Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 april 2015, 12:54   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maori Bekijk bericht
Moet ik je er écht op wijzen dat wij allemaal op de wereld gezet worden zonder enige inspraak en dat onze dood dan ook iets mag zijn waar wij als individu zelf over beslissen?
Uw redenering klopt niet, daar er tussen de twee elementen geen relationeel verband is. We zien trouwens dat de toepassing van euthanasie in België (of beter: in Vlaanderen, daar de meeste gevallen hier bij ons gebeuren) uitgehold wordt. Niet zelden gaat het al lang niet meer over echt ondraaglijk lichamelijk lijden, waar er, alhoewel moreel verkeerd, toch een zeker menselijk begrip voor zou kunnen zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2015, 12:54   #82
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik kan eigenlijk heel kort zijn op deze uitval: u gooit individu en gedrag door elkaar, waardoor uw beschuldiging geen grond heeft.
Dan beter een homoseksuele man die geen homoseksuele handelingen stelt. Zoals een flinke snee van de priesters.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2015, 12:54   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Dan beter een homoseksuele man die geen homoseksuele handelingen stelt. Zoals een flinke snee van de priesters.
?
Oud 16 april 2015, 12:55   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maori Bekijk bericht
Christelijke (of godsdienstige) waarden hebben zou vermijden dat mensen als beesten leven? Ik denk dat de realiteit ons héél anders leert. Ik durf zelfs nog verder te gaan: in mijn ogen leven veel godsdienstige mensen op een manier dat zelfs beesten nog niet eens leven.
Vertel.
Oud 16 april 2015, 12:57   #85
dalibor
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
?
Het is geweten dat het priesterschap in katholieke samenlevingen vaak een levenskeuze van homoseksuele mannen is gebleken. Een soort uitweg uit het bestaan als eeuwige vrijgezel.
Oud 16 april 2015, 12:59   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is geweten dat het priesterschap in katholieke samenlevingen vaak een levenskeuze van homoseksuele mannen is gebleken. Een soort uitweg uit het bestaan als eeuwige vrijgezel.
Twee veronderstellingen waar ik graag feitenmateriaal voor zou zien: "Het is geweten..." en "... levenskeuze ... is gebleken..."

Ongetwijfeld zijn er bepaalde geestelijken die een homofiele neiging hebben, net zoals de anderen heterofiel zijn. Ik denk daarbij aan priester Bodar die in alle eerlijkheid hierover gesproken heeft. U moet maar eens wat lezen over die man. Heel interessante lectuur.
Oud 16 april 2015, 13:00   #87
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vandaag de dag?
Oud 16 april 2015, 13:04   #88
dalibor
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Twee veronderstellingen waar ik graag feitenmateriaal voor zou zien: "Het is geweten..." en "... levenskeuze ... is gebleken..."

Ongetwijfeld zijn er bepaalde geestelijken die een homofiele neiging hebben, net zoals de anderen heterofiel zijn. Ik denk daarbij aan priester Bodar die in alle eerlijkheid hierover gesproken heeft. U moet maar eens wat lezen over die man. Heel interessante lectuur.
Er zijn op z'n minst aanwijzingen dat homoseksualiteit meer voorkomt bij priesters dan in de gehele bevolking.

Ik ga daarbij oa af op wat vrouwen en homoseksuele mannen me vertellen. U kent ongetwijfeld het fenomeen van de gaydar. Ik erken dat dit geen wetenschappelijke studies zijn. Mochten die bestaan ken ik ze niet. Maar in mijn collegetijd was één priester zeer open over zijn geaardheid. Een andere niet, maar één van mijn klasgenoten is door hem wel benaderd. Dat waren er dus twee in een college met een 8tal geestelijken.
Oud 16 april 2015, 13:06   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn op z'n minst aanwijzingen dat homoseksualiteit meer voorkomt bij priesters dan in de gehele bevolking.
Mogen we dan eens iets vernemen over die "aanwijzingen"?
Oud 16 april 2015, 13:08   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ga daarbij oa af op wat vrouwen en homoseksuele mannen me vertellen. U kent ongetwijfeld het fenomeen van de gaydar. Ik erken dat dit geen wetenschappelijke studies zijn. Mochten die bestaan ken ik ze niet. Maar in mijn collegetijd was één priester zeer open over zijn geaardheid. Een andere niet, maar één van mijn klasgenoten is door hem wel benaderd. Dat waren er dus twee in een college met een 8tal geestelijken.
Ongetwijfeld zullen er ook mensen van die aard bij de geestelijkheid zitten. Ik heb trouwens weet van een priester met dergelijke geneigdheid binnen de traditionalistische vleugel van de Kerk. Alleen zit daar het probleem niet.
Oud 16 april 2015, 13:27   #91
dalibor
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mogen we dan eens iets vernemen over die "aanwijzingen"?
Dat soort dingen valt zeer moeilijk te documenteren. Maar paus Franciscus' erkenning dat er een probleem is met een heuse homoseksuele lobby binnen het Vaticaan is toch een serieuze aanwijzing.
Oud 16 april 2015, 20:08   #92
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat soort dingen valt zeer moeilijk te documenteren.
Kortom, u neemt het aan, u veronderstelt.
Oud 16 april 2015, 20:11   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar paus Franciscus' erkenning dat er een probleem is met een heuse homoseksuele lobby binnen het Vaticaan is toch een serieuze aanwijzing.
Tegelijkertijd sprak hij over de aanwezigheid van "heilige en godvrezende personen, echt heilige mensen". M.a.w. er zijn goeden en slechten onder de curie.

