Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 april 2015, 14:04   #261
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige Bekijk bericht
Dat kan ook moeilijk anders, want schrijvers van het veroordeelde zeventig punten programma, vinden met gemak onderdak bij de NVA.
Erg hé?

Een zeventigpuntenplan schrijven, daarvoor uitgesloten en veroordeeld worden, en dan meemaken dat de "democratische" partijen die punten één voor één beginnen uit te voeren.

Moet Van Overmeire daar geen lintje voor krijgen?
Oud 30 april 2015, 14:05   #262
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
Je vergeet er nog bij te vermelden dat het percentage van de MR gebaseerd is op de grootte van het Franstalige kiezerskorps dat nog de helft kleiner is dan het Vlaamse waarop het percentage van N-VA berekend is. Dat wil zeggen dat in zuiver stemmenaantal n-VA meer dan het dubbel aantal stemmen als dat van het MR vertegenwoordigt volgens deze peilingen.
Ik weet dat.

Wat betreft het aantal stemmen is de N-VA al langer dan vandaag een pak groter dan de PS.
Oud 30 april 2015, 14:07   #263
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Natuurlijk.
Citaat:
Waarom dan de overloop naar andere nationalistische oorden ? Want....de NVA had nochtans duidelijk hun ware aard getoont !
Kom kom Vrijzinnige : dat antwoord ken je toch. De VB kiezers geraakten ongeduldig omdat het cordon tegen het VB in stand bleef. Stond daar tegenover dat NVa heel wat programmapunten van het VB had overgenomen en de keuze was vlug gemaakt. Vergeet ook niet dat NVA intensief de verkozenen van het VB heeft aangesproken en dat sommigen hun gevolgd zijn. Ook ik werd, als simpel gemeenteraadslid, aangesproken maar ik bleef trouw.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2015, 14:10   #264
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Kom kom Vrijzinnige : dat antwoord ken je toch. De VB kiezers geraakten ongeduldig omdat het cordon tegen het VB in stand bleef. Stond daar tegenover dat NVa heel wat programmapunten van het VB had overgenomen en de keuze was vlug gemaakt. Vergeet ook niet dat NVA intensief de verkozenen van het VB heeft aangesproken en dat sommigen hun gevolgd zijn. Ook ik werd, als simpel gemeenteraadslid, aangesproken maar ik bleef trouw.
Hm, de Sukkelaar-kat komt op de koord. Of hoe zegt men? Het hemd is nader dan de rok?

Laatst gewijzigd door Spitting Image : 30 april 2015 om 14:12.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2015, 14:11   #265
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Wat het antwoord van de racisten van het blok is, heeft geen belang.
BHV is gesplitst met een grote parlementaire meerderheid van +50% in de deelstaten en 2/3 federaal. De zesde is een in die -grote- meerderheid onderhandelde evenwichtsoefening waar iedereen behalve een groepje kniesoren zich kan in vinden. Dat N-VA ertegen is, kan ik begrijpen. Tenslotte heeft BDW zijn ingeving om niet mee te stappen hem in de oppositie geplaatst voor 4 jaar.
Maar nu ze in de meerderheid zitten werken zij even loyaal mee als al de andere meerderheidspartijen.
Slotsom : laat de racisten van het blok maar memmen, daar luistert toch niemand naar.
Toch wel : al een aantal kiezers van NVa weten wat VB zegt juist is en het gevolg zien wij in de twee opiniepeilingen.
Oud 30 april 2015, 14:13   #266
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Hem, de Sukkelaar-kat komt op de koord. Of hoe zegt men? Het hemd is nader dan de rok?
Dat is een smerige insinuatie : ik kreeg een verkiesbare plaats bij NVa en ben er onmiddellijk niet op in gegaan omdat ik het niet eens ben met het NVa programma.

