Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 april 2015, 22:41   #141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Gelovige zijn mensen die bijzonder goed zijn in het hun eigen blazen wijs te maken wat niet zo erg is voor zoveel dat ze die blazen voor zichzelf houden. Maar wanneer ze die geimagineerde bullschit voor waarheid gaan voorliegen aan de jeugd heb ik er toch problemen mee.
U blijft in hetzelfde rondje stampen net als een hond die achter zijn eigen staart rent.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2015, 22:42   #142
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U blijft in hetzelfde rondje stampen net als een hond die achter zijn eigen staart rent.
Gij niet minder, alleen loop jij in een rondje achter je eigen staart in de andere richting.

Wij zullen het over dit onderwerp NOOIT eens worden Jan omdat gij gelovig bent en ik heel zeker niet.

Laatst gewijzigd door Garry : 11 april 2015 om 22:45.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2015, 22:46   #143
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar gaat het hier over hé? De vraag, hoort geloof thuis op school, ja of nee? Ik zeg NEE!
Euh, dat hebt u ondertussen al vele malen herhaald. En ik zeg duidelijk "ja", omdat een school gerust ook een levensbeschouwelijk profiel mag hebben. En dat vanuit het gegeven dat het aan mensen vrij staat zulke scholen in te richten.

Indien u dit niet wenst, kunt u terecht in andere netten.
Oud 11 april 2015, 22:47   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gij niet minder, alleen loop jij in een rondje achter je eigen staart in de andere richting.
Dat lijkt me niet zo. Ik ontzeg u het recht immers niet een vorm van onderwijs in te richten waar er geen levensbeschouwelijk aspect in te vinden is.
Oud 11 april 2015, 22:55   #145
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat lijkt me niet zo. Ik ontzeg u het recht immers niet een vorm van onderwijs in te richten waar er geen levensbeschouwelijk aspect in te vinden is.
Ik denk dat het u ontgaan is waarover het hier eigenlijk gaat.

http://forum.politics.be/showpost.ph...14&postcount=1

En ik vind het niet meer dan juist dat ouders mogen weigeren dat hun kinderen godsdienst volgen omdat ik van oordeel ben dat godsdienst niet thuis hoort in een school.

En nu moogt gij daar staan de stampvoeten zoveel je wil over uw godsdienstzever, mij gaat ge NOOIT kunnen overtuigen om te aanvaarden dat godsdienst wel zou thuishoren in een school. Beleef dat thuis, dat is een persoonlijke zaak, maar bespaar daar andere van.

Laatst gewijzigd door Garry : 11 april 2015 om 22:57.
Oud 11 april 2015, 23:01   #146
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ik vind het niet meer dan juist dat ouders mogen weigeren dat hun kinderen godsdienst volgen omdat ik van oordeel ben dat godsdienst niet thuis hoort in een school.

En nu moogt gij daar staan de stampvoeten zoveel je wil over uw godsdienstzever, mij gaat ge NOOIT kunnen overtuigen om te aanvaarden dat godsdienst wel zou thuishoren in een school. Beleef dat thuis, dat is een persoonlijke zaak, maar bespaar daar andere van.
Nogmaals, uw vrijheid bestaat erin dat u uw eigen kinderen naar een niet-confessionele school kunt sturen. Gelovigen hebben de vrijheid het anders te zien en het ook anders te organiseren.

Wat valt er dan te stampvoeten? Ik zie het probleem echt niet, hoor!
Oud 12 april 2015, 16:38   #147
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, er bestaat in dit land godsdienstvrijheid en vrijheid van onderwijs. Als u een andere levensbeschouwelijke visie aanhangt, kunt u terecht in andere onderwijsnetten. Er zijn evenwel mensen die het anders zien en ervan uitgaan dat een school, naast kennisoverdracht, ook met gestoeld zijn op een specifieke, religieuze beleving.
Ga je nu echt beweren dat het in de katholieke scholen volloopt met "mensen met een religieuze beleving"? Of gaan de leerkrachten daar omdat ze er hun boterham kunnen verdienen, daar of elders who cares, en de leerlingen omdat ze op zoek zijn naar een religieuze beleving?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2015, 16:49   #148
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gelijkaardige redenering: "Vrijheid van meningsuiting wil zeggen dat ge eender welke onzin moogt verspreiden, niet meer of niet minder dan dat".

