Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 april 2015, 20:47   #161
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Katholiek onderwijs via crowdfunding?
Dergelijke scholen bestaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2015, 21:33   #162
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Katholiek onderwijs via crowdfunding?
Het Vaticaan heeft geld genoeg.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2015, 21:37   #163
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Het Vaticaan heeft geld genoeg.
Bij mijn weten wordt confessioneel onderwijs in België door Belgen georganiseerd.
Oud 12 april 2015, 22:23   #164
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom zou je dan wel in onze tijd komedie spelen? De tijd is al lang voorbij dat het katholiek onderwijs ook bepaalde zaken van de leerlingen en het personeel eiste die eerder gingen over het persoonlijk leven dan het professionele.
Omdat iedere leerling geld op brengt. School is niet meer dan een business. Zolang het maar opbrengt is alles OKé.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2015, 22:26   #165
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Omdat iedere leerling geld op brengt. School is niet meer dan een business. Zolang het maar opbrengt is alles OKé.
... is ...

Ik merkte echter al op:

Citaat:
De tijd is al lang voorbij dat het katholiek onderwijs ook bepaalde zaken van de leerlingen en het personeel eiste die eerder gingen over het persoonlijk leven dan het professionele.
Oud 13 april 2015, 04:27   #166
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit doet me onmiddellijk denken aan een uitspraak van Gerard Bodifée die in zijn van eerste boeken opmerkt dat hij, naarmate zijn kennis van het heelal toenam, niet anders kon dan aannemen dat "de grote Intelligentie" wel moet bestaan. Die omschrijving gebruikt hij omdat hij meent dat het woord "God" veel te historisch en ideologisch beladen is.
Inderdaad Jan, als het debat in die richting gaat dan ontaardt dat meestal in non-dialoog, in bv de Griekse mythologie gaat men voorbij aan de godsmystiek en dan kom je uit bij 'niets' als die 'intelligentie'. Er stellen zich dan heel andere vragen.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2015, 09:26   #167
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zou je dan wel in onze tijd komedie spelen? De tijd is al lang voorbij dat het katholiek onderwijs ook bepaalde zaken van de leerlingen en het personeel eiste die eerder gingen over het persoonlijk leven dan het professionele.
Die tijd is inderdaad voor een flink stuk voorbij, niet omdat bepaalde katholieke "kopstukken - zullen we maar zeggen" van gedacht veranderd zijn maar omdat hun macht en invloed stilaan richting nihil gaat! Wat blijft is niet meer dan een achterhoedegevecht om nog zo lang mogelijk een deel van de koek op te eisen in naam van... Zoals een "katholiek onderwijs".
En tegen dat ook dat verdwenen is... krijgen we misschien de islam in de plaats en kunnen we weer van nul herbeginnen.
Het mensdom , nietwaar!
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2015, 09:40   #168
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik beweer niets. Ik stel alleen dat de grondwet de burgers de vrijheid biedt om confessioneel gebonden onderwijs te regelen.

In welke mate het huidig katholiek onderwijs nog katholiek is, is dan weer een heel andere discussie waar ik trouwens mijn oordeel over klaar heb.
Tja, maar dat begrip "grondwet" is toch ook niet zaligmakend. Want opgesteld in een bepaalde periode die rekening hield met de tijdsgeest van toen. En bepaalde van die wetten moeten dan maar decennia meegaan ook al is de tijdsgeest ondertussen flink verandert! Akkoord voor het begrip "vrijheid van godsdienst", maar dat moet nog steeds niet iets met "algemeen onderwijs" te maken hebben! Zo kun je ook vaststellen dat die "godsdienstvrijheid" meer misbruikt dan gebruikt wordt. Bepaalde "bevolkingsgroepen" menen blijkbaar dat dat enkel slaat op hun eigen godsdienst en bestrijden de andere godsdiensten op de meest barbaarse wijzen, zoals de islam om ze niet te noemen! Die hebben het ook over de grondwet en de vrijheid van godsdienst. Aangepast aan henzelf, enkel passend in hun kraam.

Laatst gewijzigd door andev : 14 april 2015 om 09:47.
Oud 14 april 2015, 15:53   #169
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Tja, maar dat begrip "grondwet" is toch ook niet zaligmakend. Want opgesteld in een bepaalde periode die rekening hield met de tijdsgeest van toen. En bepaalde van die wetten moeten dan maar decennia meegaan ook al is de tijdsgeest ondertussen flink verandert! Akkoord voor het begrip "vrijheid van godsdienst", maar dat moet nog steeds niet iets met "algemeen onderwijs" te maken hebben! Zo kun je ook vaststellen dat die "godsdienstvrijheid" meer misbruikt dan gebruikt wordt. Bepaalde "bevolkingsgroepen" menen blijkbaar dat dat enkel slaat op hun eigen godsdienst en bestrijden de andere godsdiensten op de meest barbaarse wijzen, zoals de islam om ze niet te noemen! Die hebben het ook over de grondwet en de vrijheid van godsdienst. Aangepast aan henzelf, enkel passend in hun kraam.
Wat je hier 'algemeen onderwijs' noemt is ook een 'godsdienst' in de zin van opgedrongen ideologie, derhalve onze vrijheid beperkend. Ter getuigenis de economische crisis die zich in deze 'tijdsgeest' manifesteert, die 'grondwet' is daartegen slechts een velletje papier met goede bedoelingen maar ook niet meer dan dat. Het is vandaag beter te ontkennen dan dit te erkennen, we zouden immers door de grond zakken van schaamte.

