Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 april 2015, 19:33   #121
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Natuurlijk, ik verwacht niets anders. Maar de aanhang vermindert, grotendeels omdat de meerderheid van de bevolking de dogmatische stellingen steeds minder volgen en men er niet in slaagt een rationele argumentie in de plaats te stellen.
Wat verstaat u dan wel onder "een rationele argumentatie" die in de plaats zou moeten komen van "een dogmatische"? De grootste fout die mensen maken die weinig afweten van het geloof, is juist de veronderstelling dat ratio en fides elkaars tegenpolen zouden zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2015, 19:34   #122
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Er zijn 2,reacties dat hier blijven hangen:

Leonard is niet god

En van een dokter:
Wie de leeftijd wil opdrijven moet de abortus zelf plegen.

Beide hebben gelijk.
Is er dan ergens in de christelijke of katholieke moraal een goedkeuring voor abortus provocatus? Mgr. Léonard vertolkt niet zijn eigen mening, maar uit slechts de katholieke moraal op deze zaak.
Oud 11 april 2015, 19:35   #123
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wel in Polen. Voor het werk nog wel. Niet in Slovakije.
Even lege kerken aangetroffen als in Vlaanderen?
Oud 11 april 2015, 20:20   #124
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Je moet je niet zo verongelijkt voelen.
Ik ben al even met pensioen, en zit dicht bij "die leeftijdsgroep" aan.

Het is niet omdat je de jeugd al eens betitelt als snotapen, dat je hen niet zou waarderen; idem dito voor medioren, senioren enz.

.
Het gaat nog een heel tijdje duren tot ik bij de bejaardentroep hoor. In tegenstelling tot 'snotaap' is 'bejaardentroep' een woord dat u zelf hebt uitgevonden en dat enkel denigrerend bedoeld is. En in tegenstelling tot u zou ik zo een woord nooit uitvinden, laat staan gebruiken.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2015, 21:35   #125
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De staatsvorm die wij kennen, is meer dan "droge" democratie.
Het wordt wel eens omschreven als democratie naar Westers model.
Naast de volksvertegenwoordiging staan daar centraal de rechten van de mens in. En een van de elementen daar in is dat ge individuele vrijheden hebt, die hoog in het vaandel gevoerd worden.
Abortus en mensenrechten, hallo?

Abortus heeft allerlei perverse neveneffecten.

In de VS bijvoorbeeld zijn er bij blanke moeders 108 abortussen per 1000 geboortes. Bij zwarte moeders zijn er 500 (vijfhonderd) abortussen per 1000 geboortes.

En waar liggen de meeste abortuscentra? Juist, in arme zwarte buurten.

Het gevolg is dat abortus een soort perverse vorm van armoedebestrijding wordt. Het armoedeprobleem wordt "opgelost" door de armen langzaam maar zeker uit te roeien.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 11 april 2015 om 21:37.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2015, 22:59   #126
Hypatia
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U neemt de modernistische parochies in West-Europa voor heel de katholieke Kerk, maar dat is wel een ongelooflijk grote misvatting.