Welke consequentie wilt u hieraan dan verbinden?
Zou het kunnen dat er juist in landen waar geen vrijheid van meningsuiting toegelaten is dat de mensen vollop met onzin worden overgoten?
Ik denk hierbij aan de reis van Tom Waes naar Korea...
Ongelooflijk, de reacties van die arme Noord-Koreanen!
Vrijheid van mening mag zijn dat je, opzettelijk of niet, onzin verkoopt maar dat alle mogelijke kritiek en bewijs van het tegendeel ongestoord ook kan! Indien het dan inderdaad om onzin gaat zal dat niet lang stand houden.
Zelfs in een "democratisch" landje als het onze heeft men daar nog last mee, want oa onze media zijn ook niet verlegen om halve leugens en halve waarheden te verspreiden om de mensen bepaalde waarheden te onthouden, nietwaar?
Oud 12 april 2015, 16:52   #149
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een christelijke school beperkt uw vrijheid niet. U kan immers kiezen voor een school van een ander net.

Heel uw redenering stuikt dus als een kaartenhuisje in elkaar.
Of je gelovig bent of niet, je kunt wel altijd op een christelijke school terecht!
Je hoeft enkel op bepaalde ogenblikken wat komedie te spelen...
Oud 12 april 2015, 17:03   #150
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is het bijgevolg niet eerder voor u een zaak in het reine te komen met uw eigen verleden in plaats van die frustraties uit te werken op "de" gelovigen?
Wel, uit mijn jeugd herinner ik me dat mijn grootouders en ouders zeker elke zondag naar de mis gingen. Ze zouden het niet aangedurfd hebben niet te gaan, want wat zouden de mensen dan wel zeggen en denken! En ja, doopsel, communies, huwelijken, begrafenissen, katholieke feestdagen met alles er op en er aan, zoveel je wil.
Maar voor de rest trokken ze zich van god en godsdienst geen bal aan. En het waren brave, lieve mensen die echt de tien geboden niet nodig hadden om te weten hoe ze moesten leven! Ook ik ben naar een katholieke school geweest, tot het middelbaar. En ik heb daar het spelletje meegespeeld samen met de andere leerlingen. Waren de meeste leerlingen "gelovig"?
Kinderen kun je gemakkelijk beïnvloeden en van alles wijsmaken. Maar voor velen zullen de mooie verhaaltjes uit de bijbel niet zwaarder gewogen hebben dan die uit de sprookjesboeken. En naarmate ze wat ouder werden waren ze er meer en meer gerust in...
Oud 12 april 2015, 19:16   #151
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Wel, uit mijn jeugd herinner ik me dat mijn grootouders en ouders zeker elke zondag naar de mis gingen. Ze zouden het niet aangedurfd hebben niet te gaan, want wat zouden de mensen dan wel zeggen en denken! En ja, doopsel, communies, huwelijken, begrafenissen, katholieke feestdagen met alles er op en er aan, zoveel je wil.
Maar voor de rest trokken ze zich van god en godsdienst geen bal aan. En het waren brave, lieve mensen die echt de tien geboden niet nodig hadden om te weten hoe ze moesten leven! Ook ik ben naar een katholieke school geweest, tot het middelbaar. En ik heb daar het spelletje meegespeeld samen met de andere leerlingen. Waren de meeste leerlingen "gelovig"?
...
Wij wel,...tot we zo een jaar of acht/negen waren. Toen kregen we in de les geschiedenis te horen dat mensen vroeger de zon aanbaden of een boom of sommige een steen, en lachen dat we deden. Wat waren dat toen toch domme kloten want wij snotneuzen wij wisten toch wel beter zeker. Wij wisten dat er een God de vader, God de zoon en de heilige geest bestond. We lachten tot de leerkracht ons tot kalmte bracht met de vraag, " en waarom lachen jullie nu zo? Die mensen aanbaden wel dingen die echt bestonden, die je kon zien of voelen en wij geloven in een god die nog geen mens gezien heeft." Vanaf dat moment was het zeer stil in de klas. Mijn geloof in die onzin was meteen voorbij.
Oud 12 april 2015, 19:58   #152
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Wij wel,...tot we zo een jaar of acht/negen waren. Toen kregen we in de les geschiedenis te horen dat mensen vroeger de zon aanbaden of een boom of sommige een steen, en lachen dat we deden. Wat waren dat toen toch domme kloten want wij snotneuzen wij wisten toch wel beter zeker. Wij wisten dat er een God de vader, God de zoon en de heilige geest bestond. We lachten tot de leerkracht ons tot kalmte bracht met de vraag, " en waarom lachen jullie nu zo? Die mensen aanbaden wel dingen die echt bestonden, die je kon zien of voelen en wij geloven in een god die nog geen mens gezien heeft." Vanaf dat moment was het zeer stil in de klas. Mijn geloof in die onzin was meteen voorbij.
Leuk verhaal, kunnen ons alleen nog de vraag stellen wat er nu juist met 'onzin' bedoeld wordt, dit afgewogen tegen wat wetenschap vandaag op ons bord legt. Hoe stil worden we hier van?
Citaat:
Wat we zien is niet de werkelijkheid. We zien dat de zon opkomt, maar ‘weten’ dat in werkelijkheid de zon ten opzichte van ons (de aarde) stilstaat en dat de aarde draait. In de wereld van het onzichtbaar kleine is het nog gekker, want de wereld is vooral leeg. Materie is niet van materie gemaakt. Als we de kern van een atoom vergroten tot een rijstkorrel, zou het hele atoom de grootte hebben van een voetbalstadion en de elektronen zouden als rijstkorrels zijn die tussen de plaatsen doorvliegen. Sir Arthur Eddington zei: “De materie is overwegend spookachtige lege ruimte.” Om preciezer te zijn, het is 99,9999999% lege ruimte.

