![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 | |
|
Banneling
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
|
De overkapping begint er ergens in 2017!
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...er-komen.dhtml Citaat:
Bart, goed gedaan! Edit, maar daarmee win je nog niet mijn stem! Laatst gewijzigd door Peche : 2 maart 2015 om 18:25. |
|
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.949
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Banneling
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Europees Commissaris
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
|
Gepland tegen 2017....
De bouwaanvraag is nog niet behandeld, er is nog geen milieueffectenrapport, StratenGeneraal geeft al aan een procedure te zullen starten bij de RvS, etc. Gewoon wat gespartel van een klungelregering die haar gezicht enigszins probeert te redden na Uplace
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan" Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas" Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw" |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Banneling
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
|
Die overkapping is niet gepland hoor. Dat is gewoon de wortel die voor de neus van de ezel wordt gehouden. De Wever heeft nog niet anders gedaan als liegen. Wie gelooft die nu nog ?
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Banneling
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
|
Het wordt mogelijk met een tol van €2.
Jamaar hola! Kan dat niet gratis? En hoe gaan ze die tol aanrekenen? Voor ge binnen rijdt? Dan creëer je files. |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Europees Commissaris
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.471
|
Citaat:
De vervuiler betaalt voor de infrastructuur nodig om de milieuvervuiling te beperken.
__________________
Ignorance is bliss |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Minister-President
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
|
Als het nu nog niet duidelijk is dat het puur voor grondgewin en dus de vastgoedsector is, dan weet ik het niet meer.
__________________
... het enige zachte is dons ... “You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Burgemeester
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
|
Ik snap nog altijd die fetish niet met Ringland!
Er is een primair fileprobleem, het milieuprobleem daaraan is secundair. Los de files op en de uitstoot daalt. Overlaatst gigantische titel in een krant: OVERKAPPING RING VERMINDERT FILES Heu? Hoezo? In de studie wordt er uitgegaan van gescheiden stadsverkeers en doorgangsverkeer. Wel, hiervoor heb je geen overkapping nodig! Van mij mag je overal een overkapping opzetten, maar het fileprobleem oplossen en de verkeersstroom verbeteren, moet primair zijn |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Minister-President
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.149
|
€2 tol voor op de ring te rijden? Moet ik elke keer geld gaan geven als ik naar de Kempen, Linkeroever, Nederland,... wil gaan?
Val toch dood met die onrealistische (en veel te dure) overkapping, maak die verdomde rotring eindelijk eens volledig af en rond, en de file (en daarmee de uitstoot) zal drastisch verminderen...
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Europees Commissaris
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.471
|
De fileproblematiek los je heus niet op door de auto nog meer te faciliteren en die van nóg meer extra infrastructuur te voorzien. Hooguit brengt dit tijdelijk een verbetering, maar op termijn zorgt het voor nog meer verkeer en elders nog grotere opstoppingen. We leven nu eenmaal in een overbevolkte regio met enorm veel auto's en vooral een enorm hoog en dwaas autogebruik. Het gevolg daarvan is veel verkeersopstoppingen, veel files, veel verkeersoverlast en veel vervuiling. Kortom, pak het probleem bij de bron aan en pak het autogebruik in de eerste plaats aan.