Ooit al eens in Polen geweest? Of in oostelijk Slovakije?
Daar noem je mij wat achterlijke landen op.
Ja, in Polen ben ik vaak geweest omdat ik daar familie heb wonen.
Dat was nog in de tijd van het communisme en van president Jaruselskie.
En inderdaad de kerken zaten iedere zondag overvol en hun communistische leiders zaten vooraan. En in de namiddag was er buiten een kruisweg.
Maar ook 'abortus' was toegelaten in die tijd. In mijn familie was dat schering en inslag. De vrouwen stonden daar in rijen aan te schuiven, aan de lopende band. 'Het was minder erg dan een tand te laten trekken', werd gerepliceerd. De mensen woonden op kleine appartementen in de koolmijnen-streek van Katowitse en elders en hadden met 2 kinderen de handen vol.
In diezelfde tijd vertrok iedere week een bus vol vrouwen vanuit Brussel, de 314 naar Maasmechelen, hier de grens over, door Duitsland naar Polen, om een abortus te laten uitvoeren, want dat was goed koop en mocht toen nog niet in België. Pas toen het in Nederland was toegelaten, veranderde dat voor de Belgen.
Maar nu is het ook in Polen aan 't veranderen. Spijtig dat ze de slip van de Amerikaan dragen en wapens toelaten naar Rusland gericht!
Rusland is onze buur en heeft ook een christelijke traditie. Wat een soep!
Hypatia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2015, 23:07   #127
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypatia Bekijk bericht
Daar noem je mij wat achterlijke landen op.
Ja, in Polen ben ik vaak geweest omdat ik daar familie heb wonen.
Dat was nog in de tijd van het communisme en van president Jaruselskie.
En inderdaad de kerken zaten iedere zondag overvol en hun communistische leiders zaten vooraan. En in de namiddag was er buiten een kruisweg.
Maar ook 'abortus' was toegelaten in die tijd. In mijn familie was dat schering en inslag. De vrouwen stonden daar in rijen aan te schuiven, aan de lopende band. 'Het was minder erg dan een tand te laten trekken', werd gerepliceerd. De mensen woonden op kleine appartementen in de koolmijnen-streek van Katowitse en elders en hadden met 2 kinderen de handen vol.
In diezelfde tijd vertrok iedere week een bus vol vrouwen vanuit Brussel, de 314 naar Maasmechelen, hier de grens over, door Duitsland naar Polen, om een abortus te laten uitvoeren, want dat was goed koop en mocht toen nog niet in België. Pas toen het in Nederland was toegelaten, veranderde dat voor de Belgen.
Maar nu is het ook in Polen aan 't veranderen. Spijtig dat ze de slip van de Amerikaan dragen en wapens toelaten naar Rusland gericht!
Rusland is onze buur en heeft ook een christelijke traditie. Wat een soep!
O ja, de lof zingen over "het christelijke Rusland", maar tegelijkertijd landen met een strenge wetgeving inzake abortus omschrijven als "achterlijk". Je moet het maar doen...
Oud 11 april 2015, 23:25   #128
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Is er dan ergens in de christelijke of katholieke moraal een goedkeuring voor abortus provocatus? Mgr. Léonard vertolkt niet zijn eigen mening, maar uit slechts de katholieke moraal op deze zaak.
Wij leven seculair en "Mgr" zijn mening is goed voor de vuilbak.
Net zoals het katholicisme.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2015, 23:38   #129
Hypatia
Burger

Standaard

Citaat:
O ja, de lof zingen over "het christelijke Rusland", maar tegelijkertijd landen met een strenge wetgeving inzake abortus omschrijven als "achterlijk". Je moet het maar doen...
Als jij de landen als Polen, toen nog Tsjecho-Slowakije in die tijd had bezocht, ja dan waren ze achter op de Westelijke landen. Hier en daar een Trabantje op de weg en de Polska-Fiat was toen een luxe wagen.
Er was geen honger en verwarming was er ook met kolen op de appartementen, nu nog geloof ik. En voor voedsel was het wel aanschuiven in de staatswinkels. Gelukkig is het nu beter, maar toch nog niet zoals bij ons. Maar inderdaad, op gebied van 'abortus' stonden ze verder dan wij, ook op gebied van gratis geneeskundige zorgen en gratis onderwijs.
Hypatia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2015, 23:55   #130
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypatia Bekijk bericht
Als jij de landen als Polen, toen nog Tsjecho-Slowakije in die tijd had bezocht, ja dan waren ze achter op de Westelijke landen. Hier en daar een Trabantje op de weg en de Polska-Fiat was toen een luxe wagen.
Er was geen honger en verwarming was er ook met kolen op de appartementen, nu nog geloof ik. En voor voedsel was het wel aanschuiven in de staatswinkels. Gelukkig is het nu beter, maar toch nog niet zoals bij ons. Maar inderdaad, op gebied van 'abortus' stonden ze verder dan wij, ook op gebied van gratis geneeskundige zorgen en gratis onderwijs.
En hoe brengt u deze visie in overeenstemming met uw loftuitingen op "het christelijke Rusland"? Polen als christelijk land wordt als "achterlijk" bestempeld, maar Rusland dan weer niet...
Oud 12 april 2015, 04:11   #131
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kaloten bestrijden die individuele vrijheid.
Ze willen niet alleen dat hun eigen geloofsgenoten aanvaarden dat abortus zonde is; neen, ze willen ook nog eens dat niet-geloofsgenoten in de gevangenis vliegen omwille van die zonde.
Kort en bondig samengevat.
Oud 12 april 2015, 05:53   #132
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Even lege kerken aangetroffen als in Vlaanderen?
Dat weet ik niet zo goed.
Maar er waren wel veel jonge vrouwen die zich prostitueerden. Maar die gingen misschien ook geregeld naar de volle kerken .. ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2015, 07:37   #133
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat verstaat u dan wel onder "een rationele argumentatie" die in de plaats zou moeten komen van "een dogmatische"? De grootste fout die mensen maken die weinig afweten van het geloof, is juist de veronderstelling dat ratio en fides elkaars tegenpolen zouden zijn.
Ik zeg niet dat ze elkaars tegenpolen zijn, maar op een bepaald moment komt de ratio in conflict met een dogma en dan moet men keuzes maken natuurlijk.