Laatst gewijzigd door Sukkelaar : 30 april 2015 om 14:15.
Oud 30 april 2015, 14:16   #267
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Als een confederatie zo'n geniaal staatsmodel is, waarom bestaat er dan in heel de wereld niet alleen geen enkele, maar zelfs niets dat er nog maar bij in de buurt komt?
Daar hoeven wij ons hoegenaamd niets van aan te trekken.

Overigens, "confederalisme" is een containerbegrip, de inhoud van de betrokken confederatie, m.a.w. de graad van autonomie en de ermee gepaard gaande responsabilisering kan erg verschillen. Daar zal het bij de confederalisering van la Belgique op aankomen, daarover zal het toekomstig politiek conflict moeten uitgevochten worden.

Maar, met jouw reactie heb je nog niet geantwoord op mijn vraag: waarom zijn de Belgische francofonen zo doodsbang van responsabilisering?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2015, 14:20   #268
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hem, de Sukkelaar-kat komt op de koord. Of hoe zegt men? Het hemd is nader dan de rok?
Nochtans heeft Sukkelaar gelijk.
Ik ben het vaak met jou eens, maar ik blijf erbij dat de N-VA beter niet vergeet dat ze een groot aantal stemmen te danken heeft aan VB-stemmers die de N-VA een kans gaven. Vergeet ook maar beter niet dat de N-VA die kans maar één keer zal krijgen. De stemmen van de "ondemocratische" Vlaams-nationalisten is jouw partij aan het kwijtspelen. Die trend zal zich meer dan waarschijnlijk, zoals voorspeld, verderzetten naar de volgende verkiezingen toe.

Het ziet er immers niet naar uit dat de verloren VB-stemmen goed gemaakt worden door belgicisten die de N-VA belonen voor haar niet te ontkennen Belgische draai.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 30 april 2015 om 14:22.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2015, 14:29   #269
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is een smerige insinuatie : ik kreeg een verkiesbare plaats bij NVa en ben er onmiddellijk niet op in gegaan omdat ik het niet eens ben met het NVa programma.
Daar is niks smerigs aan en het is zeker niet zo bedoeld.
Oud 30 april 2015, 14:31   #270
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Als een confederatie zo'n geniaal staatsmodel is, waarom bestaat er dan in heel de wereld niet alleen geen enkele, maar zelfs niets dat er nog maar bij in de buurt komt?
Als het unitaire Belgique zo'n geniaal staatsmodel was, waarom komt jouw "partij" dan niet eens van de grond?

Je liegt trouwens dat je zwart ziet.
Zwitserland is niet alleen een bijzonder succesvolle confederatie, het is, in tegen stelling tot Belgique, ook nog een democratie die naam waard.

Citaat:
Confederalisme is het geheim achter Zwitserse rijkdom
Submitted by willy.de.wit on 10 November, 2013 - 19:15. confederaal model | confederalisme | overheidsbeslag

Het zijn niet zozeer de koekoeksklokken, de chocolade en de hagelwitte skipistes die de Zwitsers tot de rijkste burgers van Europa hebben gemaakt. Het is het Zwitsers confederaal model (met belastingconcurrentie) dat die prestatie voor een groot deel op haar actief mag schrijven. Zeker… ook de “directe democratie” (referenda) heeft haar steentje bijgedragen. En rijk zijn ze, die Zwitsers. De maatstaf die voor het meten van rijkdom gebruikt wordt is het bruto binnenlands product (bbp), dat is de waarde van al wat gedurende een jaar wordt geproduceerd. Dit bedroeg per hoofd van de bevolking op het einde van 2012 voor Zwitserland : 78.881 $. Vergelijk met ons land : 43.651 $ (Bron : IMF).