__________________
Ignorance is bliss |
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Burgemeester
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
|
Citaat:
Met mijn eerste post bedoel ik dat er een milieuprobleem is door de langere files. De oplossing van Ringland is om deze gigantische files onder een grote koepel te stoppen en daarop te gaan staan dansen, want het milieuprobleem is opgelost. Ik vind het nuttiger om het fileprobleem aan te passen (en evt daarna een koepel), jij blijkbaar ook. Al vind ik dat er een betere infrastructuur moet komen en vind jij dat het autogebruik ontraden moet worden. De fileproblematiek kan je wel op korte én op lange termijn oplossen door infrastructuur oplossingen. Er zijn grote problemen met het wegennet in België. Ik geef je 2 voorbeelden. Vergeet hier niet bij dat grote investeringen in de infrastructuur zorgen voor tijdelijk meer werk en dus goed is voor de economie. Capaciteit en verbindingen Hier kan je een plan zien voor het snelwegennet in 1972 ![]() Indien dit plan volledig uitgevoerd was in '80, hadden we de huidige problemen niet gehad. Let vooral op handige zaken zoals de grote Ring rond Antwerpen, waardoor enkel verkeer dat in het stad moet zijn de Ring gebruikt, en de rest de grotere ring kan gebruiken (voor Oost-West verkeer) Let ook op de verschillende Noord-Zuid verbindingen in Vlaanderen, waardoor iemand die van bijvoorbeeld Turnhout naar Leuven wilt via de snelweg niet over Antwerpen en Brussel moet gaan Weinig doordachte constructies In België zijn er verschillende constructie op de snelweg die weinig doordacht zijn, het verkeer opstoppen en mogelijks gevaarlijk zijn. In Duitsland kom je bijvoorbeeld vaak een constructie tegen bij snelwegkruisingen, waar de persoon die van snelweg wil wisselen een afrit neemt en daar op een weefstrook terecht komt waar hij van snelweg kan wisselen (en anderen er op komen). Doordat deze weefstrook van de snelweg gescheiden ligt, kan men de snelheid op deze ene strook verlagen en komt er een veilige wissel tot stand. Vergelijk dit met de weefstrook tussen bijvoorbeeld de E40 en de E314 die op de snelweg ligt en je weet waarom het systeem in Duitsland veel veiliger is. Vroeger was het Klaverblad Lummen ook een levensgevaarlijke constructie, heb hier zelf nog gereden. Gelukkig is het daar nu al een pak veiliger geworden. Hoedje af, maar zo'n constructie had al lang verleden tijd moeten zijn. |
|
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Europees Commissaris
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.471
|
Wat ik zeg is dat men de fileproblematiek niet oplost door louter te investeren in bijkomende infrastructuur. Dat is "wishful thinking". In dichtbevolkte regio's, waarbij mensen met oogkleppen op enkel naar zichzelf kijken en de auto nemen voor iedere verplaatsing zonder rekening te houden met de gevolgen van dat gedrag, krijg je ALTIJD files en stokkend verkeer. Dat is niet alleen bij ons zo, dat is een fenomeen wereldwijd.
Dat wil niet zeggen dat men niet kan investeren in betere en intelligentere doorstroming, maar zonder iets aan het gedrag te wijzigen van de automobilist, zal dat geen oplossing vormen voor de mobiliteitsknoop. Dat is overigens ook wat de specialisten stellen die ijveren voor rekeningrijden voor automobilisten. Mooi voorbeeldje van dat "oogkleppen gedrag"; Citaat:
__________________
Ignorance is bliss Laatst gewijzigd door Blue Sky : 28 april 2015 om 20:46. |
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
|
De realisatie van het bestuderen en middelen vrijmaken voor een gedeeltelijke overkapping stond al in het Antwerpse bestuursakkoord.
Het is echt geen metafysica, dat standpunt. Heeft verder weinig met Ringland te maken.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
|
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Burgemeester
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
|
Citaat:
Mensen die van Oost naar West willen rijden, moeten nu eenmaal over die Antwerpse ring, er is geen alternatief. Het is een andere zaak voor mensen die dicht bij het stad wonen en daar gaan werken of winkelen en hiervoor de ring op moeten. Zij kunnen eventueel met het OV. Nu kan men kiezen om een constructie te maken die het Oost-West verkeer af de ring houdt, zodat enkel het stadsverkeer op de Ring gaat. Of men kan kiezen om de Ring voor dat Oost-West verkeer te houden en de rest met het OV laten gaan. Hou hierbij dan rekening dat het gedaan is met naar een Opera te gaan, of op zondagochtend vroeg ergens heen te gaan. Want dan is er geen OV namelijk. Vrijheid van het individu vind ik zeer belangrijk. Rekeningrijden is trouwens een zeer asociale maatregel. Men kan dan even goed iedere roker per sigaretje dat hem opsteekt meer laten betalen voor zijn ziekteverzekering, of elke obese persoon per hamburger meer laten betalen. En met asociaal bedoel ik dat ze niet solidair is. Heel het systeem van een overheid te hebben die voor wegen en ziekteverzekering en onderwijs zorgt, is solidair zijn met elkaar. Pay for what you do is niet solidair en asociaal. |
|
|
|
|
|
|
#16 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.141
|
Citaat:
Plus elke keer als je wilt terugkeren. Bovendien gaan de berekeningen ervan uit dat je ook diezelfde tol betaalt, bij het binnenrijden van de stad. .
