Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 april 2015, 14:19   #241
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Chinese bedrijven hebben alleen interesse voor de infrastructuur zoals de havens etc. Die gaan geen geld pompen in een bodemloze put en die gaan vooral hun grote klant, de EU, niet dwarsbomen of verzwakken. EU landen waar ze overal in stijgende mate ge-investeert hebben. Ze gaan niet in eigen vlees snijden.
Inderdaad, kijk maar naar wat ze in een aantal landen in Zwart-Afrika doen. Uiteindelijk profiteert niet de plaatselijke bevolking, maar nemen de Chinezen de infrastructuur en bedrijven over, halen grondstoffen boven en verslepen die naar eigen land, en, bovenal, plaatsen vooral Chinese arbeiders in die landen.

Mij is het nog steeds een raadsel dat hier een aantal mensen staan te juichen bij het vooruitzicht dat Griekenland haar infrastructuur in Chinese handen zou geven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2015, 14:37   #242
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
En het verband met valsmunten door de ecb is...?
Dat het eerste aan regels is gebonden, en het tweede erna streeft om deze regels te omzeilen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2015, 16:35   #243
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, kijk maar naar wat ze in een aantal landen in Zwart-Afrika doen. Uiteindelijk profiteert niet de plaatselijke bevolking, maar nemen de Chinezen de infrastructuur en bedrijven over, halen grondstoffen boven en verslepen die naar eigen land, en, bovenal, plaatsen vooral Chinese arbeiders in die landen.

Mij is het nog steeds een raadsel dat hier een aantal mensen staan te juichen bij het vooruitzicht dat Griekenland haar infrastructuur in Chinese handen zou geven.
De aanwezigheid van China in Afrika is reeds lang het stadium van zuiver ontginnen gepasseerd. Eerst en vooral is hun aanwezigheid positief want ze zorgen voor infrastructuur die ze al dan niet in openbare aanbesteding doen. Ze laten ook minder met hun voeten spelen door de zwarten dan de blanken.

De nieuwe ontwikkeling sinds enkele jaren is dat zelfs kleinere Chinese bedrijven zich vestigen in Afrika om daar goedkoper te produceren en zelfs Chinese handelaars openen winkels in de lokale markten. Men heeft trouwens aan de scholen en universiteiten in China een drastische stijging gezien om Frans aan te leren. Dit om zich taalkundig te kunnen aanpassen in Franstalig Afrika.

Men schat dat er momenteel rond het miljoen Chinezen in Afrika leven en werken en een steeds stijgende economische kracht vormen.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2015, 17:24   #244
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De aanwezigheid van China in Afrika is reeds lang het stadium van zuiver ontginnen gepasseerd. Eerst en vooral is hun aanwezigheid positief want ze zorgen voor infrastructuur die ze al dan niet in openbare aanbesteding doen. Ze laten ook minder met hun voeten spelen door de zwarten dan de blanken.

De nieuwe ontwikkeling sinds enkele jaren is dat zelfs kleinere Chinese bedrijven zich vestigen in Afrika om daar goedkoper te produceren en zelfs Chinese handelaars openen winkels in de lokale markten. Men heeft trouwens aan de scholen en universiteiten in China een drastische stijging gezien om Frans aan te leren. Dit om zich taalkundig te kunnen aanpassen in Franstalig Afrika.

Men schat dat er momenteel rond het miljoen Chinezen in Afrika leven en werken en een steeds stijgende economische kracht vormen.
De Afrikanen zullen waarschijnlijk veel meer hebben aan de zakendoende Chinezen, dan aan de legers missionarissen en andere ontwikkelingshelpers uit het Westen, die ginder den boel naar de kloten hebben geholpen.
Oud 12 april 2015, 17:44   #245
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De Afrikanen zullen waarschijnlijk veel meer hebben aan de zakendoende Chinezen, dan aan de legers missionarissen en andere ontwikkelingshelpers uit het Westen, die ginder den boel naar de kloten hebben geholpen.
Klopt er is dank zij de Chinezen iets aan het veranderen in Afrika. Ik heb het nooit veel voor Afrika gehad maar ben nu aan het overwegen om er zaken te doen.
Oud 12 april 2015, 18:33   #246
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Klopt er is dank zij de Chinezen iets aan het veranderen in Afrika. Ik heb het nooit veel voor Afrika gehad maar ben nu aan het overwegen om er zaken te doen.
ook niet voor Zuid-Afrika ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2015, 18:49   #247
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
ook niet voor Zuid-Afrika ?
Niet echt Afrika heeft me nooit aangetrokken maar als kind herinner ik me nog dat de kolonialen die wegvluchtten uit de Kongo echt in zak en as zaten niet alleen financieel maar ook sentimenteel. Er was een echte liefde voor Afrika. Mijn nonkel was trouwens provincie gouverneur in de Kongo. Hij en zijn vrouw hebben Kongo nooit uit hun hoofd kunnen zetten.
Oud 12 april 2015, 21:16   #248
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
China een beginneling? Shanghai is wel de grootste haven ter wereld.
Een beginneling in Europa ,is toch iets anders, dan heer een meester in eigen land.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2015, 21:22   #249
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Een beginneling in Europa ,is toch iets anders, dan heer een meester in eigen land.
Onderschat Chinezen niet. Ze zitten op een hoger niveau dan Europa.