Vooral belastingconcurrentie heeft dit klaargespeeld. In het Zwitsers confederaal model heeft elk kanton (er zijn 26 kantons) een eigen grondwet en elk kanton bepaalt de hoogte van de personenbelasting en de vennootschapsbelasting. Die tarieven kunnen dus voor elk kanton verschillen. (Daarnaast is er nog een zeer lage federale belasting. Dit model heeft geleid tot een weldoende belastingconcurrentie tussen de kantons, waardoor de tarieven laag bleven. Kantons die het aandurfden hoge belastingtarieven in te voeren, zagen hun bedrijven en burgers wegvluchten naar een fiscaal vriendelijkere buur. De totale maximum belastingvoet (federaal + kantonaal) varieert tussen 20 % en 40 %. De totale fiscale en parafiscale druk beloopt slechts 30% van het bbp. Vergelijk met ons land 51 %. Zuinig overheidsbeheer en een zeer efficiënte werking zijn het gevolg. Overheidsverspilling wordt door de lage belastingtarieven onmogelijk gemaakt. Verder is een groot deel van de beslissingsmacht in handen gelegd van het volk via referanda. De macht ligt niet bij de politici, maar bij het volk. Een paradijs om daar te wonen en te werken, en werken doen ze dan ook, die Zwitsers. Hun werkloosheid schommelt rond de 3 % . En hoe zit het met de overheidsschuld? Is die niet torenhoog met die lage belastingtarieven?

Integendeel, hun overheidsschuld bedraagt slechts 42 % van het bbp (in ons land 100 %) en de begroting is nagenoeg in evenwicht. En alhoewel de Zwitsers weinig belasting betalen, krijgen ze toch van de overheid veel in de plaats : een uitstekend onderwijs, een prima wegennet, een kwalitatief hoogstaand openbaar vervoer, veilige en nette steden en een sociale zekerheid om “u” tegen te zeggen. En dit alles dankzij:

- Een confederaal model, dat belastingconcurrentie mogelijk maakt

- Directe democratie (referenda)

- Een beperkte , maar uiterst efficiënte overheid.

Tenslotte : Zwitserland is een klein land met slechts 8 miljoen inwoners. “Small is beautiful....”. Waar hebben we dit nog gehoord? Vlaanderen en Wallonië: hallo, waar blijven jullie?
http://www.workforall.org/drupal/en/node/411
Oud 30 april 2015, 14:33   #271
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Nochtans heeft Sukkelaar gelijk.
Ik ben het vaak met jou eens, maar ik blijf erbij dat de N-VA beter niet vergeet dat ze een groot aantal stemmen te danken heeft aan VB-stemmers die de N-VA een kans gaven. Vergeet ook maar beter niet dat de N-VA die kans maar één keer zal krijgen. De stemmen van de "ondemocratische" Vlaams-nationalisten is jouw partij aan het kwijtspelen. Die trend zal zich meer dan waarschijnlijk, zoals voorspeld, verderzetten naar de volgende verkiezingen toe.

Het ziet er immers niet naar uit dat de verloren VB-stemmen goed gemaakt worden door belgicisten die de N-VA belonen voor haar niet te ontkennen Belgische draai.
Ook het VB als ze nog ooit uit het cordon komt, zal binnen een Belgisch kader mee moeten besturen of voor eeuwig langs de zijlijn blijven staan. Een andere optie is natuurlijk dat men de revolutie predikt. Maar dat ligt niet in de Vlaamse aard.
Oud 30 april 2015, 14:33   #272
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

De verklaring voor de lage Zwitserse staatsschuld is niet het confederalisme. Wel de bankwetgeving waardoor geld van zwarte of ronduit criminele oorsprong er samenstroomt.

Meest mafieuze land in Europa.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2015, 14:34   #273
vrijzinnige
Banneling

Standaard

Citaat:
Als het unitaire Belgique zo'n geniaal staatsmodel was, waarom komt jouw "partij" dan niet eens van de grond?

Je liegt trouwens dat je zwart ziet.
Zwitserland is niet alleen een bijzonder succesvolle confederatie, het is, in tegen stelling tot Belgique, ook nog een democratie die naam waard.