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
|
#17 | ||||||||||
|
Vreemdeling
Geregistreerd: 29 mei 2013
Berichten: 31
|
Citaat:
Imo is het logisch dat de doorsnee antwerpenaar voor een overkapping kiest. De slechte lucht wordt gefilterd, er komt groen bij, er is minder lawaai. Enkel voordelen voor de leefomgeving. En dat is belangrijk als we vooruitziend met onze steden willen omgaan. En de prijs? Lijkt sterk op de kostprijs van de vervanging van de F-16. Driemaal raden waarvoor de burgers het liefst willen bijdragen? Citaat:
Citaat:
Ik zie dit anders: Hoe meer files, hoe moeilijker werknemers op hun werk geraken, hoe meer werkgevers gedwongen worden hun centralisatiepolitiek te stoppen. Waarom pendelt half vlaanderen naar brussel? Decentraliseer de helft van de brusselse bureau's en het fileprobleem lost zich vanzelf op!! Citaat:
Waarom niet? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||||
|
|
|
|
|
#18 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.002
|
Citaat:
Citaat:
Soit, met (dikwijls afgesloten) bos- en veldwegen en gekastreerde-dichtgetimmerde gemeentewegen (meestal verboden + 5T) schep je geen vlotte mobiliteit. Met verdrijvingsmarkeringen ook niet, met het versmallen van 2+2 naar 1+1 zonder ringwegen ook niet. Met flessehalzen niet weg te werken ook niet. Ook langs lintbebouwde wegen niet, en de laksheid doordachte extra ringwegen aan te leggen waar het nog enigzins gaat, een verbreding, enkele honderd meter maar, zou dikwijls al files kunnen oplossen of fel verminderen. Feit: de dichte Vlaamse Ruit heeft amper 1/3 �* 1/4 van vergelijkbare ballingsgebieden in de buurlanden: Randstad NL en Roergebied-NR-W. Citaat:
halfweg... Knelpunt Antwerpse ring: een analyse Vlaanderen heeft een van de dichtste verkeersnetten (weg, spoor, water) ter wereld. De cijfers uit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen spreken voor zich: Het ruimtebeslag van de transportinfrastructuur (inclusief garages in woningen) bedraagt 7,6% van het Vlaams grondgebied (1993). Hiervan nemen de wegen 67% voor hun rekening, de havens en de waterwegen ongeveer 25% en de spoorwegen 4%. Naast de ruimte die wordt ingenomen door de verkeersinfrastructuur zelf moet daarbij nog rekening worden gehouden met de verminderde eigenlijke bruikbaarheid van de ernaast of in de omgeving liggende stroken. Met zijn 65.000 kilometer wegen heeft Vlaanderen het meest # fijnmazige wegennet van Europa. Samen met Nederland heeft België ook het grootste aantal kilometers snelweg per 1000 km2. Voeg daar nog de 3100 kilometer ondergrondse buisleidingstraten aan toe, waardoorheen – zonder ruimtebeslag – jaarlijks meer dan 50 miljoen ton goederen wordt vervoerd door de 15 grootste Belgische (petro)chemische ondernemingen. En toch is er een groot mobiliteitsprobleem, zeker in en rondom de stedelijke gebieden. Daar zijn vele verklaringen voor. Een belangrijk oorzaak schuilt in het specifieke karakter van onze ruimtelijke ordening. Wie Vlaanderen zegt, zegt versnipperd ruimtegebruik, lintbebouwing, verdunde stedelijkheid. Of met een moderner taalgebruik: nevelstad, diffuse stad. Het Vlaamse wegennet is zo fijnmazig omdat Vlaanderen nauwelijks nog ‘lege’ ruimte heeft: bijna elke vierkante kilometer is met een straat ontsloten en overal wordt gewoond. Vooral binnen de zogenaamde Vlaamse Ruit (Gent/Antwerpen/Leuven/Brussel) lijkt Vlaanderen soms een uitgesmeerde aaneenschakeling van voorsteden en randverkavelingen. Dat gedeconcentreerde woonpatroon genereert heel wat verkeer, want wonen, werken, winkelen