Jaren terug op het toenmalig DS forum (toen het nog niet gecensureerd was) was ik de risée van het forum omdat ik verwittigde wat ons te wachten stond. Ze bekwamen niet van het lachen. Ik weet wat ze kunnen. Ondertussen is dat al gebleken. We zijn sukkels tegenover Chinezen en moeten het echt hebben van niche producten en zelfs primaire landbouwproducten. Op gebied van technologie moeten we passen.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 12 april 2015 om 21:35.
Oud 12 april 2015, 21:28   #250
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Onderschat Chinezen niet. Ze zitten op een hoger niveau dan Europa.
Onderschatten van China doe ik zeker niet.
De haven van Shanghai heb ik bezocht en andere delen van China ook.
China heeft een ongekende energie en mogelijkheden.
Hierbij vergeleken is Europa een trage oude dame.
Alleen in Europa, is China nu nog een kleine speler.
Daar verandert de haven van Athene niet veel aan.

Laatst gewijzigd door cato : 12 april 2015 om 21:30.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2015, 21:37   #251
serres
Schepen

Standaard

Citaat:

Athene heeft geen haven
serres is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2015, 21:38   #252
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Jaren terug op het toenmalig DS forum (toen het nog niet gecensureerd was) was ik de risée van het forum omdat ik verwittigde wat ons te wachten stond. Ze bekwamen niet van het lachen. Ik weet wat ze kunnen. Ondertussen is dat al gebleken. We zijn sukkels tegenover Chinezen en moeten het echt hebben van niche producten en zelfs primaire landbouwproducten. Op gebied van technologie moeten we passen.
Oud 12 april 2015, 21:49   #253
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

U bevestigt dus wat ik schreef: als de Chinezen komen dan denken ze "Chinees".
Oud 12 april 2015, 22:03   #254
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door serres Bekijk bericht
Athene heeft geen haven
Athene IS geen haven.
Athene hééft een haven: Piraeus.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2015, 22:16   #255
serres
Schepen

Standaard

Zal het simpel maken; Athene=Brussel
Antwerpen =Piraeus

snappy?????
Oud 12 april 2015, 22:30   #256
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door serres Bekijk bericht
Zal het simpel maken; Athene=Brussel
Antwerpen =Piraeus

snappy?????
Neen, daar Pireüs gewoon aan Athene grenst, wat niet het geval is met Brussel en Antwerpen.
Oud 12 april 2015, 23:20   #257
serres
Schepen

Standaard

Goed
Oud 13 april 2015, 10:29   #258
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Dat het eerste aan regels is gebonden, en het tweede erna streeft om deze regels te omzeilen.
Daar valt wel wat op te zeggen, met name als Europa zelf regelmatig de regels verandert. Kijk maar naar wat er gebeurde met de problematiek rond de Oosterweelverbinding.

Je zou ook kunnen redeneren dat de muntunie dan maar beter had moeten controleren. Kwestie van de pot die de ketel verwijt dat hij zwart ziet.
Oud 13 april 2015, 10:55   #259
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Daar valt wel wat op te zeggen, met name als Europa zelf regelmatig de regels verandert. Kijk maar naar wat er gebeurde met de problematiek rond de Oosterweelverbinding.

Je zou ook kunnen redeneren dat de muntunie dan maar beter had moeten controleren. Kwestie van de pot die de ketel verwijt dat hij zwart ziet.
Weet eigenlijk niet of Europa zijn regels echt heeft verandert. Misschien wel strikter heeft toegepast.
In elk geval lijken mij al die "Belgische" boekhoudconstructies (die vlot door Vlaanderen worden overgenomen) zoals sale en lease back... voornamelijk bedoeld om zijn tekorten te verdoezelen.
En Europa had daar vroeger ook al commentaar op (toen Verhofstadt voor de tv fier kwam verkondigen dat de begroting weeral in evenwicht was, toen was het commentaar van Europa ook al "de Belgen hebben misschien wel een boekhoudkundig evenwicht, maar in feite hebben ze een tekort").
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2015, 11:05   #260
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Komt mij voor dat het al jaren zo was in de gehele unie en dat de unie daar nieuwe regels aan geplakt heeft.

Nu ja, dan hadden ze de verdragen niet moeten ratificiëren. Maar goed, je kan je de vraag stellen, wie nu wie een kloot afgetrokken heeft.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be