Stellen bvb dat men elk menselijk leven moet beschermen vanaf de conceptie is een dergelijk dogma, daar is geen rationele basis voor.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2015, 08:08   #134
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik zeg niet dat ze elkaars tegenpolen zijn, maar op een bepaald moment komt de ratio in conflict met een dogma en dan moet men keuzes maken natuurlijk.

Stellen bvb dat men elk menselijk leven moet beschermen vanaf de conceptie is een dergelijk dogma, daar is geen rationele basis voor.
Daar is wel een rationele basis voor. De conceptie is dus meest doorslaggevende gebeurtenis in je leven. Tijdens de conceptie wordt je genetische code vastgelegd en die bepaalt voor een groot stuk wie je zult zijn. Hoe je er uitziet, je talenten, je temperament, het ligt allemaal al vast vanaf de eerste seconde. M.a.w. je identiteit is al aanwezig.
Oud 12 april 2015, 08:38   #135
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Daar is wel een rationele basis voor. De conceptie is dus meest doorslaggevende gebeurtenis in je leven. Tijdens de conceptie wordt je genetische code vastgelegd en die bepaalt voor een groot stuk wie je zult zijn. Hoe je er uitziet, je talenten, je temperament, het ligt allemaal al vast vanaf de eerste seconde. M.a.w. je identiteit is al aanwezig.
Ten eerste is dit niet correct, er zijn nog veel zaken die jouw identiteit kunnen bepalen.

Ten tweede is dit niet echt een rationele basis om te beslissen dat het kost wat kost moet beschermd worden. Waarom is dit zo?
Oud 12 april 2015, 08:48   #136
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind dat net de grootste oplichting vanwege de promotoren van het zogezegde geloof.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 12 april 2015, 08:54   #137
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Je genotype ligt vast op dat ogenblik. (je geeft wel meer dingen weer van je fenotype in je motivering, maar soit)

Maar of dit een basis is om beschermd te worden ?
Of dit doorslaggevend is in je leven ?

Wat ik veel doorslaggevender vind, is dat de moeder baas is over haar buik. Zij zal, ingeval van bevalling, levenslang moeder van dat kind blijven. Afstaan of niet.

.

Oud 12 april 2015, 09:16   #138
Peche
Banneling

Standaard

Zeg schoof, eerlijk nu....
Ben jij wat progressiever gegroeid dan eerder, of sta je een hypocriete show te geven?
Ik zei het je al eens he: de conservatieve wijst de conservativiteit na.

Gij hebt toch ook over alles zo'n ongezouten mening? En waar is de vrijheid van het individu dan te vinden als jij iets vindt dat niet kan?
Oud 12 april 2015, 09:27   #139
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Zeg schoof, eerlijk nu....
Ben jij wat progressiever gegroeid dan eerder, of sta je een hypocriete show te geven?
Ik zei het je al eens he: de conservatieve wijst de conservativiteit na.

Gij hebt toch ook over alles zo'n ongezouten mening? En waar is de vrijheid van het individu dan te vinden als jij iets vindt dat niet kan?
Zoals een jointje roken bvb?
Oud 12 april 2015, 09:35   #140
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Zoals een jointje roken bvb?
O.a. En wat is het verschil tussen zeggen dat abortus kan of niet?
De mening waarin het individu vrij tot beslissen is. Enfin in een vrije maatschappij toch. Nu we hier over abortus praten is die foetus een komend individu. De opdrijving aan termijn leg je best in ervaren handen. Zij hebben een geldige mening. Of denk je dat dokters gevoelloos zijn?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be