of naar school gaan gebeurt vaak telkens op een andere locatie. Het Vlaamse wegennet bestaat dan ook vooral uit lokale wegen en autosnelwegen die als lokale wegen worden gebruikt. Voor een regio die logistieke poort wil zijn (visie Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen) is deze vorm van ruimtegebruik problematisch, want het personenverkeer rijdt overal in de weg van het goederenverkeer. Niet toevallig noteert de Vlaamse Ruit in vergelijking met vergelijkbare regio’s in Duitsland of Nederland het hoogste aantal met de auto afgelegde kilometers per persoon per dag: 23,9 km tegenover 19,4 km in het Rijn-Ruhrgebied en 14,1 km in de Randstad. De Vlaamse Ruit telt ook meer personenauto’s per duizend inwoners (534) dan Rijn-Ruhr (507) of de Randstad (424), en een groter aandeel autogebruik (66%) in het totale aantal verplaatsingen dan beide andere regio’s (60%, 47%). België heeft inderdaad behoorlijk wat snelwegen, maar wanneer je opnieuw enkel het gebied van de Vlaamse Ruit neemt, blijkt de dichtheid van het lokale hoofdwegennet (uitgedrukt in rijstrookkilometers/1000 km2) significant kleiner (216) dan in Rhein-Ruhr (630) en de Randstad (901). Ook voor de lengte van het hoofdwegennet per 1000 inwoners scoort de Vlaamse Ruit lager (0,04) dan de andere regio’s (allebei 0,12). Belangrijke oorzaken voor het Antwerpse fileprobleem moeten worden gezocht in de hierboven geschetste combinatie van de ruimtelijke structuur die autoafhankelijkheid bevordert en een relatief tekort aan snelwegcapaciteit in vergelijking met andere West-Europese verstedelijkte regio’s. Maar nog belangrijker is de specifieke structuur van het Antwerpse snelwegennet en de functies die dat wegennet vervult. Om de congestie in en rond Antwerpen gericht aan te pakken moeten we vooral die twee aspecten goed in kaart brengen. Als specifieke redenen voor het Antwerpse mobiliteitsinfarct komen ze terug in diverse studies: 1. de stad Antwerpen neemt een centrumpositie in op het snelwegennet: ze vormt het kruispunt van niet minder dan zes drukke snelwegen: A12 (noord), E19 (noord), E313/E34 (oost), E19 (zuid), E17 (west), E34 (west). In november 2002 stipte de Werkgroep Integrale Aanpak Masterplan (WIAM) dit reeds aan in haar rapport: ‘De structuur van de autosnelwegen benadrukt de infrastructurele centrumpositie van Antwerpen. Antwerpen vormt het knooppunt op de noord-zuid (Nederland - Brussel) en oost-west as (Gent - provincie Limburg – Duitsland). De verbindingen tussen de verschillende autosnelwegen wordt telkens gemaakt over de Ring R1.’ ---- Even op een rijtje: Vergelijkbare Regio´s: Vlaamse ruit|Roergebied|Randstad 1. autogebruik: - autokms/persoon/dag: 23,9 km | 19,4 km | 14,1 km - pw per 1000 inwoners : 534 pw | 507 pw | 424 personenwagens - aandeel autogebruik/totaal: 66% | 60% | 47% 2. beschikbare hoofdwegcapaciteit: - hoofdwegennet, rijstrookkilomtrs /1000 km²: 230 km | 630 km | 901 km - lengte hfdwegen/1000 inw: 0,04 | 0,12 | 0,12 Negeert men deze ciijfers niet dan weet men waarom de files op de Gewestwegen records halen, de filedruk houdt ook langer aan als op de snelwegen: Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 29 april 2015 om 15:35. |
|||||
|
|
|
|
|
#19 | |||||||||||
|
Burgemeester
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
|
Citaat:
Zoek de gemiddelde CO2 uitstoot is op voor een file en voor vlot rijdend homogeen verkeer aan 100 kmh. Dit verschil is niet marginaal. Citaat:
Logisch dat de Antwerpenaar voor een overkapping kiest, maar wel secundair aan een oplossing voor de verkeersknoop. Citaat:
(Als je het niet door hebt, de gemiddelde Waal boeit het geen reet wat er in Antwerpen gebeurt. Die F-16's komen echter wel op een basis in Wallonië, dus .....) Citaat:
Citaat:
Ik woon in een kleine gemeente en houdt ervan te wonen dicht bij het groen, in de stilte, rust en kalmte. Niemand kan mij dwingen om in een vieze stad te gaan wonen. Denk jij nu echt dat het fileprobleem afneemt door de centralisatiepolitiek stop te zetten? Ik begin er zelfs niet aan.... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik pleit niet voor een begrotingstekort, wel voor een betere besteding van de centen die er zijn. Citaat:
Citaat:
Wie is dan asociaal? Die duizenden die de auto nodig hebben voor op hun werk te geraken of tout court voor hun werk, en deze auto ook nodig hebben voor hun vrijetijdsbesteding? Of dat handvol gekke links-groene hippies dat verkiest op een appartementje in't stad te (over)leven, vlakbij de winkel, het sportcomplex en het werk en dan overal propagandeert dat als zij zonder auto kunnen, iedereen dit kan? Citaat:
Voor jouw part kunnen we ook beter de gezondheidszorg afschaffen en iedereen laten betalen voor zijn eigen doktersconsult 100%? """Ah ja, die ene is zonder jas naar buiten gegaan en heeft nu een verkoudheid: eigen schuld. En mijn buur is gaan skiën en heeft toen zijn been gebroken: eigen schuld. Moeten ze allemaal maar 100% zelf betalen, hier betaal ik niet aan mee.""""" |
|||||||||||
|
|
|
|
|
#20 | |
|
Europees Commissaris
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.471
|
Citaat:
Hetzelfde met solidariteit dat mensen goed vinden zolang ze er de vruchten van plukken of zolang het eenrichtingsverkeer is. Nee, mensen hebben ook plichten en verantwoordelijkheden die daar tegenover staan. In plaats van mensen steeds maar te bepamperen zoals socialisten dan doen en waar u blijkbaar ook groot voorstander van bent, kan men ze beter responsabiliseren. U bent verantwoordelijk voor uw eigen keuzes. U kiest zelf waar u gaat werken, waar u gaat wonen en hoe u die verplaatsing maakt. Als u in het groene Sjakkamakka gaat wonen, u in Brussel aan de slag gaat en de verplaatsingen met de auto doet, dan moet u achteraf niet komen janken dat u steeds in de file staat hé. Dat is dan een gevolg van uw eigen keuze. Ik merk in heel uw betoog op dat u geen enkele, maar dan ook echt geen enkele vorm van visie hebt en ook nog eens de verkeerde keuzes maakt. Uw “oplossing “ bestaat erin meer asfalt te kappen en de doorstroming te verbeteren, wel dat zal in de verste verte nooit te nimmer een oplossing zijn van het mobiliteitsvraagstuk zijn en dit toont meteen ook het probleem van de Vlamingen aan die nog steeds niet beseffen en inzien dat wanneer iedereen in dichtbevolkte regio naar eigen goeddunken en met oogkleppen op zomaar de auto neemt – achter het stuur scanderend “mein Auto, meine Freiheit” - , men overal onvermijdelijk verkeersopstoppingen en files heeft. Wat is daar zo moeilijk aan te begrijpen? Het mobiliteitsvraagstuk is een complex gegeven en de oplossing ervan bestaat uit verschillende kleinere elementen waarvan decentralisatie ( wat iemand reeds vermeldde ) alsook het verminderen van het van de pot gerukte autogebruik belangrijk onderdeel van uitmaken. Vlamingen zijn immers geboren met een auto in hun maag en velen leven vaak nog in een sprookjeswereld waarin ze menen dat iedereen zomaar onbeperkt met zijn auto moet kunnen rondrijden en dat alles daarvoor moet wijken en van secundair belang is.
__________________
Ignorance is bliss |
|
|
|
|