen. Ik citeer:
Citaat:
15 minuten Terzake hebben al meer stof doen opwaaien dan alle uitzendingen met Beke, Rutten, Almaci en Tobback dit jaar bij mekaar. Telkens als De Wever zijn mond open doet zit het er bovenarms op. Dat zijn uitspraken na 24 uur een eigen leven gaan leiden zullen we buiten beschouwing laten.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2015, 10:22   #242
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit heeft hij letterlijk gezegd: De Witte en Van Bellingen beweren dat de negatieve houding van de autochtone bevolking de oorzaak is van discriminatie en racisme, ik beweer dat zij een gevolg zijn van de niet-integratie van de allochtonen (in mijn stad van de voornamelijk gesloten Marokkaanse Berber bevolking)

Als Burgemeester en voorzitter van de NVA zou hij toch beter nadenken voor zo een uitspraken te doen en bepaalde groepen te viseren.
Op zich vind ik een veroordeeling ook een brug te ver maar toch, wat had je anders verwacht.... Hij zou moeten weten dat je die mensen geen stok mag geven.
Als een vaststelling viseren genoemd wordt, mag niets meer gezegd worden. Als je vaststelt dat een kind van 2 meer in haar of zijn broek plast dan een kind van 3 dan viseer je de kinderen van 2 niet. Het is gewoon zo.

De Wever heeft gewoon gezegd wat moest gezegd worden, dwars van alle politieke correctheid die voor meer problemen dan oplossingen zorgt.

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 2 april 2015 om 10:24.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2015, 10:22   #243
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit heeft hij letterlijk gezegd: De Witte en Van Bellingen beweren dat de negatieve houding van de autochtone bevolking de oorzaak is van discriminatie en racisme, ik beweer dat zij een gevolg zijn van de niet-integratie van de allochtonen (in mijn stad van de voornamelijk gesloten Marokkaanse Berber bevolking)

Als Burgemeester en voorzitter van de NVA zou hij toch beter nadenken voor zo een uitspraken te doen en bepaalde groepen te viseren.
Op zich vind ik een veroordeeling ook een brug te ver maar toch, wat had je anders verwacht.... Hij zou moeten weten dat je die mensen geen stok mag geven.
Los van de racismediscussie ben ik het oneens met de stelling dat de berbergemeenschap een gesloten gemeenschap zou zijn. Een aantal samenlevingsproblemen komt zelfs voort uit het feit dat het een zo weinig gesloten gemeenschap is. Er is met de Marokkaanse gemeenschap juist veel interactie. Op school, op het werk, in het uitgaansleven en de vrije tijd. Een aantal culturele en levensbeschouwelijke verschillen veroorzaken fricties in die vele contacten. Er woont in mijn wijk een andere gemeenschap die zeer gesloten is, en waarvan veel Vlamingen zeggen dat ze geen probleem vormen, net omwille van het feit dat ze een zo goed als afgescheiden bestaan leiden.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2015, 10:22   #244
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je dat niet aanvaardt, dan onderschrijf je de premisse dat allochtonen, met Marokkaanse Berbers in het bijzonder gediscrimineerd worden omdat ze dat gewoon zijn.
Dat lijkt mij nog een minder genuanceerde beschuldiging dan dat BDW uit zijn hoed toverde.

Citaat:
Dus je erkent dat er een onterechte politieke overgevoeligheid bestaat wat racisme/discriminatie betreft en haar oorzaken?
Oud 2 april 2015, 10:23   #245
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:

Je geeft dus toe dat 'die mensen' al het mogelijke doen, elk woord van hem afwegen... om hem te 'pakken'? Waarom doen ze dat niet met al die andere politici die echt racistisch uit de hoek kwamen? Omdat dat linkse broeders waren?
Oud 2 april 2015, 10:27   #246
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Maak u geen illusies, het is BDW zelf die hier wel bij zal varen.

Wat je zegt klopt trouwens niet. Hij zegt dat die niet integratie medeverantwoordelijk is voor racisme en dus niet uitsluitend.