Zwitserland is een federale staat, geen confederatie.
vrijzinnige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2015, 14:36   #274
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar is niks smerigs aan en het is zeker niet zo bedoeld.
Geef toe dat de bedoeling in alle geval niet netjes was.
Ik (en ik niet alleen) vind het doodjammer dat zowel N-VA-ers als Vlaams Belangers mekaar afkatten. Alsof ze geen vijanden genoeg hebben.
Oud 30 april 2015, 14:36   #275
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Indien je België naar het voorbeeld van Zwitserland wil hervormen dient men het tegendeel te doen van wat NVA wil. Dan moet men provincies en of regio's bijna alle macht geven i.p.v. aan een enkele centralistische gewestbesturen.
Een Belgische staat van (3/4) gewesten vergelijken met een land als Zwitserland met 26 kantons als zijnde een vergelijkbare structuur is bedrog.

Laatst gewijzigd door pajoske : 30 april 2015 om 14:37.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2015, 14:38   #276
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Geef toe dat de bedoeling in alle geval niet netjes was.
Ik (en ik niet alleen) vind het doodjammer dat zowel N-VA-ers als Vlaams Belangers mekaar afkatten. Alsof ze geen vijanden genoeg hebben.
Knuppel, het omgekeerde gebeurt eveneens, zelfs zo dat ik VB'ers daarin zie meezeulen met de SP.a en groentjes. Ook dat vind ik doodjammer.
Oud 30 april 2015, 14:39   #277
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Indien je België naar het voorbeeld van Zwitserland wil hervormen dient men het tegendeel te doen van wat NVA wil. Dan moet men provincies en of regio's bijna alle macht geven i.p.v. aan een enkele centralistische gewestbesturen.
Een Belgische staat van (3/4) gewesten vergelijken met een land als Zwitserland met 26 kantons als zijnde een vergelijkbare structuur is bedrog.
Ga je nu toch voor stadsgewesten?
Oud 30 april 2015, 14:51   #278
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ga je nu toch voor stadsgewesten?
Neen. Want dat houdt in dat iedere regio geleid wordt vanuit een stad. Maar onderworpen is aan het centrale gezag.

Als we het voorbeeld nemen van Zwitserland zou mijn regio, het Maasland een apart kanton vormen. Dat kanton heeft de meeste bevoegdheden. En zou dus onafhankelijk kunnen bepalen welke hier de officiële talen zijn. Ik denk niet dat NVA met haar stadsgewesten dat voor ogen heeft.

Laatst gewijzigd door pajoske : 30 april 2015 om 14:55.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2015, 14:55   #279
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zwitserland is een federale staat, geen confederatie.
Zwitserse Bondsstaat (ook wel Zwitsers Eedgenootschap of Zwitserse Confederatie) (Duits: Schweizerische Eidgenossenschaft, Frans: Confédération suisse, Italiaans: Confederazione Svizzera, Reto-Romaans: Confederaziun svizra, Latijn: Confoederatio Helvetica) is een land in het midden van Europa.

De 'neutrale' naam van het land is de Latijnse benaming Confœderatio Helvetica.

Zwitserland mag dan op bestuurlijk vlak een federale republiek zijn, het Zwitsers model gaat veel verder in het confederalisme dan met het confederalisme op zijn Belgisch ooit het geval zal zijn. We weten waarom: om dezelfde reden dat er in Belgique grendels, pariteits-en vetorechten nodig worden geacht.

Dat is ook de reden waarom Zwitserland, in tegenstelling tot Belgique wél directe democratie (bindende referenda) verdraagt.

En dat de Zwitserse overheid, ook in tegenstelling tot de Belgische, uiterst efficiënt is.

Met als gevolg dat ook de staatsschuld in Zwitserland niet eens de helft bedraagt van de Belgische.
Oud 30 april 2015, 14:58   #280
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Knuppel, het omgekeerde gebeurt eveneens, zelfs zo dat ik VB'ers daarin zie meezeulen met de SP.a en groentjes. Ook dat vind ik doodjammer.
VB-ers zijn in hetzelfde bedje ziek. Dat zei ik toch?

Je kan moeilijk het VB verwijten dat ze "meezeult" met de oppositie gezien de N-VA effectief "meezeult" met het Belgisch regime.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be