![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dusse, is er dan ook een manier waarop ik ze ertoe kan aanzetten om relatief binnenkort een beetje te helpen? Ik wil graag wel een grote uitvinding op mijn naam. Ik dacht bijvoorbeeld aan een atoom dat met een tractorbeam moleculen aan zich bindt en deze met haar stuurraketten naar de juiste plek in het menselijk lichaam brengt. Dat zou de Galeniek/Pharmaceutics wel erg helpen.
![]() |
![]() |
#102 | |||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kracht is namelijk massa x versnelling, uitgedrukt in Newton. Dan komt de energie, en dat is de Kracht x de afgelegde weg, uitgedrukt in Joule. En dan komt de arbeid en dat is de energie per tijdseenheid, uitgedrukt in Watt. Citaat:
Kracht is potentie en arbeid is de realiteit. Zo kan iemand sterk zijn, kracht hebben dus, maar toch niks doen, dus nog geen arbeid verrichten. Citaat:
En dat is volgens mij juist: meer massa (van het ding) betekent meer kracht, dus aantrekkingskracht van de aarde. Citaat:
Die grotere kracht gaat dan van de aarde uit. Citaat:
Newton = massa x versnelling oftewel m* x m*/s^2 En Joule is kracht x de afgelegde weg = m x m/s^2 x m = m x m^2/s^2 = mv^2 (v is velocitas oftewel snelheid). En Joule/s = Joule per seconde en dat is Watt. *m kan dus zowel massa als meter betekenen wat wel wat verwarrend is. Het zou kunnen worden onderscheiden in: ma en me voor massa en meter. Dan ook nog het probleem met de Engelse afkortingen zoals v voor velocitas in mijn natuurkunde boek. F voor force, enz. Citaat:
Waarom zou je kracht (F) nog eens met Watt (J/s) vermenigvuldigen en wat betekent M? Enzovoort. Citaat:
Zoiets als: een kikker is een kikker. Inderdaad. ![]() ![]() ![]() Citaat:
Dus volgens mij gaan massa en energie altijd samen en is de energie een eigenschap van de massa en bestaat niet los en apart op zichzelf. Zo heb je ook zelf uit de energie van de quarks de massa berekend, maar dan zou volgens Einstein die massa helemaal niet bestaan. Dat lijkt mij dan een tegenstrijdigheid te zijn. Citaat:
Citaat:
Overigens denk ik dat energie en massa altijd samen gaan en dat massa die dus minder wordt door meer energie ook meer kan worden door minder energie. Citaat:
En zelfs al ware dat zo dan zullen ze met veel genoegen nieuwe ruimtescheepjes bouwen. En van die kernenergie zullen ze echt niet zenuwachtig worden, want ze zijn zelf de scheppers daarvan en ze weten er meer van dan duizend Einsteins bij elkaar. Zo zou Einstein (als ie nog leefde tenminste, of vanuit de hemel nog wat kan zeggen) maar eens uit moeten leggen wat hij verstaat onder alleen maar energie zonder enige massa. Waarschijnlijk bedoelt hij daarmede een of andere hemelse voorstelling, die boven de aardse massa is verheven, maar toch nog wel degelijk een hemelse massa is. ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door harriechristus : 29 april 2015 om 08:19. |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | ||||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
F=G*(m1*m2)/r^2 F is de kracht G is de gravitatieconstante (niet de bekende 9,81, 6,67*10^-11) m1 en m2 zijn de twee massa's van de objectendie elkaar aantrekken r is de afstand tussen de zwaartepunten van de twee objecten Maar inderdaad, ook die wordt groter bij een grotere massa. Het probleem van alle krachtvelden is echter dat je er maar een beperkte energie uit kan halen. Als je een aambeeld loslaat op tien kilometer van de aarde heeft het vrij veel hoogte-energie, een paar minuten later is dat er allemaal uit, en moet je weer meer energie gebruiken om het ding terug op zijn plaats te krijgen als je het experiment wilt herhalen. Maar goed, we dwalen af, want dat heeft allemaal niks te maken met de omzetting van massa in energie en omgekeerd. Als je massa wilt maken moet je energie besteden, dat kan je niet opheffen door de nieuw gecreëerde massa heel hard te laten vallen. Meer massa leidt dus tot minder energie, niet tot meer. Citaat:
Citaat:
kg*m/s^2 [/quote]En Joule is kracht x de afgelegde weg = m x m/s^2 x m = m x m^2/s^2 = mv^2 (v is velocitas oftewel snelheid).[/quote] kg*m^2/s^2 Ik zie ook dat ik bij mijn "afleiding" E=1/2mv^2 helemaal verprutst had. De formules waren dus eigenlijk: F(kg*m/s^2)=m(kg)*a(m/s^2) E(J)=0,5*m(kg)*v(m/s)*v(m/s) En deze kan je dus inderdaad uit elkaar afleiden, door beide kanten van de eerste te vermenigvuldigen met een meter. Maar goed, we betwisten geen van beiden dat iets wat zwaarder is niet harder valt, dus waarom zouden we dat eigenlijk doen. We zijn een beetje ontspoord geloof ik. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit volgens de formule van Newton over de zwaartekracht: F = G (gravitatieconstante) x m1 x m2 / r2 m1 en m2 zijn de beide massa's (bijvoorbeeld een steen en de aarde) en r is de afstand tussen de middelpunten. Is m1 (dus een bijvoorbeeld een steen) 2 x zo groot dan is de aantrekkingskracht ook 2 x zo groot. De meerdere kracht komt dan van beiden kanten omdat de spanning van de aantrekkingskracht over de hele afstand gelijk moet zijn. Dus de aarde trekt twee maal zo hard aan een twee maal zo grote steen en die steen ook twee maal zo hard aan de aarde. http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwaartekracht |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Banneling
|
![]() Fak joh!
Harrie echt... you are the man! |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dit is onjuist, omdat N niet gelijk is aan J/s, wat gelijk is aan Watt. Wel is Nm/s gelijk aan J/s. Wel is F = m x a (massa x versnelling) Vermenigvuldig je F met s (space, dus afstand), dan krijg je E = energie. Dat is juist. Maar die zelfde s(space) x massa x meter/sec^2 geeft massa x meter^2/sec^2 en geen m/s (dit omdat je de s voor space hebt verwisseld met de s voor seconde). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dus dan zou onze aarde uit het materiaal van een supernova zijn ontstaan, want onze zon is nog niet ontploft? http://wetenschap.infonu.nl/sterrenk...-de-aarde.html Maar goed, misschien weet je waarom er voor sommige elementen extra toegevoegde energie nodig is, waardoor ze dus zwaarder worden en bij andere is het juist omgekeerd dat bij de vorming juist energie vrij komt en ze dus lichter worden. Al zou microwezentje zeggen dat ik dit met mijn atoomtheorie moet kunnen verklaren. De microwezentjes zullen het wel weten, maar ik heb helaas geen contact met ze. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dank je wel, beste Peche (betekent Peche niet vis?).
Maar als het om een paar eenvoudige natuurkunde formules gaat zijn er echt wel miljoenen (zo niet miljarden) mensen die dat ook wel weten. Maar mijn atoomtheorie, dat weet er maar één! |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
(ik bedoelde daar overigens de s van seconde, dus t=tijd, niet grootheid s=afstand met eenheid m=meter. Heb het overigens altijd grappig gevonden hoe in het Nederlands afstand, snelheid en versnelling bij elkaars voorletters worden aangesproken.) Citaat:
Citaat:
Citaat:
Of weet je, scratch that, ik vind het als levensvorm geëvolueerd in ons huidige universum eigenlijk wel prima dat we zoveel H, C, N en O hebben. Als ze het anders hadden willen doen hadden ze iets eerder moeten beginnen.