En dat is gewoonweg zo. Los van hoe je over NVA of BDW denkt, of je links of rechts bent. Dat ontkennen is bij voorbaat iedere mogelijkheid om racisme aan te pakken op voorhand afknallen.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2015, 10:30   #247
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Los van de racismediscussie ben ik het oneens met de stelling dat de berbergemeenschap een gesloten gemeenschap zou zijn. Een aantal samenlevingsproblemen komt zelfs voort uit het feit dat het een zo weinig gesloten gemeenschap is. Er is met de Marokkaanse gemeenschap juist veel interactie. Op school, op het werk, in het uitgaansleven en de vrije tijd. Een aantal culturele en levensbeschouwelijke verschillen veroorzaken fricties in die vele contacten. Er woont in mijn wijk een andere gemeenschap die zeer gesloten is, en waarvan veel Vlamingen zeggen dat ze geen probleem vormen, net omwille van het feit dat ze een zo goed als afgescheiden bestaan leiden.
Daarom dat strand-Marokkanen Berbers niet kunnen luchten. Het zelfde doet zich voor in Turkije waar je een enorm contrast opmerkt tussen kustbewoners en bergbewoners. Ik doe geen uitspraak over wie de goeden of de slechten zijn in die gevallen, want dan krijg ik weer racisme aangesmeerd. Ik wil maar zeggen dat het over de Marokkanen hebben ook genuanceerd moet worden.
Om elk misverstand uit te sluiten: ik sympathiseer met de Koerden, omwille van hun onverzettelijke strijd naar autonomie, ook al situeert men hen in het linkse spectrum van de maatschappij. Links in Vlaanderen kan bij hen gerust in de leer gaan.
Oud 2 april 2015, 10:33   #248
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Maak u geen illusies, het is BDW zelf die hier wel bij zal varen.

Wat je zegt klopt trouwens niet. Hij zegt dat die niet integratie medeverantwoordelijk is voor racisme en dus niet uitsluitend.

En dat is gewoonweg zo. Los van hoe je over NVA of BDW denkt, of je links of rechts bent. Dat ontkennen is bij voorbaat iedere mogelijkheid om racisme aan te pakken op voorhand afknallen.
Links zet Barts woorden naar hun hand door kleine zaken te wijzigen of weg te laten. Daarom citeer ik nog eens wat in Newsmonkey boven de samenvatting van De Wevers woorden staat:
Citaat:
OPINIE15 minuten Terzake hebben al meer stof doen opwaaien dan alle uitzendingen met Beke, Rutten, Almaci en Tobback dit jaar bij mekaar. Telkens als De Wever zijn mond open doet zit het er bovenarms op. Dat zijn uitspraken na 24 uur een eigen leven gaan leiden zullen we buiten beschouwing laten.
Oud 2 april 2015, 10:46   #249
Modjo
Parlementslid

Modjo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Dus je erkent dat er een onterechte politieke overgevoeligheid bestaat wat racisme/discriminatie betreft en haar oorzaken?
Spijtig genoeg is dat is inderdaad een feit dat boven water staat. Om die reden zou ik ook iets wat voorzichtig omspringen met dit topic, zeker als je een specifieke ambt uitvoerd.

BDW gebruikt als oorzaak de samenstelling van de onze samenleving daar dit echter een goedkeuring is voor racisme...
Hij gaat er vanuit dat als je in onze vorm van samenleving leeft je niet anders kan zijn dan een racist... Ik kan alleszins zeggen dat ik dit niet ben ondanks onze huidige vorm van maatschappij. Ik oordeel over mensen naar waarden en normen, ongeacht hun huidskleur.
Oud 2 april 2015, 10:51   #250
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Als een vaststelling viseren genoemd wordt, mag niets meer gezegd worden. Als je vaststelt dat een kind van 2 meer in haar of zijn broek plast dan een kind van 3 dan viseer je de kinderen van 2 niet. Het is gewoon zo.