Er is evenwel een verschil tussen "gay lobby" en "geestelijken met homofiele neigingen".
Oud 17 april 2015, 09:17   #94
dalibor
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kortom, u neemt het aan, u veronderstelt.
Ik geef toe geen terreinkennis te hebben terzake. En een losse google-search levert vanalles op, maar niets doorslaggevend.

Maar de uitspraak van de paus wijst toch op meer dan u schijnt te willen aannemen. Als er sprake is van een gay lobby binnen een organisatie, is dat een aanwijzing dat er daar redelijk wat homoseksuelen zijn, die ook nog eens die geaardheid als gezamenlijk belang uitspelen.

En er zijn ook nog gelijklopende inschattingen van heel wat mensen, vroeger en nu, die bij heel wat priesters stellen dat betrokkene volgens hen homo is.
Oud 17 april 2015, 09:31   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik geef toe geen terreinkennis te hebben terzake. En een losse google-search levert vanalles op, maar niets doorslaggevend.

Maar de uitspraak van de paus wijst toch op meer dan u schijnt te willen aannemen. Als er sprake is van een gay lobby binnen een organisatie, is dat een aanwijzing dat er daar redelijk wat homoseksuelen zijn, die ook nog eens die geaardheid als gezamenlijk belang uitspelen.

En er zijn ook nog gelijklopende inschattingen van heel wat mensen, vroeger en nu, die bij heel wat priesters stellen dat betrokkene volgens hen homo is.
Ik lees weer hetzelfde: veronderstellingen, aannames, hypotheses.

En nogmaals: ik ontken niet dat geestelijken rondlopen met homofiele gevoelens. Al ondertussen iets gelezen van Bodar?
Oud 17 april 2015, 09:34   #96
dalibor
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik lees weer hetzelfde: veronderstellingen, aannames, hypotheses.

En nogmaals: ik ontken niet dat geestelijken rondlopen met homofiele gevoelens. Al ondertussen iets gelezen van Bodar?
Ik weet wie Bodar is; heb hem wel eens op tv gezien. Maar heb nog niets van hem gelezen.

Het gaat om iets tussen louter veronderstellingen en bewezen feiten.
Oud 17 april 2015, 09:36   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet wie Bodar is; heb hem wel eens op tv gezien. Maar heb nog niets van hem gelezen.
Hiermee wil ik gewoon aangeven dat geestelijken zijn met homofilie achtergrond maar die er net zo mee omgaan zoals heterofiele geestelijken die hun celibaat correct beleven.
Oud 17 april 2015, 09:39   #98
dalibor
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hiermee wil ik gewoon aangeven dat geestelijken zijn met homofilie achtergrond maar die er net zo mee omgaan zoals heterofiele geestelijken die hun celibaat correct beleven.
Zeer zeker. Daar hebt u 100% gelijk in en ik wil geenszins anders beweren.
Oud 17 april 2015, 09:40   #99
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw redenering klopt niet, daar er tussen de twee elementen geen relationeel verband is. We zien trouwens dat de toepassing van euthanasie in België (of beter: in Vlaanderen, daar de meeste gevallen hier bij ons gebeuren) uitgehold wordt. Niet zelden gaat het al lang niet meer over echt ondraaglijk lichamelijk lijden, waar er, alhoewel moreel verkeerd, toch een zeker menselijk begrip voor zou kunnen zijn.
Helemaal niet moreel verkeerd.
Jouw mening alweer tegenover de mijne.

En alweer van jouw kant uit, bemoeien met het leven van een andere mens.

Ik verplicht jou niet om je te euthanaseren, hoe erg je er aan toe mocht zijn. Maar jij verbiedt mij wel, me mezelf te laten euthanaseren, als ik voor mezelf beslis dat het nu nodig is voor mij.

Afgrijselijke moeials, al die religidioten.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2015, 09:42   #100
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Een lobby hoeft niet groot in aantal te zijn om een daadwerkelijke invloed uit te oefenen. De juiste mensen op een paar sleutelposities en je bent al een heel eind op weg.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be