Maar waarom zakt die 99,9…% lege ruimte van mijn hand niet door de 99,9… % lege ruimte van de tafel, waarop mijn hand ligt? De makkelijkste verklaring hiervoor is dat de elektronen zo snel rond de kern draaien dat ze een ondoordringbaar pantser vormen. Stel je voor dat iemand een gewicht aan een touw rond zich slingert. Je kunt niet in de buurt komen om hem of haar aan te raken, want het rondcirkelende gewicht houdt je op afstand. Wanneer twee atomen elkaar ontmoeten, zorgt de cirkelende beweging van hun elektronen ervoor dat ze elkaar niet kunnen raken en gedragen ze zich als massieve ballen. (Peter Russell)

Laatst gewijzigd door tandem : 12 april 2015 om 20:00.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2015, 20:24   #153
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ga je nu echt beweren dat het in de katholieke scholen volloopt met "mensen met een religieuze beleving"? Of gaan de leerkrachten daar omdat ze er hun boterham kunnen verdienen, daar of elders who cares, en de leerlingen omdat ze op zoek zijn naar een religieuze beleving?
Ik beweer niets. Ik stel alleen dat de grondwet de burgers de vrijheid biedt om confessioneel gebonden onderwijs te regelen.

In welke mate het huidig katholiek onderwijs nog katholiek is, is dan weer een heel andere discussie waar ik trouwens mijn oordeel over klaar heb.
Oud 12 april 2015, 20:26   #154
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of je gelovig bent of niet, je kunt wel altijd op een christelijke school terecht!
Je hoeft enkel op bepaalde ogenblikken wat komedie te spelen...
Waarom zou je dan wel in onze tijd komedie spelen? De tijd is al lang voorbij dat het katholiek onderwijs ook bepaalde zaken van de leerlingen en het personeel eiste die eerder gingen over het persoonlijk leven dan het professionele.
Oud 12 april 2015, 20:27   #155
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sociaal katholicisme wat op termijn en in de praktijk geen diepgang heeft geboden.

En neen, ik streef niet naar een dergelijk katholicisme op z'n Cardijns.
Oud 12 april 2015, 20:30   #156
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eigenlijk klopt de uitspraak van uw leraar niet. De heidenen van weleer zagen hun goden niet, maar wel emanaties ervan. Zo namen de Germanen niet aan dat de donder Donar zelf was, maar Donar lag er wel aan de basis van.
Oud 12 april 2015, 20:31   #157
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik beweer niets. Ik stel alleen dat de grondwet de burgers de vrijheid biedt om confessioneel gebonden onderwijs te regelen.
Staat ook in de grondwet hoe de financiering ervan moet gebeuren?
Oud 12 april 2015, 20:32   #158
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Leuk verhaal, kunnen ons alleen nog de vraag stellen wat er nu juist met 'onzin' bedoeld wordt, dit afgewogen tegen wat wetenschap vandaag op ons bord legt. Hoe stil worden we hier van?
Dit doet me onmiddellijk denken aan een uitspraak van Gerard Bodifée die in zijn van eerste boeken opmerkt dat hij, naarmate zijn kennis van het heelal toenam, niet anders kon dan aannemen dat "de grote Intelligentie" wel moet bestaan. Die omschrijving gebruikt hij omdat hij meent dat het woord "God" veel te historisch en ideologisch beladen is.
Oud 12 april 2015, 20:34   #159
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Staat ook in de grondwet hoe de financiering ervan moet gebeuren?
Is dat belangrijk in relatie tot die vrijheid?
Oud 12 april 2015, 20:45   #160
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dat belangrijk in relatie tot die vrijheid?
Katholiek onderwijs via crowdfunding?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be