De Wever heeft gewoon gezegd wat moest gezegd worden, dwars van alle politieke correctheid die voor meer problemen dan oplossingen zorgt.
Viseren heeft niet bij iedereen een negatieve bijklank.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2015, 10:52   #251
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht

Het is enkel viseren als het uit de verkeerde mond komt. In dat geval kan je eigenlijk spreken van een selectieve verontwaardiging en heksenjacht. Je kan je afvragen of je dan wel beter bent dan het onrecht dat je aanklaagt.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2015, 10:52   #252
Modjo
Parlementslid

Modjo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht

Die Mede heb ik gemist, heb jij daarvan een citaat?
Oud 2 april 2015, 10:53   #253
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
Daarom dat strand-Marokkanen Berbers niet kunnen luchten. Het zelfde doet zich voor in Turkije waar je een enorm contrast opmerkt tussen kustbewoners en bergbewoners. Ik doe geen uitspraak over wie de goeden of de slechten zijn in die gevallen, want dan krijg ik weer racisme aangesmeerd. Ik wil maar zeggen dat het over de Marokkanen hebben ook genuanceerd moet worden.
Om elk misverstand uit te sluiten: ik sympathiseer met de Koerden, omwille van hun onverzettelijke strijd naar autonomie, ook al situeert men hen in het linkse spectrum van de maatschappij. Links in Vlaanderen kan bij hen gerust in de leer gaan.
De meeste Marokkanen in Antwerpen, zijn van berberorigine. Het begrip 'gesloten gemeenschap' is relatief, maar ik vind ze geen geslotener gemeenschap dan pakweg de Polen, de Turken of de Serviërs in Antwerpen. De joodse gemeenschap is overduidelijk meer gesloten.

Ik versta dus dat punt niet zo goed. Met racisme associeer ik het niet. Wel met oppervlakkig redeneren of een gebrek aan terreinkennis bij mijn burgemeester.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2015, 10:53   #254
Modjo
Parlementslid

Modjo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Links zet Barts woorden naar hun hand door kleine zaken te wijzigen of weg te laten. Daarom citeer ik nog eens wat in Newsmonkey boven de samenvatting van De Wevers woorden staat:
En Links? Vergeet centraal ook maar niet of Peumans die afstand doet van de woorden van zijn voorzitter...

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150327_01602997

Laatst gewijzigd door Modjo : 2 april 2015 om 10:54.
Modjo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2015, 10:53   #255
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Was Jezus ook geen berber ?

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2015, 10:57   #256
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Die Mede heb ik gemist, heb jij daarvan een citaat?
Het bewuste interview is vrijelijk herbekijkbaar.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2015, 10:57   #257
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Spijtig genoeg is dat is inderdaad een feit dat boven water staat. Om die reden zou ik ook iets wat voorzichtig omspringen met dit topic, zeker als je een specifieke ambt uitvoerd.
Hindert die overgevoeligheid niet wat we verwachten van politici?

Citaat:
BDW gebruikt als oorzaak de samenstelling van de onze samenleving daar dit echter een goedkeuring is voor racisme...
Nogmaals, kan je homogene gemeenschappen opsommen waarbinnen veel racisme heerst?
Nergens uit hij zijn goedkeuring voor racisme.

Citaat:
Hij gaat er vanuit dat als je in onze vorm van samenleving leeft je niet anders kan zijn dan een racist... Ik kan alleszins zeggen dat ik dit niet ben ondanks onze huidige vorm van maatschappij. Ik oordeel over mensen naar waarden en normen, ongeacht hun huidskleur.
Jij leest wel heel veel tussen de lijnen.
Oud 2 april 2015, 11:00   #258
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Was Jezus ook geen berber ?
Met zijn sandalen en zijn lang haar was het in ieder geval een kloefklapper.
Oud 2 april 2015, 11:00   #259
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Daarom dat strand-Marokkanen Berbers niet kunnen luchten. Het zelfde doet zich voor in Turkije waar je een enorm contrast opmerkt tussen kustbewoners en bergbewoners. Ik doe geen uitspraak over wie de goeden of de slechten zijn in die gevallen, want dan krijg ik weer racisme aangesmeerd.
Ok, ik vond dit wel grappig (en triest tegelijk). Die uitspraak in het bold, zorgt die er impliciet niet voor de je zegt dat je één van de twee 'slechten' vind? Je had beter geschreven dat je ze allebei fantastisch vindt. Sebiet staat Abderrahim Lahlali voor je deur x-D

Citaat:
Ik wil maar zeggen dat het over de Marokkanen hebben ook genuanceerd moet worden.
Links in vlaanderen kan eender waar in de leer gaan wat mij betreft. Ze kunnen er enkel beter uitkomen.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2015, 11:02   #260
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Sebiet staat Abderrahim Lahlali voor je deur x-D
Die stuurt de vraag "Edde ga problem ofwa?" via de deurwaarder.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be