Laatst gewijzigd door tandem : 14 april 2015 om 15:55.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2015, 20:08   #170
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geweld valt binnen die vrijheid niet te passen, hoor. Het kan dan ook niet ingeroepen worden om de vrijheid van godsdienst te beperken.
Oud 17 april 2015, 19:16   #171
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geweld valt binnen die vrijheid niet te passen, hoor. Het kan dan ook niet ingeroepen worden om de vrijheid van godsdienst te beperken.
Toch nog eventjes verduidelijken: ik heb niets tegen godsdienstvrijheid en zijn beoefenaars. Zoals ik ook niets heb tegen kaartersclubs of petanquespelers! Maar net zoals laatstvernoemden hebben ze ons geen lessen te spellen, hun regeltjes op te leggen enz
Ik ben tegen het feit dat andere mensen die daar geen zakens wensen mee te hebben erdoor gepest, lastig gevallen, zelfs gedood worden omdat ze niet tot "een bepaalde godsdienst behoren"! Ik ben tegen het feit dat godsdiensten wat dan ook van de burgers verlangen of opdringen ook al wensen ze niets met die godsdienst te maken te hebben!
Ik ben tegen het feit dat de ganse bevolking, gelovig of niet, via zijn belastingen mag opdraaien voor de beoefenaars van erediensten enz. Dat men wat meebetaalt voor het onderhoud van kerken en hun kunstwerken, ok voor zover we daar over "kunst en monumenten enz " kunnen spreken en niet over de "godsdienstige waarde" van het geheel. Dat men dat geld van de "gelovigen" vraagt!
Zou kunnen blijken dat er ineens nog veel minder zouden zijn...
Oud 17 april 2015, 22:01   #172
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch nog eventjes verduidelijken: ik heb niets tegen godsdienstvrijheid en zijn beoefenaars. Zoals ik ook niets heb tegen kaartersclubs of petanquespelers! Maar net zoals laatstvernoemden hebben ze ons geen lessen te spellen, hun regeltjes op te leggen enz
Ik ben tegen het feit dat andere mensen die daar geen zakens wensen mee te hebben erdoor gepest, lastig gevallen, zelfs gedood worden omdat ze niet tot "een bepaalde godsdienst behoren"! Ik ben tegen het feit dat godsdiensten wat dan ook van de burgers verlangen of opdringen ook al wensen ze niets met die godsdienst te maken te hebben!
Ik ben tegen het feit dat de ganse bevolking, gelovig of niet, via zijn belastingen mag opdraaien voor de beoefenaars van erediensten enz. Dat men wat meebetaalt voor het onderhoud van kerken en hun kunstwerken, ok voor zover we daar over "kunst en monumenten enz " kunnen spreken en niet over de "godsdienstige waarde" van het geheel. Dat men dat geld van de "gelovigen" vraagt!
Zou kunnen blijken dat er ineens nog veel minder zouden zijn...
U kan dezelfde redenering toepassen op musea, opera, muziekscholen... en nog veel meer waar uiteindelijk heel wat burgers niet van gebruik maken maar door hun belastingen toch mee betalen.
Oud 18 april 2015, 14:43   #173
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U kan dezelfde redenering toepassen op musea, opera, muziekscholen... en nog veel meer waar uiteindelijk heel wat burgers niet van gebruik maken maar door hun belastingen toch mee betalen.
Het zo omdraaien is iets te eenvoudig want zo kun je alles afschaffen. Niemand profiteert van "alles" maar betaalt mee om er een georganiseerde moderne maatschappij aan over te houden. Het begrip "godsdienst" kun je niet vergelijken met gebouwen enz en past niet in het rijtje.
Trouwens, hoe gaat dat weer in Duitsland ivm de betaling van de eredienst?
Ik dacht begrepen te hebben dat dat enkel van de gelovigen komt?
Welk % gelovigen zou men op die manier hier nog vinden?
Oud 18 april 2015, 14:45   #174
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Het zo omdraaien is iets te eenvoudig want zo kun je alles afschaffen. Niemand profiteert van "alles" maar betaalt mee om er een georganiseerde moderne maatschappij aan over te houden. Het begrip "godsdienst" kun je niet vergelijken met gebouwen enz en past niet in het rijtje.
Over die transfer moet er gezwegen worden.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2015, 21:17   #175
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom past het niet in het rijtje? Enige argumentatie?
Oud 18 april 2015, 21:19   #176
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mocht u mijn visie hierop willen vernemen, dan hoeft u maar naar een aantal van mijn oude bijdragen op zoek te gaan. Ik ben immers een groot voorstander van een dergelijk systeem. Alleen is het systeem moeilijk toepasbaar, omdat in België de meeste parochiekerken nu eenmaal eigendom zijn van de overheid.
Oud 18 april 2015, 21:21   #177
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Over die transfer moet er gezwegen worden.
Ik ben juist voorstander voor de grootste openheid. Bij mijn weten is er nu al openheid: lonen, weddes en pensioenen worden door de overheid betaald, terwijl de boekhouding van de kerkfabrieken openbaar is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be