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 30 april 2015 om 11:33. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Oftewel: wat moeten we ons daarbij voorstellen? Evenmin als er alleen maar massa zou zijn, want massa is altijd op de een of andere manier in beweging (denk aan de elektronen en ook de quarks zullen wel altijd bewegen) dus heeft dan ook energie, zo denk ik dat energie ook altijd een of andere vorm heeft dus massa is. En bij anti-materie denk ik aan de metafysica, wat ook overeenkomt met de energie die immers beweging impliceert en dus ook tijd en tijd is metafysisch. De metafysica is het innerlijke tegenover de massa als uiterlijk. De eerste is de tijd en de tweede is de ruimte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
|
![]() Citaat:
Echte massaloze energie bestaat ook wel, bijvoorbeeld in de vorm van massaloze deeltjes als fotonen, maar in dit geval was het prima als die massa werd omgezet in bijvoorbeeld beweging van andere massa-houdende deeltjes. Wat betreft antimaterie gaat een grappige manier van uitleggen als volgt: probeer je voor te stellen dat de hele ruimte gevuld is met een zee van voor ons ondetecteerbare deeltjes. Alles is ermee gevuld, en de deeltjes sluiten perfect op elkaar aan. Als je nu op één punt in die zee van deeltjes een groot genoege schok veroorzaakt springt er een deeltje uit de zee, dit is (bijvoorbeeld) een proton. Het gat dat achterblijft is een antiproton (al is er geen echte reden om het niet andersom te modelleren volgens mij). Op het moment dat het proton datzelfde of een ander antiproton weer tegenkomt valt het deeltje terug op zijn plaats, en komt de energie die je in eerste instantie nodig had om het deeltje eruit te schokken weer vrij. Het punt is in ieder geval: omdat die zee uit deeltjes bestaat, uit een soort "verzonken protonen" (we rekenen even niet op meerdere soorten deeltjes, ik heb geen idee hoe je die in dit model zou kunnen verwerken) gedragen die zich net als onze deeltjes, en daardoor gedraagt ook het gat, het anti-proton, zich precies zoals onze deeltjes. Maar alleen het gat is detecteerbaar voor ons alleen het gat lijkt massa te hebben, die is namelijk ontstaan uit de energie waarmee het gat is gevormd. Nee, dat slaat allemaal nergens op als je het je probeert voor te stellen. Probeer het anders zo: antideeltjes gedragen zich precies hetzelfde als normale deeltjes, volgens de regels van de normale fysica, maar als ze een normaal deeltje tegenkomen heffen die elkaar op en komt er energie in andere vormen vrij. Zal in eerste instantie wel een foton zijn dat dan weer andere dingen kan raken. Als je echt rare effecten zoekt kan je beter over donkere materie en donkere energie gaan filosoferen.
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 30 april 2015 om 14:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Is dat niet een beetje raar? Citaat:
Dat zou dan ook wel eens de idee van de anti-materie kunnen zijn. En wel volkomen binnenste buiten, dus de raket buiten en het heelal binnen. Dat laatste als de oneindige massa van het heelal (in de bewegingsvorm van energie) die nodig was om die raket de lichtsnelheid te doen krijgen. Citaat:
Citaat:
Zo uit Star Trek vandaan. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De mens bidt, maar God beschikt. Citaat:
Daar kun je sowieso alles voor elkaar krijgen wat je maar wilt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb hem van mijn lief gekregen ![]() Voor zoiets dat jullie bespreken moet ik ze altijd raadplegen. Die heeft hoge studies gedaan he. Met onderscheiding ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat je ook een potentiële kracht zou kunnen noemen. Maar potentiële energie drukt nog iets meer uit, namelijk niet alleen de kracht, maar ook de duur, dus hoe lang de spieren volhouden iets te doen, arbeid te verrichten. Citaat:
Citaat:
Zo kan je inderdaad (zoals je zegt) de kracht ook weer verdelen in potentiéle kracht van een spier en feitelijke kracht van de spanning. En de potentiële kracht is dan in de mogelijke chemie verborgen, die je ook een potentiële energie kan noemen vanwege de duur waarop een spier kan werken, te vergelijken met een auto die een bepaalde hoeveelheid benzine in zijn tankje heeft, dus niet alleen kracht levert maar ook duur, dus energie en dan komt ook nog het begrip arbeid om de hoek kijken. Super ingewikkeld allemaal. Laatst gewijzigd door harriechristus : 3 mei 2015 om 07:08. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Je maakt me nieuwsgierig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Banneling
|
![]() Amai Harrie die is zo slim als ze knap is
![]() Een perzik ken je wel he? |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Banneling
|
![]() Neen dat is een vrucht die je moet laten rijpen om zacht te krijgen.
En natuurlijk kan ik dat aan ![]() Maar sommige politieke thema's mijden we beter. Achteraf bekeken na heel wat vrouwenhypnose heeft ze wel regelmatig gelijk. En als ze gelijk heeft heeft ze gelijk he ![]() |
![]() |
![]() |